تبدیل سلول های خونی به نورون های مغزی

دانشمندان طی تحقیقات جدید، موفق شدند تا تبدیل سلول های خونی به نورون های مغزی را اجرایی کنند و با این کار، راههای جدید و مطمئن تری برای ساخت داروها یافته اند. این راه کار جدید محققان، نوعی تحول در ساخت داروها و درمان بیماری های عصبی ایجاد کرده است. با کمک این راه کار بسیاری از بیماران عصبی، بهبود یافته و یا داروهای مرتبط با بیماریشان با ساختاری جدید تولید میشود.

علم تبدیل سلول های خونی به نورون های مغزی

محققان اخیرا به راهکاری دست یافته اند که طی آن سلول های خونی را به نورون های مغزی مرتبط با احساس درد، تبدل کرده اند. این شیوه این امکان را فراهم می کند تا محققان داروهای جدید را با استفاده از میلیون ها سلول عصبی طراحی شده، مورد آزمایش قرار دهند. این سلول های طراحی شده، دقیقا همان خصوصیات ژنتیکی فرد بیمار را داراست.

به گفته ی Mick Bhatia، مدیر مرکز تحقیقات سرطانی در دانشگاه McMaster، این اولین باری است که توانسته ایم سلول های خونی را به راحتی به نورون های مغزی تبدیل کنیم، البته با حفظ تمام خصوصیات و ویژگی های بیمار. تا کنون هیچ کس این کار را با سلول های خونی یک شخص بزرگسال انجام نداده بود.علم تبدیل سلول های خونی به نورون های مغزی

زمانی که آسیبی در بدن ما مشاهده شود، سلول های عصبی ما درد را احساس کرده و این پیام را به مغز می رسانند. اما درد عصبی، برگرفته از یک آسیب یا جراحت نیست، بلکه ناشی از نوعی آسیب ساختاری به سلول است و این مورد قدری پیچیده تر از آسیب های فیزیکی است، زیرا در صورت صدمه ی سلول های عصبی، سیستم انتقال پیام، به درستی نمی تواند عمل کند و پیام مربوط به درد را به مغز ارسال کند.

آزمایش تبدیل سلول خونی به سلول عصبی

به دلیل مشکلاتی که آزمایش بر روی سلول های مغزی وجود داشت، محققان برای درک این ارتباط و دلیل این که چرا این احساس درد قابل انتقال به مغز نیست، محدودیت هایی وجود داشت. در این شرایط، این مکان برای محققان وجود دارد تا با استفاده از سلول های عصبی ریشه، دارو های ساخته شده را آزمایش کنند. اما این سلول ها همیشه، واکنشی شبیه به سلول های عصبی انسان، نشان نمی دهند. مشکل این جاست که سلول های سیستم عصبی را نمی توان مثل نمونه دیگری سلول های خونی یا نمونه برداری از پوست، جدا کرد و مورد آزمایش قرار دارد. این سلول های مانند یک سیستم سیم کشی، همه ی قسمت های بدن را در برگرفته اند.

در این روش جدید، شرایطی فراهم شده که با بازسازی سلول های مغزی، آزمایش هرگونه دارو و موارد دیگر امکان پذیر می باشد. دکتر Bhatia می گوید: در این روش جدید، ما یک نمونه گیری ساده که در تمام مطب های پزشکان از خون بیمار گرفته می شود، انجام داده، سپس سلول های خونی را به میلیون ها سلول عصبی تبدیل می کنیم. علاوه بر این، این توانایی را داریم تا با استفاده از این سلول های خونی، یک سیستم سلول عصبی ایجاد کنیم.

این آزمایش هم بر روی نمونه های خونی تازه و هم نمونه های نگه داری شده از بیماران بزرگسال انجام شد. محققان سلول های ریشه را که هم شامل گلبول های قرمز بود و هم سفید، خارج می کردند. بعد از گذشت تقریبا یک ماه، عمل تبدیل این سلول های ریشه ی خونی به سلول های مغزی انجام می گرفت.

تبدیل سلول های خون انسان به سلول مغزی چه مزایایی دارد!

طبق گزارشات منتشر شده در مجله ی Cell repoter، محققان تخمین زده اند که فقط با5000 سلول خونی، می توانند 100 میلیون سلول عصبی ایجاد کنند. با انجام این تحقیقات، دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که با تبدیل سلول های خونی به سلول های عصبی، نه تنها راه برای کشف داروهای جدید، همواره می شود، بلکه تشخیص نورون های معیوب نیز در سیستم عصبی، راحت تر خواهد بود.

مدت هاست که از داروهای مسکن اعتیاد آور و دارای عوارض جانبی برای کنترل درد استفاده می شوند. زمانی که یک داوری مسکن را دریافت می کنید. در واقع هدف شما کاهش درد است، نه احساس خواب آلودگی یا گیجی. اما تا کنون هیچ کس در فکر تهیه ی یک داروی متفاوت برای کاهش درد، بدون آسیب به سیستم عصبی، نبوده است.

محققان در پی این این هستند تا در آینده بتوانند این سلول های عصبی ساخته شده از سلول های خونی را در بدن، جایگزین سلول های آسیب دیده کنند و در درمان بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون، قدم های خوبی برداشته شود. شاید این قضیه یعنی تبدیل سلول های خونی به نورون های مغزی، قدری برای شما عجیب باشد. محققان نیز در پی فهم بهتر این قضیه هستند تا از طریق آن بتوانند بیمارهایی مثل اوتیسم، جنون جوانی یا اختلالات ساختاری را، درمان کنند.

روند تغییر سلول خونی به سلول عصبی

این تبدیل و تغییر فقط با افزودن 4 پروتئین و در طول 3 هفته انجام می شود. این مطالعه و تحقیق، برای اولین بار در سال 2010 در آزمایشگاه Wernig اتفاق افتاد.

روند تغییر سلول خونی به سلول عصبیاو و همکارانش، نشان دادند که می توانند سلول های پوستی موش را به سلول های عصبی تبدیل کنند. آن ها این تحقیق را ادامه دادند و به این نتیجه رسیدند که می توان این کار را با سلول های خونی انسان نیز انجام داد. شما نیز امروز اندک مطلبی در این رابطه در مجله اینترنتی ماه مطالعه کردید که خود پیش زمینه مطالعات بیشتر را فراهم میکند، با ما همراه باشید تا آینده ای روشن تر!

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”6″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)