فواید روغن نارگیل برای بدن

تاکنون مطالعات بسیاری در مورد فواید روغن نارگیل برای بدن و خصوصیات منحصر به فرد آن انجام گرفته و محققان اثبات کرده اند که این روغن را می تواند جزء خوراکی های شگفت انگیز و کمیاب از نظر ارزش غذایی، در کره زمین به حساب آورد. همانطور که در مقاله مجله سلامت ماه در مورد نارگیل چقدر کلسترول دارد بیان شده، چربی این روغن نه تنها مضر نیست، بلکه به افزایش میزان کلسترول مثبت در خون نیز کمک کرده و فواید متعددی دارد. این ویژگی در ، بیان شده است. کاپریلیک اسید، لوریک اسید و کاپریک اسید، 3 نمونه از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل هستند. این چربی ها از نوع غیر اشباع بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه با انواع دیگر چربی ها نیست.

مزایا و فواید روغن نارگیل برای بدن

روغن نارگیل، یکی از بهترین منابع تامین چربی در بدن است. این روغن بر خلاف نمونه های دیگر، مدت زمان کوتاهی برای هضم نیاز دارد و منبع خوبی برای تامین انرژی محسوب می شود. روغن نارگیل ، طی فرآیندی 3 مرحله ای به انرژی تبدیل می شود، در حالی که روغن های دیگر فرایندی 26 مرحله ای دارند. چربی موجود در روغن نارگیل، از نوع چربی های MCFA است که اندازه کوچکی دارد، به راحتی به مصرف عضلات و ماهیچه ها می رسد، در بدن به عنوان چربی ذخیره نمی شود و کبد قابلیت هضم و دفع کامل آن را دارد. فواید روغن نارگیل برای بدن باعث شده تا این روغن یکی از بهترین روغن ها برای تامین چربی مورد نیاز بدن، شناخته شده و از آن به عنوان یک ماده خوراکی فوق شگفت انگیز یاد شود.

بهبود آلزایمر با خواص روغن نارگیل

هضم روغن نارگیل در سیستم گوارشی، موجب تولید ماده ای به نام کتون در بدن می شود. کتون انرژی مورد نیاز مغز برای فعالیت است. در این حالت، بدون نیاز به ترشح انسولین جهت استفاده از گلوکز، با مصرف این روغن می توان به تامین انرژی مغز کمک کرد. از طرفی، باعث می شود تا فعالیت بخش های مختلف مغز از جمله حافظه، از سر گرفته شده و فرد مبتلا به آلزایمر تا حدودی در عملکردهای مغزی، بهبود پیدا کند.

فواید روغن نارگیل برای قلب و پرفشاری خون

روغن نارگیل از جمله چربی های غیر اشباع طبیعی است. این نوع خاص از چربی ها، علاوه بر کاهش کلسترول منفی، سطح کلسترول مثبت را نیز افزایش می دهد. با افزایش میزان کلسترول مثبت ، فشار خون در فرد تا حدودی درمان شده و از این طریق خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش می یابد.

فواید روغن نارگیل برای قلب و پرفشاری خون

خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

از قرن ها پیش، اطبا از فواید روغن نارگیل برای بدن در محافظت از مو، تقویت ریشه مو و شست و شوی موهای خشک و معمولی استفاده می کرده اند. در حال حاضر نیز اغلب شرکت های سازنده محصولات شوینده، از این روغن برای تهیه شامپو استفاده کرده و حتی کارشناسان توصیه می کنند که از آن می توان در تهیه انواع ماسک های تقویت کننده خانگی استفاده کرد. نارگیل به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان، گردش خون را در بدن تسهیل بخشیده و تقویت می کند. کرم های حاوی روغن نارگیل ، ضمن حفظ لطافت پوست، کار آبرسانی و مرطوب کردن آن را نیز بر عهده دارند.

خاصیت ضد ویروسی روغن نارگیل

50 درصد از چربی موجود در روغن نارگیل ، از لوریک اسید تشکیل شده است. زمانی که این نوع چربی در بدن سوخته می شود، ماده ای دیگر به نام مونولورین می سازد. هر دو نوع این چربی ها، قابلیت مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و میکروب ها را در بدن دارند. فواید روغن نارگیل برای بدن باعث می شود بخش بزرگی از وظیفه سیستم ایمنی برای محافظت از بدن به صورت خودکار انجام شود. همچنین روغن نارگیل به دلیل داشتن چربی های مفید، کار هضم غذا را آسان کرده و دارای ترکیبات خاصی است که می تواند با عفونت موجود در سیستم گوارشی، مقابله کند.

کاهش وزن با روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل داشتن مقادیر زیادی کتون ، تاثیر به سزایی در کاهش اشتها در فرد دارد. مصرف این روغن به ویژه در وعده صبحانه، کالری دریافتی هنگام ناهار را کاهش داده و کمک می کند فرد با روشی سالم تر و مطمئن تر به وزن ایده آل برسد. البته اینها در مورد تاثیر کوتاه مدت این ماده بود. باید دید که آیا در بلند مدت نیز روغن نارگیل می تواند چنین تاثیراتی داشته باشد یا خیر.

تاثیر روغن نارگیل بر کاهش استرس

بر اساس بررسی های انجام شده توسط محققین، آنتی اکسیدان موجود در روغن نارگیل ، می تواند هم زمان با تسهیل گردش خون در مغز، به کاهش استرس و تحریک ترشح دوپامین در مغز کمک کند.

مراقبت از دندان ها از فواید روغن نارگیل برای بدن

به گفته محققان، مصرف روغن نارگیل می تواند بر بسیاری از بیماری های دهان و دندان مثل آسیب مینای دندان یا شفاف و تمیز کردن آنها و از بین بردن پلاک و جرم روی دندان تاثیر گذار باشد. از دیگر فواید این روغن، می توان به خواص ضد باکتریایی آن، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، تامین سلامت کبد و کلیه، تسکین درد و جراحت، کمک به درمان بیماری دیابت ، سلامت استخوان ها و افزایش انرژی اشاره کرد.

ارزش غذایی روغن نارگیل

به گفته محققین، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل حاوی 120 واحد کالری، فاقد پروتئین، 15 گرم چربی و فاقد کلسترول است. به علاوه فاقد فیبر، ویتامین یا املاح خاصی است. 100 درصد از حجم این میزان روغن را چربی تشکیل داده که البته به دلیل غیر اشباع بودن آن، برای بدن خواص بسیاری دارد. از این روغن می توان به عنوان مرطوب کننده، ماسک برای تقویت رشد موها، ترمیم زخم و جراحت و روغن خوراکی استفاده نمود.

ارزش غذایی روغن نارگیل

اگر چه روغن نارگیل دارای مقدار زیادی چربی است، اما این نوع چربی به دلیل غیر اشباع بودن، فاقد جنبه های منفی است که سایر روغن ها دارند. البته با وجود فواید روغن نارگیل برای بدن ، باید توجه داشت که چربی در هر صورت میزان مشخصی دارد و نباید بیش از آن مقدار وارد بدن شود. در این صوت، علاوه بر افزایش فشار خون موجب بروز آسیب های قلبی شده و خطرات دیگری را به دنبال خواهد داشت. روغن نارگیل را باید از مراکز مجاز تهیه نمود و نمونه خوراکی و بهداشتی آن را از هم تفکیک کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)