مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب

طبق مطالعات انجام شده توسط کارشناسان مجله سلامت ماه ، آب و مواد موجود در آن نقش بسیار مهمی را در رژیم غذایی ما ایفا می کنند. اگرچه بدن بخش عمده ای از مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق خوردن مواد غذایی تامین می کند، اما منصفانه نیست که بخواهیم نقش آب و املاح موجود در آب را در این مورد نادیده بگیریم. در بسیاری از موارد، مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب از طریق نوشیدن مستقیم آب بهتر جذب می شوند، تا اینکه همان آب را در مواد غذایی ریخته و مصرف کنیم.

مهمترین مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب

به طور کلی تعداد مواد معدنی مورد نیاز بدن 21 مورد است که شامل موادی چون کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و …. می باشند. آب، بسیاری از این مواد معدنی را بسته به جغرافیا و منابعی که از آنجا سرچشمه می گیرد، تامین می کند. مشخص کردن میزان دریافت مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب کار مشکلی است، اما به طور متوسط می توان سهم نسبی مشارکت آب را بین یک تا بیست در صد دانست. از نظر قابلیت زیستی، مواد معدنی چون کلسیم و منیزیم از طریق آب بهتر جذب می شوند تا از طریق مصرف غذا. به عنوان مثال، قابلیت زیستی کلسیم در آب 84 درصد و قابلیت زیستی منیزیم در آب 92 درصد است، حال آنکه قابلیت زیستی کلسیم در گوشت گاو 35 درصد، و قابلیت زیستی منیزیم در موز 29 در صد است.

میزان تجمع مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب به این بستگی دارد که آب از کدام قسمت زمین، سرچشمه گرفته باشد. برخی مواد معدنی موجود در آب از طریق آبی که لوله کشی می شود وارد بدن شده و برخی در ذخایر آبی وجود دارند. طبق پاره ای از تحقیقات به عمل آمده، قابل قبول ترین میزان مواد معدنی موجود در آب شامل کلسیم به میزان 75 میلی گرم، پتاسیم 31 میلی گرم و منیزیم 30 میلی گرم در لیتر می باشند.

کلسیم مهمترین ماده معدنی در آب

کلسیم مهمترین ماده معدنی موجود در آب آشامیدنی است. این ماده در شکل گیری استخوان ها و دندان ها، انعقاد خون و عملکرد صحیح سیستم عصبی نقش به سزایی دارد. آب آشامیدنی با میزان کم کلسیم خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری را افزایش می دهد. آخرین مطالعات نشان داده است که کمبود کلسیم در آب آشامیدنی می تواند خطر شکستگی استخوان ها در کودکان، مرگ ناگهانی در نوزادان و بروز اختلالات بارداری در زنان را افزایش دهد.

منیزیم ، ماده معدنی موجود در آب

یون های مثبت منیزیم به همراه سدیم و کلسیم به طور معمول در آب آشامیدنی وجود دارند. منیزیم به تقویت گردش خون و سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن کمک می کند. این ماده معدنی برای انجام فعالیت هایی چون سوخت و ساز و فعالیت های عضلانی و عصبی بسیار مهم است. منیزیم مسئول آرام کردن و انقباضات عضلات نیز می باشد. برای انجام فعالیت های روزانه انقباض و آرامش عضلات، امری ضروری است.

منیزیم ، ماده معدنی موجود در آب

نیاز بدن به سدیم موجود در آب

سدیم از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب برای برقراری توازن میان الکترولیت و آب در بدن است. سیستم عصبی و قلب برای این که به طور صحیح کار کنند به سدیم احتیاج دارند. به دلیل اینکه اغلب رژیم غذایی ما سدیم به اندازه کافی دارد، توصیه می شود آب آشامیدنی مورد استفاده حاوی کمتر از 20 میلی گرم سدیم باشد. با این حال، مصرف بیش از حد سدیم می تواند برای سلامتی مضر بوده و منجر به فشار خون بالا شود.

چگونگی جذب مواد معدنی موجود در آب به بدن

در حقیقت، برای عملکرد صحیح قلب و سایر اعضای بدن، به مواد معدنی نیاز است. نکته مهم این است که مواد معدنی باید به شکلی باشند که بدن بتواند آنها را به راحتی جذب و استفاده کند. مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب به شکل غیر آلی هستند و همانطور که می دانید مواد معدنی غیر آلی قابل جذب در بدن نیستند. در اثر برخورد آب به خاک ها و سنگ ها مواد معدنی مورد نیاز بدن به آب وارد می شوند.

به عنوان مثال، ما هیچگاه نمی توانیم ماده معدنی کلسیم را با مکیدن یک سنگ به دست بیاوریم. پس، باید برای جذب مواد معدنی از منابع گیاهی استفاده کنیم. در اینجا می توان به یک قاعده ساده پی برد که گیاهان مواد معدنی را از طریق خاک و سنگ هایی که در ارتباط مستقیم با آب هستند، دریافت می کنند. حیوانات مواد معدنی را از طریق خوردن گیاهان و انسان ها علاوه بر گیاهان مقداری از مواد معدنی مورد نیاز را از طریق خوردن گوشت حیواناتی که قبلا از گیاهان تغذیه کرده اند، به دست می آورند.

در حقیقت مواد غیر آلی موجود در آب به عنوان آلاینده هایی محسوب می شوند که بدن باید آنها را حذف کند. به همین دلیل، بیشتر توصیه می شود که افراد مبتلا به بیماری دیابت از آب مقطر استفاده کنند، تا از فشاری که به بدن برای حذف مواد غیر آلی وارد می شود، مصون بمانند. در نهایت حتی اگر مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب به شکل قابل استفاده برای بدن باشند، باز هم با مواد معدنی آلاینده و حتی مضر برای بدن در ارتباط هستند.

مواد معدنی چگونه به آب آشامیدنی اضافه می شوند

غالبا آبی که می نوشیم از زیر زمین و خاک سرچشمه می گیرد. آب به شکل باران، برف و یخ به زمین نفوذ کرده و از طریق کوه ها و تپه ها به شکل رودها و جوی ها روی زمین جاری می شود. آب برف و باران زمانی که فرود می آیند به شکل خالص هستند و هیچگونه مواد معدنی در خود ندارند، و در روند تماس خود با خاک، غنی از مواد معدنی می شوند. به دلیل اینکه انسان ها خاک را با تخلیه زباله های سمی آلوده می کنند، مقادیر زیادی ناخالصی از طریق خاک به آب وارد می شود، در نتیجه تصفیه آب به منظور برطرف کردن این ناخالصی ها ضروری است. همانگونه که مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب برای بدن مفید و ضروری هستند، مصرف بیش از حد آنها نیز می تواند مضر باشد.

آیا تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن خود از آب تامین می شود

مواد معدنی گروهی از مواد هستند که برای تمام فعالیت های مهم و اساسی بدن مورد نیازند. این مواد به رشد استخوان ها، تنظیم مایعات، آرامش اعصاب، عملکرد عضلات، انجام متابولیسم، رشد بافت ها و بسیاری فعالیت های دیگر در بدن کمک می کنند. در عین حال تصور غلطی وجود دارد که بدن تمام مواد معدنی مورد نیاز خود را از راه نوشیدن آب تامین می کند چون بدن بخش اعظمی از مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی به دست می آورد. اگر قرار باشد تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن را از طریق نوشیدن آب تامین کنیم، در این صورت باید به اندازه یک وان حمام آب بنوشیم، که این امکان پذیر نیست. به یاد داشته باشید که آب، تنها حاوی مواد معدنی غیر آلی است.

آیا تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن خود از آب تامین می شود

مواد معدنی مورد نیاز بدن در آب یک نیاز فراگیر برای همه انسان هاست و برای حفظ سلامتی بدن، لازم است که از آبی استفاده کنیم که تمام مواد معدنی مورد نیاز را داشته باشد. از سالم بودن آبی که می نوشید اطمینان حاصل کنید، تا از خطرات در کمین آب های آلوده مصون بمانید. با مجله اینترنتی ماه همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)