سرطان خدمه ی هواپیما

طبق آخرین یافته های محققان، خدمه و کارکنان هواپیما، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان هستند و در واقع نرخ ابتلا به سرطان خدمه ی هواپیما بیش از دیگران است.

چرا نرخ ابتلا به سرطان خدمه ی هواپیما بیشتر است؟

این سرطان ها شامل: سرطان سینه، حنجره، پوست، رحم و هم چنین سرطان های روده و معده، مری، کبد و سرطان پانکراس میباشد. به گفته ی محققان، شاید یکی از دلایل عمده ی ابتلای این افراد به سرطان، محیط کار آنهاست که در واقع با بسیاری از این عوامل سرطانی در ارتباط هستند. یکی از این عوامل سرطانی، تابش امواج مختلف است که در ارتفاع تعداد و شدت این امواج به اوج خود میرسد. این نوع تابش ها در واقع مستقیما بر DNA تاثیر گذار است و در ایجاد سرطان سینه و سرطان پوست دخیل میباشد.چرا نرخ ابتلا به سرطان خدمه ی هواپیما بیشتر است؟

خدمه ی پرواز در طول سال بیشترین میزان این امواج را دریافت میکنند، در نتیجه به استقبال امراض گوناگونی از جمله سرطان میروند. طی تحقیقات اخیر، محققان 5300 نفر از خدمه ی پرواز را از خطوط هوایی متفاوت در مناطق مختلف مورد بررسی قرار داده اند. در واقع محققان نرخ ابتلا به سرطان را در این کارکنان با گروه 2700 نفری دیگری که در معرض ابتلا به سرطان بودند ولی شغل دیگری داشتند، باهم مقایسه کردند. در برخی موارد نیز از روش های پیشگیرانه درمان سرطان مغز نیز در این تحقیق استفاده شد تا خطر ابتلا کاهش یابد که نتیجه ای در این خصوص نداشت.

بر اساس این گزارش، میزان ابتلای زنان به سرطان سینه در میان خدمه ی هواپیما، 50 درصد بیش از زنان شاغل در مکان های دیگر بود. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان پوست، در میان کارکنان هواپیما 2 برابر بیشتر از دیگران است. این تحقیقات در حالی انجام شد که تقریبا همه ی این خدمه زندگی سالم و به دور از سیگار و مصرف الکل داشتند و رژیم غذایی آنان عمدتا رژیم های سالم و گیاهی است و اغلب، دچار رفتارهای پر خطر نیستند. از میان این کارکنان نیز، زنان 50 درصد بیش از مردان در معرض سرطان پوست قرار دارند.

اشعه ماوراء بنفش عامل بروز سرطان در خدمه هواپیما

گذشته از این موارد، کارکنان هواپیما بیش از دیگران در معرض اشعه ی UV خورشید قرار دارند و همین، احتمال بروز سرطان پوست را در آنان افزایش میدهد. محققان دریافتند که بهم خوردن نظم شبانه روزی برای خدمه، خطر ابتلا به سرطان را در آنها، بالا برده است. این اختلالات ممکن است کار سیستم ایمنی و متابولیسم بدن را دچار مشکل کرده و فعالیت های تومورها را بیشتر کند.اشعه ماوراء بنفش عامل بروز سرطان در خدمه هواپیما

 

مشکل دیگر این کارکنان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختلف است. برای مثال قرار گرفتن در معرض دود سیگار که خود عامل بروز بسیاری از بیماریهاست. به علاوه، موادی همانند نشت روغن در موتور هواپیما و انواع حشره کش ها میتوانند با ورود به بدن، هورمون ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز سرطان و بیماری های دیگر شود. نکته ی قابل توجه در میان کارکنان شرکت های هواپیمایی آمریکایی، این است که نسبت به شرکت های اروپایی، خدمات و تمهیدات پیشگیرانه ی کمتری برای کارکنان در نظر گرفته میشود.

البته باید دانست که این خطرات، علاوه بر کارکنان، برای خلبانان و مسافرانی که به دلیل شغلشان عمدتا باید در حال پرواز باشند نیز وجود دارد. اما به هرحال، کمتر از خدمه، درگیر میشوند و حداقل زمان مناسب تری برای استراحت و محافظت از خودشان دارند.

اگر چه تاکنون مطالعه ای بر روی نرخ ابتلا به انواع بیماری ها در خلبانان صورت نگرفته است، نمیتوان اطمینان داشت که آنها به اندازه ی خدمه، در معرض ابتلا به انواع سرطان ها نیستند. البته بدون انجام تحقیقی خاص، مشخص است که ابتلا به سرطان پوست در اثر پروازهای زیاد، ممکن است برای خلبانان نیز رخ دهد.

خطر ابتلا به سرطان پوست در خلبانان هواپیما

به گفته ی دکتر Susana Ortiz، این مسیله بسیار نگران کننده است. او از خطوط هوایی خواست تا تمهیدات بیشتری برای مجهز کردن پنجره ها به سیستم های محافظتی در برابر اشعه ی UV بیاندیشند. اما اغلب افراد این نگرانی را درک نکرده و نمیتوانند باور کنند که تابش این اشعه در طول پرواز میتواند مضر باشد. البته ناگفته نماند که محققان نیز هنوز نتوانسته اند به طور کامل این مسیله را به اثبات رسانند.

البته برای اثبات تاثیر این اشعه ها بر پوست، پزشکان پیشنهاد دادند تا تحقیقی به این صورت انجام شود که یکبار قبل از پرواز، خدمه و خلبانان را معاینه و مورد بررسی قرار دهند، سپس پنجره ها را در برابر اشعه ی UV بیشتر محافظت کرده و پس از پرواز، دوباره این بررسی را بر روی خدمه انجام دهند تا تاثیر آن مشخص شود.

ملانوما نوعی از سرطان پوست است که اغلب اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. اما در عین حال مرگبار نیز هست. در سال 2014 بیش از 10000 نفر در اثر ابتلا به این سرطان در آمریکا، جان خود را از دست دادند. عامل اصلی که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش میدهد، اشعه ی uv است. طبق آمار، هر 900 متر ارتفاع از سطح دریا، 15 درصد جذب این اشعه را بیشتر میکند. در واقع اگر در ارتفاع 9000 متری قرار داشته باشیم، میزان تابش اشعه ی UV دقیقا دو برابر تابَش بر روی زمین است.

بر اساس گزارش دیگری از سوی یک موسسه ی سرطانی در آمریکا، پنجره ی هواپیما و نوری که از این شیشه ها عبور میکند، بسیار خطرناک تر از قرار گرفتن مستقیم در برابر نور خورشید است. به گفته ی محققان، پنجره های شیشه ای بیش از پنجره های پلاستیکی، جذب uv دارند.

بهم خوردن سیستم بدن عامل بروز سرطان معده و روده در خدمه هواپیما

از دیگر انواع سرطانی که در میان خدمه ی پرواز مشاهده شده، سرطان روده و معده است که به نظر میرسد همان طور که پیش از این گفته شد، به هم خوردن سیستم بدن در اثر جا به جایی های متعدد و حضور مداوم در ارتفاع، موجب اختلال در سیستم گوارشی نیز شده و حتی منجر به بروز سرطان نیز میشود. البته نه تنها در این باره، حتی در مورد دلایل ابتلا به انواع دیگر مثل سرطان رحم و پانکراس و غیره نیز در میان مهمانداران و خلبانان، اطلاعات دقیقی در دست نیست. همین میزان مشخص است که درصد ابتلای این افراد به این بیماری ها بیش از مشاغل دیگر است.

بی شک تغییرات سریع آب و هوایی، در ارتباط بودن با قشر کثیری از مردم، مسایل مربوط به حضور در ارتفاع، عدم محافظت کافی در برابر عوامل خطرناک از جمله مواردیست که سردبیر مجله اینترنتی ماه اعتقاد دارد برای همگان قابل درک است و آنها را دلیل عمده ی این بیماری ها میداند.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید