بهترین مکمل های ضد افسردگی

افسردگی فقط احساس ناامیدی و غم و یا نداشتن انگیزه برای زندگی نیست، بلکه یک اختلال عصبی است که اگر به خوبی تحت درمان قرار نگیرد، می تواند خطراتی را برای فرد به دنبال داشته باشد. افسردگی معمولا در مراحل متعدد و با شدت خاصی اتفاق می افتد. در مواردی این اختلال، بسیار حاد شده و حتی دیگر عملکردهای ذهنی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه افسردگی وضعیتی تقریبا بحرانی به شمار می آید، اما خوشبختانه هم قابل پیشگیری است و همچنین راه های درمان افسردگی بسیار زیاد می باشد؛ استفاده از مکمل ها و برخی گیاهان دارویی، روشی مناسب در این زمینه است. در مجله سلامت ماه امروز قصد داریم تا در مورد بهترین مکمل های ضد افسردگی اطلاعاتی ارائه دهیم.

معرفی بهترین مکمل های ضد افسردگی

متاسفانه افسردگی در سال های اخیر در میان افراد گسترش یافته و تمامی سنین را در بر گرفته است. درصد بسیاری از مراجعه کنندگان به کلینیک های مشاوره و روانشناسی، به دلیل داشتن اختلالات و علائم شایع افسردگی به روانشناس یا پزشک متخصص مراجعه می کنند. احساس غم، ناامیدی، احساس خستگی و زودرنجی، نداشتن علاقه به انجام فعالیت های روزانه و یا حتی سرگرمی های متعددی که پیش از این به آن مشغول بوده، مشکلات خواب که گاها یا به شکل کم خوابی خود را نشان می دهد یا ساعات خواب طولانی، ضعف، تغییر در اشتها که ممکن است به صورت پرخوری باشد یا کاهش میل به غذا، فکر کردن به مرگ و خودکشی و داشتن دردهای فیزیکی مثل درد در ناحیه سر و گردن از جمله علائم مشخص افسردگی است. در برخی موارد ریزش مو در اثر افسردگی می تواند علامت مهمی برای تشخیص این بیماری باشد.

اما مطمئنا آن چه اهمیت دارد این است که مغز به دلیل ساختار خاصی که دارد، سریعا تحت تاثیر قرار گرفته و تغذیه نقش اساسی بر ایجاد اختلالات متعدد در آن دارد. از جمله بهترین مکمل های ضد افسردگی که به درمان و پیشگیری از این بیماری کمک می کند عبارتند از مکمل هیدروکسی تریپتوفان 5، زینک، فولیت، امگا 3 و غیره که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

مکمل هیدروکسی تریپتوفان 5

هیدروکسی تریپتوفان 5 یا HTP5 یکی از بهترین مکمل های ضد افسردگی می باشد که نقش بسزایی در تنظیم مقدار تولید و ترشح سروتونین در مغز دارد. شاید بخواهید بدانید که سروتونین چیست ؟ سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که مستقیما بر حالات روحی فرد موثر است. در برخی از کشورها مثل آمریکا، مصرف این مکمل به طور گسترده در میان مردم شایع است، اما باید قبل از مصرف آن، حتما با پزشک در مورد نحوه و موارد مصرف آن، مشورت کرد. اگرچه استفاده از این مکمل به عنوان راه حلی جهت درمان افسردگی و پیشگیری از شدت یافتن آن توصیه شده است، اما هنوز مطالعات زیادی در این زمینه لازم است تا درصد تاثیرگذاری آن مشخص شود. فروش این دارو بدون نسخه پزشک ممنوع است و حتما پزشک متخصص باید در مورد تجویز آن تصمیم گیری نماید.

زینک موثر در رفتار مغز

زینک یکی از بهترین مکمل های ضد افسردگی می باشد و از جمله ترکیبات معدنی است که بخش مربوط به یادگیری و رفتار در مغز را تحت تاثیر قرار میدهد. در مواردی که بدن دچار کمبود زینک باشد، فرد ممکن است علائمی مثل افسردگی را از خود بروز دهد. به گفته محققان مصرف روزانه 25 میلی گرم مکمل زینک به مدت 12 هفته، تاثیر بسزایی در کاهش علائم مربوط به افسردگی دارد. علاوه بر تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن ، و عملکرد مغز، این ماده معدنی می تواند میزان دریافت اسید چرب امگا 3 را نیز افزایش دهد. از غذاهایی که زینک بالایی دارند می توان به مواردی چون مغزها، دانه ها، حبوبات، بروکلی، قارچ و غیره اشاره نمود.

زینک موثر در رفتار مغز

کمبود فولیت و ظهور علائم افسردگی

از بهترین مکمل های ضد افسردگی  می توان به مکمل های فولیت اشاره نمود. به نظر میرسد ارتباط مستقیمی میان کمبود ویتامین فولیت یا اسید فولیک و ظهور علائم افسردگی در فرد وجود داشته باشد. مصرف مناسب مکمل های فولیت، تاثیر بسزایی در کاهش این علائم خواهد داشت. آووکادو، غلات، نخود، عدس، سبزیجات با برگ سبز تیره و دانه آفتابگردان از منابع طبیعی سرشار از فولیت هستند.

John’s Wort جهت درمان افسردگی

این نوع مکمل، یکی از قدیمی ترین  و بهترین مکمل های ضد افسردگی است که از زمان های دور برای درمان بی خوابی، ناراحتی، افسردگی و اختلالات عصبی مورد استفاده قرار میگرفته است. به گفته محققان، این مکمل به درمان افسردگی کمک می کند و این قابلیت را دارد تا علائم افسردگی خفیف و کمی پیشرفته را از بین ببرد، اما در مورد مواردی حاد و افسردگی های جدی، چندان تضمینی جهت درمان با آن وجود ندارد. مصرف 4 تا 6 هفته ای این مکمل، تاثیر آن را بر روی بیماری به خوبی نشان خواهد داد.

 گیجی، تاری دید، خشکی دهان و ضعف از جمله عوارض جانبی مصرف این دارو است. از آن جایی که این دارو دارای ترکیبات خاص است، ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، مشکلاتی برای فرد در پی داشته باشد؛ پس بهتر است در مدت مصرف حتما هنگام خروج از منزل، از عینک آفتابی استفاده کنید.

ضرورت امگا 3 برای مغز

بخش عمده ای از مغز را چربی تشکیل داده است. بنابراین مغز برای عملکرد بهتر خود، نیاز به چربی دارد، اما نه آن نوع چربی که موجب تجمع در عروق شده و نهایتا سکته را به همراه داشته باشد، بلکه نوعی چربی مثل اسید امگا 3 که از مناسب ترین روغن هاست و از آن جایی که بدن قادر به ساخت آن نیست، باید از طریق مصرف منابع و مکمل های آن، این نیاز مغز را تامین کرد. تحقیقات نشان داده که اغلب بیماران دچار افسردگی با کمبود اسید چرب امگا 3 در بدن مواجه هستند. بنابراین فواید امگا 3 برای مغز و بدن بسیار زیاد است و برای درمان افسردگی بسیار مناسب است.

در کشورهایی مثل ژاپن که مصرف ماهی زیاد است، درصد ابتلا به افسردگی بسیار کم بوده و احتمال ابتلا به آن نیز بسیار کاهش یافته است. ماهی سالمون و ساردین، روغن ماهی و روغن جگر ماهی، از جمله غذاهای حاوی امگا 3 هستند که می تواند به خوبی نیاز بدن را برطرف نماید. در صورتی که امکان مصرف ماهی در فرد وجود ندارد، مصرف مکمل ها نیز راه حل مناسبی است. نکته قابل توجه در مورد امگا 3 این است که این نوع چربی، موجب گشاد شدن عروق می شود. پس مصرف آن در افرادی که در حال استفاده از آسپیرین هستند باید تحت نظر پزشک انجام شود.

کمک به تولید دوپامین و سروتونین با SAM e

این ترکیب به طور طبیعی در بدن وجود دارد موجب افزایش میزان دوپامین در مغز می شود. همچنین محرک تولید سرتونین می باشد. این دو نوع انتقال دهنده عصبی، در صورتی که به درستی کنترل شود، می تواند از ابتلا به افسردگی در فرد پیشگیری کند. مکمل های موجود حاوی این ترکیب را با مشورت پزشک می توان مصرف کرد.

کمک به تولید دوپامین و سروتونین با SAM e

طبق بررسی های کارشناسان مجله سلامت ماه علی رغم اینکه این مکمل ها تاثیر بسزایی در درمان و پیشگیری از بیماری های مثل افسردگی دارند، اما تا زمانی که علت اصلی این اختلال مشخص نباشد، نمی توان در مورد درمان تصمیم گیری کرد. در واقع، زمانی که پزشک مسئله را مورد بررسی قرار می دهد، بهتر می تواند در مورد روش درمان نظر داده و موثرترین آنها را انتخاب نماید، هر چند که روش های سنتی و درمان های خانگی نیز در بسیاری از موارد، جوابگو بوده و توانسته تا حدی علائم را خنثی کند. بنابراین اگر علائم شایع افسردگی را در خود مشاهده کردید باید حتما به پزشک مراجعه کرده تا با توجه به شرایط شما بهترین مکمل های ضد افسردگی را برای درمان این بیماری تجویز کرده و طبق دستور مصرف نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)