تاثیر ماری‌جوانا بر مغز

متخصصین مجله ماه طی یک بررسی اجمالی می خواهند تاثیر ماری‌جوانا بر مغز را برای شما بررسی کنند. شواهد محکم و بی شماری نشان میدهد که سو استفاده در مصرف ماری‌جوانا، میتواند اثرات جبران ناپذیری بر مغز داشته باشد. اما ماری‌جوانا چیست و از آن چه استفاده ای میشود؟ آیا همانطور که گفته می شود، کم خوابی در سنین بالا را تنظیم می کند یا خیر و بی تاثیر است.

ماری‌جوانا چیست ؟

ماری‌جوانا در واقع برگ، ریشه، ساقه، گل و دانه ی خشک شده ی گیاه کانابیس ساتیوا(cannabis sativan) یا کانابیس ایندیکا(cannabis indicia) است. این گیاه حاوی مقادیری ماده ی شیمیایی THC و سایر ترکیبات مشابه است. در گذشته از این ماده برای درمان سرطان مغز و علایم مربوط به سایر سرطان ها، بهبود اشتها و یا تسکین درد استفاده میشد.

این گیاه، جزء قدیمی ترین گیاهانی است که توسط انسان کشت شده است و تا قرن ها عمدتا به عنوان یک دارو از آن استفاده میشد. تا زمانی که بعنوان یک دارو مورد استفاده قرار می گرفت، در تاثیرات آن شکی وجود نداشت اما امروز با تغییر رویکرد استفاده از این ماده گیاهی، مبحث جدیدی باز شده تا بررسی شود که تاثیر ماری‌جوانا بر مغز چیست؟.

ماری‌جوانا چیست ؟

دلیل منع استفاده از ماری‌جوانا

ماری‌جوانا اکنون به یک ماده ی قاچاق و غیر قانونی تبدیل شده و در اکثر مناطق جهان، از پرورش و تولید آن جلوگیری میشود. در ایالات متحده نیز، با وجود اینکه عرضه ی این ماده غیر قانونی است، اما جمعیت کثیری از جمله جوانان، به آن اعتیاد دارند. در سال 2015 ، حدود 11 میلیون جوان 25-18 ساله در آمریکا، به این ماده ی مخدر اعتیاد داشتند.

طبق آخرین آمار در سال های اخیر، مصرف ماری‌جوانا در میان نوجوانان دبیرستانی، در این کشور کاهش چشم گیری داشته است. اما بر خلاف این آمار، شمار جوانان مصرف کننده ی این ماده به شکل خطرناکی در حال افزایش است. در بعضی از مناطق ایالات متحده، هنوز هم از مزایای دارویی این ماده استفاده میشود و همین امر موجب شده تا درصد زیادی از جوانان به بهانه ی درمان دارویی، این ماده را برای سوء مصرف تهیه کنند و آماری چنین وحشتناک به وجود آید.

اثرات مصرف ماری‌جوانا

قبل از توضیح در مورد اثرات این ماده، باید گفت، مطالعات دقیق تر و جامع تری در این زمینه باید انجام شود. اگر چه قرن ها مردم از این گیاه برای مصارف دارویی و بعنوان یکی از راه های درمان افسردگی استفاده میکرده اند، اما هنوز اطلاعات چندانی راجع به فواید این ماده نداریم. به این دلیل که دولت ها از همان ابتدا، استفاده از آن را منع کردند، مطالعات خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. اما طبق آخرین آماری که مسئولین دارویی ارائه کرده اند، ماری‌جوانا در دسته بندی های دارویی در جدول اول قرار گرفته است. این بدان معنی است که مصرف غیر دارویی و مضر آن، بیش از مصرف دارویی مورد توجه بوده است.

ماری‌جوانا جز آن دسته مواد مخدری است که دقیقا پس از مصرف، اثرات خود را بروز میدهد. گیاه کانابیس حاوی دست کم 60 نوع کانابیونویید است. کانابیونویید، نوعی ترکیب شیمیایی است که بر گیرنده های مغزی تاثیر دارد. همان طور که گفته شد، ماده ی موثر ماری‌جوانا، THC است که موجب احساس خلسه و رضایت در فرد میشود. THC شبیه به یکی از کانابیونویید هایی است که به طور طبیعی در مغز تولید میشود و حالات و احساسات، خواب، حافظه و انگیزه را در انسان تنظیم میکند.

اثرات مصرف ماری‌جوانا

تاثیر ماده کانابیونوییدها در ماری‌جوانا

اساسا کانابیونوییدها، نورون های عصبی را در حالت غیر متعادل و فعال قرار میدهند و درک و تفکر انسان را تحت تاثیر قرار میدهد. به همین دلیل است که رانندگی، مطالعه و ورزش که نیاز به هماهنگی میان  اعضای مختلف بدن دارد، در این حالت توصیه نمیشود. کانابیونوییدها همانند الکل، کافیین یا قند بر سطح دوپامین در مغز تاثیر گذاشته و احساس آرامش و خلسه در فرد ایجاد میکند.

اثرات حاصل از مصرف ماری‌جوانا، بستگی به میزان و روش مصرف دارد. ماری‌جوانای معمولی، حاوی 5-2 درصد THC است در حالیکه ماده ای مثل حشیش، 60-15  درصد THC دارد. اگر دوز مصرف این ماده از حد معمولی فراتر رود، مطمئنا فرد از نظر سلامت ساعات خوبی پیش رو نخواهد داشت.

تاثیر ماری‌جوانا در افراد مختلف متفاوت است

همانند دیگر مواد مخدر، تاثیر ماری‌جوانا بر مغز افراد، متفاوت است. در همه ی افراد، مصرف این ماده، خلسه و آرامش ایجاد نمیکند. برای مثال، کسانی که دچار حالات یا حملات عصبی هستند، ممکن است پس از مصرف نه تنها احساس راحتی نداشته باشند بلکه علایم بیماریشان بیشتر بروز کند.

اثرات کوتاه مدت مصرف این گیاه به محض ورود به بدن ظاهر شده و بین 30-10 دقیقه ممکن است ادامه داشته باشد و نهایتا پس از 2 یا 3 ساعت، به کلی از بین میرود. اما سوال اینجاست که اگر مصرف ماری‌جوانا به طور مداوم ادامه داشته باشد، چه اثراتی در پی خواهد داشت؟

اثرات کوتاه مدت ماری‌جوانا بر مغز

طبق تحقیقاتی که در سال 2012 انجام و نتایج آن در مجله ی راهکارهای دارویی برای درمان اعتیاد به چاپ رسید، اثرات زودهنگام ولی کوتاه مدت ماری‌جوانا شامل این موارد است:

  • تمرکز و توجه

ماری‌جوانا موجب ایجاد اختلال در توجه و تمرکز فرد میشود. البته این اختلال در افراد ی که اعتیاد شدید به آن دارند، بروز نخواهد کرد. حتی در مورد کسانی هم که در سال تا 28 مرتبه، از این ماده استفاده کرده اند نیز این اختلالات دیده نشده است. اما نتایج در این زمینه متفاوت است و دلیل آن هم تفاوت در نوع مصرف این ماده است.

  • کارکرد حافظه

اثرات کوتاه مدت ماری‌جوانا بر مغز

اثرات بلند مدت مصرف ماری‌جوانا

طی مطالعات متعدد بر روی تاثیر ماری‌جوانا بر مغز ، مشخص شد که ماری‌جوانا تاثیر بلند مدت قابل توجهی نمیتواند بر مغز داشته باشد، به جز در مواردی که فرد از دوران نوجوانی و از سنین پایین، شروع به مصرف آن کرده باشد که در این حالت حافظه دچار اختلال شده و قدرت یادگیری در فرد کاهش می یابد.

برای مثال در سال 2002، 77 نفر از مصرف کنندگان از نظر کارکرد مغزی مورد بررسی قرار گرفتند. عملکرد حافظه در آنها، تغییر چندانی با حالت عادی نداشت و حتی میتوان گفت پس از گذشت مدتی، این عملکرد به حالت اولیه بازگشته بود. این یعنی اغلب اثرات منفی مصرف این ماده، کوتاه مدت بوده و به زودی از بین میرود. اما ارتباطی نیز میان سقط جنین، فراموشی، افسردگی، کاهش IQ و مواردی از این دست با مصرف ماری‌جوانا مشاهده نشدو

البته موارد بسیاری از حمله های قلبی، مشکلات دوران بارداری و مشکلات دستگاه گوارش دیده شده که در اثر مصرف ماری‌جوانا بوده است. اما نمیتوان به طور کلی و بدون انجام مطالعات دقیق تر، آن را به اثرات این ماده نسبت داد، اما طبیعی است که هر ماده بیرونی که در عملکرد ارگان های بدن تاثیر بگذارد؛ نظم طبیعی بدن را بهم می زند.

نتیجه گیری مجله ماه در مورد تاثیر ماری‌جوانا بر مغز

در زمینه تاثیر ماری‌جوانا بر مغز با وجود این گفته ها و تشابهات با تاثیر الکل بر مغز، اطاعات کافی و قابل استناد زیادی در دست نیست، زیرا این ماده منع قانونی دارد. اما بر اساس تحقیقاتی که محققین مجله اینترنتی ماه انجام داده اند ماری‌جوانا بر مغز تاثیراتی دارد که بسته به نوع و میزان مصرف شخص، متفاوت است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)