تاثیر باد کولر بر بدن

در فصل تابستان به ویژه در مناطق گرمسیر، زندگی و تحمل گرما بدون وجود دستگاه های خنک کننده امکان پذیر نیست. با این حال، این دستگاه ها وسایلی مدرن هستند که گاهی اوقات در کنار فواید و ضرورتی که دارند، می توانند باعث آسیب هایی در بدن انسان شوند.  براساس تحقیقات مجله ماه در مورد خصوصیات و ویژگی های این دستگاه های خنک کننده مانند کولر، برخی از نتایج تاثیر باد کولر بر بدن آنقدر منفی و تاثیر گذار است که توصیه شده افراد مستعد برخی بیماری ها، هرگز در معرض هوای خنک آن قرار نگیرند.

بررسی تاثیر باد کولر بر بدن

برای آن دسته از افرادی که طبیعت بدنشان رو به گرمی است و احتمالا در مناطق گرم نیز زندگی میکنند، اجتناب از وسایل تهیه هوا و دستگاه های خنک کنده بسیار مشکل است به خصوص در شرایطی که دمای زمین هر ساله رو به افزایش است و گرما علاوه بر تابستان، در فصل بهار نیز موجب بروز مشکلات فراوانی شده است. با گرم شدن هوا، میزان استفاده از وسایل خنک کننده نیز افزایش می یابد. اما متاسفانه این دستگاه ها معایب و مضرات خاص خود را دارد که گاهی ممکن است بسیاری از افراد از این معایب و تاثیر کولر بر سلامت بدن اطلاعی نداشته باشند.بررسی تاثیر باد کولر بر بدن

چگونگی عملکرد کولر ها و تاثیر آن بر بدن

کولرها که گاهی اوقات با عنوان دستگاه تبخیر نیز شناخته می شوند، از تبخیر آب برای خنک کردن هوا استفاده می کنند. زمانی که باد از روی آب عبور می کند، برخی از اجزای روی سطح آب با باد همراه می شوند. این اجزاء  آبی که با باد همراه شده، گرما و حرارت را از پوست انسان ها جدا کرده و بدن را خنک می کند. به گزارش سازمان انرژی، میزان مصرف در کولرهای آبی، 115 درصد کمتر از تهویه کننده های مرکزی است.

کولرها انواع مختلفی دارند. برخی از انواع این کولر ها، باد از سطح آب عبور کرده، اجزای سطحی آب را با خود همراه می کند و از میان پره های پنکه عبور می کند تا هوا و پوست بدن را خنک کند.  اما در گروه دیگری از انواع کولرها، باد از میان موادی خیس عبور می کند. با عبور از میان منافذ این مواد، تعدادی از اجزای آب نیز با آن همراه شده و با عبور یک دلان کوچک، هوای محیط را مطبوع می سازد. البته روش کار کولر های گازی متفاوت است که در مقاله ای دیگر به بررسی آن خواهیم پرداخت . در ادامه ضررها و تاثیر باد کولر بر بدن را خدمت شما توضیح خواهیم داد.

تاثیر باد کولر بر بدن شامل خشکی هوا، سردرد و میگرن است

این وضعیت معمولا در محیطی ایجاد می شود که دائما کولر یا وسیله ی خننک کننده ی دیگری روشن باشد. این دستگاه ها همه ی رطوبت موجود در هوا را گرفته و به دلیل باد خنکی که دارد، شما متوجه نبود رطوبت هوا نخواهید شد. در این حالت دمای هوا آنقدر مطلوب و خنک است که شما دیگر نیازی به نوشیدن آب پیدا نکرده و همین موجب می شود میزان آب بدن کاهش یابد.

سر درد و میگرن: یکی از اثرات جانبی قرار گرفتن بیش از حد در معرض دستگاه های خنک کننده ی هوا این است که شما مستعد ابتلا به میگرن و انواع سر دردهای مزمن خواهید بود. به ویژه اگر باد خنک به صورت مستقیم با شما برخورد کند و درجه ی آن بسیار پایین باشد. علاوه بر این، همان طور که گفته شده قرار گرفتن در هوای خنک، میزان تقاضای بدن شما به آب را کاهش داده و همین خشکی بدن خود موجب بروز سر درد خواهد شد. در واقع میتوان گفت که خشکی بدن یکی از عوامل اصلی میگرن است.

مشکلات تنفسی در نتیجه تاثیر باد کولر بر بدن

علائم مشکلات تنفسی در بینی و گلوی افرادی که در معرض هوای دستگاه های خنک کننده هوا قرار دارند، بسیار بیش از دیگران است. این علائم شامل گرفتگی بینی، خشکی گلو و در بعضی افراد ورم مخاط بینی است. طبق تحقیقات افرادی که در ساختمان های مجهز به AC یا دستگاه های خنک کننده قرار دارند، 28 درصد بیش از دیگران دچار این علائم می شود.

سستی و بی حالی در اثر وزش مستقیم باد کولر بر بدن

کولرها طوری طراحی شده اند که با خنک کردن محیط اطراف شما را از کسالت در اثر گرما رها کنند. اما گاهی اوقات اثری متفاوت و متضاد دارند. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که در معرض هوای خنک این دستگاه قرار می گیرند بیشتر دچار بی حالی و سستی می شوند. در واقع اگر در محل کار شما کولر نصب شده باشد مطمئنا راندمان کاری شما بسیار پایین تر از فضاهایی است که هوای طبیعی دارند. این مورد گاها در مورد تاثیرات تلفن همراه بر حافظه نیز ذکر می شود چرا که این دو سوء رفتار، شرایط مشابهی را بوجود می آورند.

سستی و بی حالی تاثیر باد کولر بر بدن

خشکی و خارش پوست، آسم و آلرژی تاثیرات باد کولر بر بدن

در فصل تابستان تابش خورشید و هوای خنک حاصل از فعالیت کولر یا اسپیلت، موجب خشکی و خارش شدید پوست می شود. محققان بیماری ها و علائم بیماری هایی را که به شرایط محیطی ساختمان یا محل زندگی مربوط است را اصطلاحا سندرم بیماری ساختمانی می گویند. علائم بعضی از بیماری ها ممکن است سریعا بروز کند ولی خشکی پوست در اثر قرار گرفتن در معرض هوای دستگاه های خنک کننده، از جمله علائمی است که در طولانی مدت ظاهر شده و تا مدت ها ادامه خواهد داشت.

آسم و آلرژی: هوای کولر موجب بروز آسم و آلرژی شده یا علائم ظاهری آن را تشدید کند. علی رغم این که بودن در فضای بسته موجب می شود تا فرد از آلودگی موجود در هوای بیرون و هم چنین از گرده ها در امان باشد، اما مطمئنا یک فضای بسته نیاز به تهویه و تعادل دما دارد. در این حالت کولرها یا اسپیلت ها، خود موجب حادتر شدن شرایط فرد می شود. اوضاع زمانی وخیم تر است که فیلترهای دستگاه های خنک کننده تمیز نباشد و انواع میکروب ها وارد هوای اتاق می شود.

خشکی چشم تاثیر باد کولر بر بدن

خشکی چشم موجب خارش و سوزش می شود. حتی ممکن است حالتی مثل سوختن یا نیش زدن نیز داسته باشد. گاهی اوقات خشکی چشم موجب تاری دید نیز می شود. اگرچه ممکن است کولر یا اسپیلت تاثیر مستقیمی در خشکی چشم نداشته باشد، اما می توان شرایط را وخیم تر کند. چنان چه فرد دچار خشکی چشم چندین ساعت در معرض باد کولر قرار گیرد، مطمئنا از سوزش و التهاب بیشتر چشمش شکایت خواهد داشت.

بیماری های عفونی تاثیر باد کولر بر بدن

باد خنک حاصل از وسایل برقی خنک کننده موجب شده تا مخاط درون بینی خشک شود. در واقع این مواد به عنوان محافظی از ورود انواع میکروب ها جلوگیری می کند. خشک شدن آن ها باعث می شود تا دیگر محافظی بر سر راه ورود میکروب ها وجود نداشته باشد و به راحتی وارد سیستم تنفسی می شوند.

تحقیقات کارشناسان مجله اینترنتی ماه نشان می دهد که استفاده از هر نوع از کولرها، بسته به نوع شرایط آب و هوایی متفاوت است. اما کولرهای آبی سنتی از نوع دوم تقریبا در تمامی محیط ها کارآیی خوبی از خود ارائه می دهد. البته نباید از اثرات منفی هر کدام این این دستگاه ها غافل بود.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)