تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن

وجود کلسترول در بدن، یکی از مواردی است که خصوصا در سال های اخیر به آن توجه بسیاری شده است. از آن جایی که شمار مبتلایان به بیماری های قلبی روز به روز در حال افزایش است و متخصصان معتقدند که افزایش سطح کلسترول در خون ، یکی از علل اصلی بروز بیماری هاست.  این معیار سلامتی، به طور ویژه توسط کارشناس مجله سلامت ماه در قالب اطلاعاتی در مورد تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن ، مورد ارزیابی قرار گرفته است. کلسترول یا چربی، ماده ای است که به طور طبیعی در بدن تولید شده و وظایف بسیاری نیز بر عهده دارد. به عنوان مثالی از ارتباط کلسترول و هورمون های بدن می توان گفت: بدون وجود کلسترول، امکان تولید و ترشح بسیاری از هورمون ها وجود نخواهد داشت.

پس کنترل میزان چربی خون باید در حد استاندارد باشد، به طوری که سطح چربی را از حد مجاز پایین تر آورد. ازدیاد میزان کلسترول در بدن می تواند منجر به بروز آسیب های دیگری نیز شود. مجله سلامت ماه، در مقاله ای ارتباط میان کلسترول و ترشح برخی هورمون ها را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه آن را ارائه خواهیم کرد.

بررسی تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن

خوشبختانه، در دنیای امروز، اغلب آزمایش های دوره ای، شامل بررسی میزان هورمون های بدن و تعادل آنها است و توجه خاصی به بررسی این مسئله شده است. این در حالی است که در گذشته توجه کمتری به هورمون ها و نقش آنها در حفظ سلامتی بدن می شد. در اغلب رژیم های غذایی برای حفظ تعادل کلسترول و هورمون های بدن ، برنامه های متعددی اختصاص داده شده است. اما آیا می دانید که کلسترول، ماده اولیه جهت تولید و ترشح هورمون هاست؟ آیا می دانید بدون وجود کلسترول در بدن، تعادل هورمون ها بهم ریخته و مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد؟ پس در هر صورت نیاز است تا راجع به تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن ، اطلاعات تکمیل تری را کسب کنید.

اساسا کلسترول، خود نوعی هورمون است. بسیاری از متخصصان، کلسترول را مادر هورمون های بدن می نامند. اما متاسفانه در سال های اخیر، ابداع کننده های رژیم های غذایی، چنین تبلیغ می کنند که برنامه غذایی فاقد چربی، سالم ترین نوع برنامه است. اما هرگز به این نکته اشاره نشده که دلیل اصلی اضافه وزن و بسیاری از بیماری ها، چربی های ناسالم، کربوهیدرات های فرآوری شده و شکر های مصنوعی است، نه صرفا فقط یک نوع چربی و بدین ترتیب تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن نادیده گرفته می شود.

تاثیر داروی کاهش کلسترول بر بدن

آتورواستاتین، دارویی است که معمولا به عنوان درمان کننده کلسترول بالا تجویز شده و چربی زیاد موجود در خون را کنترل می نماید. اما باید بدانید که این دارو، خود ترشح هورمون ها را با اختلال مواجه می کند. روش های غیر دارویی بسیاری وجود دارد که می توان با کمک آنها چربی زیاد خون را کاهش داد و آن را به حالت متعادل رساند. مصرف استاتین زمانی ضرورت می یابد که سطح کلسترول بسیار خطرناک بوده و تعادل کلسترول و هورمون های بدن را بهم می زند. و راهکاری جز آن، وجود نداشته باشد.

سازمان های جهانی سلامت، هر ساله آمار متعددی ارائه می دهند که نشان دهنده تاثیر به سزای کلسترول بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. به درستی این آمارها هیچ شکی نیست، اما هرگز این مسئله به صراحت بیان نشده که مصرف چربی های ناسالم، موجب افزایش کلسترول شده و همین امر موجب شده تا برخی افراد، به طور کلی مصرف چربی را کنار بگذارند. اختلال در تولید و ترشح هورمون ها، نه تنها به کلسترول، بلکه با بیماری های دیگری مثل دیابت، مشکلات تیروئید، پوکی استخوان، آلزایمر و تناسب وزن نیز در ارتباط است. به طور کلی تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن به دسته ای از عوامل مرتبط است که معمولا مستقیم به آن اشاره نمی شود.

تاثیر کلسترول بر هورمون های زنانه

تاثیر کلسترول بر هورمون های زنانه

زنان و مردان هر دو در معرض خطر بیماری های قلبی ناشی از افزایش سطح کلسترول در خون هستند، اما زنان به دلیل ساختار بدنی ویژه در دوران جوانی، کمتر دچار افزایش چربی می شوند. پس از گذشت دوران جوانی و رسیدن به سن یائسگی، به تدریج این مصونیت تقریبی از بین رفته و در این سنین، درصد ابتلا به کلسترول در زنان، بیش از مردان است.

استروژن در حقیقت هورمون جنسی زنانه است که در تخمدان ها ساخته می شود. عملکرد بسیاری از بخش های بدن زنان، به تولید استروژن وابسته است. دریافت کننده های استروژن در مغز، استخوان، سلول های خونی، عروق و کبد، همیشه منتظر دریافت این هورمون از تخمدان ها هستند. به گفته محققان، استروژن در بدن مردان نیز ترشح می شود، اما مقدار آن در زنان بیشتر بوده و کارکرد اصلی آن، دخالت در فرآیند تولید مثل است. افزایش میزان چربی خون باعث بروز بی نظمی هایی در این روند و عملکرد می شود که ناشی از همان تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن است.

درباره کلسترول

و اما کلسترول چیست ؟ کلسترول، ماده ای وکس مانند است که به طور طبیعی در کبد ساخته می شود. ما هر روزه مقادیری کلسترول نیز از طریق مصرف غذاهایی مثل تخم مرغ، گوشت و انواع روغن ها، وارد بدن می کنیم. از کلسترول برای تولید برخی هورمون ها، تبدیل اشعه UV خورشید به ویتامین دی و هضم بهتر غذا استفاده می شود. در صورتی که مصرف کلسترول به ویژه از منابع ناسالم، از حد مجاز فراتر رود، موجب تشکیل پلاک در دیواره عروق شده و بیماری عروق کرونری ، سکته و نارسایی قلبی را منجر خواهد شد. سن، چاقی، وراثت و رژیم غذایی نامناسب، از جمله مواردی است که مستقیما بر افزایش کلسترول تاثیر گذار هستند.

تاثیر کلسترول بر هورمون استروژن

به گفته محققان، زمانی که زنان در سنین یائسگی قرار دارند، به دلیل کاهش میزان ترشح استروژن، سطح کلسترول خوب در خونشان، کاهش و کلسترول بد، افزایش می یابد و به طور کلی با چربی خون بالا مواجه خواهند شد. وجود استروژن، محافظ خوبی برای کاهش مقدار کلسترول منفی است. به علاوه، استروژن به تولید ماهیچه کمک کرده و تعادل جنسی را در بدن برقرار می سازد. با کاهش میزان ترشح استروژن، علاوه بر افزایش کلسترول، فشار خون نیز بالا تر رفته و زمینه برای بروز انواع سکته های قلبی ، فراهم می شود. پس به نوعی تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن به صورت عکس نیز به وقوع می پیوندد.

کنترل کلسترول و هورمون های بدن

کنترل کلسترول و هورمون های بدن

جدای از بحث کلسترول، دوران یائسگی بر مقاومت استخوان ها نیز تاثیر گذار است و موجب پوکی استخوان و بیماری هایی از این دست می شود. در بسیاری از موارد با کمک یک سری داروهای خاص، می توان مشکلات استخوانی ناشی از کمبود استروژن را در بدن برطرف کرد، اما بهبود وضعیت قلب و عروق و پیشگیری از آسیب های وارده به این عضو در اثر کمبود استروژن، تقریبا غیر ممکن است. از طرفی، مصرف داروهای تامین کننده استروژن در دوران یائسگی، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که سابقه خانوادگی دارند را افزایش می دهد.

بهترین راه کار در زمینه برقراری تعادل میان کلسترول و هورمون های بدن ، این است که دخالتی در ترشح استروژن نکرده و فقط با داروهایی مثل کاهنده کلسترول یا فشار خون، از بروز بیماری های قلبی در این سنین، جلوگیری نمود. با این وجود به پیشنهاد مجله اینترنتی ماه ورزش، داشتن فعالیت بدنی، رژم غذایی مناسب و تحت مراقبت پزشک بودن، از دیگر راه های کنترل تاثیر کلسترول بر هورمون های بدن و ممانعت از خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)