روش های تشخیص بیماری های قلبی

روش های تشخیص بیماری های قلبی تقریبا بسیار متنوع است و بستگی به این دارد که کدام نوع از آسیب های قلبی مد نظر باشد. عواملی مثل جنس، سن، وضعیت کلی سلامت بدن، داشتن بیماری های زمینه ای و شیوه زندگی می تواند در تشخیص نوع بیماری و اتخاذ یک روش درمانی مفید، موثر باشد. اما اصولا یک سری روش های تشخیصی معینی وجود دارد که پزشکان در همه موارد بیماری های قلبی از آن ها استفاده می کنند. مجله اینترنتی ماه در این مقاله به معرفی این روش های تشخیصی اختصاص داده شده است.

با روش های تشخیص بیماری های قلبی آشنا شوید

همان طور که گفته شد، با توجه به وجود انواع مختلف بیماری های قلبی، روش های تشخیصی نیز متفاوت هستند. اما در اولین مرحله پزشک پس از مشاهده علائم از یک سری روش های ثابت در همه موارد استفاده می کند. این روش ها شامل:

  • بررسی دقیق سابقه بیماری و همچنین داروهای قلبی که بیمار مصرف می کند
  • انجام معاینات فیزیکی
  • تصمیم گیری برای انجام یک تست ساده جهت تشخیص دقیق تر بیماری

بررسی سابقه مصرف دارو

در این مرحله از روش های تشخیص بیماری های قلبی پزشک در مورد سابقه بیماری در فرد و اینکه چه داروهایی مصرف می نماید، تحقیق می کند. با بررسی این موارد پزشک می تواند تصمیم گیری کند که آیا وضعیت به وجود آمده از عوارض داروهای مصرفی بوده است یا خیر. اگر فرد در هنگام مواجه با بیماری، با علائم خاصی رو به رو شده، پزشک از وی می خواهد تا آنها را با جزئیات شرح دهد. اینکه علائم چه بوده، در چه زمانی اتفاق افتاده، چه چیزی شدت بروز علائم را افزایش داده، چه عواملی موجب بهبود درد در آن لحظه شده، آیا فرد غیر درد در ناحیه قفسه سینه و پشت، در قسمت های دیگر بدن نیز درد احساس کرده یا خیر، طول مدت بروز علائم چه قدر بوده، آیا فرد در هنگام مشاهده این علائم، داروی خاصی مصرف کرده یا خیر و سوالاتی از این قبیل.

انجام معاینات فیزیکی

معاینات فیزیکی نیز یکی دیگر از راه هایی است که می تواند به پزشک در تشخیص بیماری و نوع و شدت آن کمک کند. بی نظمی در ضربان قلب، آسیب به دریچه های قلب، سکته های قلبی و آسیب دریچه آئورت از جمله مواردی است که معمولا با معاینه فیزیکی، تشخیص داده می شوند.

تست هایی که برای تشخیص بیماری های قلبی انجام می شود

گاهی اوقات معاینات فیزیکی نمی تواند راه حل خوبی برای ارائه یک تشخیص دقیق در مورد بیماری های قلبی باشد. در این حالت، پزشک ناچارا باید از دیگر روش های تشخیص بیماری های قلبی مثل تست های ساده، استفاده کند. این تست ها اگر چه بسیار راحت انجام می شود، اما معمولا زمان بر و هزینه بر هستند و گاهی اوقات نیز ممکن است وضعیت بیمار را بدتر کند. پس پزشک در شرایطی از این تست ها استفاده می کند که در مراحل اولیه تشخیص، درصد صحت نظریه اش بالا باشد و فقط جهت حصول اطمینان، نیاز به انجام تست نیاز داشته باشد. در واقع پزشک می بایست ابتدا ثابت کند که انجام این تست، خطری برای بیمار نداشته و در صورت صرف هزینه زیاد، بی نتیجه و بی فایده نبوده باشد. در ادامه برخی از تست های تشخیص بیماری های قلبی توضیح داده شده است.

ثبت ضربان قلب به وسیله برق یا ECG

این آزمایش ساده که اغلب پزشکان روزانه از آن استفاده می کنند، می تواند با ثبت ضربان قلب و بررسی ریتم آن، مشخص کند که آیا نوع و دفعات تپش قلب نشان دهنده غیر عادی بودن وضعیت قلب است یا خیر. از این روش در اغلب موارد، جهت تشخیص انواع سکته های قلبی و مشکلات مربوط به بطن قلب، استفاده می شود.

اکوکاردیوگرافی

این دستگاه، این قابلیت را دارد تا با ثبت صدای ضربان قلب، وجود هرگونه ناهنجاری و مسئله غیر طبیعی را در قلب تشخیص دهد. از این روش در تشخیص آسیب های قلبی مرتبط با ماهیچه های قلبی بسیار استفاده می شود. از آنجایی که اکوکاردیوگرافی از هیچ اشعه یا داروی مضری جهت انجام آزمایش استفاده نمی کند، یکی از سالم ترین روش های تشخیصی است. علاوه بر این، استفاده مکرر از آن نیز، مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

انجام ام آر آی برای تشخیص سلامت قلب

ام آر آی یکی روش های تشخیص بیماری های قلبی است. در این عکسبرداری ویژه علاوه بر قلب، اندام های کناری نیز مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود که آیا دلیل ایجاد بیماری قلبی، آسیب به یکی از ارگان های اطراف بوده یا خیر.

تست استرس

 در این نوع آزمایش، قلب را از نظر میزان آنزیم ها مورد بررسی قرار داده تا مشخص شود آیا فشار عصبی موجب بروز آنژین صدری بوده یا عامل دیگری در این زمینه دخالت داشته است.

پریکاردیوسنتز

در این روش تشخیصی با استفاده از سرنگ، مقداری از مایعات اطراف قلب را خارج کرده و مورد بررسی قرار می دهند تا از تعادل موجود در مایعات قلبی، اطمینان حاصل شود و در صورت عدم وجود یک ماده خاص، تشخیص دهند که فرد دچار چه نوع آسیبی شده است.

بافت برداری از قلب

در این نوع آزمایش، در شرایط بیمارستانی، پزشک تکه ای از بافت قلب را با وسیله یک عمل جراحی ساده برداشته و سپس آن را مورد آزمایش قرار می دهد. معمولا در این حالت، لازم است فرد در بیمارستان بستری شده و این کار حتما توسط یک متخصص انجام شود.

تشخیص بیماری های قلبی از طریق سی تی اسکن

سی تی اسکن قلبی نیز همانند دیگر انواع سی تی اسکن، از تابش اشعه ایکس برای عکس برداری استفاده می کند. علاوه بر ارائه یک عکس کلی، سی تی اسکن می تواند میزان وجود کلسیم در عروق را نیز تشخیص دهد. رسوب کلسیم در عروق، در واقع همان تصلب شریان هاست که می تواند منجر به بروز سکته های قلبی شود. از آن جایی که تابش اشعه ایکس بر بدن مضرات خاص خود را دارد، معمولا از چنین روش هایی زمانی استفاده می شود که دیگر تست های تشخیصی، نتیجه دقیقی در پی نداشته باشد.

بالون زدن از روش های تشخیص بیماری های قلبی

در این حالت پزشک لوله ای فلزی یا پلاستیکی را از طریق شریان ها و عروق، وارد قلب کرده و با کمک دوربینی که به لوله وصل شده، از اتفاقات درون قلب مطلع می شود تا تشخیص دهد، نوع بیماری قلبی چیست و چه قسمت هایی از قلب را درگیر کرده است.

اگر نشانه های زیر را دارید سریعا با پزشک مشورت کنید

در هر سنی، هر زمان که احساس غیر عادی در قلب داشتید، باید حتما با پزشک در این مورد مشورت نمایید، به ویژه اگر دارای این خصوصیات هستید:

  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی
  • بالا بودن سن
  • تجربه کشیدن سیگار
  • بالا بودن وزن

عمده ترین آسیب های قلبی، حمله و سکته قلبی است که با روش های بسیار ساده و با کمی تغییر در سبک زندگی و داشتن فعالیت بدنی مناسب در کنار تغذیه سالم، می توانید از بروز آنها جلوگیری کنید. پزشکان معمولا در مرحله اول، با انجام معاینات فیزیکی و آزمایش خون ساده، کار تشخیص را آغاز می کنند و در صورت نیاز، بیمار باید برای بررسی های بیشتر به متخصص مراجعه نماید.

اگر نشانه های زیر را دارید سریعا با پزشک مشورت کنید

طبق تحقیقات مجله سلامت اینترنتی ماه از دیگر عواملی که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قبلی را چند برابر کند، بالا بودن فشار خون و سطح کلسترول بد خون است. بیماری قند خون نیز در ابتلا به بیماری های قلبی موثر است. هر چه مصرف چربی در رژیم های غذایی بیشتر باشد، رسوب کلسترول در عروق بیشتر شده و خطر بروز سکته های قلبی بیشتر خواهد شد. اگر با مشکلات قلبی مواجه هستید روش های تشخیص بیماری های قلبی را جدی بگیرید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید