درمان موهای چرب و نازک

اصولا موی نازک و لطیف نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد، زیرا معمولا حالت دادن آن بسیار مشکل بوده و به دلیل حساسیت زیاد آن، سریعا با تغییر شرایط دچار آسیب دیدگی می شوند. حال تصور کنید، فردی هم زمان با داشتن موهای لطیف، گرفتار چربی مو نیز باشد. در این وضعیت، علاوه بر سخت شدن حالت دهی به مو، مشکل تغییر شکل ظاهری آن نیز اضافه می شود. البته امروزه با وجود روش های متعدد درمان موهای چرب و نازک و تولیدات فراوانی که در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی شاهد هستیم، دیگر هیچ جای نگرانی برای این مسائل وجود ندارد. حتی روش های خانگی نیز در ترمیم مو و کنترل چربی آن، بسیار موثر هستند. در ادامه با مجله سلامت ماه همراه باشید.

راه های کنترل و درمان موهای چرب و نازک

موی چرب، یکی از انواع دسته بندی هایی است که برای مشخص شدن جنس مو صورت گرفته است. اصولا هیچ کس از داشتن موهای چرب و نازک چندانی راضی نیست. زیرا علاوه بر اینکه حالت پذیری آن بسیار مشکل است، موی چرب همیشه کثیف به نظر می رسد و درصد جذب آلودگی نیز در آن بالاست. پس درمان موهای چرب و نازک از این بابت بسیار قابل اهمیت است.

آیا می دانستید که خود شما نقش به سزایی در ایجاد چربی مو دارید و به راحتی می توانید مقدار این چربی را کنترل کنید؟ این اقدام شما جهت مدیریت بهتر چربی تولید شده توسط غدد چربی پوست شامل مواردی از جمله توجه به نوع شامپوی مصرفی، استفاده از نرم کننده های مناسب، روش صحیح شست و شو، توجه به دمای آب و انتخاب بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن است. به گفته محققان، مصرف ویتامین های گروه B تاثیر به سزایی در حفظ سلامت و زیبایی موها دارد.

اگر چه موهای چرب برای یک سری از افراد بسیار آزار دهنده است، اما خوشبختانه روش های متعددی برای کنترل و درمان موهای چرب و نازک وجود دارد که می توان با کمک آنها، میزان چربی مو را کنترل کرد و تا حدی، نازکی تار مو را به شکل دیگری نشان داد.

درمان چربی مو با انتخاب شامپوی مناسب

اگر تار موی شما بسیار ظریف و نازک است، از شامپوهای حجم دهنده استفاده کنید. زیرا این شامپوها دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین بوده که موجب پر پشت نشان دادن موها و ضخیم شدن تار مو می شود. تا حد امکان از شامپوهای نرم کننده استفاده نکنید. زیرا با ایجاد لطافت بیشتر در موها، آن را کم پشت نشان می دهد. هرگز موها را در حالت خیس شانه نکنید، زیرا شکنندگی و آسیب پذیری مو در این حالت بسیار بیشتر است. در واقع شانه زدن موهای خیس با کشیدن تار مو، موجب کاش هرچه بیشتر حجم مو می شود.

برای درمان موهای چرب و نازک ، دست کم یک بار در روز باید آن را با شامپوهای ملایم، شست و شو دهید. هنگام استفاده از شامپو حتما با دقت زیاد، تمام قسمت های پوست سر را ماساژ دهید و کف را کامل از موها خارج کنید. توجه داشته باشید که حتما برای شست و شوی موهای چرب، از شامپوهای ملایم و معمولی استفاده کنید. زیرا شامپوهای حاوی عصاره های گیاهی، غدد چربی پوست را تحریک کرده و موجب افزایش چربی مو می شوند.

استفاده از نرم کننده های مناسب موهای چرب و نازک

معمولا انتخاب یک نرم کننده مناسب برای مو کار چندان آسانی نیست، زیرا برند ها و انواع متعددی از آن در بازار موجود است. اما اگر موهای نازک و ظریفی دارید، برای کنترل و درمان موهای چرب و نازک بهتر است از نرم کننده های مخصوص موهای نازک یا نرم کننده های حجم دهنده مو استفاده کنید. نکته قابل توجه در مورد مصرف نرم کننده ها این است که به هیچ وجه شامپو را مستقیم بر روی پوست سر نریزید، زیرا ترکیبات این شامپو خود موجب چربی بیشتر مو و کاهش حالت پذیری می شود.

استفاده از محصولات آرایشی فاقد چربی

برای درمان موهای چرب و نازک هنگام خرید محصولات آرایشی مو، توجه داشته باشید که نوع فاقد چربی را انتخاب کنید، زیرا چربی موجود در محصولاتی مثل ژل مو، واکس یا روغن مو و یا برخی اسپری ها موجب افزایش چربی پوست سر می شود. دقت کنید که این مواد را با فاصله از ریشه مو یا پوست سر استفاده نمایید.

استفاده از محصولات آرایشی فاقد چربیروش های خانگی درمان چربی مو

آلوئه ورا یکی از بهترین درمان های خانگی جهت از بین بردن چربی و درمان موهای چرب و نازک است و قطعا تاثیر به سزایی نیز دارد. برای بهره مندی از خواص بی نظیر این گیاه، سه قاشق آب لیمو و یک قاشق ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کرده و به شامپو اضافه کنید. استفاده 2 بار در هفته از این شامپو، موجب تغییرات چشمگیری در موها شده و چربی را تا حد زیادی کنترل می کند.

تاثیر خاک رس بر درمان موهای نازک و چرب

خاک رس نیز یکی دیگر از مواد طبیعی است که به دلیل داشتن ترکیبات ویژه، تاثیر به سزایی در درمان موهای چرب و نازک دارد. جهت استفاده از خاک رس، مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه بر روی پوست سر قرار دهید. سپس با یک شامپوی مناسب موها را شست و شو کنید.

از بین بردن چربی مو با چای سیاه

پس از خواندن این مطلب، از این به بعد چای مانده شده در قوری را دور نخواهید ریخت، زیرا به گفته محققان، آنتی اکسیدان فعال در چای سیاه، تاثیر بسزایی بر کاهش میزان چربی مو و درمان موهای چرب و نازک خواهد داشت. یک فنجان چای را خنک کرده و روی پوست سر بریزید، سپس پوست سر را به مدت 20 دقیقه ماساژ داده و سپس با آب ولرم بشویید.

فواید لیمو در درمان موهای چرب

لیمو فواید بی نظیری دارد که یکی از آنها، حفظ سلامت و زیبایی موهاست. برای درمان موهای چرب و نازک چند قاشق آب لیمو را در ظرفی ریخته و با مقداری آب مخلوط کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست سر قرار دهید و پس از شست و شو، نتیجه را مشاهده کنید.

استفاده از ترکیب تخم مرغ و آب لیمو

ترکیب تخم مرغ و آب لیمو معجزه ای برای درمان موهای چرب و نازک است. کافی است 2 عدد زرده تخم مرغ را با مقداری آب لیمو مخلوط کرده و آن را بر روی پوست سر قرار دهید. پس از 10 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

علت ایجاد چربی مو چیست

چربی بیش از حد موها معمولا 2 علت اصلی دارد، یکی مشکل در پوست سر و دیگری عدم مراقبت صحیح از موها. برای اینکه روش مناسب و موثری برای درمان موهای چرب و نازک بیابید، ابتدا باید با فرآیند رشد مو آشنا شوید. به طور کلی، هر روزنه ای در سطح پوست دارای یک سری غدد چربی است و پوست سر نیز از این قاعده مستثنی نیست. غدد چربی موجود در پوست سر، نوعی ماده چرب به نام سبیوم ترشح می کنند که علت اصلی درخشندگی موهاست. در حقیقت این ماده موجب لطافت تار مو شده و از خشکی و وز شدن آن جلوگیری می کند.

علت ایجاد چربی مو چیست

اما گاهی اوقات به دلایلی فعالیت این غدد، چربی در پوست سر افزایش یافته و سبیوم به مقدار زیاد ترشح می شود، در نتیجه موها چرب می شوند. تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی، تغییرات آب و هوایی، سستی در مراقبت از مو، مصرف برخی داروها و عوامل ژنتیکی از جمله مواردی است که می تواند در افزایش چربی مو موثر باشد. لذا برای درمان موهای چرب و نازک خود بهتر است مطالب مقاله مجله اینترنتی ماه را به دقت خوانده و عمل کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله روش های خانگی موثر بر درمان ریز مو را از دست ندهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)