تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز

قطعا بازی های کامپیوتری یکی از انواع پر طرفدار سرگرمی هاست که در طول شبانه روز میلیون ها انسان را در سر تا سر دنیا به خود مشغول کرده است. بازیکنان حرفه ای بازی های کامپیوتری، در طول هفته میلیون ها ساعت از وقت خود را در پشت میزهای بازی و به تماشای نمایشگرها می پردازند. محققان به دلیل گسترده بودن میزان استفاده از این نوع سرگرمی، تحقیقات زیادی در زمینه تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز انجام داده اند تا مزیت ها و معایب این نوع بازی ها و تاثیر آنها بر مغز شناسایی شود. برای اینکه بدانید آیا بازی های رایانه ای بر مغز، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تاثیری دارد یا نه پیشنهاد می کنیم مقاله مجله سلامت ماه را مطالعه نمایید.

تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز عملکرد آن

شواهد حاکی از این است که بازی های کامپیوتری، بر نوع عملکرد مغز و متعاقبا بر سیستم فیزیکی آن، تاثیر گذار است. به گفته محققان، نظرات کارشناسان در این زمینه کاملا متفاوت بوده و به دلیل گستردگی استفاده از این ها، ممکن است نتوان پیش داوری دقیقی در این باره انجام داد. اما اینکه انجام این بازی ها، می تواند از نظر فیزیکی بر عملکرد مغز تاثیر گذار باشد، مطلبی است که تحقیقات متعددی آن را اثبات کرده است. بر اساس این مطالعات، بازی های ویدئویی نه تنها از نظر روحی بلکه از لحاظ ساختاری نیز، تاثیر گذار هستند. برای مثال انجام این بازی ها دقیقا تمرکز فرد را تحت تاثیر قرار داده، در نتیجه از نظر فیزیکی نیز بخش هایی از مغز دچار تغییراتی خواهد شد.

از دیگر تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز ، بزرگ شدن سایز مغز است. بر اساس تحقیقات، بخش هیپوتالاموس مغز در کاربرانی که وقت زیادی را صرف انجام این بازی ها می کنند، بزرگتر دیگران است. البته نباید از این مسئله نیز غافل شد که بازی های کامپیوتری، شدیدا اعتیاد آور بوده و یکی از اختلالات ناشی از کار با اینترنت و فضای مجازی به شمار می آید. محققان بر این باورند که این نوع از سرگرمی ها در همه افراد، مکانیزم یکسانی ندارد و تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز در همه گروه های سنی به یک اندازه نخواهد بود. به طور کلی، بازی های کامپیوتری هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی دارد.

تاثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بر مغز

  • تقویت توانایی حل مسئله: زمانی که کودک در حال انجام بازی هایی مثل پرنده عصبانی است، این توانایی را کسب می کند تا برای حل هر مسئله ای، راه حلی مناسب پیدا کرده و با امتحان همه راه های ممکن به یک تصمیم گیری درست و منطقی برسد.
  • برنامه ریزی و مدیریت منطقی: در جریان انجام این بازی ها، کاربر فرا می گیرد که چگونه منابع محدود را برای دسترسی به بهترین نتیجه به کار گیرد، دقیقا همان چیزی که در زندگی روزمره نیز شدیدا به آن نیاز داریم، یعنی مدیریت منطقی منابع و برنامه ریزی برای کسب بهترین نتیجه و دستیابی موفقیت آمیز به اهداف.
  • توانایی انجام چند کار به صورت همزمان: فرض کنید در یک بازی، کاربر مدیریت یک شهر را بر عهده دارد. هم زمان، دشمن نیز در صدد حمله به شهر است. کاربر می بایست در کنار حفظ آرامش و نظم شهر، از ورود دشمن نیز جلوگیری کند. چنین بازی هایی مصداق قرار گرفتن در شرایط بحرانی است که فرد باید انعطاف پذیر بوده و توانایی انجام چند مسئولیت را در آن واحد داشته باشد و این مثبت بودن تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز را نشان می دهد.
  • تحلیل سریع و تصمیم گیری به موقع: در خلال انجام بازی های کامپیوتری، به ویژه از نوع اکشن و هیجانی، فرد باید در لحظه، شرایط را بررسی کرده و بهترین تصمیم را اتخاذ کند. در واقع مصداق زندگی عادی است که گاهی اوقات به دلیل قرار گرفتن در شرایطی سخت، می بایست در کمترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را گرفت.
  • تقویت حافظه: در بازی های فکری که انجام محاسباتی خاص یا حفظ کردن یک سری اطلاعات ضروری است، حافظه فرد درگیر شده و همان طور که می دانید هر چه درگیری حافظه بیشتر باشد، قدرتمند تر شده و تولید سلول های یادگیری مغز افزایش می یابد.

تاثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بر مغز

تاثیرات بد بازی های رایانه ای بر مغز

اینها تنها بخشی از خصوصیات مثبت از تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز است. اما در کنار داشتن این مزیت ها، زیاده روی در این مورد و اختصاص دادن زمانی بیش از حد مجاز به انجام این بازی ها، می تواند اثرات منفی هم بر عملکرد ذهنی و هم بر فعالیت های روزانه فرد داشته باشد. برای مثال:

عادت داشتن به انجام بازی های کامپیوتری کودکان را با فضای مجازی آشنا کرده و در سنینی که دسترسی به اطلاعاتی خاص برای کودک مجاز نیست، موجب آسیب های روحی برای او خواهد شد. گاهی اوقات، متناسب نبودن نوع بازی با سن کودک، باعث ایجاد آسیب های رفتاری در وی می شود. معمولا بازی های کامپیوتری تحت نظارت کارشناسان طراحی می شود و هر کدام، سنین خاص خود را دارد. در کودکان کمتر از 12 سال، انجام بازی های خشن و پر از جنگ و جدال منجر به پرخاشگری، انجام رفتارهای خشن و تغییر در نوع واکنش ها خواهد شد.

حتی در برخی موارد، ثابت شده که بازی های جنگی که در فضای طبیعی تر طراحی می شود، ذهن کودک را بیشتر درگیر کرده و اثرات سوء بیشتری در پی خواهد داشت. در مواردی که بازی های کامپیوتری از ابزارهای مختلف جهت مسیریابی و انجام محاسبات استفاده می کند، ذهن کودک هیچ فعالیت خاصی نخواهد داشت و لازمه اصلی این سرگرمی ها که درگیری ذهنی و واداشتن کودک به کار کشیدن از ذهن است، رعایت نخواهد شد.

آماری از اعتیاد به بازی های کامپیوتری

بر اساس آمارها، 150 میلیون نفر از آمریکایی ها به طور مداوم در حال بازی با کامپیوتر هستند یا در نگاهی خوشبینانه تر، حداقل 3 ساعت در هفته را به انجام بازی های کامپیوتری اختصاص داده اند. میانگین سنی این افراد 32 سال است که از این تعداد 72 درصد بالای 18 سال و بقیه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال هستند. علاوه بر این، بررسی های انجام شده ثابت کرده که حدود 71 درصد از بازی های کامپیوتری طراحی شده برای کودکان، تاثیرات مثبت ذهنی را برای آنان دربر خواهد داشت.

صنعت طراحی و تولید بازی ها به یکی از پر درآمد ترین ها تبدیل شده و هر ساله نیز، با افزایش شمار فروش محصولات همراه است. برای مثال در سال 2016، بیش از 24.5 میلیارد بازی در سر تا سر دنیا به فروش رفته که به نسبت سال قبل، افزایش چشمگیری داشته است. پر فروش ترین بازی ها در این سال، سه بازی call of duty ، battle field و grand theft auto v بوده است. اساس اولیه این بازی ها، بر ماجراجویی های هیجان انگیز یا نبردهای سنگین است که نقش کاربر، مبارز و تک تیرانداز است که البته این نوع بازی ها بیش از دیگران طرفدار داشته و موجب اعتیاد بیشتر کاربران به بازی های کامپیوتری می شود.

آماری از اعتیاد به بازی های کامپیوتری

نتیجه گیری مجله اینترنتی ماه

سال هاست که محققان در حال بررسی تاثیرات بازی های کامپیوتری بر مغز در دنیای واقعی هستند و با وجود همه شایعات و باورهای غلطی که در میان مردم رواج یافته، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که حضور در فضای مجازی و انجام این بازی ها، بر رفتار و نوع عملکرد کاربران تاثیر منفی دارد یا خیر. برای روشن شدن این موضوع باید منتظر بود تا محققان نتیجه دقیق را کشف کنند. در ادامه پیشنهاد می کنیم تا مقاله تقویت حافظه کوتاه مدت در وب سایت مجله اینترنتی ماه را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید