سلول های یادگیری مغز

نحوه ی عملکرد مغز و حافظه و سطوح مختلف یادگیری ، در سلول های یادگیری مغز یکی از مسائلی است که محققان جهانی هنوز در حال تحلیل و بررسی آن هستند و هر روز لایه های جدیدی از خصوصیات مغز را رمز گشایی می کنند. محقق جوان مجله ماه نیز در این زمینه وارد شده و سلسله مباحثی در زمینه سلول های مغز مهیا کرده است تا ما بتوانیم شما را در جهت پیشرفت و گسترش اطلاعات، یاری دهیم. همانطور که قبلا در رابطه با تبدیل سلول های خونی به نورون های مغزی خواندیم، این سلول های هدف نقش بسزایی در امر حیات ما دارند و لذا توجه به سلامت و رشد آنها از مهم های پیش روی محققان است.

راه جدید ترمیم سلول های یادگیری مغز

اخیرا محققان دانشگاه Uppsala با گروه تحقیقی از برزیل همراه شده و نورون هایی را شناسایی کرده اند که با یادگیری در ارتباط هستند. نتایج این تحقیق که در مجله ی Neuron به چاپ رسیده می تواند اطلاعاتی را در مورد از دست دادن توانایی یادگیری در بیماران مبتلا به آلزایمر کشف کند.

زمانی که یک فرد مبتلا به dementia فراموش میکند ناهار خود را صرف کند، در واقع این فراموشی مربوط به آسیب هیپوکامپوس است. در مقابل فردی که چنین آسیبی نداشته باشد می تواند تمام جزئیات مربوط به سفر خود را در 40 سال پیش توضیح دهد. در واقع هر دوی این موارد، به حافظه ی ضمنی و به صورت جزئی تر، سلول های یادگیری مغز بستگی دارد. این قسمت از حافظه در واقع محل ذخیره ی رویدادهایی است که ما شخصا در آنها دخیل بوده ایم. بیماران مبتلا به dementia در یادگیری مطالب جدید و ذخیره ی آن ها در حافظه، دچار مشکل هستند،  خصوصا در ذخیره ی رویدادهایی که مربوط به مراحل بیماریشان است.

سلول های رمزگذار در مغز باعث کاهش یادگیری می شود

پیش از این نیز، محققان، سلول های دروازه بان  را با نام علمی OLM شناسایی کرده بودند. این سلول ها در هیپوکامپوس، قسمتی از مغز  که مسئول ایجاد فضا برای حافظه است، قرار دارند. طبق نتایجی که این گروه تحقیقی به دست آورده اند، سلول های OLM در واقع بر رمز گذاری مطالب یاد گرفته شده در مغز تاثیر گذار هستند.

در شرایط آزمایشگاهی، زمانی که سلول های OLM در موش ها در حال فعالیت بودند، عملکرد حافظه و یادگیری در آنها مختل میشد، اما زمانی که این سلول ها غیر فعال بودند، عملکرد مغز در یادگیری مطلب جدید، بهبود می یافت. این تحقیق ثابت کرد که چه طور یک جز کوچک در مغز می تواند بر عملکرد حافظه و هم چنین میزان یادگیری تاثیر گذار باشد.

سلول های رمزگذار در مغز باعث کاهش یادگیری می شود

به گفته ی Kals Kullander، سرپرست گروه تحقیقی سلول های یادگیری مغز : ما انتظار داشتیم که بتوانیم فرآیند یادگیری را تقویت کنیم، در حالیکه به نظر میرسد دخالت ما در این زمینه موجب شد تا عملکرد عادی مغز نیز برای یادگیری، دچار اختلال شود. اما نکته ی قابل توجه آن بود که متوجه شدیم، یادگیری و حافظه را میتوان بهبود بخشید.

این تحقیق هم چنین ما را امیدوار کرد تا بتوانیم فرآیند عدم کارآیی حافظه را در بیماران مبتلا به آلزایمر و dementia بی اثر کنیم. اولین علامت و نشانه ی آلزایمر و هم چنین dementia، تضعیف حافظه است در حالی که حافظه ی کوتاه مدت در این افراد تا حدودی قابل ترمیم است. برای آن دسته از افرادی که مبتلا به dementia هستند، از دست دادن حافظه یکی از مشکلات بزرگی است که گریبان گیر آنهاست. متاسفانه هنوز دارو یا روش درمانی خاصی برای بهبود یا پیشگیری از پیشرفت این بیماری وجود ندارد.

نتایج مثبت تحقیقات مربوط به سلول های یادگیری در مغز

طی این تحقیقات در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که سلول های خاصی در مغز، مسئول یادگیری هستند و میتوانند عملکرد حافظه را بهبود ببخشند و در درمان سرطان مغز مورد هدف قرار بگیرند. اما هنوز اطلاعات جامعی در مورد آنها وجود ندارد. تا مدت ها قبل محققان این گونه تصور میکردند که سلول های مغز، قابل تولید نیستند، به این معنی که انسان با تعداد مشخصی سلول مغزی به دنیا می آید و این ها همان تعداد مشخص هستند.

اما اخیرا طی تحقیقات انجام شده این نتیجه حاصل شد که سلول های مغز، قابل جایگزینی هستند. یعنی هر زمان که لازم بود، باید سلول جدید تولید و جایگزین قبلی شود. رشد سلول های جدید مغزی میتواند موجب بهبود عملکرد مغز شود. این جابجایی میتواند موجب پیشگیری از آلزایمر نیز شود و اما نکته جالب تر اینکه این امر شما را باهوش تر میکند. علاوه بر این میتواند موجب پیشگیری و بهبود استرس و بسیاری از بیماری های عصبی شود.

افزایش یادگیری با مراقبت از سلول های مغز

دوری از استرس: برای دوری از استرس و مدیریت آن، می توانید از روش هایی مثل مدیتیشن و اولویت بندی کردن برنامه های روزانه استفاده کنید. داشتن خواب کافی: به گفته ی محققان؛ خواب، سموم را از بدن دفع میکند و موجب پیشگیری از آلزایمر میشود. علاوه بر این، شواهد جدیدی کشف شده که نشان میدهد نداشتن خواب کافی موجب از بین رفتن سلول های LC در مغز میشود که مسئول هوشیاری و انرژیتیک بودن فرد هستند.

داشتن رژیم غذایی مقوی و غنی: خوردن غذاهای آماده و فرآوری شده و کنسروی و قندهای مصنوعی، موجب آسیب به سلول های مغز میشود. داده های پزشکی نشان میدهد که هر چه مصرف غذاهای بی ارزش بیشتر باشد،  هیپوکامپوس مغز کوچک تر میشود در نتیجه سلول های یادگیری مغز فعالت خود را کاهش می دهند.

رشد سلول های جدید در مغز

چگونه به رشد سلول های جدید در مغز کمک کنیم

  • خوردن بلوبری: بلوبری حاوی ماده ای به نام آنتوسیانتین است که مستقیما در تولید نورون ها نقش دارند.
  • خوردن شکلات تلخ: شکلات تلخ، علاوه بر اینکه بر طول عمر و تقویت حافظه کمک میکند، موجب تولید سلول های جدید در مغز نیز میشود.
  • کار کشیدن از مغز: یاد گرفتن مهارت های جدید، تعاملات اجتماعی، مسافرت، امتحان کردن تجربیات جدید و بیرون آمدن از پیله ی تنهایی، همگی در تولید سلول های یادگیری مغز موثر واقع می شوند.
  • مصرف امگا 3: غذاهایی مثل انواع ماهی ها یا آواکادو که حاوی امگا 3 هستند می توانند رشد نورون های یادگیری مغز را تقویت کنند.
  • ورزش: ورزش و فعالیت بدنی طی پروسه ای در بدن، موجب تشکیل سلول های مغز جدید میشود و بهترین و ساده ترین نوع ورزش نیز، پیاده روی است.
  • داشتن رابطه ی جنسی: داشتن رابطه ی جنسی منظم و مطمئن، میتواند روند تولید نورون ها را سرعت بخشد.
  • خوردن چای سبز: در چای سبز ماده ای موسوم به EGCG وجود دارد که مستقیما در رشد سلول های مغز که مربوط به یادگیری هستند، تاثیر گذار است.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: نور خورشید، حاوی مقادیری ویتامین D است و این ویتامین نیز ماده ی اصلی فرآیندهایی است که ساخت سلول های یادگیری مغز را بر عهده دارند.

نتیجه گیری در مورد سلول های یادگیری مغز

اگر این فعالیت ها را در برنامه ی  روزانه ی خود جای دهید، مطمئنا تولید نورون ها در مغز شما افزیش میابد. اما گذشته از تولید، سلول های یادگیری مغز نیاز به مراقبت نیز دارند علی الخصوص در مورد بیماری هایی مانند مالتیپل اسکلروز یا ام اس. بهترین روش مراقبت از سلول ها، از دیدگاه مجله اینترنتی ماه ،  یادگیری است. در واقع هر فعالیتی که ذهن شما را به چالش بکشد، موجب حفظ این سلول ها میشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید