روش های درمان سرطان معده

سرطان معده به حالتی اطلاق می شود که سلول های سرطانی در لایه های مختلف معده رشد کرده و مانع از عملکرد عادی معده می شود. سرطان معده جزء یکی از سرطان های خطرناک است که تشخیص آن در مراحل اولیه مشکل است؛ زیرا علائم آن در ابتدا قابل توجه و چشمگیر نیست. از میان افرادی که هر سال به جمعیت مبتلایان به سرطان می پیوندند 1 درصد آن ها مبتلا به سرطان معده هستند. به طور کلی درصد افرادی که سلول های سرطانی برای اولین بار در معده شان ایجاد شده و رشد می کند کم است. اما در همین افراد نیز معمولا وجود سرطان به صورت مستقیم شناسایی نمی شود، بلکه پس از پخش شدن تومور و درگیر کردن اندام های داخلی دیگر، پزشکان متوجه می شوند که مرکز اصلی، معده بوده است. در این مقاله مجله ماه می توانید از روش های درمان سرطان معده مطلع شوید.

علائم و روش های درمان سرطان معده

رشد سلول های سرطانی در معده معمولا بسیار کند انجام می شود و گسترش آن در کل معده و سیستم گوارشی نیاز به مدت زمان زیادی دارد. در بسیاری از موارد، سرطان پس از معده، روده بزرگ و کوچک را تحت تاثیر قرار داده و موجب درگیری آن ها نیز می شود. از جمله شایع ترین علائم سرطان معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سوزش مداوم معده
  • کاهش وزن ناگهانی و کم شدن اشتها
  • نفخ
  • زود سیر شدن
  • زردی چهره
  • ادرار خونی
  • ضعف
  •  درد معده به ویژه سریعا پس از صرف غذا

روش های درمان سرطان معده با توجه به اینکه بیماری در چه مرحله ای قرار گرفته و یا وضعیت کلی فرد به چه صورت است متفاوت می باشد. اما به طور کلی روش های درمان سرطان معده دو نوع هستند؛ روش های درمانی استاندارد که معمولا توسط اغلب پزشکان و متخصصان انجام می شود و روش های درمانی کلینیکی که در بسیاری از موارد روش های جدید و امتحان نشده است. در روش های کلینیکی معمولا محققان به دنبال راه کارهایی هستند که بتوان با استفاده از آن به فرد بیمار کمک کند تا در کنار درمان های معمولی راه جدیدی برای مقابله با سرطان داشته باشد. البته در موارد برخی متخصصان در حوزه روش های درمانی کلینیکی فقط بیمارانی را تحت نظر قرار می دهند که قبلا از روش های استاندارد استفاده نکرده باشند.

درمان سرطان معده با عمل جراحی

یکی از روش های درمان سرطان معده ، جراحی است. جراحی ممکن است انواع مختلفی داشته باشد که در ادامه توضیح داده شده است.

  • برداشتن قسمتی از معده: در این نوع عمل جراحی قسمتی از معده که حاوی سلول های سرطانی است به همراه بافت ها و غدد لنفاوی نزدیک تومور برداشته می شود. در بسیاری از موارد در جریان این عمل جراحی طحال نیز برداشته می شود. طحال عضوی در سیستم گوارشی است که همانند یک فیلتر، مسئول از بین بردن سلول های خونی مرده است.
  • برداشتن کل معده: در این نوع جراحی، کل معده به همراه غدد لنفاوی آن، طحال، قسمتی از مری و بخش هایی از روده کوچک برداشته می شود. سپس مری را به باقی مانده روده کوچک متصل کرده تا فرد به راحتی بتواند غذا خورده و تا مدت ها زنده بماند.

درمان سرطان معده با عمل جراحی

اتصال مستقیم مری به روده در بیماران مبتلا به سرطان معده

در شرایطی که رشد تومور با جراحی قطع شده باشد، اما پزشکان نتوانند کل تومور و سلول های سرطانی را از بین ببرند از یکی از این روش ها استفاده می شود:

  • در شرایطی که کل معده با سلول های و تومورهای سرطانی پوشیده شده باشد، پزشک طی یک عمل جراحی، لوله ای باریک و قابل انعطاف را درون معده قرار می دهد. این لوله یا از مری به سمت معده می آید یا از معده به روده کوچک متصل می شود تا عمل هضم غذا روند خود را در معده داشته باشد.
  • زمانی که در معده به دلیل وجود تومور سرطانی فضای کافی وجود نداشته باشد، با کمک یک لوله آندوسکوپی که به یک لیزر متصل است، سلول های سرطانی در معده از بین می روند. در واقع لیزر متصل به لوله همانند یک چاقو عمل می کند.
  • راه دیگری که میتواند به فرد در غذا خوردن کمک کند، اتصال مستقیم مری به روده است، بدون اینکه معده نقشی در سیستم گوارشی داشته باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کل فضای معده با تومور پوشانده شده باشد.

روش های درمان دارویی سرطان معده

در این روش داروهای شیمیایی یا به شکل قرص و یا به صورت تزریقی مانع از رشد سلول های سرطانی شده و آن ها را از بین می برد. دارو چه از طریق قرص و چه با تزریق وارد سیستم گردش خون شده و با درگیر کردن رگ های منتهی به معده اثر می کند. نوع دارو و میزان مصرف بستگی به پیشرفت سرطان، نوع سرطان و محل ایجاد آن دارد.

پرتودرمانی از مهم ترین روش های درمان سرطان معده

پرتودرمانی یکی از مهم ترین روش های درمان سرطان معده می باشد. پرتودرمانی در واقع به کارگیری اشعه ایکس یا پرتوهای دیگر جهت از بین بردن یا پیشگیری از رشد سلول های سرطانی است. پرتودرمانی انواع مختلفی دارد:

  • پرتودرمانی بیرونی که توسط دستگاه های ویژه ای اشعه از سطح خارجی بدن، عمل کرده و سلول ها را نابود می کند.
  • پرتودرمانی درونی که در این روش مواد رادیواکتیو از طریق سرنگ یا لوله های خاصی مستقیما وارد معده شده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
  • مدت زمان استفاده از پرتودرمانی بستگی به نوع سرطان معده، اینکه در چه مرحله ای واقع شده باشد؛ دارد. اما معمولا از روش های پرتودرمانی بیرونی برای درمان این نوع سرطان استفاده می شود.

پرتودرمانی شیمیایی نیز نوعی پرتو درمانی است که همزمان در کنار استفاده از اشعه از داروهای شیمیایی نیز برای از بین بردن تومور استفاده می شود. معمولا پرتودرمانی شیمیایی بعد از عمل جراحی و به منظور جلوگیری از رشد دوباره سلول های سرطانی انجام می شود.

درمان سرطان معده با روش های درمانی هدفمند

در این روش درمانی از داروهایی خاص به منظور از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود، در حالی که تلاش می شود این کار بدون آسیب رساندن به سلول های سالم صورت گیرد. در واقع هدف، نابودی تومور بدون آسیب رساندن به سلول های سالم است. درمان به وسیله پادتن تک تاگی، یکی از انواع درمان های هدفمند است. در این روش با کمک سلول های موجود در سیستم ایمنی، یک پادتن در آزمایشگاه ساخته می شود. این پادتن در واقع بدین منظور طراحی و ساخته شده تا بتواند سلول های سرطانی یا عامل ساخت آن ها را شناسایی و از بین ببرد. این پادتن ها در قالب انواع داروها یا روش های درمانی پرتویی وارد بدن می شود و وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد.

داروها معمولا علاوه بر اثرات مثبتی که دارند ممکن است در برخی موارد تاثیرات جانبی دیگری نیز داشته باشد. عوارض داروهای درمانی استفاده شده جهت بهبود وضعیت بیمار و از بین بردن تومور در سرطان معده شامل موارد مانند خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال، ریزش مو، بی خوابی، کاهش وزن و تغییرات پوستی مثل قرمزی یا خارش کف دست و پا است.

درصورت مشاهده تاثیرات غیر عادی سریعا به پزشک مراجعه کنید

اثرات جانبی داروها در همه افراد یکسان نیست و بسته به نوع دارو و میزان مصرف آن متفاوت است. در هر صورت با مشاهده هر گونه تاثیر غیر عادی باید آن را به پزشک گزارش داد؛ زیرا ممکن است نیاز به تغییر روش درمانی باشد. برای مثال اگر دچار تهوع یا استفراغ غیر معمول شدید ممکن است بدن جوابگوی آن دارو نبوده و نیاز به مصرف داروهای دیگر به صورت همزمان داشته باشید. برای اطلاع بیشتر در رابطه با روش های درمان سرطان معده و همچنین انواع بیماری ها از جمله سرطان معده ، سرطان پوست و غیره می توانید مجله سلامت اینترنتی ماه را مورد مطالعه قرار دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید