بی حسی بازو در خواب

حتما تا کنون زیاد با این مسئله رو به رو شده اید که در طول شب، بازوهایتان بی حس شده و بارها مجبورید در جای خود غلت بزنید تا بی حسی بازو در خواب از بین برود. اما آیا مشکل خواب رفتن دست عادی است و یا ریشه ی علمی و پزشکی خاصی در میزان خواب در سنین مختلف دارد؟ برای پیگیری بیشتر این مورد، با بخش پزشکی و سلامت مجله ی ماه همراه باشید.

بررسی علل بی حسی بازو در خواب

اگر چه این مسئله ممکن است درد خاصی ایجاد نکند، اما به هرحال مهم بوده و باید به دنبال دلیل آن بود. در اغلب موارد، این حالت در تمامی قسمت های بدن ممکن است اتفاق بیفتد، اما بروز آن در شب آنهم در بازوها کمی معمول تر است. این حالت را در اصطلاح، خواب رفتن بازو می نامند.

این حالت، یک حالت غیر طبیعی نیست و ممکن است چند بار در یک روز یا در یک شب اتفاق افتد. آنچه کمی نگران کننده است، طول این حالت بی حسی بازو در خواب است است که اگر بیش از حد معمول باشد، دلیل بر یک مشکل غیر عادی در بدن است که حتما باید در این مورد با پزشک مشورت کرد. البته دقت کنید گاها تاثیر باد کولر بر بدن باعث بروز مشکلاتی می شود که اکنون ما آن را مد نظر ندارم و هدف از این مبحث خواب رفتن و بی حس شدن اعضای بدن در شرایط ایده آل خواب است.

دلیل خواب رفتن دست و پا

خواب رفتن بازو  که اصطلاح پزشکی آن paresthesia است، هنگامی اتفاق می افتد که شما بر روی بازوی خود لم داده یا فشار ایجاد میکنید. در این حالت، جریان خون در مویرگهای شما در اثر فشار کمی مختل شده و عضو مور مور یا سوزن سوزن میشود. گاهی اوقات ممکن است فشار وارد شده بر روی عصب های عضو وارد شود که نتیجه ی آن بی حسی است. اگر صبح، با خواب رفتگی دست رو به رو هستید به این دلیل است که در هنگام خواب بر بازوی شما فشار وارد شده و با کمی حرکت دادن آن و جریان دوباره ی خون در رگها، این حالت برطرف خواهد شد.

اما اگر بی حسی بازو در خواب شما به کرات اتفاق افتاد و یا زمان آن طولانی شد، مطمئنا مشکلی غیر طبیعی وجود دارد. از جمله دلایلی که میتواند بر بی حسی اعضا تاثیر گذار باشد را در ادامه با هم مرور میکنیم.

دلیل خواب رفتن دست و پا

کمبود ویتامین B دلیل بی حسی بازو در خواب

ویتامین B انواع مختلفی دارد که همه ی آنها در سلامت سلول های بدن و تامین انرژی مورد نیاز آنها موثر هستند. اغلب افراد ویتامین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت میکنند، اما گروهی دیگر علاوه بر تغذیه، به مکمل های ویتامین B نیز نیاز دارند. کمبود ویتامین B یکی از دلایل عمده ی بی حسی یا خواب رفتن اعضای بدن است. این حالت در افراد مسن، مصرف کنندگان الکل و در گیاه خواران بیشتر دیده میشود. در واقع این افراد به مصرف ویتامین B بیشتر نیاز دارند. البته لازم به ذکر است که کمبود برخی ویتامین های مورد نیاز زنان نیز اغلب منجر به چنین مشکلاتی می شود که جای بحث و گفتوگو دارد.

تجمع مایعات در بافت ها عامل بی حسی بازو در خواب است

مصرف زیاد نمک و نوسان هورمون ها در دوران قاعدگی موجب تجمع مقداری از مایعات بدن در یک ناحیه ی خاص میشود. گاهی اوقات، این حجم از مایعات در مسیر جریان خون، میتواند موجب فشار به رگ شده و حالت بی حسی در عضو را به وجود آورد.

سندرم تونل مچ

اگر بی حسی دست زیاد اتفاق افتد، یکی از دلایل آن سندرم تونل مچ است که در این حالت، اعصاب میانی دست، تحت فشار بوده است. زمانی که دست شما بی حس میشود، کارهایی مثل تایپ کردن یا کار کردن با ابزاری که نیاز به ضربه زدن دارد، میتواند این حالت را تشدید کند.

چه زمانی باید در مورد خواب رفتن دست با پزشک مشورت کرد

اگر زمان بی حسی عضو و یا تعداد دفعات بروز آن زیاد باشد و خواب رفتن عضو باعث ایجاد درد شود، باید سریعا با پزشک در این مورد مشورت کنید. گیجی، منگی، مشکل در تکلم، مشکل در دید، ضعف ماهیچه ها، درد شدید و اختلال در هماهنگی میان اعضای بدن از جمله علائمی است که ممکن است در اثر بی حسی عضو به وجود آید که در صورت مشاهده ی هرکدام از این نشانه ها باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کرد.

مسمومیت دارویی نیز ممکن است باعث مسمومیت اعصاب محیطی شود که از میان این داروها، داروهای شیمی درمانی که به اعصاب سلول های محیطی بیماران سرطانی آسیب می زنند، شایع تر است. سکته ی مغزی نیز به علت ایجاد اختال در اعصاب، بی حسی عضو را ایجاد کرده و بر اثر آن دست و پا خواب میرود. تغییرات فشار خون باعث خواب رفتن دست و پا می شود

فشار خون ارتباط مستقیمی با بیماری های اعصاب محیطی ندارد. ولی به دلیل ایجاد اعصاب محیطی در تنظیم فشار خون و عروق محیطی نقش دارد، ابتلا به بعضی از بیماری های اعصاب محیطی در تنظیم فشار خون مشکل ایجاد کرده و خود را به صورت افت فشار خون نشان میدهد. بیماری عصب مرکزی نخاع هم می توانند کرختی،  بی حسی دست و پا را ایجاد کنند. مثلا بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس نیز همین علائم را دارد.

درمان بی حسی دست در خواب

درمان بی حسی دست در خواب

اگر بی حس شدن بازو در خواب به ندرت در شما اتفاق می افتد، بهتر است در صورت بروز آن، محل مورد نظر را کمی حرکت داده تا خون در عضو جریان پیدا کند و این حالت از بین برود. در برخی موارد، کمپرس سرد نیز توصیه شده است. اما اگر بی حسی عضو به کرات در شما اتفاق می افتد، ممکن است دلیل آن یکی از موارد گفته شده باشد که پزشک متناسب با علت، درمان مورد نظر را آغاز خواهد کرد. برای مثال اگر خواب رفتن دست به دلیل کمبود ویتامین B باشد، با تجویز مکمل ها و تغییر در رژیم غذایی می توان این مسئله را حل کرد.

تاثیر بالشت بر سیستم عصبی در خواب

بسیاری از افراد نمیدانند که بالشت نامناسب چه تاثیری میتواند بر سیستم اعصاب داشته باشد. اگر بالشت شما بسیار بلند یا بسیار نرم باشد، مطمئنا سر و دست شما در حالتی نا متناسب قرار خواهد گرفت و همین موجب ایجاد فشار بر روی عضو میشود و همان طور که گفته شد، فشار بر عضو باعث اختلال در گردش خون و در نتیجه موجب بی حسی عضو میشود.

در نهایت طبق بررسی حوزه سلامت مجله اینترنتی ماه بهتر است برای پیشگیری از خواب رفتگی بازوها در طول شب، ضمن استفاده از یک بالشت مناسب، حالت خواب را چندین بار عضو کرده و پهلو به پهلو شوید تا فشار زیادی بر یک بازو وارد نشود. به طور کلی، بی حسی بازو در خواب یک مشکل اساسی نیست و در اغلب موارد، دلیل عمده ای ندارد. اما اگر این مسئله به دفعات زیادی برای شما اتفاق افتاد، باید حتما مورد بررسی یک پزشک قرار گیرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید