تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی

معمولا همیشه فرق سردرد با میگرن ، افراد را به شک می اندازد در حالی که علائم و شدت این دو بیماری کاملا با هم متفاوت است. شناخت کامل علائم و بررسی دقیق آنها می تواند در درمان بهتر این دو شرایط، کمک به سزایی کند. سردردهای شدید، غالبا عمومیت بیشتری نسبت به سردرد های میگرنی دارند. اما در هر حال، هر دو آزار دهنده اند و فرد را ناراحت کرده و در مواردی، او را از انجام درست فعالیت های روزانه باز می دارند. در مجله سلامت ماه ، در مورد تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی ناشی از مشکلات عصبی ، بیشتر بحث خواهیم کرد.

بررسی تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی

سردرد معمولی ممکن است بین یک تا چندین ساعت ادامه داشته باشد و در مواردی، مشاهده شده که فرد چند روز متوالی نیز درگیر این درد باشد. اما این حالت، به ندرت اتفاق می افتد که فرد در همه قسمت های سر و حد فاصل گردن، احساس درد دارد. شدت این درد در هر موقعیتی و در هر فردی، متفاوت است. در مقابل، سردرد های میگرنی معمولا چند روز ادامه دارند و بیشتر در ناحیه جلوی سر ، بروز می یابد. در اغلب موارد، سردرد های میگرنی ، شدید هستند و علائم خاص خود را دارند که با تهوع و گاها استفراغ همراه است.

تفاوت علائم سردرد و میگرن

در بررسی های مربوط به تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی ، کارشناس مجله سلامت ماه اینگونه عنوان میکند که سردرد های معمولی، تقریبا قبل از وقوع هیچ علامت مشخصی نداشته و به صورت ناگهانی اتفاق می افتند. اما سردردهای میگرنی ، معمولا قبل از بروز حمله، دارای علائمی فیزیکی یا روحی هستند. فرد قبل از آغاز حمله میگرنی نسبت به نور حساسیت پیدا می کند و در مقابل سر و صدای بلند، واکنش نشان داده و در مواردی نیز در شنوایی فرد، اختلال ایجاد می شود. ضعف، بی حسی، بی حالی، تکرر ادرار و حالت تهوع نیز از دیگر علائم است. البته همه این علائم در همه مبتلایان به میگرن ، یکسان نیست. هر بیمار، دچار یک دسته از این اختلالات خواهد شد که با گذشت زمان برای فرد، قابل شناسایی خواهد بود.

بیماری میگرن

درد میگرن از نظر هر بیمار به گونه ای توصیف می شود مثل درد مرحله ای که به تدریج بیشتر می شود، درد تپنده، سوزن سوزن شدن در ناحیه سر، سنگینی سر و حس ضعف و ناتوانی. دردهای میگرنی در ابتدا حالت معمولی و نشانه هایی شبیه به یک سردرد عادی دارند، اما اگر به فکر درمان آن نباشید، این درد رفته رفته شدید تر شده به طوری که زندگی عادی شما را مختل خواهد کرد.

علت سردرد ها چیست

علل بروز سردرد های معمولی بسیار متفاوت و گاهی اوقات ، روانی است. برای مثال قرار گرفتن در یک موقعیت استرس زا، افسردگی یا دیگر حالات بد روحی. برخی مواقع، قرار گرفتن سر در حالتی غیر عادی می تواند منجر به آسیب عضلات کمر و گردن شده، در نتیجه فرد را دچار سردرد کند. خستگی، بی خوابی، خشکی بدن، گرسنگی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استشمام بویی خاص، سر و صدا و مشکلات معده نیز از دیگر علل بروز و تشدید سردرد است.

با توجه به تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی لازم به ذکر است که سردرد های میگرنی نیز علل مختلفی دارند. تغییرات هورمونی، اولین دلیل بروز حملات میگرنی است. زنان در روزهای نزدیک به قاعدگی، بیشتر در معرض حملات میگرنی قرار دارند. افت قند خون در اثر گرسنگی نیز، یکی دیگر از دلایل است. از طرف دیگر، مصرف غذاهای بسیار شیرین و قندی نیز می تواند درد میگرنی را تشدید کند.

کاهش رطوبت بدن، تماشای زیاد تلویزیون یا نگاه کردن به صفحه مانیتور کامپیوتر، یک سری فعالیت های ورزشی خاص، مصرف برخی داروها و برخی حالات روحی نیز از دیگر عوامل بروز حملات میگرنی هستند. در طول زمانی که فرد دچار یک سردرد معمولی باشد، هیچ علامتی به جز درد، در وی مشاهده نخواهد شد. اما در سردرد های میگرنی ، فرد نسبت به نور و صدا حساسیت پیدا کرده و نیاز به خواب و استراحت دارد در نتیجه شدت درد مانع از انجام وظایف روزانه شده و بینایی نیز دچار اختلال می شود.

درمان سردرد عادی و یا میگرنی

درمان سردرد عادی و یا میگرنی

خوشبختانه اغلب، سردرد عادی با مصرف داروهایی مثل استامینوفن، بروفن و آسپرین قابل درمان است. معمولا اغلب سردردهای عادی منشا روانی دارند. به همین دلیل با کمک یک سری راهکارهای ساده، می توان آن را درمان کرد. دوش آب گرم، ماساژ، تمرینات کششی گردن و تمرینات یوگا، می تواند در بهبود این نوع درد نقش به سزایی داشته باشد. در مورد درد های میگرنی ، باید گفت بهترین روش درمان با توجه به تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی ، پیشگیری است. از جمله روش هایی که می توان با کمک آنها از بروز درد، جلوگیری کرد؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر عادات غذایی و کاهش مصرف الکل و کافئین
  • مصرف داروهای پیشگیری کننده مثل داروهای مخصوص کنترل فشار خون و داروهای ضد افسردگی
  • کاهش استرس و فشار روحی

افراد مبتلا به میگرن ، ناگزیر به مصرف داروهایی خاص به هنگام بروز حمله میگرنی هستند تا درد را تا حدودی کاهش دهد. از راه های درمان میگرن مصرف داروهای ضد تهوع، داروهای مسکن و داروهای آرام بخش، از جمله داروهایی هستند که پزشک برای این گروه از بیماران تجویز می کند. اهمیت کمک به افراد بیمار از بکار بردن روش های پیشگیرانه بسیار زیادتر است و ارتباطی نیز به فرق سردرد با میگرن ندارد، زیرا در صورتی که فرد دچار سردرد میگرنی شود، دست کم تا 10 روز در ماه باید این وضعیت را تحمل کند.

درباره میگرن خاموش

اگر تا کنون دچار سردردهای میگرنی شده باشید، پس حتما از شدت درد آن و وضعیت ایجاد شده در اثر این درد، آگاهی دارید. اما در مواردی، ممکن است فرد هیچ گونه علامتی از حمله میگرنی نداشته باشد. در واقع فرد دچار حمله شده، اما هیچ دردی احساس نمی کند. این نوع میگرن را، میگرن خاموش می نامند. حملات میگرنی اغلب با سردرد و حالت نعشه همراه است. یعنی هم زمان با درد، فرد دچار حالت تهوع و استفراغ می شود. اما همیشه این علائم با هم ظاهر نمی شوند. میگرن خاموش ، یکی از این حالت هاست که هیچ دردی ندارد، اما حالت نعشه و تهوع در فرد وجود خواهد داشت. میگرن خاموش، اغلب سریعا آغاز و در زمان کوتاهی از بین می رود.

درباره میگرن خاموش

نقش تغذیه در میگرن

حدودا 27 تا 30 درصد از افراد میگرنی، اعتقاد دارند که مصرف برخی غذاها، شدت درد میگرن را در آنها بیشتر می کند که البته این مورد در همه افراد یکسان نیست. البته برخی تحقیقات پزشکی نیز، این مسئله را تایید کرده و کارشناسان بر این باورند که تعدادی از غذاها، می تواند بر ایجاد و شدت دردهای میگرنی ، تاثیر گذار باشد.

غذاهایی که سردرد را بدتر می کند

الکل، جریان گردش خون در عروق را افزایش داده و موجب بالا رفتن فشار خون می شود. از طرفی الکل، رطوبت بدن را از بین بردن و در اثر مصرف آن، بدن دچار خشکی خواهد شد. اینها همه از مواردی هستند که سردرد ها را افزایش می دهند و هیچ ارتباطی به تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی در این زمینه وجود ندارد.

انواع گوشت های فرآوری شده در هر شکلی، مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و کباب های آماده پخت، به دلیل داشتن مقادیر زیادی نمک و افزودنی های تقریبا غیر مجاز، میتواند شدت سردرد را در افراد افزایش دهد.

بستنی و نوشیدنی های بسیار سرد و یا حتی آب یخ، می تواند موجب ایجاد درد در ناحیه سر شود. این حالت ممکن است در ابتدا فقط چند ثانیه اتفاق افتد، اما به مرور زمان و با عادت کردن به مصرف این غذاها، درد چند ثانیه ای، به سردردی دائمی تبدیل می شود.

کافئین ؛ چای، قهوه، نوشابه، شکلات و کاکائو از جمله خوراکی های حاوی کافئین هستند که عاملی در تشدید سردردهای عادی و میگرنی به شمار می آیند. ممکن است در ابتدای شروع درد، تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی را نتوانیم تشخیص دهیم اما به مرور زمان سردرد های کوچک، پتانسیل تبدیل شدن به درد های دائمی و میگرن را دارند و شخص متوجه فرق سردرد با میگرن خواهد شد. مطلبی که مطالعه کردید بر اساس منابع معتبر پزشکی و یافته های کارشناس مجله اینترنتی ماه صورت پذیرفته است، برای گسترده تر شدن مطالب، از بخش نظرات با ما همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)