سردردی که نشانه تومور مغزی است

رشد سریع و غیر قابل کنترل و البته غیر عادی سلول ها در مغز را با عنوان تومور مغزی دسته بندی می کنند. تومورهای مغزی به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی ها، علائم و روش های درمانی خاص خود را دارند. تومورها اساسا یا در خود مغز شروع به رشد می کنند و یا در بخش های دیگر بدن تشکیل شده، سپس از طریق جریان خون، به مغز راه می یابند. همان طور که گفته شد، تومورها بر اساس نوعشان، علائم متعددی دارند، اما با شناخت بهتر این علائم می توان تشخیص داد که کدام نوع دردها، می تواند نشانه ای از ایجاد تومور مغزی باشد. مجله سلامت ماه، در مورد درد ناشی از تومور مغزی و سردردی که نشانه تومور مغزی است ، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

تشخیص سردردی که نشانه تومور مغزی است

اغلب ما، تومور مغزی را با سردردهای شدید و طاقت فرسا می شناسیم. در واقع در ذهن اغلب افراد، نشانه اصلی تومور مغزی، سردرد است. بر اساس آمارها، حدود 50 درصد از مبتلایان به تومور مغزی، با درد شدید در ناحیه سر، به پزشک مراجعه کرده اند و البته 60 درصد مبتلایان نیز، همیشه از درد سر شکایت دارند. پس اولین و مشخص ترین علامت تومور مغزی، سردرد است. اما هر سردردی را نمیتوان به وجود این بیماری نسبت داد، زیرا سردرد حالتی است که ممکن است در هر فرد عادی یا حتی مبتلا به بیماری میگرن نیز وجود داشته باشد.

تومور به خودی خود، هیچ دردی در سر ایجاد نمی کند، زیرا اساسا در مغز هیچ دریافت کننده دردی وجود ندارد، بلکه با افزایش فشار بر عروق مغزی، ممکن است سردرد بروز یابد و این را به عنوان سردردی که نشانه تومور مغزی است ، می شناسیم. در صورتی که سردرد فرد، معمولی، کوتاه مدت، اتفاقی و دلایل مشخصی داشته باشد، زیاد اهمیت خاصی نداشته و جای نگرانی در این زمینه نخواهد بود، زیرا ربطی به وجود تومور ندارد. فقط در مواردی که پزشک به وجود جسمی توده ای غیر عادی در سر مشکوک شود و یا سردردها شدید و غیر عادی باشند، میتوان برای بررسی بیشتر وضعیت بیمار و اینکه آیا واقعا توده موجود، تومور است یا خیر، آزمایشات پیشرفته تر انجام داد.

اندکی در مورد تومور ها بدانیم

  • تومورهای خوش خیم: این نوع از تومورها، سرطانی نبوده و در جای خود ثابت است و پس از نابودی نیز، امکان تشکیل دوباره آن، تقریبا صفر است.
  • تومورهای نیمه بد خیم: این نوع از تومورها نیز سرطانی نیستند، اما شرایط لازم جهت ایجاد نمونه سرطانی را فراهم می آورند.
  • تومورهای بد خیم: این نوع از تومورها سرطانی بوده و قابل انتشار، گسترش و حرکت هستند.

درد ناشی از تومور مغزی

به یاد داشته باشید که تومور مغزی ، یک وضعیت تقریبا نادر است که از هر چند هزار نفر، یک نفر مبتلا به آن می باشد. پس با بروز هر گونه سردرد، نباید نگران این مسئله بود چرا که سردردی که نشانه تومور مغزی است همراه با علائمی خاص بروز می کند. هر بار که در مورد این قضیه مشکوک بودید، می توانید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. پزشک علائم را در شما بررسی کرده، بینایی، شنوایی، حافظه، حرکت دست و پاها را بررسی کرده و در مورد دیگر جنبه های سلامت عمومی، سوالاتی مطرح می کند و یا احیانا آزمایشات لازم را انجام می دهد تا به شما در مورد عدم وجود تومور، اطمینان دهد.

به طور کلی، سردردی که نشانه تومور مغزی است هنگام صبح و به محض بیدار شدن از خواب، شدت می یابد. دردی که با حرکت سر و یا سرفه کردن، شدیدتر می شود و با مصرف داروهای مسکن، بهبود نیابد نیز می تواند نشان از وجود تومور باشد. درد ناشی از تومور مغزی ، با گذشت زمان شدت می گیرد و شدت آن همانند یک حمله میگرنی خواهد بود.

سردرد های خطرناک و علائم آن

درد ایجاد شده در سر تقریبا علت کاملا مشخصی ندارد. در بسیاری از موارد، اختلال در عملکرد طبیعی گردن، دندان، فک، عضلات صورت و عروق منتهی به قلب می تواند منجر به سردرد شود. هنگامی که یکی از شرایط زیر پیش آمد باید در مورد بروز سردرد نگران بود و آن را جدی گرفت به عبارتی موارد زیر از سردردهای خطرناک و علائم آن هستند:

  • سردردهایی که به صورت غیر عادی و پس از سن 50 سالگی به طور نگهانی و مکررا اتفاق افتد.
  • تغییر اساسی در الگوی سردرد
  • درد شدید و کاملا متفاوت
  • دردی که پس از تکان دادن سر یا سرفه کردن، شدت می یابد.
  • سردردی که به تدریج و مرحله به مرحله، شت می یابد.

درد ناشی از تومور مغزی

سکته یا حمله مغزی

نشانه های تومور مغزی به دو دسته نشانه های کلی و نشانه های خاص تقسیم می شود. نشانه های کلی، در اثر ایجاد فشار بر عروق مغزی ایجاد می شوند و نشانه های خاص بسته به نوع تومور و محل قرار گرفتن آن، متفاوت است. علاوه بر سردرد، غش و حمله ناگهانی نیز می تواند از علائم کلی تومور مغزی باشد. اساسا این حمله ها دو دسته هستند، میوکلونیک و تونیک کلونیک که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارد.

حمله میوکلونیک ، با حرکت ناگهانی عضلات و گرفتگی آنها خود را نشان می دهد. تونیک کلونیک، با لختی و سنگین شدن بدن، از دست دادن توانایی مغز برای کنترل بدن، تنگی نفس که معمولا تا 30 ثانیه به طول انجامیده و فرد در اثر کمبود اکسیژن، تیره می شود و با ضعف و بی حالی همراه است. پس از حمله، فرد تا دقایقی توانایی درک محیط اطراف و حس بوها را از دست  داده و در شنوایی و بینایی نیز دچار مشکل می شود.

تغییر در خلق و خو و وضعیت حافظه، ضعف، اسهال و استفراغ، اختلال در خواب و اختلال در حرکت اندام های بدن برای انجام کارهای روزمره، از دیگر نشانه های وجود تومور مغزی است.  گفتیم که تومور با توجه به محل قرار گرفتنش در مغز، ممکن است یک سری علائم خاص دیگری نیز داشته باشد.

درد انواع تومور های مغزی

درد یا فشار در نزدیکی محل قرار گیری تومور؛ در صورتی که تومور در ناحیه مخچه قرار داشته باشد، فرد در ایجاد تعادل بین اندام های مختلف بدن دچار مشکل خواهد شد. اگر تومور در قسمت قدامی مغز ایجاد شده باشد، شخص در درک محیط و بروز عکس العمل مناسب در موقعیت، دچار اختلال می شود.

اگر تومور در ناحیه گیجگاه ایجاد شده باشد، بینایی بیمار با اختلال رو به رو می شود. رشد تومور در قسمت جلویی و پشتی مخچه، در صحبت کردن، شنیدن، احساسات و قدرت حافظه فرد تاثیر گذار خواهد بود. وجود تومور در غده پینه آل، باعث میشود فرد توانایی نگاه کردن به پشت سر را نداشته باشد.

تومور ایجاد شده در غده هیپوفیز، بر رشد دست و پاها، ترشح هورمون های جنسی در زنان مثل هورمون های مرتبط با قاعدگی یا شیردهی، مرتبط است. اگر تومور در ساقه مغز رشد کند، فرد در اعضای صورت دچار بی حسی شده و بینایی وی نیز مختل می شود و دوبینی دارد.

تشخیص تومور مغزی

برای تشخیص تومور مغزی، پزشک ابتدا از معاینه فیزیکی آغاز می کند. سپس در مورد علائم و نشانه های موجود و سابقه خانوادگی در فرد سوالاتی پرسیده و در مرحله بعد، آزمایش ها و عکس برداری هایی برای تشخیص دقیق تر، انجام خواهد گرفت. دو روش عمده برای تشخیص تومور، سی تی اسکن یا ام آر آی است. در این روش ها، در واقع با کمک تجهیزاتی پیشرفته از تمامی بخش های مغز و حتی عروق و نورون ها، عکس برداری شده و در صورت وجود توده ای غیر عادی مثل تومور، فرد تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرد.

پس از اینکه وجود تومور شناسایی شد، در مواردی لازم است تا نمونه برداری از بافت، صورت گیرد. هدف از انجام نمونه برداری، مشخص شدن این مطلب است که آیا تومور، بدخیم بوده یا خوش خیم . در صورتی که تومور از نوع بدخیم و سرطانی باشد، فرد تحت عمل جراحی قرار گرفته و تومور از مغز خارج می شود.

عامل بوجود آمدن تومر مغزی

معمولا دلیل اصلی سردردی که نشانه تومور مغزی است ، خصوصا تومور هایی که در خود مغز تشکیل شده اند، به طور دقیق مشخص نیست. اما پزشکان دو عامل را از علل اصلی و تاثیر گذار می دانند.

  • قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر: افرادی که به دلیل وجود سرطان، در معرض اشعه های درمانی یا اشعه های بازتاب شده از بمب های اتمی قرار گرفته اند، مواردی هستند که می توانند محتمل تر از بقیه دچار ابتلا به این عارضه شوند.
  • سابقه خانوادگی: درصد زیادی از مبتلایان به تومور مغزی ، دارای سابقه خانوادگی در این زمینه بوده اند.

به گفته کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه از آنجایی که معمولا راه پیشگیری از این تومورها، چندان روشن و دقیق نیست، هنوز پزشکان و متخصصان نتوانسته اند روشی کاملا موثر برای کاهش آمار در این زمینه، بیابند. در نتیجه عموما بین سردردی که نشانه تومور مغزی است و اصل درد ناشی از تومور مغزی اختلاف نظر هایی وجود دارد که با بررسی و نمونه برداری و در نتیجه آزمایش قابل تشخیص است. با ما در مقاله مربوط به درمان سرطان مغز همراه باشید تا اطلاعات تازه ای در این باره به شما تقدیم کنیم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)