تکنیک های تقویت حافظه و ذهن

ذهن همانند بدن به ورزش احتیاج دارد. احتمالا این جمله قدیمی را شنیده اید: از داشته هایت استفاده کن، در غیر این صورت آن ها را از دست میدهی! محققان به این گفته در رابطه با سلامت مغز اعتقاد زیادی دارند. امروزه پرورش مغز بسیار مورد توجه است و این کار از تکنیک های تقویت حافظه و ذهن به شمار می آید. در حالی که بسیاری از دانشمندان علوم شناختی ادعا دارند که تقویت یا پرورش مغز، امری اغراق آمیز و گمراه کننده است، اما طبق بررسی های مجله سلامت ماه تحقیقات فراوانی ثابت کرده اند که برخی فعالیت های خاص می تواند به سلامت سلول های یادگیری مغز کمک کند.

روش ها و تکنیک های تقویت حافظه و ذهن

خاصیت انعطاف پذیری مغز باعث می شود این عضو حتی در زمان پیر شدن نیز توان انطباق و تغییر را داشته باشد. با یادگیری هر نکته جدید، مسیرها و شبکه های عصبی شکل گرفته یا تقویت می شوند. این مسئله هم به افزایش قدرت مغز کمک می کند و هم باعث افزایش انعطاف و توانایی انطباق مغز با تغییرات می گردد. در حالی که محققان هنوز در خصوص باهوش تر شدن فرد با پرورش مغز شک دارند، کارشناسان توافق دارند که به چالش کشیدن مغز و انجام تمرینات جدید می توانند به تقویت حافظه و ذهن کمک کنند.

به چالش کشیدن ذهن از تکنیک های تقویت حافظه

با انجام فعالیت های ذهنی می توانید از بروز برخی مشکلات مانند آلزایمر که با بالا رفتن سن بروز می کند، جلوگیری کنید. تمام فعالیت هایی که در این مرحله معرفی می شود، باعث سلامت مغز حتی در زمان پیری می شوند. اگر احساس می کنید، نشانه های فرسایش ذهن در شما در حال پدیدار شدن است می توانید با یک رژیم سالم غذایی  و انجام تمرین های زیر ذهن را به حالت قبل برگردانید.

  • انجام سرگرمی های درگیر کننده ذهن: یکی از تکنیک های تقویت حافظه و ذهن تحریک دائم مغز است. کارهایی که مغز را به یادگیری مطالب جدید وادار می کنند مثل یادگیری موسیقی، می توانند بسیار مفید باشند.
  • یادگیری مطالب جدید: کارهای ناشناخته مغز را مجبور به تولید مسیرهای جدیدی می کند، که به افزایش توانایی مغز در حل مسائل و یادآوری اطلاعات کمک می کند. یکی از این کارها می تواند یادگیری یک مهارت جدید مانند یک زبان جدید باشد. مطمئن شوید، کاری را که انتخاب می کنید به اندازه کافی چالش بر انگیز است، و به آن علاقه زیادی دارید.
  • تکرار کردن: تکرار کردن به طور منظم، یکی از مطمئن ترین راه ها برای از یاد نبردن است. هر اندازه مسائل بیشتری را به ذهن بسپارید، توانایی ذهن شما بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال هنگام روبرویی با شخص جدید، سعی کنید نام او را چندین بار تکرار کنید·
  • فهرست بندی کردن: فهرست خریدتان می تواند تمرینی خوب برای تقویت ذهنتان باشد. مغز از سازماندهی لذت می برد. مثلا در لیست خرید خود تمام اقلام تولیدی را در یک گروه و اقلام کنسروی را در گروهی متفاوت جای دهید. این کار از تکنیک های تقویت حافظه و ذهن است که برای تقویت حافظه کوتاه مدت شما مفید است.
  • ایجاد تصورات ذهنی برای تقویت حافظه و ذهن : مهمترین مثال این موضوع تصویرسازی دیداری است.

کارهایی که باعث تقویت حافظه و مغز می شوند

  • ارتباط با اطرافیان: این کار یک راه ساده برای تقویت حافظه و ذهن است. هر چه روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید به همان اندازه از روند پیر شدن حافظه کاسته می شود. راه های زیادی برای افزایش تعاملات اجتماعی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر در سازمانی کار می کنید به طور داوطلبانه در برخی کارها مشارکت کنید، یا یک دوست قدیمی که برای مدت طولانی از او بی خبر بوده اید را پیدا کرده و با او صحبت کنید.
  • خندیدن: اگر حس می کنید زندگی خیلی جدی یا سخت شده، به کارهایی که اخیرا انجام داده اید و موجب آرامشتان شده بیاندیشید. به خودتان لبخند بزنید و گاهی خود را مجبور به رفتارهای طنز آمیز کنید. این مسئله بدون این که متوجه شوید، باعث تغییر رفتارتان می شود و استرس شما را کاهش می دهد. شاید بتوان بهترین راه برای خندیدن را معاشرت با افراد شوخ طبع دانست. بچه ها نیز می توانند یک مورد قابل قبول برای این مواقع باشند.
  • مطالعه کتاب های ادبی: ذهن خود را در معرض کتاب های اجتماعی و عاطفی مورد اطمینان قرار دهید. آثار نویسندگانی چون ” جین استن ” و ” دیوید فوستر ” باعث تحریک و افزایش وسعت ذهن شما می شوند.

موارد فوق از تکنیک های تقویت حافظه و ذهن بوده و باعث افزایش مهارت اجتماعی و توان ذهن شما برای ایجاد ارتباط میان بخش عاطفی و اجتماعی مغز می شوند.

کارهایی که باعث تقویت حافظه و مغز می شوند

توجه به سلامت جسمی برای تقویت مغز

  • ورزش کردن: روزانه حتی برای چند دقیقه ضربان قلب خود را بالا ببرید. ورزش کردن از تکنیک های تقویت حافظه و ذهن است و باعث بهبود دستگاه عصبی و کاهش استرس می گردد. ورزش هایی مثل شنا و پیاده روی پمپاژ خون را افزایش می دهند. اگر می توانید اول صبح ورزش کنید، این کار علاوه بر افزایش انرژی شما به فعالیت های بعدی تان در طول روز کمک خواهد کرد.
  • خواب کافی: ممکن است برای تقویت حافظه و ذهن به خواب بیشتری احتیاج داشته باشید. میزان خواب در سنین مختلف ، متغیر است. هر فرد بزرگسال به هفت و نیم تا نه ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارد. سعی کنید هر شب راس یک ساعت معین بخوابید و این برنامه را در تمام طول هفته و حتی در ایام تعطیل حفظ کنید.
  • رژیم غذایی مناسب: رژیم های غذایی خاص باعث بازدهی بیشتر مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شوند. امگا 3 را در برنامه غذایی خود بگنجانید. امگا 3 در انواع ماهی ها، دانه کتان، اسفناج، گردو و سویا وجود دارد. مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.
  • مصرف نوشیدنی های تقویت کننده مغز: چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کمک شما می آیند. از مصرف الکل خودداری کنید. مصرف بیش از حد الکل باعث مرگ سلول های مغزی می شود.

استرس عاملی مخرب برای حافظه

استرس های مزمن به مغز آسیب می رسانند. یکی از سریع ترین راه ها برای کاهش استرس گرفتن یک وقت استراحت کوتاه بین کارهای روزمره است. اگر شما مرتبا به فکر برآوردن انتظارات دیگران هستید، باید به این موضوع فکر کنید که چه انتظاراتی هم برای خود دارید. تلاش برای به دست آوردن چیزهای غیر واقعی در واقع بهره وری کلی شما را کاهش می دهد. در لحظه فقط روی یک موضوع تمرکز کنید. متمرکز شدن همزمان روی چند موضوع باعث گیج شدن و افزایش استرس می شود.

تمرکز کردن در سلامت جسم و روان شما موثر است و به افزایش یادگیری و تقویت حافظه و ذهن کمک می کند. این کار را با رفتن به مکانی ساکت و بستن چشم هایتان شروع کنید و در حین انجام آن تمام افکاری را که به ذهنتان هجوم می آورند دور بریزید.

استرس عاملی مخرب برای حافظه

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

اگر با هر کدام از ناراحتی های ذهنی روبرو شدید، برای انجام بهتر تکنیک های تقویت حافظه و ذهن به افراد متخصص مراجعه کنید. یک متخصص می تواند شما را به سمت مسیر و تفکر صحیح راهنمایی کند. به زبان آوردن احساسات خود امر مهمی است که با وجود یک فرد متخصص در حوزه سلامت روان امکان پذیر است. افسردگی یکی از نشانه های استرس و اضطراب شدید است که تمرکز و یادآوری را سخت تر می کند و درمان آن می تواند موجب تقویت حافظه و ذهن شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید