نشانه های استرس و اضطراب شدید

برای همه ما اتفاق افتاده که در مواقعی از روز دچار استرس شده باشیم و با فشار روحی شدید درگیر شویم. استرس در واقع نوعی واکنش طبیعی بدن است در برابر یک سری محرک ها و عوامل درونی و بیرونی. در هر موقعیتی، این محرک ها می تواند موجب برهم خوردن تعادل روحی در فرد شود. در بسیاری از موارد استرس علاوه بر روح، بر جسم و فیزیک انسان نیز تاثیر گذار است. استرس به هر دلیلی که ایجاد شود، مجموعه ای علائم دارد که در هر موقعیتی، نشانه های استرس و اضطراب شدید متفاوت خواهد بود. در مجله سلامت ماه می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با این نشانه ها و برخی از علل بروز استرس بیابید.

علائم و نشانه های استرس و اضطراب شدید

به طور کلی، استرس وضعیتی روحی یا احساسی است که در واکنش به یک رویداد یا عامل به وجود می آید. بر اساس آماری که روانشناسان ارائه می دهند، بیش از 33 درصد از افراد، دچار نشانه های استرس و اضطراب شدید هستند که باید تحت درمان قرار گیرند. در بقیه موارد استرس مقطعی است و پس از مدتی با بروز وضعیت جدیدی از بین می رود. از جمله مهمترین و مشخص ترین علائم استرس شدید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جوش و آکنه از نشانه های بارز استرس و اضطراب

جوش و آکنه یکی از قابل ملاحظه ترین نشانه های استرس و اضطراب شدید در فرد است. معمولا در هنگام مواجه با استرس ، فرد بیش از دیگر مواقع دست خود را بر روی پوست صورت می کشد. در این حالت باکتری ها و میکروب های زیادی از طریق دست وارد پوست صورت شده و موجب ایجاد جوش خواهند شد. به علاوه برخی محققان اثبات کرده اند که به دلیل ترشح یک سری هورمون ها در زمان استرس ، جوش هایی بر روی پوست مشاهده خواهد شد.

در تحقیقی که بر روی 22 دانش آموز در ایام امتحانات انجام گرفت، مشخص شد که شدت جوش و آکنه در این مدت به دلیل بالا بودن سطح استرس ، بسیار بیش از مواقع دیگر است. البته باید در نظر داشت که نتیجه چنین تحقیقی چندان قابل استناد نیست، زیرا جوش ممکن است در اثر عوامل دیگری مثل مصرف چربی زیاد، تغییرات هورمونی به ویژه در زنان و یا بسته شدن منافذ پوست نیز اتفاق افتد.

بروز سردرد در اثر استرس

بر اساس گفته های محققان، استرس ممکن است در مواردی خود را به شکل سردرد یا درد در ناحیه گردن نیز نشان دهد. در تحقیقی که بر 276 نفر انجام گرفت، مشخص شد که در تقریبا 45 درصد موارد، سردرد یکی از علائم مشخص استرس است. حتی در مواردی که سردرد علت دیگری دارد نیز، استرس موجب تشدید آن می شود.

استرس ممکن است باعث ایجاد دردهای مزمن نیز در فرد شود و به گفته محققان علت اصلی بروز این دردها نیز، ترشح زیاد هورمون کورتیزول است. این دردها به ویژه در نوجوانان و جوانان بیشتر دیده شده است. البته باید توجه داشت که دردهای مزمن فقط به دلیل داشتن استرس به وجود نمی آید، بلکه موارد دیگری نیز می تواند منجر به ایجاد این دردها شود.

استرس عاملی برای کاهش انرژی و بی خوابی

یکی دیگر از نشانه های استرس و اضطراب شدید ، کاهش توان بدنی، کاهش انرژی و بی حالی و کسلی در فرد است. فرد دچار استرس معمولا انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره را نداشته و حتی انگیزه ای نیز برای انجام فعالیت های شخصی ندارد. از طرفی استرس الگوی خواب و میزان خواب در سنین مختلف را در فرد بر هم زده و منجر به بی خوابی های شبانه می شود.

مشکلات گوارشی و تغییر در اشتها از علائم استرس

به گفته محققان، استرس حتی بر سیستم گوارشی نیز تاثیر گذار بوده و در مواردی که فرد چند روز متوالی در وضعیتی پر تنش قرار داشته باشد، موجب اسهال ، تهوع و استفراغ می شود. به علاوه استرس ، عملکرد طبیعی معده و روده را نیز تغییر داده و در آن اختلال ایجاد می کند.

تغییر در اشتها ، امری طبیعی در موارد مواجهه با استرس است. این تغییر اشتها هم به صورت پرخوری خود را نشان می دهد و هم با کاهش میل به غذا. در 62 درصد موارد، استرس موجب پرخوری در فرد شده و در 38 درصد مابقی، منجر به کاهش اشتها خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن بدون داشتن حس گرسنگی، یکی از رفتارهای پر خطر در مواجه با موقعیت های استرس زا به شمار می آید. در صورتی که استرس باعث شود فرد پرخوری کند، پس می توان گفت در مواردی، استرس حتی منجر به چاقی نیز می شود. تغییر در میل به غذا در هنگام مواجهه با استرس ، همان تاثیر اضطراب و استرس بر چاقی است.

استرس ، اضطراب و افسردگی

یکی از شایع ترین نشانه های استرس و اضطراب شدید ، افسردگی است. بر اساس یافته های محققان افرادی که در طولانی مدت و به صورت مکرر دچار استرس و فشار روانی سنگین هستند، بیش از دیگران دچار افسردگی شده و علائم افسردگی را از خود بروز می دهند. حتی این موضوع نیز اثبات شده که زنان بیش از مردان درگیر افسردگی ناشی از استرس خواهند شد.

استرس ، اضطراب و افسردگی

تاثیر استرس بر ضربان قلب و عرق کردن

معمولا در هنگام مواجه به موقعیت های استرس زا، فرد دچار تپش قلب یا افزایش میزان ضربان قلب می شود. این مسئله به ویژه در افرادی که دچار بیماری فشاری خون هستند، موجب تشدید شدن وضعیت در آنها شد و خطر آفرین خواهد بود.

شاید با این مسئله بسیار رو به رو شده باشید که هنگام استرس ، فرد عرق کرده و کنترلی بر این مسئله ندارد. در واقع علت اصلی عرق کردن هنگام مواجه با استرس ، تغییرات هورمونی است که در فرد ایجاد شده و می تواند غدد مربوط به عرق را تحریک کند.

چه عواملی باعث ایجاد استرس می شود

شرایط و عواملی که موجب بروز نشانه های استرس و اضطراب شدید در فرد می شوند را عوامل استرس زا می نامیم. معمولا اغلب ما بیشتر در زندگی، دچار شرایط منفی استرس زا می شویم مانند موقعیت های کاری، برخوردهای عاطفی با دیگران، درگیری با اعضای خانواده، تحصیلات. اما گاهی استرس ریشه مثبت دارد، مثل نگرانی هنگام ازدواج یا به دنیا آمدن نوزاد یا ارتقا شغلی. اما همیشه عوامل استرس زا ، بیرونی نیستند. در مواقعی ممکن است فرد به دلیل یک سری محرک های درونی دچار استرس شده باشد.

به طور کلی، استرس و عوامل استرس زا ، امری است کاملا شخصی و در هر کس متفاوت است. برخی شرایط که ممکن است برای عده ای جزء وضعیت بحرانی به حساب آید، برای دیگران عادی است و تغییری در حالات روحی آنان ایجاد نمی کند. برای مثال ممکن است صحبت کردن در جمع برای فردی مشکل و یک عامل استرس زا محسوب شود، اما برای دیگری امری خوشحال کننده و هیجان انگیز. پس می توان گفت که عوامل استرس زا در میان افراد کاملا متفاوت است.

  • عوامل بیرونی استرس زا : از جمله محرک های بیرونی استرس شامل تحصیلات، تغییر شغل، مشکلات مالی، مشکلات خانوادگی ، پر مشغله بودن، خانواده و فرزندان می شود
  • عوامل درونی استرس زا : منفی گرایی عدم توانایی در پذیرش تغییرات و انتقادات، نداشتن انعطاف پذیری در برابر مشکلات، توقعات نامعقولانه و رفتارهای به دور از اعتماد به نفس و خود خواهانه

چه عواملی باعث ایجاد استرس می شود

برخی از عوامل استرس زا

بر اساس آماری که برخی موسسات روانشناسی دریافت و منتشر کرده اند، عوامل زیر بیشترین میزان استرس را در میان مردم داشته اند؛ مرگ عزیزان و نزدیکان، طلاق ، ازدواج ، زندانی شدن، بیماری یا جراحت های پیش آمده، از دست دادن شغل، از دست دادن موقعیت ازدواج یا از دست دادن عشق و بازنشستگی. کارشناسان مجله اینترنتی ماه تلاش نمودند تا در این مقاله اصلی ترین نشانه های استرس و اضطراب شدید را بیان کنند. در ادامه می توانید مقاله تاثیر استرس بر شیر مادر را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید