ارسال ربات هوشمند به فضا

اخیرا محققان و دانشمندان در پی این هستند تا با ارسال ربات هوشمند به فضا از هزینه های جاری آن بکاهند. ربات ها علاوه بر اینکه بسیار دقیق تر از انسان می توانند موارد را ثبت کنند، تا حد زیادی از مشکلات ناشی از اقامت انسانها در ایستگاه فضایی را بر طرف می کنند.

ارسال ربات هوشمند به فضا توسط space x

به تازگی space x در پانزدهمین ماموریت خود به ایستگاه فضایی بین المللی، حدود 600 پوند بار را منتقل کرد. این محموله، حاوی غذا و آب مورد نیاز 6 فضانورد ایستگاه فضایی به همراه فناوری جدید محققان برای همکاری در امور فضایی بود، اولین ربات هوشمند برای زندگی در فضا. اسم این ربات CIMON است، با ظاهری شبیه به یک گلوله ی رگبار و یک صفحه ی نمایشگر. وجود این صفحه ی نمایشگر، شکل و شمایل یک شخصیت کارتنی را به این ربات داده است. سر این ربات قابلیت چرخش 360 را دارد. به این معنی که میتواند در ایستگاه بچرخد و در پاسخ به دستور فضانوردان، واکنش نشان دهد.

ارسال ربات هوشمند به فضا توسط space x

اسپیس ایکس این ربات هوشمند را برای آژانس فضایی آلمان طراحی کرده است. هدف این است که ایا روبات های هوشمند میتوانند در انجام ماموریت های فضایی و زندگی در ایستگاه فضایی، به فضانوردان کمک کنند؟

ارسال ربات سایمون به فضا توسط اسپیس ایکس

CIMON پیش از این در یک پرواز parabolic مورد آزمایش قرار گرفته بود. پرواز parabolic پروازی است که در آن حالت بی وزنی موجود در جو، برای دقایقی ایجاد میشود. علاوه بر این، این ربات، بارها توسط Alexsander Gerist یکی از فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی، آزمایش شده بود. بنابراین میکروفن ها و دوربین های نصب شده در این ربات به راحتی میتواند صداها و تصاویر را تشخیص دهد. بنابراین، به گفته ی سازنده ی ربات، CIMON قابلیت تشخیص تمامی صداهای اطراف را داد و هنگامی که او را صدا میکنند، واکنش نشان میدهد.

بعضی مواقع، GERST با این روبات خوش و بش میکند و در انجام آزمایشات و تحقیقات خود، از آن استفاده میکند. برای مثال CIMON با نمایش گذاشتن تصاویر مورد نیاز GERST و یا انجام محاسبات مورد نیاز، به او کمک میکند. هم چنین میتواند به سوالات GERST در مورد تجربه ی حضور در ایستگاه فضایی و کارهایی که آنجا انجام داده ، پاسخ گوید.

در ماموریتی که space x برای ارسال این ربات هوشمند داشته است، وسیله ی دیگری را نیز به ایستگاه منتقل کرده، دستگاهی که بیرون از ایستگاه نصب شده و میزان دمای زمین را نشان میدهد. با استفاده از داده های این دستگاه، میتوان متوجه شد که چه خطری اکوسیستم گیاهی و منابع آبی را تهدید میکند. علاوه بر اینها، اسپیس ایکس مکانیزم دیگری نیز برای اتصال به بازوی روباتیک کانادایی، بیرون از ایستگاه فضایی حمل میکند.

CIMON اولین ربات هوشمند در فضا

اسپیس ایکس برای انجام این ماموریت از یک موشک فالکون 9 استفاده کرده است. مواد وسایلی که قرار است به فضا فرستاده شود نیز در یک کپسول باری به نام دراگون حمل میشود. این سومین باری است که راکت های فالکون و دراگون از طرف ناسا به فضا ارسال میشود. پیش از این دراگون در سال 2016 برای اتصال یک ماهواره ی فضایی، با نام TESS به ایستگاه فرستاده شده بود.

با فرستادن این ربات به ایستگاه فضایی، ارتباط خوبی میان انسان و ماشین در اکتشافات فضایی، در حال شکل گیری است.  به گفته ی اعضای تیم تحقیقی، پیش از این هیچ رباتی در ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) وجود نداشته است. ماموریت این ربات، همکاری با اعضای ایستگاه فضایی برای انجام تحقیقات است.

به گفته ی Kirk Shirman، مدیر برنامه های ایستگاه فضایی ناسا، اگر چه وجود چنین ابزاری مانع از حضور انسان در فضا میشود و شانس فعالیت های فضانوردان در تحقیقات فضای کمتر میشود، اما اگر قصد داریم سیاره های دیگری را برای ادامه ی حیات پیدا کنیم و یا در کشف حقایق آنها موفق باشیم، به این ربات های هوشمند نیاز داریم و باید از آنها استفاده کنیم.

ربات سایمون cimon

این ربات کروی شکل است و حدود 5 کیلوگرم وزن دارد. اگر چه این ربات قابلیت برقراری ارتباط و صحبت با تمامی کارکنان ایستگاه فضایی را دارد، اما در واقع هدف اصلی از ساخت آن، کمک به GERST است. به گفته ی کارشناسان، CIMON هر فعالیتی را به خوبی میتواند انجام دهد، از حل یک معمای مکعب روبیک گرفته تا کمک در تحقیقات فضایی. فرستادن این ربات به فضا و یاری گرفتن از آن، نشان میدهد که چطور انسان ها و ماشین ها میتوانند در تحقیقات تخصصی حتی در خارج از فضای کره ی زمین نیز با یکدیگر تعامل داشته باشند.

ربات سایمون cimon

از نظر Christian Karrasch مدیر پروژه ی CIMON، حضور این ربات در ایستگاه فضایی نمایی از آینده ی انسان ها در پیشرفت های مربوط به صنعت فضایی و اکتشافات آن است. اگر برای انجام یک تحقیق، نیاز به سفر به روی مریخ یا ماه باشد، نمیتوان همه ی اعضای ISS را به آنجا فرستاده، اما با وجود روبات های هوشمند، این کار به راحتی صورت میگیرد. همان طور که گفته شد، این ایده برای اولین بار توسط آلمانی ها مطرح شد و خودشان نیز کار ساخت و طراحی این ربات را به عهده گرفتند.

علاوه بر موارد گفته شده، ربات ها هزینه های ناشی از حضور انسان در فضا و خطرات ناشی از آن را هموارتر میکند. برای فرستادن یک انسان به فضا، هزینه ها و امکانات زیادی لازم است. از طرفی با در نظر گرفتن مشکلاتی که پس از بازگشت به زمین برای فرد ایجاد میشود، میتوان گفت که ربات ها از این بابت بسیار بهتر هستند. مشکلات ناشی از غذا خوردن، دفع آن و تنفس و خوابیدن نیز با وجود ربات ها کمتر میشود.

جانشینی ربات ها بجای انسان در ایستگاه فضایی

اما نباید فراموش کرد که سفر به فضا و دیدن شگفتی های آن، یکی از آرزوهای دیرینه ی بشر بوده و همواره در پی آن است تا اطلاعات بیشتری در زمینه کسب و به دیگران انتقال دهد. استفاده از ربات ها این محدودیت را برای انسان ها به ارمغان می آورد.

بدون شک زمان زیادی لازم است تا بتوان ربات ها را در ایستگاه فضایی، جانشین انسان ها کرد. پس تا آن زمان فرصت هست تا از شگفتی ها و زیبایی های فضای خارج از کره ی زمین استفاده کرده و شاید در جست و جوی خود برای یافتن مکان دیگری جز زمین، برای زندگی کردن، موفق باشند.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)