درمان سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار ، جزء اختلالات عصبی دسته بندی می شود که معمولا چندان حاد و جدی نبوده و روش های درمان سندرم پای بی قرار نیز ساده و آسان است. سندرم پای بی قرار در واقع زمانی اتفاق می افتد که به دلیل اختلال در میزان خواب در سنین مختلف فرد دچار احساس درد، سوزش، گزش و مور مور شدن در پا شده و مجبور است برای برطرف کردن آن، پای خود را تکان دهد. کارشناسان مجله سلامت ماه بر این باورند که کمی تغییر در سبک زندگی و در مواردی، مصرف برخی داروها، می تواند در برطرف کردن این مشکل موثر واقع شود که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

موثرترین روش های درمان سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار نوعی اختلال عصبی است که معمولا در ساعات پایانی روز اتفاق می افتد، به این شکل که فرد در پاها احساس خارش، مور مور شدن، گزش و سوزش کرده و یا تصور می کند حشره ای بر روی ساق پا در حال حرکت است و مجبور است برای برطرف کردن این حس، پای خود را تکان دهد. این حالت، اغلب در خواب ایجاد شده و حتی ممکن است موجب بی خوابی در فرد شود. علاوه بر پاها، گاهی ممکن است چنین حسی در دست ها یا روی شکم نیز احساس شود.

سندرم پای قرار در برخی افراد، دائمی و در برخی دیگر، تنها در شرایطی خاص ایجاد می شود و شدت آن نیز متفاوت است.

هنوز به طور دقیق مشخص نشده که علت اصلی بروز این سندرم چیست و اصلا چرا فرد با چنین اختلالی مواجه می شود. اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که بروز سندرم پای بی قرار ، قطعا با ترشح دوپامین در مغز در ارتباط است. از آن جایی که دوپامین مسئول حرکت اندام های مختلف بدن است، به نظر می رسد اختلال در ترشح این هورمون، موجب بروز چنین حالتی در فرد می شود. نکته قابل توجه اینکه، بروز اختلال سندرم پای بی قرار، در زنان باردار بسیار بیشتر است، چنانچه از هر 5 زن باردار، 1 نفر قطعا مبتلا است و علت اصلی آن نیز، اختلال در ترشح هورمون ها در دوران بارداری است.

به طور کلی، پزشکان برای درمان سندرم پای بی قرار ، روش های متعددی را پیشنهاد می کنند. اما تغییر سبک زندگی، یکی از اصلی ترین توصیه هاست، زیرا کمک می کند تا ترشح هورمون ها در بدن متعادل شده و حرکت اندام ها طبق روال عادی پیش رود. از جمله موثرترین روش های درمان این سندرم در ادامه توضیح داده شده است.

درمان سندرم پای بی قرار با بانداژهای مخصوص

یکی از بهترین و البته موثرترین روش های درمان سندرم پای بی قرار ، استفاده از بانداژهای مخصوصی است که قبل از خواب به دور پا پیچیده شده و مانع از ایجاد حرکات اضافی در آن می شود. در واقع این بانداژ، حرکت پا ناشی از اختلال عصبی را کنترل کرده و از بی خوابی ناشی از فعالیت این سندرم، جلوگیری می کند. از آنجایی که این روش، یک راه حل بدون دارو است، هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و استفاده از آن کاملا بی خطر خواهد بود.

مصرف منابع آهن و ویتامین، سندرم پای بی قرار را درمان می کند

اختلال در ترشح هورمون دوپامین در مغز با کمبود آهن در بدن، ارتباط مستقیمی دارد. تحقیقات نشان داده درصد بسیاری از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار ، دچار کمبود آهن در بدن هستند. به علاوه، تجویز انواع مکمل های ویتامین D, C, E نیز از دیگر راه های درمان سندرم پای بی قرار است.

مصرف منابع آهن و ویتامین، سندرم پای بی قرار را درمان می کند

تاثیر درمان واریس بر سندروم پای بی قرار

به گفته محققان 98 درصد از افرادی که مبتلا به سندرم پای بی قرار هستند، با درمان قطعی واریس پا ، به بهبودی می رسند. در واقع از نظر پزشکان درمان واریس، یکی از روش های درمان سندرم پای بی قرار است. واریس ، منجر به ایجاد اختلال در فرآیند گردش خون در عروق پا می شود. در مواردی گرفتگی عروق، به طور ناگهانی برطرف شده و حرکت سریع خون، موجب ایجاد حسی در پا می شود که فرد مجبور است برای از بین بردن این حس، پای خود را تکان دهد. هر چه روش های درمان واریس پیشرفته تر می شود، امکان درمان اختلال پای بی قرار نیز بیشتر خواهد شد.

ساعت خواب منظم و تاثیر آن بر سندروم پای بی قرار

داشتن عادات خواب مناسب و صحیح، برای همه افراد ضروری و لازم است. اما برای گروهی از افراد، یکی از راه های درمان سندرم پای بی قرار محسوب می شود. اگر چه این مسئله در برطرف کردن این اختلال نقشی ندارد، اما کمک می کند تا بی خوابی ناشی از فعالیت این سندروم را تا حدودی برطرف کنید، زیرا اغلب شکایت افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار ، به دلیل بی خوابی است که معمولا پس از تکان های پا ایجاد شده می شود.

 بهتر است ساعت خواب و بیداری منظمی داشته باشید، فضای اتاق را تا حد ممکن ساکت و تاریک و خنک کنید و از وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل و تلویزیون، 3 ساعت قبل از خواب استفاده نکنید، زیرا نور آبی آنها موجب اختلال در فرآیند خواب می شود. هر چه فرد خواب عمیق تری داشته باشد، امکان فعالیت این سندرم کمتر خواهد شد و یا دست کم، فرد آن را زیاد احساس نخواهد کرد.

ورزش کردن موثر در درمان سندرم پای بی قرار

داشتن تحرک و فعالیت بدنی، علائم مرتبط با این اختلال را به شکل قابل توجهی کاهش داده و ضمن کمک به داشتن خواب بهتر، از ایجاد حرکات اضافی در پا جلوگیری می کند. به گفته پزشکان، ورزش های ایروبیک یا حتی یک پیاده روی ساده در روز، می تواند در درمان سندرم پای بی قرار موثر باشد.

ماساژ دادن و ارتباط آن با سندروم پای بی قرار

اغلب پزشکان و متخصصان، ماساژ را یکی از موثرترین روش های درمان سندرم پای بی قرار می دانند. در برخی موارد، سندرم پای بی قرار به دلیل استرس و فشار زیاد کاری ایجاد می شود. در واقع، یک منشا روانی در پشت این مسئله وجود دارد. ماساژ دادن پا، از چند منظر در درمان این اختلال موثر است.

ماساژ دادن و ارتباط آن با سندروم پای بی قرار

اول اینکه ماساژ، استرس و فشار عصبی را کاهش می دهد. از طرفی، موجب تقویت سیستم گردش خون و خون رسانی در پا شده و مانع از بروز اختلالاتی مثل واریس و تاثیر آن بر پای بی قرار می شود و بالاخره اینکه ماساژ، کمک می کند تا دوپامین به مقدار بیشتری در مغز ترشح شده و امکان بروز علائم سندرم پای بی قرار ، وجود نداشته باشد. راه های درمان سندرم پای بی قرار که در این مقاله توسط مجله اینترنتی ماه ذکر شد، بسیار موثر هستند. علاوه بر این، این روش ها تقریبا امتحان شده و نتیجه بخش بوده و در مقالات علمی سایت های معتبر نیز مورد بررسی قرار گرفته اند و تا حد زیادی در برطرف کردن مشکل، به شما کمک خواهند کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)