آیپد مینی 4

در سپتامبر 2015، پس از ورود محصولاتی مثل آیپد پرو 12.9 اینچی، تلوزیون و نمایشگر خانگی، آیفون اس 6 و اس 6 پلاس، اپل از محصولی دیگر به نام آیپد مینی 4 نیز رونمایی کرد. اگرچه تاریخ عرضه ی این محصول به 3 سال پیش باز می گردد و بعد از آن سری هایی از نسل جدید آیفون وارد بازار شد، اما هنوز هم قابلیت هایی دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. در زیر ویژگی ها، مزایا و معایب iPad mini 4 توسط بخش تکنولوژی مجله ماه تهیه شده که نظر شما را به خواندن این مقاله جلب می کنم.

طراحی آیپد مینی 4

آیپد مینی 4 را می توان نسخه ی کوچک شده ی آیپد ایر 2 دانست، چه از نظر ظاهری و از چه از نظر ساختار فنی. البته این محصول از مدل ها قبلی یعنی آیپد مینی 2 و آیپد مینی 3 به روزتر و دارای امکاناتی جدیدتر است. برای مثال از نظر ظاهری، قدری نازک تر و از نظر عملکردی، قوی تر است.

شکل ظاهری این تبلت، بسیار زیبا و چشم نواز است و در رنگ های مختلف نقره ای، طلایی و خاکستری عرضه می شود. نکته ی قابل توجه این است که برای این تبلت حتما باید از کاور هوشمند جدید استفاده کنید حتی اگر کاور قدیمی مربوط به تبلت های مدل مینی را داشته باشید، زیرا شکل منحنی گوشه های این تبلت نسبت به دیگر مدل ها کمی متفاوت تر است.

طراحی آیپد مینی 4

این کاورها معمولا در رنگ های بسیار متنوعی عرضه می شود. صفحه ی پشت تبلت، کاملا صاف و بدون هیچ گونه برآمدگی است. وزن تبلت 299 گرم است، بنابراین به راحتی می توانید آن را درون یک کیف دستی قرار دهید بدون این که متوجه وزن آن شوید. ابعاد تبلت 6*134*203 میلی متر است. جدای از ابعاد، تفاوت عمده ای میان این مدل و آیپد ایر 2 از نظر طراحی وجود ندارد.

آیپد مینی 4 از جنس آلومینیوم ضد آب همانند جنسی که در آیفون 7 به کار برده شده است. البته ضد آب به این معنی که ترشح مایعات بر روی بدنه ی آن موجب ایجاد لک نمی شود. دکمه ی پاور تبلت در کنار آن قرار گرفته و به نظر می رسد قرار گرفتن این دکمه در سمت راست، کار قفل صفحه و تغییر حالت تبلت را آسان تر می کند.

نمایشگر آیپد مینی 4

یکی از خصوصیات عمده و منحصر به فرد iPad mini4 ، نمایشگر آن است. اپل تلاش بسیار کرده تا بهترین امکانات خود را برای طراحی و ساخت یک نمایشگر منحصر به کار گیرد. خصوصیات این نمایشگر در مواردی شبیه به آیپد ایر 2 است، با کیفیت عالی و استفاده از فناوری های جدید موجود در زمینه ی نمایشگرهای لمسی. اندازه ی این نمایشگر 9/7 اینچ و رزولوشن آن 1536*2048 پیکسل است. چنین صفحه ی نمایشی با این ابعاد و این تعداد پیکسل، یعنی تصاویری واضح و شفاف.

حتی پس از گذشت مدتی از ورود این محصول به بازار، هنوز هم کیفیت تصاویر در این تبلت مثال زدنی است. به خصوص این که در هر فضایی، حتی در برابر خورشید نیز می توان به راحتی از آن استفاده کرد. شاید چنین کیفیت تصاویری مسئله ای جدید نبوده و در مینی 2 نیز چنین شفافیت و ارائه ی رنگی وجود داشته است، اما نباید فراموش کرد که اولا ابعاد این نمایشگر با نمونه ها قبلی متفاوت است و دوما این که در ساخت این نمونه، از فناوری های به روزتری استفاده شده است.

نکته ی جالب توجه این است که این نمایشگر نور را منعکس نمی کند. در واقع در اثر برخورد با نور، آن را بازتاب نمی دهد. از جمله مزیت های این قابلیت این است در مواقعی که نور در محیط اطراف کافی نیست، کار با این نمایشگر دشوار نیست و موجب آزار چشم نمی شود. امتیاز دیگری که این نوع صفحه نمایش دارد این است که کیفیت تصاویر در این حالت، بسیار بهتراست و جزئیات بیشتری را می توانید شاهد باشید. اگرچه ممکن است به طور کلی خصوصیات این تبلت در حد نمونه ای مثل آیپد ایر 2 نباشد، اما به هر حال به عنوان یک نمونه ی جدید با امکانات جدید و منحصر به فرد، کارآیی آن قابل قبول است.

نمایشگر آیپد مینی 4

نرم افزار و سیستم عامل آیپد مینی 4

اگر به طور دقیق تر به بررسی کیفیت این تبلت بپردازیم، متوجه خواهید شد که دقت 322 پیکسل در هر اینچ در این دستگاه قدری بالاتر از دقت 224 پیکسل اینج مینی است. اما فقط همین نکته نشان از کیفیت آیپد مینی 4 نیست. پردازشگر این تبلت از نوع طراحی های ساخت اپل با نام A8 است که با کمک یک پردازشگر M8 همراه شده تا قدرت عملکردی سیسستم را بهبود بدهد. با وجود چنین پردازشگری، سیستم دارای قدرت بالاست و حتی در استفاده ی هم زمان از دو برنامه نیز، امکان کاهش سرعت یا ایجاد اختلال وجود ندارد.

حسگر انگشتی نصب شده بر روی دکمه ی home، جهت بازکردن قفل صفحه تعبیه شده است. هرچند ممکن است سرعت این حسگر به اندازه ی نمونه های به روز شده ای مثل گوشی آیفون اس6 نباشد، اما به هرحال سیستم امنیتی این تبلت را تشکیل می دهد. در اوایل ورود به بازار، این محصول با ظرفیت حافظه 16، 64 و 128 گیگابایتی عرضه می شد. اما پس از گذشت 3 سال از شروع تولید، اکنون اغلب با همان ظرفیت 128 گیگابایتی موجود است.

Wifi آن از نوع 802/12 ac و بلوتوث موجود در این تبلت از مدل 2/4 است. اخیرا در اغلب تبلت های ساخته شده از نرم افزار ios 9 استفاده شده است. اما آیپد مینی جزء آن دسته از محصولاتی است که توانسته به خوبی از مزیت ها و محیط این نرم افزار استفاده ی کاربردی داشته باشد.

علیرغم اندازه ی کو.چکی که نسبت به دیگر تبلت های موجود دارد، امکان استفاده از split view در آن وجود دارد، به این معنی که صفحه ی نمایشگر را می توان به 2 قسمت تقسیم کرد و هم زمان از دو برنامه در یک صفحه بهره برد. البته باید توجه داشت که همه ی برنامه ها را نمی توان به طور هم زمان با هم در این حالت قرار داد. زیرا در نمایشگری با این ابعاد، نمایش محیط 2 برنامه کمی مشکل به نظر میرسد. بهتر است برنامه هایی را در این حالت فعال کنید که با کوچک شدن نمایشگر، آپشن ها و محیط های آن دچار اختلال نشود.

موسیقی، فیلم و بازی با آیپد مینی 4

معمولا اپل در طراحی و ساخت محصولات خود توجه زیادی به موارد مرتبط با سرگرمی در این وسایل دارد. با وجود یک حافظه با ظرفیت 128 گیگابایت، دیگر نگرانی برای پر شدن حجم آن و حذف فایل های قدیمی وجود ندارد. در تبلت آیپد مینی 4 اپل تلاش کرده تا تمامی نواقصی که قبلا در سیستم پخش موزیک در محصولت دیگر وجود داشته را برطرف کرده و از این بابت، نظر کاربران را به خود جلب کند. اگر چه وسیله ای همانند تبلت در واقع به صورت تخصصی برای گوش دادن به موسیقی طراحی نشده است، ولی به هر حال میتوانید با نصب یک هدفون به راحتی موزیک مورد علاقه ی خود را گوش دهید.

از میان تمامی تبلت های ساخت اپل، سری مینی یک وسیله ی عالی برای تماشای فیلم است. اندازه ی صفحه نمایش در آن، مناسب و کیفیت تصویر نیز بالاست. اگر چه از نظر فنی، طراحی تبلت با هدف نمایش و پخش فیلم نبوده، اما ipad mini 4 توانسته به خوبی از عهده ی این کار بر آید و نظر مثبت کاربران را جلب کند بویژه زمانی که بازی های برتر آیفون معرفی شدند، این تبلت جایگاه خود را تازه کرد.

علاوه بر این سیستم عامل ios این امکان را فراهم کرده تا به راحتی بتوان برنامه های مخصوص تماشای فیلم را نصب و فیلم های مورد نظر را دانلود و به لطف حافظه ی بالای این تبلت، آن را ذخیره کنید و با قدرت شارژی که باتری دارد برای مدت طولانی بدون نیاز به شارژ، فیلم تماشا کنید.

یکی از عمده ترین موارد استفاده از تبلت، نصب بازی و سرگرمی است که البته باید گفت ipad mini 4 در این زمینه قدری ضعیف عمل کرده است. بازی های قدیمی تر با کیفیت و سرعت بیشتری ارائه میشوند، اما در مورد بازی های جدید کمی سرعت پایین است. برای مثال، بازی Real Racing 3 در این تبلت بسیار بهتر از برخی گوشی های هوشمند عمل میکند. گفته شده که ساختار آیپد مینی 4 طوری طراحی شده که بیشتر مناسب بازی هایی است که با ضربه زدن به نمایشگر عمل میکند.

برنامه های آیپد مینی 4

یکی از مهم ترین نقاط قوت این تبلت، پشتیبانی از برنامه های کاربردی متنوع است. برنامه هایی که برخی از آنها فقط مختص تبلت طراحی شده است. طراحان این برنامه ها، اغلب به رزولوشن و کیفیت تصویر توجه کرده و بر اساس آن به طراحی یک برنامه می پردازند. بنابراین، چه به دنبال برنامه های سرگرمی باشید و چه در پی نصب برنامه های کاربردی و تخصصی، آپ استور همیشه یک گزینه ی مناسب برای خرید و دانلود و البته نصب برنامه های ویژه ی تبلت است.

دوربین آیپد مینی 4

قبلا نیز به این نکته اشاره کرده بودیم که به نظر اغلب کارشناسان وجود دوربین در تبلت، کارآیی چندانی ندارد و تمرکز شرکت طراح بر بالا بردن کیفیت و افزایش آپشن های آن، کاری بیهوده و نوعی اتلاف وقت است. دوربین آیپد مینی 4 از نوع دوربین های 8 مگاپیکسلی isight است که قبلا نیز در آیپد ایر 2 به کار رفته بود. داشتن این حجم از کیفیت یک خصوصیت غیر ضروری است. زیرا کمتر کسی را می بینید که بخواهد با استفاده از تبلت اقدام به گرفتن عکس، خصوصا در مکان های عمومی کند.

زمانی استفاده و کاربرد چنین ویژگی مورد اهمیت قرار می گیرد که همراه با دوربین، برنامه های مرتبط به آن نیز در تبلت موجود باشد. برای مثال، بتوان با آن عکسی را روتوش یا فیلمی را ویرایش کرد. کار با دوربین در این تبلت بسیار آسان بوده، زیرا گزینه های متعددی برای تنظیمات ندارد. تنها نکته ی قابل توجه در مورد تنظیمات این دوربین، فعال کردن حالت HDR در هنگام عکاسی است که باعث افزایش کیفیت عکس و شفافیت هرچه بیشتر آن می شود.

باتری آیپد مینی 4

عملکرد باتری آیپد مینی 4 خوب و مناسب است. البته مناسب در حد خود این وسیله. برای آن دسته افرادی که با نمونه های دیگری مثل iPad Air2 کارکرده باشند، ممکن است قدری ضعیف باشد. باتری این تبلت از نوع  5124 میلی آمپری است که در قسمتی که برای ارزیابی عملکرد آن انجام شد، مشخص شد که قدرت این باتری در حدی است که می توان یک فیلم HD را به مدت 10 ساعت و 43 دقیقه با شارژ کامل تماشا کرد. سرعت شارژ آن مطلوب است و در مقایسه با نمونه های دیگر، عملکرد قابل قبولی دارد.

خصوصیات فنی iPad mini 4

  • ابعاد: 6*134*202میلی متر
  • وزن: 299 گرم
  • نمایشگر:LED ، 9/7 اینچ، 235 پیکسل در اینچ
  • نرم افزار: ios 9
  • پردازشگر: اپل A8 2 هسته ای
  • RAM: 2 گیگابایت
  • حافظه ی داخلی: 32-64-128 گیگابایت
  • دوربین: 8 مگاپیکسل، HDR
  • باتری: 5124 میلی آمپر
  • رنگ ها: خاکستری، نقره ای، طلایی

خصوصیات فنی iPad mini 4

نتیجه گیری مجله ماه

پس از اینکه ipad mini 3 روانه ی بازار شد و نواقص زیادی را به دنبال داشت و البته انتقادات زیادی به آن وارد شد، این بار اپل محصول دیگری با نام ipad mini 4 عرضه کرده که تا حد زیادی نواقص محصولات قبلی را بر طرف کرده است. البته ممکن است قیمت آیپد مینی 4 کمی بالا باشد. اگر به دنبال یک تبلت با امکانات خوب و قیمت کم هستید، میتوانید مدل ipad mini 2 را انتخاب کنید. از دیگر محصولات اندرویدی که همزمان با mini 4 وارد بازار شد و قیمت کمتری هم داشت، تبلت مدل سامسونگ گلکسی s2 8.0 است که کمی از نظر قدرت و سرعت عملکردی، ضعیف است. گفتنی است اخیرا اپل مراسم رونمایی از نسخه جدید siri را برگزار کرد که در جای خود شگفتی بروز تری محسوب می شود.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)