طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت

روش های درمانی متعددی برای کاهش علائم مربوط به دیابت وجود دارد، از انواع داروها گرفته تا مسائل مربوط به تغییر سبک زندگی و داشتن فعالیت بدنی. اما در کنار این موارد، طب سنتی و استفاده از روش های طبیعی، طرفداران خاص خود را دارد و درصد بسیاری از مبتلایان به دیابت، این روش ها را بر روش های دارویی ترجیح می دهند. انواع قرص هایی که به منظور کاهش علائم دیابت تجویز می شود، در کنار فوایدی که دارند، در بر دارنده یک سری عوارض جانبی نیز هستند. به همین دلیل، طرفداران طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت روز به روز در حال افزایش است. در مجله سلامت ماه ، چند روش طبیعی و موثر سنتی را برای درمان بیماری قند خون به شما معرفی می کنیم.

درمان دیابت با طب سنتی و روش های طبیعی

زمانی که در مورد دیابت بحث می شود، بیشتر منظور دیابت نوع دو است، زیرا این نوع از بیماری قند خون، شیوع بیشتری داشته و معمولا درمان آن کمی زمانبر و مشکل تر است. البته در مورد دیابت نوع یک نیز، روش های گوناگونی ارائه شده که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اگر چه پزشکان با استفاده از طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت در برخی موارد زیاد موافق نیستند، اما برخی از این مواد و گیاهان، تاثیرات چشمگیری بر فرآیند بیماری داشته و چشم پوشی از آن، امکان پذیر نیست. از میان بهترین گیاهان برای کاهش علائم دیابت ، این مواردی که در ادامه می خوانید از بقیه مهمتر و البته موثر تر هستند.

سر کیومین ؛ سر کیومین نوعی ترکیب خاص است که در زردچوبه به وفور یافت می شود. این ترکیب کمک می کند تا علاوه بر کنترل قند خون ، بتوان از بروز این بیماری نیز جلوگیری نمود. در تحقیقی که بر روی 204 فرد دارای علائم پیش دیابتی صورت گرفت، درصد زیادی از آنها به دلیل مصرف زردچوبه، از خطر ابتلا به دیابت شدید رها شده و حتی علائم موجود در آنها نیز از بین رفته بود.

جینسینگ : جینسینگ از جمله داروهای بسیار قدیمی است که از بیش از 2000 سال پیش تا کنون مورد استفاده مردم در سر تا سر دنیا قرار می گرفته است. ابتدا این گیاه توسط مردمان شرق آسیا کشف شد و سپس به آمریکا و دیگر نقاط جهان رفت. جینسنگ تاثیر به سزایی در کاهش قند خون دارد و می توان با استفاده از آن، حساسیت سلولها به انسولین را کاهش داد و به همین دلیل است که طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت به این ماده درمانی اشاره بسیاری کرده است.

کاربرد طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت

شنبلیله ؛ از هزاران سال پیش، شنبلیله یا شملیز به عنوان یک گیاه معطر، هم برای تغییر طعم غذا مورد استفاده قرار می گرفته و هم جنبه درمانی داشته است. تاثیر شنبلیله در کاهش قند خون ، هم در انسان ها و هم در حیوانات، به اثبات رسیده است. در واقع هم قند خون را کنترل می کند و هم از ابتلا به افزایش قند در سنین بالا جلوگیری می نماید.

دارچین ؛ مصرف روزانه یک قاشق چایخوری دارچین می تواند از افزایش قند خون، کلسترول و افزایش تری گلیسیرید خون جلوگیری کند. دارچین را می توان با عسل، با چای یا به عنوان ادویه در انواع غذاها به عنوان پیشنهادی از طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت ، استفاده کرد.

برای کاهش قندخون ، خنکی بخورید

هندوانه تلخ ؛ یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی است که زادگاه آن کشور چین است و در ایران با عنوان هندوانه ابوجهل شناخته می شود. هندوانه تلخ از این جهت در درمان قند خون موثر است که علاوه بر کاهش میزان قند موجود در خون، تشنگی و ضعف ناشی از دیابت را نیز از بین می برد.

خاکشیر ؛ خاکشیر از گیاهان معروف آسیایی است که بیشتر در منطقه خاورمیانه یافت می شده است، اما در حال حاضر در اغلب مناطق دنیا کاشت می شود. طبق یافته ها در طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت ، خاکشیر علاوه بر خنک نگه داشتن بدن، مقاومت سلول ها در برابر انسولین را کاهش داده و به کنترل دیابت کمک می کند.

تاثیر شگفت انگیز آلوئه ورا بر دیابت

آلوئه ورا ؛ آلوئه ورا یک گیاه معمولی با خواص بسیار زیاد است. اغلب مردم این گیاه را به دلیل تاثیری که بر ترمیم پوست های آسیب دیده دارد، می شناسند. اما باید بدانید که آلوئه ورا علاوه بر خواص ترمیمی برای پوست، می تواند در درمان طبیعی دیابت نیز تاثیر گذار باشد. در مطالعه ای که در این زمینه صورت گرفت، مشخص شد که این گیاه دارای ترکیبات خاصی است که سطح قند خون را پایین آورده و انتقال انسولین به سلول ها و مصرف قند موجود را افزایش می دهد. از طرفی می تواند مقدار ترشح انسولین از پانکراس را کنترل کرده و از به وجود آمدن مشکلات ناشی از افزایش ترشح انسولین جلوگیری کند.

درمان سنتی دیابت با زنجبیل

زنجبیل نیز جز گیاهان دارویی بسیار قدیمی و سنتی است که چند سالی است توجه محققان را به خود جلب کرده و مطالعات بسیاری در مورد آن صورت گرفته است. علاوه بر تاثیری که در از بین بردن عفونت در بدن دارد و کمکی که به تسهیل فرآیند گوارش می کند، در طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت نیز نقش است. ارزش غذایی و خواص زنجبیل موجب می شود مقدار قند خون کاهش یابد، اما تاثیری در تولید و ترشح انسولین ندارد. بنابراین بیشتر مناسب آن دسته بیمارانی است که مقاومت به انسولین دارند. زنجبیل را می توان به صورت خام مصرف کرد یا اینکه از پودر خشک شده آن به عنوان ادویه استفاده نمود.

تاثیر سرکه سیب در درمان دیابت

سرکه سیب کمک می کند تا قند تجمع یافته در کبد کاهش یابد و از این طریق، سطح قند خون در افراد دیابتی، کنترل شود. مطالعات نشان می دهد، سرکه سیب میزان واکنش بدن به تبعات دیابت را کاهش داده و موجب می شود تا علائم آن کاهش پیدا کند. سرکه سیب را می توان به سالاد اضافه کرد و یا اینکه با ترکیب یک قاشق از آن با آب، محلولی تهیه و قبل از غذا، میل کرد.

نقش منیزیم در درمان سنتی دیابت

منیزیم نیز نوعی ماده معدنی است که که در سبزیجات با برگ سبز، حبوبات، غلات و اغلب میوه ها یافت می شود و از جمله ترکیباتی است که علاوه بر تاثیرات چشم گیر بر سلامت قلب و مغز و خون، در کاهش قند خون نیز موثر است. کاهش سطح منیزیم در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، علائم بیماری را در آنها شدت می بخشد. به علاوه وجود این ترکیب کمک می کند تا مقاومت سلول ها در برابر انسولین از بین برود. در مصرف منیزیم و مکمل های آن باید دقت کافی را داشته باشید، زیرا مقدار زیاد آن موجب تهوع، استفراغ، سرگیجه، افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی، بی نظمی ضربان قلب و بروز سکته های قلبی و کاهش اشتها شود. قبل از مصرف مکمل ها باد با پزشک در این زمینه مشورت کرد و با توجه به وضعیت جسمانی، اقدام به مصرف نمایید.

در صورتی که نکات اولیه جهت پیشگیری از دیابت را جدی بگیرید، احتمال ابتلا به آن به شدت کاهش می یابد، مگر در مواردی که دیابت ارثی باشد که در این حالت، تنها می توان آن را کنترل نمود. طب سنتی و روش های طبیعی درمان دیابت نیز در این زمینه بسیار مناسب هستند که البته به پیشنهاد مجله اینترنتی ماه ، قبل از اقدام برای به کار بستن آنها، باید با پزشک در این زمینه مشورت نمود. زیرا گاهی تداخل درمان دارویی با درمان گیاهی، موجب اختلال در روند بیماری می شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diabetestreatmentدرماندیابت
Comments (1)
Add Comment
  • Ya hagh

    در مورد سایر بیماری هایی که با طب سنتی درمان میشه هم لطفا مطلب بگذارید.
    ممنونم