راه های درمان خانگی کمردرد

کمردرد یک مشکل شایع جسمی است که ممکن است در طول زندگی اغلب مردان و زنان به وجود آمده و کیفیت زندگی و کار آنان را تحت تاثیر خود قرار دهد. درد در کمر بیشتر در قسمت پایین کمر حادث می شود که سبب بروز پاره ای ناتوانی های جسمی در فرد خواهد شد. حداقل 80 درصد از افراد بزرگسال این مشکل را تجربه خواهند کرد. البته درد کمر ممکن است در قسمت های میانی و بالای کمر نیز اتفاق بیفتد. بسته به میزان و دلایل ایجاد کمر درد، برخی راه ها وجود دارند که در بهبود درد کمر موثرند. در این مقاله کارشناسان مجله سلامت ماه قصد دارند به بیان راه های درمان خانگی کمردرد بپردازند.

بهترین راه های خانگی درمان کمردرد

 فشار وزن بدن بر روی ماهیچه های کمر و ستون فقرات قرار دارد و شخص از عضلات کمر برای انجام حرکات خود مانند نشستن، برخاستن، راه رفتن و سایر فعالیت های بدنی استفاده می کند. وقتی مشکلی برای فرد به وجود آید که سبب بروز درد شود ممکن است داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن اولین گزینه هایی باشند که به سراغ آنها برود. اما برخی راه های درمان خانگی کمردرد نیز وجود دارند که به بهبود درد کمر کمک می کنند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

درمان خانگی کمردرد با گرم کردن کمر

اولین راه درمان کمر درد در منزل، گرم کردن بخشی از کمر است که در آن احساس درد دارید. همانطور که می دانید گرما گردش خون را در بدن افزایش داده، عضلات را شل می کند و باعث تسکین بخشی که گرم شده است، می شود. گردش خون در قسمت آسیب دیده باعث بالا رفتن سرعت بهبود آن می شود. همه ما ممکن است در زمان حرکت کردن، پیچیدن به یک طرف یا حرکتی سریع رو به جلو به طور ناگهانی در کمر خود احساس درد کنیم. این مشکل حتی می تواند در زمان رانندگی، وقتی مجبور به ترمز ناگهانی می شویم و بدن به طور ناگهانی به جلو پرت می شود، به وجود آید. در این گونه مواقع دوش آب گرم یا استفاده از وسایل خاص گرم کردن بدن از راه های درمان خانگی کمردرد است که می تواند در بهبود و درمان درد کمر بسیار موثر باشد.

درمان خانگی کمردرد با ماساژ درمانی

ماساژ درمانی در تسکین بسیاری از درد های کمر موثر است. این روش می تواند به درمان کمر درد های نیمه حاد و مزمن کمک کند، به ویژه اگر با برخی تمرینات ورزشی مخصوص کمر درد همراه شود. ماساژ درمانی همچنین اضطراب و افسردگی ناشی از کمردرد را بهبود می بخشد. این روش طبیعی ترین روش برای درمان گرفتگی عضلات کمر در بارداری است.

ورزش از راه های درمان خانگی کمردرد

یکی دیگر از راه های درمان خانگی کمردرد انجام فعالیت های ورزشی منظم و متعادل است. ورزش، عضلات را شل کرده و آن ها را آرام می کند و به علاوه مانع بروز مشکلات بیشتر در آینده می شود. اگر خم شدن برای لمس انگشتان پا در حالت ایستاده برایتان مشکل است می توانید به حالت نشسته این کار را انجام دهید. بنشینید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و سپس به جلو خم شده و انگشتان پا را لمس کنید. با شروع تمرینات ورزشی به تدریج یک برنامه منظم برای خود تهیه کنید و مراقب باشید در طول تمرینات آسیب نبینید. هرگز سعی نکنید تمریناتی را که خارج از برنامه و حد توان شماست انجام دهید. تمرینات مناسب و متعادل عضلات کمر شما را در حالت طبیعی و سالم نگه خواهند داشت.

درمان سریع کمردرد با کمپرس آب سرد

اگر بلافاصله بعد از شروع کمردرد قصد اقدام به درمان دارید استفاده از یک کمپرس آب سرد از راه های درمان خانگی کمردرد است که موثرتر از دادن گرما می باشد. به این صورت که به محض اینکه درد کمر را حس کردید با قرار دادن کمپرس آب سرد یا بسته های یخ روی قسمتی که درد دارد آن بخش را بی حس کرده و مانع ایجاد تورم در آن قسمت از کمر شوید. در فاصله 48 ساعت بعد از این کار گرفتن یک دوش آب گرم و یا استفاده از کیسه آب گرم می تواند مفید باشد. گرما به تسکین عضلات کمر و افزایش جریان خون کمک می کند. به خاطر داشته باشید که گرما درمانی فقط در طول هفته اول درد تاثیرگذار است.

درمان سریع کمردرد با کمپرس آب سرد

داروهای گیاهی برای درمان کمردرد

از آنجایی که اکثر کمردردها در اثر ایجاد التهاب به وجود می آیند استفاده از داروهای گیاهی که خاصیت ضد التهابی دارند می تواند از راه های درمان خانگی کمردرد باشد که بسیار موثرند. به عنوان مثال پوست بید سفید می تواند تاثیری شبیه به آسپرین داشته باشد. این گیاه با دارا بودن ترکیبی به نام سالیسیان که در بدن به اسید سالیسیلیک تبدیل می شود دقیقا مشابه آسپرین عمل می کند و می تواند التهاب را بهبود بخشیده و درد را تسکین دهد. گیاه دیگری که گاهی در درمان دردهای کمر مورد استفاده قرار می گیرد گیاهی است موسوم به پنجه شیطان از تیره کنجد. این گیاه نیز به دلیل داشتن برخی ترکیبات شیمیایی خاص خاصیت ضد التهابی دارد.

پوشیدن کفش مناسب برای بهبود کمردرد

پوشیدن کفش های نامناسب یا کفش هایی که سایز پا نیستند موجب فشار آمدن به پا، کمر و حتی گردن می شوند. به عنوان مثال استفاده از کفش های پاشنه بلند باعث از بین رفتن توازن بدن در موقع حرکت و در نتیجه احساس درد در کمر خواهد شد. هم چنین پوشیدن کفش های خیلی صاف نیز می تواند به پا و کمر فشار وارد کنند. اگر از دردهای مکرر کمر رنج می برید حتما نسبت به تعویض کفش خود با کفشی که مناسب پای شماست اقدام کنید. یک متخصص طب سوزنی یا فردی متخصص در این امر می تواند شما را در پیدا کردن کفشی مناسب راهنمایی کند.

آیا استراحت کردن در بهبود درد کمر موثر است

زمانی اولین و مهم ترین راه های درمان خانگی کمردرد ، استراحت کردن بود، ولی امروزه پزشکان ثابت نگه داشتن بدن به مدت طولانی را مضر دانسته و توصیه می کنند که برای جلوگیری از خشک شدن بدن نباید آن را برای مدت طولانی ثابت و بی حرکت نگه داشت. البته استراحت کردن در مواقعی که درد کمر آنقدر زیاد است که فرد قادر به نشستن و ایستادن نیست، هم ضروری و هم مفید است، اما سعی کنید که این حالت بیشتر از چند ساعت پشت سر هم یا به مدت یک یا دو روز به صورت متوالی طول نکشد.

تاثیر استرس بر کمردرد

استرس می تواند تنش های عضلانی را بیشتر کرده و درد را افزایش دهد. اگر درد کمر در اثر استرس های طولانی یا عوامل خارجی ( جراحت، ضربه، شوک ) به وجود آمده باشد فرد می تواند با استفاده از راهکار کاهش استرس و اضطراب به بهبود خود کمک کند. برخی از این تکنیک ها از این قرارند:

  • مراقبه ( تمرکز ذهن )
  • نفس عمیق
  • آرامش عضلانی پیشرفته
  • تصاویر هدایت شده ( تمرکز بر روی یک تصویر به منظور احساس آرامش )
  • ورزش یوگا

ارتباط کمردرد و شرایط خواب

ارتباط کمردرد و شرایط خواب

اختلالات خواب می توانند احساس درد را در افراد بیشتر کنند. کمبود خواب حتی بر روی میزان تحمل درد در فرد نیز تاثیر خواهد گذاشت. یک تشک نامناسب، بالشی که اندازه آن مناسب نیست و خواب ناکافی می توانند به راحتی احساس درد در کمر را بیشتر کنند. با توجه به میزان خواب در سنین مختلف ، اغلب افراد بزرگسال به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند. در هنگام خواب بهتر است از بالشی استفاده کنید که بین سر و کمر شما توازن ایجاد کند به نحوی که سر و کمر در یک خط راست باشند. افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند باید حتما از یک بالش کوچک بین زانوهایشان استفاده کنند. در این مقاله راه های درمان خانگی کمردرد توسط مجله اینترنتی ماه مورد بررسی قرار گرفت در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید کامنت خود را در ادامه مقاله ارسال نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)