تاثیر شلغم بر سرماخوردگی

قطعا شما نیز تاکنون از مادربزرگ ها زیاد شنیده اید که به محض ابتلا به سرماخوردگی ، خوردن شلغم و یا آب آن را توصیه می کنند. شلغم گیاهی است شیری رنگ با سایه هایی از رنگ بنفش که جزو گیاهان غده ای دسته بندی می شود. رنگ بنفش شلغم ، به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.  طعم آن تقریبا شیرین و در موارد کمی رو به تلخی یا همانند تربچه، تند است و به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی، شناخته می شود. اغلب ایرانیان، تاثیر شلغم بر سرماخوردگی را از کودکی آموخته اند و درمان سرما خوردگی با شلغم را عاملی موثر در درمان می دانند. شلغم را به عنوان میان وعده ای خوش طعم در فصل زمستان می توان میل کرد و از ارزش غذایی آن بهره برد. اطلاعات بیشتر در مورد خواص تغذیه ای شلغم را در مجله سلامت ماه ، مرور می کنیم.

خاصیت و ارزش غذایی شلغم

شلغم همانند دیگر انواع گیاهان غده ای، سرشار از پروتئین و مواد معدنی فراوان است. تمامی قسمت های شلغم از جمله ریشه، بدنه و برگ های سبز آن، مفید بوده و می توان آنها را مورد استفاده قرار داد. به گفته محققان، یک پیمانه شلغم ، یعنی چیزی در حدود 165 گرم؛ حاوی:

  • 34 واحد کالری
  • 1،11 گرم پروتئین
  • 0،12 گرم چربی
  • 7،89 گرم کربوهیدرات که از این مقدار، 4،55 گرم قند است.
  • 3،1 گرم فیبر
  • 51 میلی گرم کلسیم
  • 0،28 میلی گرم آهن
  • 14 میلی گرم منیزیم
  • 41 میلی گرم فسفر
  • 276 میلی گرم ویتامین کا
  • 25 میلی گرم سدیم
  • 0،19 میلی گرم زینک
  • 18،1 میلی گرم ویتامین سی

به علاوه شلغم حاوی مقادیری ویتامین ب ، مس و پتاسیم نیز هست که به مراتب تاثیر شلغم بر سرماخوردگی را افزایش می دهد.

فایده و تاثیر شلغم بر سرماخوردگی

گیاه شلغم از زمان های قدیم، مورد توجه مردم و پزشکان قرار داشته و حتی در نوشته های تاریخی نیز از آن به عنوان یک گیاه مهم و مفید یاد شده است. این گیاه در آب و هوای سرد رشد می کند و فصل استفاده از آن نیز، بیشتر پاییز و زمستان است. همان طور که گفته شد، این گیاه سرشار از ویتامین سی است که باعث شده در درمان سرماخوردگی بسیار مورد توجه قرار گیرد. در اغلب مناطق خاورمیانه از جمله ایران، در دوران سرماخوردگی ، از شلغم برای بهبود سرفه های خشک و به عنوان یک منبع عالی آنتی بیوتیک استفاده می شود. به علاوه از آن جایی که معمولا شلغم باید به صورت گرم مصرف شود، برای کاهش التهاب گلو نیز مناسب می باشد. چنانچه فرد با خوردن غذای گرم، احساس خشکی در گلو ندارد. از دیگر موارد استفاده و تاثیر شلغم بر سرماخوردگی ، آب میان بافتی آن است که باعث حفظ رطوبت بدن شده و خشکی بدن که خود، علائم سرماخوردگی را تشدید می کند، جلوگیری به عمل می آورد.

فایده و تاثیر شلغم بر سرماخوردگی

برطرف کردن مشکلات روده ای با شلغم

به طور کلی، گیاهان حاوی فیبر بالا، از بروز مشکلات روده ای مثل انواع سرطان ها یا دیورتیکول، پیشگیری می کنند. شلغم نیز یکی از گیاهان پر فیبر است که موجب افزایش جریان آب در روده و تسهیل کار دفع می شود. فیبر، از ایجاد عفونت و فشار در روده جلوگیری کرده و مانع از بروز درد در هنگام دفع مدفوع می شود. اگر چه عامل اصلی بروز انواع اختلالات روده مثل دیورتیکول هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد کاهش مصرف فیبر در این قضیه بی تاثیر نباشد.

شلغم موثر در کاهش فشار خون

ضمن بررسی تاثیر شلغم بر سرماخوردگی لازم به ذکر می دانیم که تحقیقات نشان داده اند اغلب گیاهان موسوم به گیاه غده ای، به دلیل داشتن مواد معدنی فراوان، در تقویت عروق نیز نقش به سزایی دارند. بنابراین مشکلاتی مثل بیماری فشار خون یا اختلال در سیستم گردش خون ، با مصرف این نوع گیاهان تا حدودی برطرف می شود. البته این گیاهان معمولا حاوی نیترات زیادی هستند و مصرف طولانی مدت و زیاد نیترات نیز، سلامت قلب را تهدید می کند و هنوز هم علت این مسئله مشخص نیست. در هر حال، رژیم غذایی که در آن مصرف سبزیجات و میوه ها زیاد است، می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. شلغم نیز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که بجز تاثیر بر سرماخوردگی ، به کاهش اثر سدیم در بدن و جلوگیری از افزایش فشار خون در اثر زیاد شدن مایعات بدن، کمک می کند.

تاثیر شلغم بر درمان سرطان

از دهه 1980 محققان به این نتیجه رسیدند که شلغم و همه سبزیجات مشابه مثل هویج، کلم، بروکلی و غیره، دارای خواص ضد سرطانی هستند. حتی در مواردی، این گیاهان توانایی مبارزه با سلول های سرطانی و ممانعت از رشد آنها را نیز دارند. سرطان پانکراس ، سرطان خون و سرطان پروستات از جمله بیماری هایی است که شلغم و این دسته از گیاهان دارای فیبر، قابلیت مقابله با آن را دارند.

شلغم بخورید تا لاغر شوید !

به طور کلی گیاهان و غذاهای حاوی فیبر فراوان، فرد را برای مدت طولانی تری، سیر نگه داشته و در نتیجه در کاهش وزن، بسیار موثر خواهد بود. میوه ها و سبزیجات، حاوی کالری بسیار کمی هستند و مصرف آنها، موجب کاهش قند خون نیز می شود. به علاوه، فیبر در سیستم گوارش و هضم غذا، نقش بسیار پر رنگی داشته و وجود آن، عملکرد این بخش را تسهیل می کند. در بررسی خصوصیات شلغم ، عنوان شد که خاصیت آنتی بیوتیکی دارد. یعنی ضد ویروس و ضد میکروب است و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. در نتیجه از بدن در برابر حمله ویروس سرماخوردگی ، محافظت می کند.

میوه های مناسب برای کاهش وزن

طبق مطالعات انجام شده در مرکز تگزاس، خوردن میوه هایی از قیبل هلو و بلوط و آلو تا حد زیادی باعث کاهش ابتلا به سندروم متابولیک که باعث افزایش خطر تجمع چربی های شکمی است، می شود. از طرفی برخی از این موارد جزو مواد غذایی موثر در سلامت پوست به حساب می آید. مصرف این میوه ها هم چنین تا حد زیادی مانع از ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت، چربی خون و شل شدن ماهیچه ها می گردد و به نوعی با عث تقویت سیستم ایمنی نیز می شود.

راهنمای خرید شلغم درجه یک

برای تهیه شلغم، نمونه های کوچکتر با رنگ روشن تر را انتخاب کنید، زیرا طعم شیرین تر و لذیذتری دارند. ضمن اینکه به دلیل تغییر ذائقه حین بیماری سرماخوردگی ، موجب خوش طعم تر شدن به هنگا مصرف فرد بیماری می شود. برگ انتهای شلغم، باید سبز یکدست و رنگ خود شلغم نیز سفید یا شیری رنگ باشد. در برخی مناطق مثل ایران، شلغم را آبپز کرده و به صورت پخته مصرف می کنند. در مناطقی نیز آن را به صورت خام و همانند دیگر سبزیجات به عنوان میان وعده یا به همراه سالاد، مصرف می کنند.

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، سبزیجات و گیاهان اصطلاحا غده ای، به دلیل اینکه بخش اصلی آنها درون زمین قرار گرفته و در معرض مواد شیمیایی اضافه شده به خاک هستند، حاوی مقادیر زیادی نیترات می باشند. نیترات از جمله مواد شیمیایی تقریبا مضری است که مصرف زیاد آن، به قلب و سیستم گوارشی آسیب وارد می کند. اگر چه گیاهی همانند شلغم ، خواص بی نظیری دارد و تاثیر شلغم بر سرماخوردگی اثبات شده است، اما باید در مقدار مصرف آن، دقت داشت و تا حد ممکن، از نمونه بدون ترکیبات شیمیایی یا اصطلاحا ارگانیک، استفاده کرد. به عقیده کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه ، درمان سرما خوردگی با شلغم راهکاری سنتی است و تاثیرگذاری آن به اثبات رسیده است، در نتیجه هنگام سرماخوردگی این نعمت را فراموش نکنید.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)