روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی را بیاموزیم

سرطان، واژه ای که حتی شنیدن آن، ترس و وحشتی عمیق تمامی وجود آدمی را فرا می گیرد. اینکه پس از تشخیص بیماری با فرد چطور باید رفتار کرد، گفتن چه موضوعاتی در این زمینه مناسب و چه مطالبی آزار دهنده است، چه غذاهایی برای فرد مناسب است، چه مکان هایی موجب تغییر روحیه فرد می شود و اینکه به طور کلی، رفتار و شیوه زندگی با این بیماران چگونه باید باشد، مطلبی است که در اولین دقایق تشخیص بیماری، ذهن اطرافیان را به خود مشغول می کند. همه ما باید در مورد انواع سرطان ها و علائم آن آگاهی داشته باشیم . امروز قصد داریم تا در مجله سلامت ماه ، در مورد روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی و اینکه چه طور می توان به وی از نظر روانی کمک کرد تا روحیه از دست رفته را باز یابد، گفت و گو خواهیم کرد.

روش روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی

برای کسب اطلاعات در زمینه روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی ، می توان از پرستاران و مددکاران اجتماعی کمک گرفت. زیرا معمولا آنها با افراد متعددی در این زمینه در ارتباط بوده و حتما تجارب زیادی در مورد نحوه برخورد با این بیماران دارند. اولین نکته این است که پیش از هر گونه اقدامی، خود بیماری را در فرد پذیرفته و قصد فریب دادن وی را نداشته باشیم و بدانیم که مهربانی و ملاطفت در برخورد با این بیماران باید در حدی باشد تا احساس ضعف در آنها ایجاد نشود.

در بسیاری از موارد، بیمار تنها به فردی نیاز دارد تا در کنار وی قرار گرفته و به صحبت های او گوش دهد. گاهی بیمار از فرد انتظار دارد تا با تایید یا تصدیق حرف هایش، نشان دهد که او را درک می کند. همین مسئله باعث می شود تا برخی خانواده ها، در این زمینه گیج و سردرگم شده و نمی دانند که چه طور باید رفتار کنند. برخی دوستان معتقدند در صورتی که اطلاعات زیادی از بیماری نداشته و توانایی درک آن را ندارند، سکوت کرده و فقط شنونده باشند.

به گفته محققان، بهتر است در چنین شرایطی، خود را در جایگاه بیمار قرار داده و سعی کنید به جای ابراز تاسف، با وی همدردی کنید و روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی را سرلوحه کار قرار دهید. همدردی به این معنا که در وی این احساس را به وجود آورید که شما درد او را درک کرده و قصد ترحم ندارید.

روش روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی

نحوه رفتار صحیح در برخورد با بیمار سرطانی

ارتباط داشتن از بهترین روش های روحیه دادن به بیمار سرطانی است. اغلب بیماران سرطانی در این دوران انتظار دارند تا اطرافیان و دوستان، بیشتر آنها را درک کرده و با آنها در ارتباط باشند. سعی کنید به بهانه های مختلف با این بیماران در ارتباط باشید. زیرا هر چه فکر فرد مشغول اتفاقات خارجی باشد، کمتر از نظر روانی آسیب می بیند. از پرسیدن سوالات متعدد در مورد بیماری خودداری کنید. تنها پرسیدن وضعیت فرد و اینکه آیا نیاز به کمک در زمینه خاصی دارد یا خیر، کافی است. حتی در مواردی، پرسیدن حال بیمار نیز می تواند فرد را از نظر روحی آزرده کند.

اگر به روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی فکر می کنید پس بهتر است شادی آفرین باشید. شاد بودن و خندیدن، دارای چنان قدرت شگفت انگیزی است که می تواند طی چند دقیقه، حال بیمار را دگرگون کند. اگر به عنوان اعضای خانواده در مجاورت بیمار هستید، پس ایجاد یک فضای شاد و آرام، کار چندان مشکلی نیست. حتی در صورتی که با فرد از نظر مسافت، فاصله طولانی دارید نیز می توان از طریق ایمیل، فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی، با به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم های جالب یا عکس ها و خاطرات قدیمی، به شاد کردن بیمار کمک کنید.

رفتار درست در برابر بیماری سرطانی

گاهی اوقات لازم است که به فرد سرطانی پیشنهاد دهید که اگر نیاز به کمک دارد، آمادگی لازم برای انجام هر کاری را دارید. حتی اگر کار خاصی مد نظر فرد نباشد، این پیشنهاد می تواند تاثیر به سزایی در روحیه او داشته باشد و این احساس را به وجود می آورد که می تواند به اطرافیان اعتماد و اطمینان داشته باشد.

هیچ گاه در مورد ظاهر بیمار، واکنشی نشان ندهید. این از مهمترین نکات روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی است. به خصوص آنهایی که تحت شیمی درمانی هستند، چون از نظر ظاهری تغییرات متعددی خواهند داشت، پس در برابرشان واکنشی نشان ندهید. بهتر است تا حد ممکن، واکنشی نسبت به تغییر ظاهر افراد بیمار نداشته باشید، زیرا یکی از مواردی است که شدیدا فرد را تحت تاثیر قرار داده و از نظر روحی، ذهن را آزرده می کند.

نباید ها در برخورد با بیمار سرطانی

در کنار موارد گفته شده بالا، برای روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی از صحبت کردن در مورد بیماری، وضعیت آینده بیمار، تفسیر روند درمانی، ارائه نظر و اشتراک مطالبی در مورد تجربیات دیگران در زمینه ابتلا به سرطان، بپرهیزید. چون اینها مسائلی است که روحیه بیمار را تضعیف کرده و باعث می شود تا آمادگی ذهنی او برای پذیرش بیماری و داشتن انگیزه جهت مبارزه با آن، از بین برود.

معمولا شنیدن نام این بیماری پس از مراجعه به پزشک و تشخیص آن، به همان اندازه که برای فرد سخت و ترسناک است، برای اطرافیان، خانواده و دوستان نیز، نگرانی های زیادی را در پی خواهد داشت.

اگر به درمان خانگی سرطان فکر میکنید، مقاله درمان سرطان با سرکه سیب را از دست ندهید!

علاوه بر اطرافیان، خود بیمار نیز می تواند موجب افزایش انرژی از نظر روحی شده و انگیزه برای مبارزه با بیماری را در خود تقویت کند. معاشرت کردن با افراد مثبت گرا با دیدگاه های روشن، کمک بزرگی در این مورد است. بهتر است با افرادی رفت و آمد داشته باشید که ترس و نگرانی را از شما دور می کنند و به شما توان لازم برای ادامه مسیر را می دهند. سعی کنید تا حد ممکن معاشرت با منفی گراها را قطع کرده و به روابطی که موجب بی انگیزگی و بی تفاوتی در شما می شوند، خاتمه دهید.

ایجاد تغییر در ظاهر و افکار را هرچه سریع تر آغاز کنید. اگر به دلیل طی مراحل شیمی درمانی، موهای سرتان ریخته، به این فکر کنید که هزاران انسان بر روی کره زمین، بدون اینکه مشکل خاصی از نظر سلامتی داشته باشند، بی مو هستند و این استایل را می پسندند، پس شما هم می توانید یکی از این هزاران نفر باشید. تغییر تفکرات در مرحله بعد، باید مورد توجه قرار گیرد.

نباید ها در برخورد با بیمار سرطانی

با سرطان کنار بیاییم !

به طور کلی اگر به معاشرت و روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی فکر می کنید؛ رفت و آمد، تفریح و گردش را افزایش داده و لذت حضور در جمع خانوادگی و دوستانه را از دست ندهید. دقت کنید که فعالیت های روزانه همچنان همانند گذشته ادامه دارد. در کنار فعالیت های قبلی، یک حرفه تفریحی یا سرگرمی جدید فرا بگیرید تا از این طریق، دریچه های جدیدی از امید و نشاط در خود ایجاد کنید. تا حد ممکن، خود مسئولیت های خود را برعهده گرفته و با این کار، انرژی و توان بالای خود را به دیگران اثبات کنید. از حذف افراد منفی گرا در زندگی، هیچ ترسی نداشته و فقط به مبارزه با بیماری تمرکز کنید.

بیماری سرطان را مقایسه نکنید !

نکته بعد که اهمیت برخورد صحیح با بیمار سرطانی را زیاد می کند اینکه باید حتما توسط اعضای خانواده و دوستان مورد توجه قرار گیرد. این است که تا حد ممکن، تلاش کنید تا اطلاعاتی در مورد نوع سرطان خاص که فرد را درگیر کرده، کسب کرده و هرگز تجربیات شخصی را با بیمار به اشتراک نگذارید. زیرا هیچ دو مورد بیماری، دقیقا شبیه به هم نیست و هرکس با توجه به وضعیت جسمی و روحی خود، به نوعی درگیر مشکلات ناشی از سرطان است.

در حال حاضر سرطان معده از شایع ترین سرطان ها هستند و علاوه بر آن بهتر است در مورد سرطان سینه و علائم آن اطلاعاتی داشته باشید چون در درجه دوم سرطان سینه بسیار شایع است. کارشناسان سلامت مجله اینترنتی ماه بر این باورند که سرطان اگرچه غیر قابل درمان است، اما می توان آن را کنترل کرد، البته در صورتی که انگیزه کافی برای مبارزه با آن را داشته باشید. روحیه دادن و برخورد صحیح با بیمار سرطانی باعث افزایش انگیزه در این بیماران می شود. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)