روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو

شاید بتوان گفت که یکی از اساسی ترین مشکلاتی که جوانان در مبحث زیبایی ظاهری به آن توجه خاصی داشته و از وجود آن رنج می برند، ریزش مو است. ریزش مو اتفاقی یک شبه نیست، بلکه در دراز مدت و به تدریج به وجود می آید. عوامل متعددی در این ریزش دخیل هستند که هر کدام باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت امکان، درمان شود. از میان روش های درمانی مختلف، درمان ریزش مو در خانه و روش های خانگی و راهکارهای ساده سنتی، بیشترین طرفدار را داشته و معمولا مورد توجه همگان قرار می گیرد. همه ما با مشاهده ریزش مو و یا هرگونه تغییر در روند رشد مو سریعا به سراغ روش های خانگی می رویم. کارشناسان مجله سلامت ماه مقاله ای تهیه کرده اند که به بررسی روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو می پردازد.

بهترین روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو

هنوز بسیاری از پزشکان نتوانسته اند علت اصلی ریزش مو را در بسیاری از زنان و مردان کشف کنند، اما روش های متعددی پیشنهاد شده که می تواند در مدت زمان کمی علاوه بر پیشگیری از ریزش مو به درمان آن نیز کمک کند. البته نکته ای مشترک میان تمامی موارد ریزش مو وجود دارد و آن وجود عفونت در افراد است. کاهش جریان خون، عفونت و کمبود مواد مغذی نیز می تواند در ریزش مو در افراد دخیل باشد. در حقیقت اغلب روش های مورد استفاده جهت کاهش ریزش مو و درمان آن، در زنان و مردان یکی است.

روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو که در ادامه به آنها می پردازیم، هم در زنان و هم در مردان چاره ساز خواهد بود و می تواند طی مدت کوتاهی روند طبیعی رشد موها را در پی داشته باشد. آن چه که در مورد استفاده از این روش ها باید مد نظر قرار گیرد، این است که تداوم در مصرف موارد پیشنهادی باید جدی گرفته شود و تا حد ممکن چند روش به طور همزمان استفاده نشود.

خون رسانی به پوست سر

یکی از عللی که می تواند در ریزش مو در میان زنان و مردان موثر باشد، ضعف سیستم گردش خون در سر است. عروق و رگ های سر معمولا بسیار باریک هستند و به راحتی قابلیت مسدود شدن دارند. بنابراین کاهش سرعت گردش خون در آنها موجب ریزش مو خواهد شد. این ریزش خصوصا در افرادی که رژیم های پر چربی مصرف می کنند و امکان ایجاد پلاک در عروق شان زیاد است، بیشتر دیده می شود.

برای پیشگیری از ریزش مو در این افراد اولین و ساده ترین کار پس از کاهش مصرف چربی و مصرف غذاهای سالم، تقویت سیستم گردش خون و ماساژ پوست سر است. بهتر است این کار را به صورت روزانه و به مدت 15 تا 30 دقیقه تکرار کنیم. انجام این کار به صورت مرتب علاوه بر قطع ریزش مو حتی در رشد مجدد موهای ریخته شده نیز موثر است. همچنین استفاده از چای سبز برای بهبود وضعیت خون رسانی بسیار سودمند خواهد بود. چای سبز به دلیل داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، گردش خون در پوست سر را سرعت بخشیده و به رشد موها کمک می کند. دو بسته چای سبز را در یک لیوان آب مخلوط کرده و موها را با آن شست و شو دهید. پس از گذشت یک ساعت مو را با شامپوی گیاهی تمیز شسته و خشک کنید.

ماسک موی آووکادو

یکی از بهترین روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو استفاده از آووکادو می باشد. در میوه آووکادو نوعی چربی خاص و طبیعی وجود دارد که به رشد مو کمک می کند. برای تهیه ماسک آووکادو کافی است نصف آووکادو را با یک زرده تخم مرغ و یک قاشق عسل مخلوط کرده و آن را بر روی موها قرار دهید. پس از چند دقیقه شروع به ماساژ دادن پوست سر کرده و بعد از گذشت 30 دقیقه مواد را از سطح سر تمیز کرده و با شامپو بشویید. برای نتیجه بهتر باید دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

ماسک موی آووکادو

رژیم غذایی مناسب

از مهم ترین روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو داشتن رژیم غذایی سالم می باشد و با تغییر الگوی مصرف و استفاده از مواد مغذی به راحتی می توان ریزش مو در خانه را کنترل کرد. در مواردی که فرد مواد غذایی و ویتامین ها را به طور کامل دریافت نکند، دچار ریزش مو خواهد شد. علت این مسئله یا عدم مصرف ویتامین به میزان کافی است و یا اینکه بدن قادر به جذب صحیح این مواد نیست که در هر حال مشکل باید بررسی و حل شود. مورد دوم از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا بسیاری از افراد بر این باورند که به طور کامل از همه گروه های مواد غذایی استفاده می کنند، اما باز هم بدنشان دچار کمبود مواد مغذی است. این افراد باید در پی جستن مشکلی باشند که در سیستم گوارش آنها مانع از جذب مواد مغذی می شود.

مصرف پروتئین و سبزیجات بیشتر را نیز می توان از بهترین روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو در نظر گرفت. پروتئین برای رشد مو ضروری است. پس باید حتما در رژیم غذایی از منابع پروتئین مثل گوشت و تخم مرغ استفاده نمایید. به علاوه مصرف سبزیجات و میوه های تازه، به شادابی بیشتر مو و رشد بهتر آنها کمک می کند. در کنار مواد غذایی از مصرف مکمل های روی و منیزیم و ویتامین هایی چون C، B12، E و A  که از ویتامین های مورد نیاز زنان و مردان می باشد نباید غافل شد.

استفاده از حنا

یکی از روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو استفاده از حنا می باشد. اگر چه از نظر علمی میزان تاثیر حنا بر رشد و موها و پیشگیری از ریزش آن ثابت نشده است، اما اغلب کارشناسان طب سنتی استفاده از این پودر گیاهی را راهی مناسب جهت تقویت موها می دانند. در اغلب موارد مصرف حنا مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند. اگر در هنگام استفاده از آن دچار هرگونه نشانه ای از حساسیت شدید، مصرف آن را قطع کنید. از حناهای دارای رنگ تیره استفاده نکنید، زیرا معمولا مصنوعی بوده و خواص حنای طبیعی و گیاهی را ندارد. حنا را در ظرفی با آن مخلوط کرده و به صورت خمیر در آوردید و چند دقیقه آن را بر روی موها بگذارید. برای جلوگیری از تغییر رنگ موها به هنگام استفاده از حنا می توانید از ماست در این مخلوط استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای فاقد سولفات

یکی از مواردی که مستقیما بر سلامت مو تاثیرگذار است و جزء روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو به حساب می آید؛ انتخاب صحیح نوع شوینده هاست. در قدم اول باید شامپوی مناسب با نوع مو را انتخاب کنید. زیرا عدم دقت در نوع شامپو خشکی یا چربی مو را تشدید می کند. هنگام خرید شامپو نمونه بدون سولفات تهیه کنید، زیرا وجود این ماده شیمیایی پی اچ موها را تغییر می دهد. موها را مدام با شامپو نشویید، زیرا شست و شوی زیاد به ریشه و ساقه مو آسیب می زند.

نکاتی درباره مراقبت از مو

  • برای خشک کردن موها هرگز از سشوار استفاده نکنید. خشک کردن مو با حوله نیز بسیار مضر خواهد بود و ساقه مو را خراب می کند.
  • هرگونه ماده شیمیایی می تواند به ساقه مو آسیب زند. پس رنگ کردن مداوم مو و تغییر رنگ ناگهانی یا استفاده از بی رنگ کننده ها بسیار خطرناک خواهد بود.
  • از جمله موارد دیگری که سلامت مو را تحت تاثیر قرار می دهد، استرس و فشار روحی است. استرس به دلیل ترشح هورمون های مختلف در بدن، بر تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی، دخالت کرده و مانع از رسیدن آنها به ساقه مو می شود. یوگا، پیاده روی، نوشیدن آب، ورزش از جمله مواردی است که نه تنها استرس را از بین برده، بلکه در حفظ سلامت مو نیز موثر است.
  • استفاده از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن نارگیل برای انجام ماساژ پوست سر بسیار توصیه شده است. این مواد علاوه بر تقویت مو به خون رسانی بهتر پوست سر نیز کمک می کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ماه روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو به صورت مفصل توضیح داده شد. با رعایت موارد ذکر شده پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان و مردان امکان پذیر می باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید