راه های داشتن کبد سالم

کبد جزو آن دسته از اندام ها و اعضای پیچیده ای است که علی رغم کم توجهی هایی که نسبت به آن صورت می گیرد، وظایف بسیار مهمی در بدن بر عهده دارد. دومین عضو بزرگ داخلی بدن، این توانایی را دارد که در اغلب موارد به بازسازی خود پرداخته و آسیب های جزئی را به راحتی بدون بروز هیچ گونه علائمی، درمان و ترمیم کند. بر اساس بررسی های صورت گرفته در مجله سلامت ماه، کبد چرب و سرطان کبد ، جزو بیماری ها و آسیب های شایع این عضو حیاتی است که سالانه افراد زیادی را به خود درگیر می کند. از این رو توجه به روش های پیشگیری از این اختلالات و مراقبت از سلامت این عضو، هم از نظر سلامت عمومی بدن و هم از نظر اقتصادی، به صرفه تر خواهد بود. در ادامه با راه های داشتن کبد سالم ، بیشتر آشنا می شویم.

بهترین راه های داشتن کبد سالم و مراقبت از آن

کبد، دومین اندام بزرگ داخلی است که از نظر متخصصان، 500 وظیفه اصلی و مهم در بدن بر عهده دارد. کبد به پالایشگاه بدن معروف است، زیرا وظیفه سم زدایی و دفع مواد زائد را بر عهده داشته و اثرات داروهای مصرفی را از بدن خارج می سازد. از طرفی کبد نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز یا متابولیسم بدن دارد. تنظیم هورمون های بدن، کنترل سطح کلسترول یا چربی خون، ساخت پروتئین و صفرا و ذخیره قند برای مواقع ضروری از جمله فعالیت های کبد در یک روز عادی است.

اما نکته قابل توجه در مورد این عضو شگفت انگیز این که، کبد تا زمانی که دیگر توانایی ترمیم و بازسازی خود را نداشته باشد، علامتی مبنی بر بیماری از خود بروز نخواهد داد. زیرا در موارد جزئی، کبد این قابلیت را دارد تا به ترمیم خود پرداخته و آسیب های سطحی را برطرف نماید. بیماری سیروز کبدی ، حالتی است که نشان می دهد دیگر امکان کنترل بیماری وجود نداشته و روش های درمانی باید مداخله کنند.

اگر هنوز کبد شما دچار آسیب خاصی نیست و هنوز درگیر مشکلات مربوط به بیماری های کبدی نیستید، بهتر است با راه های داشتن کبد سالم آشنا شوید تا از ایجاد مشکل جلوگیری کنید. این روش ها را مشاورین سلامت وبسایت ماه برای شما در ادامه آورده اند.

توجه به میزان مصرف مکمل ها

توجه به میزان مصرف مکمل ها

از نظر کارشناسان، 20 درصد از اختلالات کبدی در اغلب کشورهای غربی، به دلیل مصرف مکمل ها و داروهای شیمیایی به وجود می آید. معمولا این داروها دارای ترکیبات شیمیایی مضری هستند که در کبد رسوب کرده و کارایی و سلامت آن را تحت تاثیر قرار می دهند. در حالت عادی، زمانی که شما دارویی مصرف می کنید و یا به دلیل کمبود ماده ای مغذی، مکملی می خورید، کبد بدن را سم زدایی کرده و اثرات منفی ناشی از این داروها را دفع می کند. اما هر زمان که مقدار مصرف دارو زیادتر از حد مجاز باشد، قطعا توانایی کبد در این زمینه کاهش پیدا خواهد کرد. پس مکمل ها را تحت نظر پزشک مصرف کرده و دوز مصرفی را نیز در نظر داشته باشید.

کنترل میزان مصرف الکل

یکی از مهم ترین راه های داشتن کبد سالم ، کنترل میزان مصرف الکل است. زیرا الکل یکی از اصلی ترین ترکیبات مخرب کبد است. کبد فقط مقدار مشخصی از الکل را پذیرفته و آن را پس از انجام فرآیندهای خاص، دفع می کند. اما هر زمان که دفعات مصرف زیادتر شد و یا مقدار مصرف در هر بار، از حد مجاز فراتر رفت، کبد دیگر توانایی پذیرش آن را ندارد. الکل با ورود به کبد، آنزیمی سمی تولید می کند که این آنزیم، بافت داخلی کبد را تحت تاثیر قرار داده و به تخریب سلول های آن می پردازد. به علاوه، معده و قسمت ابتدای روده کوچک نیز ممکن است تحت تاثیر این آنزیم قرار گیرد.

در صورتی که این فرآیند ادامه داشته باشد و مقدار مصرف همچنان در حال افزایش باشد، مقدار تولید چربی افزایش یافته و چربی کبد ایجاد خواهد شد، بافت های داخلی عفونت کرده و هپاتیت الکلی به وجود آمده و یا کبد توانایی ترمیم و بازسازی خود را از دست می دهد، در نتیجه فرد مبتلا به سیروز کبدی خواهد شد.

داشتن وزن متعادل

بر اساس آمار، حدود 30 درصد از افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن، چربی کبد دارند. از نظر متخصصان، هرچه مقدار چربی انباشته شده در نواحی اطراف شکم و پهلوها بیشتر باشد، میزان مقاومت سلول ها به انسولین بیشتر شده، در نتیجه خطر ابتلا به آسیب های کبدی بیشتر می شود. داشتن وزن متعادل و 30 دقیقه فعالیت ورزشی در روز از ساده ترین راه های داشتن کبد سالم است.

داشتن رژیم غذایی مناسب برای سلامت کبد

داشتن رژیم غذایی مناسب برای سلامت کبد

کبد، خود تولید کننده مقداری کلسترول در بدن است. در صورتی که رژیم غذایی شما از مقدار زیادی چربی تشکیل شده باشد، قطعا عملکرد وظایف اصلی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. پس تا حد ممکن از مصرف غذاهای سرخ کردنی حاوی روغن های ترانس و اشباع شده پرهیز کنید و به همان مقدار، سبزی و میوه به رژیم غذایی خود اضافه نمایید تا از داشتن کبد سالم عقب نمانید.

تاثیر کشیدن سیگار بر کبد

تحقیقات نشان داده که کشیدن سیگار برخلاف تصور بسیاری از افراد تاثیر به سزایی بر اندام های سیستم گوارش از جمله کبد داشته و می تواند زمینه ساز بروز انواع عفونت ها در آن باشد. البته دود سیگار به طور مستقیم عضوی مثل کبد را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. بلکه کشیدن سیگار و ضررهاهی ناشی از آن باعث می شود تا آسیب های کبدی، تشدید یافته و امکان ابتلا به سرطان کبد یا از کار افتادن آن افزایش یابد. پس یکی از اصلی ترین راه های داشتن کبد سالم ، ترک سیگار و هرگونه دخانیات است.

واکسینه شدن در برابر هپاتیت

هپاتیت نوعی عفونت کبدی است که خوشبختانه در مواردی، واکسن پیشگیری از آن کشف شد. هپاتیت A و B دو نوع هپاتیت شایع هستند که افراد در بدو تولد، نسبت به آن واکسینه می شوند. هپاتیت یک بیماری قابل درمان است، اما به شرطی که تمامی نکات توصیه شده توسط پزشک، رعایت شده و رژیم غذایی خاص، در اولویت قرار گیرد.

غذاهای موثر در حفظ سلامت کبد

در کنار داشتن یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی، مصرف یک سری غذاها، خطر ابتلا به انواع آسیب های کبدی را کاهش می دهد. قهوه یا چای، گریپ فروت، بلوبری، انجیر، انگور، مغزها، ماهی های چرب حاوی امگا 3 ، روغن زیتون و سبزیجات تازه و رنگی از جمله مهم ترین ترکیبات غذایی هستند که فعالیت کبد را کنترل کرده و کمک می کند تا سم زدایی از بدن با قدرت بهتری ادامه پیدا کند.

غذاهای موثر در حفظ سلامت کبد

کبد جزو آن دسته از اندام هایی است که اغلب تا حد ممکن، به فعالیت عادی خود ادامه داده و تا هر زمان که توانایی لازم را داشته باشد، آسیب های جزیی را در خود، برطرف می نماید. بروز علائم مرتبط بر آسیب کبدی، به معنی ایجاد اختلالات حاد در این عضو است. یعنی یک ویروس یا عامل بیماری زا، چنان عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار داده که دیگر قابلیت مقابله با آن از سوی عضو، وجود نداشته باشد. از این رو کارشناس مجله اینترنتی ماه عقیده دارد، آشنایی با راه های داشتن کبد سالم ، کمک می کند تا این عضو حیاتی، همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه داده و زمینه برای بروز انواع بیماری ها مثل چربی کبد، سرطان کبد، سیروز کبدی و هپاتیت وجود نداشته باشد. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)