عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند

هر فردی در طول زندگی خود برخی عادات بد داشته یا دارد. برخی از افراد سعی می کنند تا خود را از شر این عادات خلاص کنند. برخی آن ها را سازماندهی کرده و خود را به سمت عادات خوب سوق می دهند و برخی نیز اعتنایی نکرده و حتی به فکر تغییر عادات بد خود به عاداتی که در سلامتی شان تاثیر دارد نیز نخواهند افتاد. مقوله عادات بد، هم شامل عاداتی است که بر روی سلامتی فرد تاثیر منفی می گذارند و هم عاداتی که جریان زندگی فرد را به سمتی می برند که او نتواند از توانایی هایش به نحو صحیحی استفاده کند. در این مقاله کارشناسان مجله سلامت ماه قصد دارند تا شما را با عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند آشنا کنند.

معرفی عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند

بدترین عادت ها آن هایی هستند که در سنین پیش از بلوغ در فرد به وجود می آیند. یعنی سنی که فرد توانایی مقابله و از بین بردن آن ها را ندارد. این عادات باعث آسیب های قابل توجهی به زندگی انسان شده و موجب کاهش انگیزه و پتانسیل در فرد می شوند. این عادات به تدریج می توانند باعث بلوغ زودرس در شما و ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روحی و عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند شوند. این عادات قادرند شادی را از زندگی شما گرفته و شما را به فردی بیمار تبدیل کنند. اینک به شرح برخی از این عادات نامناسب متل استعمال دخانیات، عدم تحرک کافی، نداشتن رژیم غذایی مناسب و غیره خواهیم پرداخت.

ننوشیدن آب کافی

اهمیت نوشیدن آب برای بدن هیچ گاه قابل توصیف نیست. پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. کمبود آب در بدن باعث خشکی بدن شده و بر روی عملکرد بدن تاثیر منفی می گذارد. خشکی شدید بدن حتی می تواند سبب مرگ فرد گردد. نوشیدن آب و دیگر مایعات در کنار ورزش کردن در تامین سلامتی بدن نقش مهمی دارند. نوشیدن آب زیاد همچنین باعث ایجاد حس خوب و زیبایی ظاهری در شما می شود.

مصرف الکل

یکی از عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند مصرف الکل است.الکل به گروهی از مواد کاهش دهنده فعالیت های عصبی گفته می شود که جریان اکسیژن را به سمت مغز مصرف کننده کم کرده و چون مغز فقط در صورتی که به خوبی تقویت شود، قادر است به حیات خود ادامه دهد، در نتیجه فرد دچار مشکلاتی چون عدم هماهنگی، مشکلات گفتاری، افکار نامفهوم، کاهش تمرکز و عدم توانایی در درست فکر کردن و گرفتن تصمیمات منطقی می شود. مهم ترین عواملی که باعث اعتیاد به الکل می شوند حالت مستی درونی یا وابستگی فیزیکی به الکل، روابط و درگیری های نامناسب در خانواده، محیط نامناسب، پایین بودن سطح فرهنگ و بالا بودن رفاه است. همچنین برخی افراد با مصرف الکل سعی در ابراز وجود خود دارند.

اگر بخواهیم در مورد مکانیزم الکل در بدن و تاثیرات مصرف آن صحبت کنیم، مهم ترین چیزی که می توان گفت این است که الکل اکسیژن مغز را تا حد زیادی کاهش داده و باعث مرگ سلول های مغز و زوال عقل می شود. مصرف بیش از حد الکل  قادر است روی تمام دستگاه های حیاتی بدن تاثیر منفی گذاشته و سلول های آن ها را نابود کند. به علاوه مصرف الکل این مشکلات را نیز در پی خواهد داشت:

  • بیماری های قلبی عروقی
  • بیماری های دستگاه تنفسی
  • اختلال در عملکرد کبد و کلیه
  • انحرافات روانی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • کاهش توان جنسی
  • خستگی و ضعف ماهیچه ها

شدیدترین نوع اعتیاد به الکل که می توان آن را جزء بدترین عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند دانست، تب سفید نام دارد. لرزش، نبض بالا، تب و فشار خون بالا مهم ترین علائم این بیماری هستند. تب سفید با ایجاد توهم و تخریب و از بین رفتن هوشیاری آشکار می شود.

مصرف الکل

ورزش نکردن و عدم تحرک کافی

یکی از عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند نشستن های طولانی مدت پشت میز دفتر کار یا جلوی تلویزیون می باشد. فعالیت بدنی کم خطرناک بوده و مصرف غذاهای چرب، شیرین و حاوی نشاسته در کنار ورزش نکردن خطر ابتلا به چاقی، بیماری فشار خون ، افسردگی و دیگر بیماری هایی که به سبک زندگی لطمه می زنند را افزایش خواهد داد.

بدن برای داشتن عملکرد بهینه به تحرک و انجام فعالیت بدنی نیاز دارد. میزان نیاز به ورزش در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور میانگین می توان گفت که هر فرد به روزانه 20 تا 40 دقیقه یا هر سه تا پنج روز ورزش کردن در طول هفته نیاز دارد. انجام تمرینات ورزشی در کنار رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب کافی نقش مهمی را در سلامتی شما دارد. البته با در نظر گرفتن غذا های مناسب قبل از ورزش می توانید نتایج بهتری کسب نمایید.

ورزش کردن همچنین تاثیرات مثبت روانی نیز در پی داشته و باعث جلوگیری از افسردگی و ایجاد حس خوب در شما می شود. و در نتیجه سلامت روانی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

استعمال دخانیات

استفاده از مواد حاوی تنباکو هم برای سلامتی شخص مصرف کننده و هم افرادی که در نزدیکی او زندگی می کنند خطرناک است. در هر 13 ثانیه یک نفر در جهان به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد. دخانیات به هر شکلی که باشد باعث ایجاد مسمومیت های مزمن در فرد و وابستگی های جسمی و روحی فرد می شود. پس از مصرف دخانیات، تنباکو که جزء جدایی ناپذیر تمام انواع دخانیات است مستقیما جذب رگ های خونی شده و از طریق خون به حفره ریه وارد می شود. همچنین تنباکو حاوی مواد سمی فراوانی از جمله مونوکسید کربن، سولفید هیدروژن، دی اکسید کربن و اسید هیدروکسی سینار می باشد.

کشیدن سیگار و دیگر دخانیات در گروه عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند قرار دارد و مانند الکل بر روی سیستم عصبی تاثیر منفی می گذارد. نیکوتین باعث عملکرد نامناسب سیستم عصبی مرکزی می شود. به این معنی که مغز، خون کافی دریافت نکرده و در نتیجه اکسیژن مغز کاهش پیدا می کند و فرد دچار کاهش فعالیت ذهنی می شود.

سیگار همچنین بر روی سیستم تنفسی نیز تاثیر می گذارد. بر اثر تماس تنباکو با سلولهای مخاطی دهان، بینی و حلق به نای و نایژه آسیب وارد شده و مجاری هوایی ملتهب می شوند. در صورت مصرف طولانی مدت دخانیات فرد دچار تنگی نفس شده و به مرور زمان به تارهای صوتی نیز آسیب وارد خواهد شد. سکته یا حمله مغزی و قلبی از دیگر عوارض منفی مصرف دخانیات است.

رژیم لاغری نامناسب

داشتن رژیم های غذایی نامناسب از مهم ترین عادت هایی که سلامتی تان را به خطر  می اندازند می باشد. برای بهره مندی از سلامتی و همچنین رسیدن به وزن ایده آل خود لازم نیست از رژیم های شدید غذایی که مدت زمان زیادی شما را گرسنه نگه داشته و پیامدهای جسمی و روحی فراوانی را در پی دارند، استفاده کنید. این رژیم ها باعث بروز علائم شایع افسردگی ، سوء تغذیه، کوفتگی و تشنج در فرد خواهند شد. این رژیم ها نه موثرند و نه واقعی و حتی پس از مدتی باعث بازگشت اضافه وزن شما خواهند شد.

رژیم لاغری نامناسب

طبق بررسی های مجله اینترنتی ماه رژیم لاغری پروتئینی یا رژیم اتکینز برای لاغری و کاهش وزن مناسب می باشند اما باید تحت نظر پزشک از این رژیم ها استفاده نمایید. بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن را انتخاب کرده، غذاهای مفید و سالم مصرف کنید و بر روی غذاهایی که وارد بدن خود می کنید حساسیت و دقت کافی را داشته باشید و در پایان از تمامی عادت هایی که سلامتی تان را به خطر می اندازند دوری کنید.

 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)