نشانه های اصلی تومور مغزی

رشد غیر طبیعی سلول ها در هر قسمتی از بدن را با عنوان تومور می شناسیم. در مواردی که سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن دچار اختلال شده باشد، تقسیم سلولی پس از ترمیم جراحت متوقف نشده و همچنان ادامه می یابد، تا جایی که سلول های تشکیل شده و اضافی بر روی هم انباشته شده و توده ای را به وجود می آورد. این توده ممکن است در هر قسمتی از بدن از جمله مغز تشکیل شود. در مواردی توده در بخشی تشکیل شده و با کمک جریان خون به حرکت در می آید و به بخش های دیگر نیز راه پیدا می کند. مغز یکی از قسمت هایی است که ممکن است درگیر این تقسیم بی رویه سلولی شود. در مواردی که توده بدخیم باشد، آن را توده سرطانی می نامیم. در مجله سلامت ماه با نشانه های اصلی تومور مغزی و علت آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 این عارضه نیز همانند هر بیماری دیگر نشانه ها و علائمی دارد که آشنایی با آنها به درمان بهتر بیماری کمک می کند.

بارزترین نشانه های اصلی تومور مغزی

یک سری علائم و نشانه ها به عنوان علائم تومور مغزی شناخته می شوند. البته باید توجه داشت که همه افراد مبتلا به این علائم نیستند و ممکن است در برخی افراد نشانه های اصلی تومور مغزی کاملا متفاوت با موارد دیگر ظاهر شود. نشانه تومورهای مغزی عمومی یا خاص هستند. نشانه های کلی، در اثر فشار وارده بر مغز و نخاع به وجود می آید. اما نشانه های خاص مرتبط با بخش خاصی است که تومور در آن شکل گرفته. در واقع علاوه بر نشانه های کلی که ممکن است در هر بیماری وجود داشته باشد، یک سری نشانه ها بسته به اینکه تومور در چه قسمتی از مغز تشکیل شده و تحت تاثیر قرار داده است، متفاوت می باشد. در اغلب موارد فرد پس از اینکه دچار حالتی مثل سردرد شدید شده به پزشک مراجعه کرده و تومور در وی تشخیص داده می شود.

علائم عمومی تومور مغزی

  • سردرد: یکی از نشانه های اصلی تومور مغزی سردرد می باشد. حدود 50 درصد از مبتلایان به تومور مغزی دچار سردرد شده و با این علامت به پزشک مراجعه می کنند. وجود تومور مغزی می تواند موجب ایجاد فشار در بخش هایی از سر شود که یا الگوی سردردهای قبلی را تغییر می دهد و یا خود در بر دارنده نوعی درد جدید است. سردردی که نشانه تومور مغزی است به شدت حمله میگرنی نیست؛ هنگام صبح شدیدتر است و با انجام فعالیت های ورزشی یا تحرک زیاد، افزایش یافته و معمولا با استفاده از داروهای مسکن بهبود نمی یابد. البته هر سردردی نشان دهنده وجود تومور نیست؛ بلکه باید در صورت مشکوک بودن با پزشک در این زمینه مشورت کرد. بنابراین بهتر است سردردهای خطرناک و علائم آن را بشناسید.
  • تشنج: وجود تومور بر بخش های مختلف مغز فشار ایجاد می کند. گاهی اوقات این فشار با سیگنال های الکتریکی مغز تداخل داشته و موجب بروز تشنج و لرزش اندام ها می شود. حدود 50 درصد از مبتلایان به تومور مغزی در مواردی دچار تشنج می شوند. البته تشنج همیشه از علائم تومور مغزی نیست، گاهی برخی اختلالات عصبی یا فیزیکی در مغز می تواند منجر به بروز این حالت شود.
  • افسردگی: افسردگی از شایع ترین و عمومی ترین علائم تومور مغزی می باشد. حتی افراد پر انرژی و فعال نیز ممکن است در مراحلی از روند بیماری دچار این حالت شوند. نداشتن اعتماد به نفس، نداشتن انگیزه و انرژی برای انجام کارها، احساس کسلی و خواب آلودگی و حس حقارت و عدم عزت نفس، از جمله نشانه های فرد مبتلا به افسردگی ناشی از وجود تومور است.
  • تغییر در حواسی مثل بینایی یا چشایی و در مواردی شنوایی بدون اینکه فرد هوشیاری خود را از دست بدهد می تواند یکی از نشانه های اصلی تومور مغزی باشد.

علائم عمومی تومور مغزی

اختلال در حافظه از نشانه های اصلی تومور مغزی

  • مشکلات مربوط به حافظه یکی از علائم تومور مغزی می باشد. تومور در هر ناحیه ای از مغز که ایجاد شود می تواند بر عملکرد بخش هایی از مخچه تاثیرگذار باشد. این بخش ارتباط مستقیمی با حافظه و تمرکز دارد و هرگونه عامل خارجی می تواند موجب اختلال در عملکرد حافظه شود. نکته مورد توجه درباره وجود تومور و عملکرد حافظه این است که تومور در هر مرحله ای از رشد که باشد بر حافظه تاثیرگذار است.
  • تنگی نفس: قطع ناگهانی نفس برای مدت تقریبا 30 ثانیه تا حدی که پوست صورت فرد سیاه می شود نیز می تواند یکی از نشانه های اصلی تومور مغزی به حساب آید.
  • تغییر در شخصیت فرد: اصولا وجود تومور مغزی بر کلیه عملکردهای این بخش تاثیرگذار بوده به همین دلیل موجب ایجاد تغییر در حالات مختلف اخلاقی و خلق و خوی فرد می شود. برای مثال فرد تحمل کمتری در برخورد با مشکلات و چالش ها خواهد داشت و یا به فردی تندخو و عصبی تبدیل می شود. البته این تغییر حالت ممکن است به هر دلیل دیگری در مغز اتفاق افتد و تومور مغزی تنها علت آن نیست.
  • تهوع و استفراغ: به دلیل تغییری که تومور در ترشح هورمون های مختلف ایجاد می کند، ممکن است فرد مبتلا دچار تهوع و استفراغ در مراحل اولیه شود. در صورتی که وجود تومور شناسایی شده باشد و پزشک به تجویز دارو بپردازد، تهوع و استفراغ ممکن است عوارض جانبی داروهای مصرفی باشد.
  • ضعف : منظور از ضعف در این مورد فقط احساس خستگی و کمبود انرژی نیست، بلکه فرد تمرکزی برای انجام فعالیت ها ندارد، احساس خواب آلودگی می کند و به نوعی با آزردگی خیال و افسردگی مواجه می شود.
  • عدم کنترل اعضای بدن، اختلال در خواب، عدم تعادل در راه رفتن نیز از دیگر نشانه های اصلی تومور مغزی می باشد.

علائم اختصاصی تومور مغزی

در مواردی که علائم اختصاصی بوده و تومور در بخش خاصی از مغز قرار گرفته باشد، علائم تومور مغزی به این شرح خواهد بود:

  • احساس فشار یا سردرد در نواحی نزدیک به تومور
  • در صورتی که تومور در نواحی نزدیک به مخچه قرار داشته باشد، فرد ممکن است دچار عدم تعادل در انجام حرکات فیزیکی شود.
  • اگر تومور در قسمت فوقانی مخچه قرار داشته باشد، فرد ممکن است علائمی مثل تغییر در درک و رفتار، عدم انگیزه، ضعف اندام یا عدم توانایی در هماهنگ کردن اعضا با یکدیگر را داشته باشد.
  • تومور موجود در بخش های تحتانی مخچه منجر به اختلال در بینایی می شود.
  • اگر تومور دقیقا بر روی خود مخچه قرار گرفته باشد، یکی از نشانه های اصلی تومور مغزی ایجاد اختلال در تکلم، شنوایی، حافظه، احساسات و درک محیط می باشد.
  • در بخش های کناری مغز، وجود تومور باعث ایجاد بی حسی در دست و پا یا اجزای صورت می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ماه نشانه های اصلی تومور مغزی به صورت مفصل توضیح داده شد؛ اما همه علائم گفته شده ممکن است با دیگر بیماری ها وجه اشتراکی داشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سردرد، بی حسی، ضعف، تهوع، اختلال در عملکرد حافظه و موارد دیگر علل مختلفی دارند و نمی توان صراحتا اعلام کرد که وجود آنها نشان دهنده تومور مغزی است، اما باید توجه داشت که در صورت غیر عادی بودن هر کدام از این علائم تومور مغزی باید به پزشک مراجعه کرد و در این زمینه مشورت نمود. زیرا هر چه بیماری سریع تر تشخیص داده شود درمان تومورهای مغزی با ضریب اطمینان بیشتری انجام خواهد گرفت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید