درمان های خانگی ذات الریه

ذات الریه نوعی بیماری عفونی است که ریه ها را درگیر کرده و موجب اختلال در عملکرد و کارکرد اصلی آن می شود. متاسفانه راه های انتقال این بیماری، بسیار ساده است و عفونت ناشی از آن به راحتی منتقل می شود. با این وجود، درمان آن در اغلب موارد و به شرطی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، چندان کار سختی نیست و حتی با کمک چند روش خانگی نیز می توان علائم آن را کنترل کرد. اگر با مجله سلامت ماه در ادامه همراه باشید، چند روش از درمان های خانگی ذات الریه مانند درمان سرفه به روش خانگی را معرفی خواهیم کرد.

بهترین درمان های خانگی ذات الریه

برای درمان هر بیماری، ابتدا باید شناخت کامل از خود بیماری، علائم و روش های انتقال آن داشت تا بتوان بهترین گزینه را جهت درمان انتخاب کرد. به همین منظور ابتدا تعریفی مختصر در مورد ذات الریه ارائه خواهیم داد.

ذات الریه چیست و چه علائمی دارد؟ بیماری ذات الریه در اثر وجود عفونت در ریه ایجاد می شود که معمولا ورود و فعالیت این عفونت ها علل متعددی دارد. برای درمان این بیماری، باید حتما علت آن را شناسایی کرد، زیرا در اغلب موارد روش درمان، بستگی به نوع عفونت دارد. تقریبا حدود یک سوم از موارد ابتلا به ذات الریه در اثر ورود ویروس ها به ریه ایجاد می شود و شیوع آن در کودکان و جوانان بیشتر است. ویروس سرماخوردگی و ویروس عفونی دستگاه تنفسی، از جمله شایع ترین ویروس هایی هستند که موجب ایجاد ذات الریه می شوند.

معمولا مسیر عبور هوا در بدن با میکروب ها و باکتری هایی که در هوا وجود دارد، پوشانده می شود. مسدود شدن مسیر هوایی با این میکروب ها و ویروس ها باعث می شود تا از ریه در برابر نفوذ عوامل بیماری زا جلوگیری شود. اما گاهی در اثر ضعف سیستم ایمنی بدن عملکرد آن ، بزرگ و قوی بودن ویروس و یا عدم توانایی بدن در انسداد مسیرهای هوایی، این میکروب ها وارد ریه می شود و درگیر کردن بخش های مختلف آن، مانع از رسیدن اکسیژن کافی به اندام ها می شود. تب، سرفه های شدید، داغی بدن و اختلال در تنفس از جمله علائم مشخص ذات الریه است. بنابراین بهترین درمان های خانگی ذات الریه ، درمان سرفه، تب، تنگی نفس و درد قفسه سینه از روش های خانگی و بدون استفاده از دارو می باشد.

تشخیص و درمان ذات الریه

پس از اینکه فرد با علائم احتمالی ذات الریه به پزشک مراجعه کرد، پس از انجام معاینه فیزیکی و گوش دادن به صدای تنفس، پزشک با کمک آزمایش خون جهت تشخیص وجود عفونت، عکس رادیولوژی از سینه و نمونه برداری از مخاط ریه، بیماری و مراحل آن را مورد بررسی قرار می دهد. از آن جایی که ذات الریه یک بیماری عفونی است و بیشتر به دلیل سرفه های شدید، فرد را درگیر می کند، بیشترین تمرکز پزشکان بر درمان سرفه و عفونت است. بنابراین داروهای آنتی بیوتیک و ضد سرفه در اولین مرحله تجویز می شود. در مواردی نیز که فرد در اثر وجود عفونت، تب داشته باشد، از داروهای تب بر برای کاهش دما استفاده می گردد.

در کنار این موارد، گاهی استفاده از روش های خانگی نیز در کاهش علائم بسیار موثر است و اغلب بیماران پس از استفاده از درمان های خانگی ذات الریه احساس رضایت داشته اند. در ادامه برخی از موثرترین این روش ها را بررسی می کنیم.

درمان سرفه به روش خانگی

سرفه علامت مشخص ابتلا به ذات الریه است. در واقع سرفه کمک می کند تا عفونت موجود در ریه از طریق خلط گلو دفع شود، پس نباید سرفه را به طور کامل از بین برد، زیرا در روند بهبود بیماری موثر است. تنها باید فشار و درد ناشی از آن را درمان کرد. بنابراین درمان سرفه در خانه یکی از بهترین درمان های خانگی ذات الریه می باشد.

برای این کار می توان با مقداری آب و نمک ولرم، غرغره کرد. غرغره کردن باعث می شود سوزش گلو در اثر سرفه کاهش پیدا کرده و خلط زیادی دفع شود. نوشیدن چای نعنا نیز برای این کار بسیار موثر است. نعنا ضمن خنک کردن مسیر تنفسی، التهاب ناشی از سرفه را برطرف می کند. علاوه بر این ها درمان سرفه با آب آناناس نیز یکی از بهترین راه های درمان سرفه به روش خانگی می باشد.

درمان سرفه به روش خانگی

درمان تب به روش خانگی

هر زمان که بدن دچار عفونت شود، سیستم ایمنی با تب و افزایش دمای بدن، وجود آن را نشان می دهد. برای کاهش تب، داروهایی مثل استامینوفن یا بروفن تجویز می شود که ضمن کاهش دمای بدن، درد ناشی از سرفه های زیاد در ناحیه قفسه سینه را نیز تسکین می دهد. بهتر است این داروها را با معده پر مصرف کنید تا عوارضی مثل تهوع به دنبال نداشته باشد.

در مواردی که وجود عفونت، باعث سردی بدن شده باشد می توان از کمپرس آب گرم استفاده کرد. استفاده از حوله گرم و قرار دادن آن بر روی سینه نیز به کاهش التهاب و درد این قسمت کمک می کند. ایجاد رطوبت نیز روش مناسبی برای کاهش تب است. زمانی که دمای کلی بدن افزایش می یابد بدن نیاز به روشی جهت خنک شدن دارد و نوشیدن مایعات خنک، بهترین راه حل است. در این موارد می توان از بستنی های خانگی یا آبمیوه های یخ زده جهت کاهش دما استفاده کرد. این روش ها از بهترین درمان های خانگی ذات الریه می باشند.

در نظر داشته باشید که معمولا پس از اینکه تب فروکش کرد، برای دقایقی بدن دچار سردی شدید می شود. برای برطرف کردن این حالت، می توان از نوشیدنی های گرم مثل چای یا آب استفاده کرد و یا با یک سوپ گرم درجه حرارت را متعادل کرد.

درمان درد قفسه سینه

معمولا ذات الریه به خودی خود، دردی به دنبال نخواهد داشت؛ مگر اینکه سرفه های شدید، بر قفسه سینه و سیستم تنفسی فشار ایجاد کرده باشد که در این صورت فرد در این نواحی احساس درد شدید داشته باشد. برای کاهش درد در این موارد، می توان مقداری زنجبیل تازه را در یک فنجان چای مخلوط و میل کرد. زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهاب، تاثیر به سزایی در کاهش درد دارد.

اگرچه ذات الریه بیماری چندان جدی و خطرناکی نیست و معمولا پس از چند روز مراقبت، علائم آن کاهش می یابد، اما بهتر است توجه به نکات توصیه شده توسط پزشک را جدی گرفته و روش درمانی را تا بهبود کامل ادامه دهید. در واقع پس از چند روز مصرف دارو علائم کاهش می یابد؛ اما تا درمان کامل، چند هفته فرصت لازم است. با مشاهده هرگونه علائم غیر عادی باید با پزشک مشورت کرد و تا حد ممکن از قرار گرفتن در محیط هایی که شدت سرفه را بیشتر می کند خودداری کنید. استفاده از روش های خانگی نیز به نوبه خود تاثیر زیادی بر درمان بیماری دارد.

درمان تنگی نفس

در مواردی که ذات الریه شدت گرفته باشد، فرد دچار تنگی نفس در خواب یا افزایش دفعات تنفس در طول روز می شود. در این موارد پزشک یک سری داروهایی برای رفع این مشکل تجویز می کند. در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک، از مزایای قهوه نیز می توان استفاده کرد. قهوه دارای ترکیبات خاصی است که تقریبا مانند داروهای درمان کننده برونشیت عمل کرده و مسیر تنفس را باز می کند. قرار گرفتن در معرض هوای آزاد نیز روشی دیگر برای کاهش تنگی نفس است.

درمان تنگی نفس

 در پایان می توان گفت در مواردی که بیماری شدت نیافته است، با درمان های خانگی ذات الریه که کارشناسان مجله اینترنتی ماه گردآوری کرده اند می توان بیماری را تا حد زیادی درمان کرد و یا حداقل از پیشرفت آن و ضعیف شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن عملکرد آن جلوگیری کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)