ارزش غذایی و خواص زنجبیل

زنجبیل یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین چاشنی های غذایی است که در اغلب غذاهای آسیایی و هندی یافت می شود. هزاران سال است که مردمان آسیا از ارزش غذایی و خواص زنجبیل برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرده و به تدریج این گیاه پر خاصیت به عنوان ادویه ای معطر، جای خود را در آشپزخانه ها باز کرد. یکی از خواص زنجبیل کاهش کلسترول و بیماری های قلبی است. زنجبیل را هم به صورت تازه و هم به شکل ادویه، مورد استفاده قرار می دهند. زنجبیل تازه، عطر و طعمی بی نظیر دارد و تشخیص آن در غذا بسیار راحت است، زیرا عطر بی نظیری دارد. اگر زنجبیل را خشک کرده و سپس آسیاب کنید، پودر حاصل از آن، ادویه ای شگفت انگیز است که طعم خاصی به غذا خواهد داد. اگر مایلید با خواص زنجبیل بیشتر آشنا شوید، با مجله سلامت ماه همراه باشید.

ارزش غذایی و خواص زنجبیل برای سلامتی

گیاه زنجبیل در واقع یک گیاه غده است، به این معنی که ما از غده زیر زمینی گیاه استفاده می کنیم. زنجبیل سرشار از کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است. از نظر میزان وجود مواد معدنی شامل سدیم، آهن، پتاسیم، منیزیم و زینک می باشد. از انواع مختلف ویتامین های موجود در این گیاه معطر، می توان به B6، نیاسین و ویتامین C اشاره کرد و همان طور که گفته شد، خواص آنتی اکسیدانی فراوانی نیز دارد. زنجبیل در اندونزی، استرالیا، جامائیکا و هندوستان رشد می کند. علاوه بر نمونه تازه یا خشک شده آن، روغن زنجبیل نیز موجود است. این گیاه معطر برای پخت انواع کیک ها و شیرینی ها، سوپ ها، سالادها و غذاهای دیگر به کار برده می شود. از جمله ارزش غذایی و خواص زنجبیل برای سلامت بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خواص زنجبیل در تقویت سیستم گوارش

فنل، یکی از ترکیبات اصلی زنجبیل است که به بهبود عملکرد روده کمک کرده، باعث افزایش ترشح بزاق دهان شده و صفرا تولید می کند. علاوه بر این کمک می کند تا انتقال غذا از معده به سمت روده، راحت تر انجام گیرد. زنجبیل همچنین موجب تسریع عملکرد روده شده و از بروز سرطان روده جلوگیری می کند.

خاصیت ضد سرطانی زنجبیل

یکی از خواص زنجبیل ، خاصیت ضد سرطانی آن است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که استفاده از اشکال مختلف زنجبیل می تواند موجب توقف رشد سلول های سرطانی به ویژه در پانکراس، پروستات و روده شده و از گسترش بیشتر آنها جلوگیری نماید.

پیشگیری از تهوع و استفراغ: معمولا افرادی که مبتلا به سرطان هستند، پس از انجام دوره های شیمی درمانی دچار حالت تهوع یا استفراغ می شوند. جویدن زنجبیل تازه یا نوشیدن چای زنجبیل، می تواند از ایجاد این حالت جلوگیری کند. به علاوه ارزش غذایی و خواص زنجبیل در دوران بارداری نیز،به کاهش حالت تهوع در فرد کمک می کند. البته برخلاف ادعاهای صورت گرفته، به نظر می رسد فقط در از بین بردن حالت تهوع موثر است و نمی تواند از استفراغ جلوگیری کند.

درمان آنفولانزا و سرماخوردگی با خواص زنجبیل

در فصل سرما برای گرم نگه داشتن بدن، چای زنجبیل بنوشید. گرم نگه داشتن بدن، یکی از راه های پیشگیری از سرماخوردگی است. برای تهیه چای زنجبیل در منزل، باید 20 تا 40 گرم زنجبیل تازه را تکه تکه کرده و در یک قوری آب جوش قرار دهید، سپس یک قاشق لیمو و در صورت تمایل، یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی سرشار از ویتامین C است که خود عاملی برای درمان سرماخوردگی است.

کاهش درد های مزمن با زنجبیل

بر اساس تحقیقاتی که بر روی 75 نفر در دانشگاه جورجیا انجام گرفت، مشخص شد که مصرف مکمل های زنجبیل، یا استفاده از زنجبیل تازه در غذا تا 25 درصد، درد را کاهش می دهد. در واقع به عنوان یک مسکن عمل می کند. از طرفی، ارزش غذایی و خواص زنجبیل می تواند یک راه موثر برای کاهش دردهای مزمن در دوران قاعدگی در زنان شود. از زمان های بسیار دور، از زنجبیل برای کاهش ورم ناشی از ضربات فیزیکی یا هر مورد دیگری استفاده می کنند. مبتلایان به آرتروز، برای کاهش ورم ایجاد شده در پاها، می توانند از مکمل های زنجبیل بهره ببرند.

سلامت قلب و عروق

از دیگر فواید زنجبیل کاهش قند خون، کلسترول و جلوگیری از لخته شدن خون است. مطالعات زیادی انجام گرفته که نشان می دهد مصرف زنجبیل به هر شکلی، می تواند از بروز بیماری های قلبی و بیماری دیابت پیشگیری کند. البته این نظریه هنوز اثبات نشده و اطمینان کامل در مورد این وجه از اثرات زنجبیل، وجود ندارد.

پیشگیری از بیماری های مغزی با زنجبیل

بسیاری از بیماری های مغزی مثل آلزایمر و پارکینسون، در اثر کمبود اکسیژن در مغز اتفاق می افتد. در این حالت مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می تواند با بهبود وضعیت گردش خون در مغز، کمبود اکسیژن را جبران کرده و از شدت یافتن این بیماری ها پیشگیری کند. آنتی اکسیدان از ارزش غذایی و خواص زنجبیل است که مصرف آن برای مغز و سلامت سلول های مغزی مفید است. در مطالعاتی که بر روی حیوانات مختلف انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف زنجبیل به طور منظم، مانع از پیر شدن مغز و نابودی سریع سلول ها شده و عملکرد شناختی را در زنان میانسال بهبود می بخشد.

افزایش قوای جنسی

زنجبیل به دلیل داشتن ترکیباتی خاص، میل جنسی را در افراد افزایش داده و از آن جایی که آنتی اکسیدان در سهولت گردش خون موثر است، باعث تقویت دستگاه تناسلی در زنان و مردان خواهد شد.

عوارض جانبی مصرف زنجبیل

در برخی موارد، فرد ممکن است در اثر هر کدام از فرآورده های زنجبیل دچار اسهال، سوزش قلب یا معده، نفخ، کهیر، خارش یا مشکلات تنفسی شود. در افرادی که دچار رفلاکس معده هستند زنجبیل، موجب تشدید وضعیت می شود. در مورد خواص زنجبیل گفتیم که میزان ترشح صفرا را زیاد می کند. در افرادی که دچار مشکلات زمینه ای در این رابطه هستند، افزایش تولید صفرا می تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه و مشکلات گوارشی شود. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بهتر است قبل از مصرف زنجبیل با پزشک مشورت کنند، زیرا در برخی موارد ترشح انسولین را افزایش می دهد. در صورتی که در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین هستید، از مصرف زنجبیل پرهیز کنید.

طبق بررسی های مجله اینترنتی سلامت ماه مصرف زنجبیل برای زنان باردار مشکل خاصی ندارد، اما برای حصول اطمینان بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت شود، زیرا ممکن است به دلیل وجود برخی ویژگی های ژنتیکی کودک به زنجبیل حساسیت پیدا کند. اگر زنجبیل را به صورت تازه مصرف می کنید، باید آن را پوست گرفته و به تکه های مورد نیاز تقسیم و در یخچال نگهداری کنید. اما اگر استفاده از پودر زنجبیل را ترجیح می دهید، آن را خشک کرده و سپس آسیاب کنید. برای حفظ ارزش غذایی و خواص زنجبیل سعی کنید از پودرهای آماده کمتر استفاده کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diethealthرژیمرژیم غذاییسلامت
Comments (1)
Add Comment
  • مهدیه

    زنجبیل خیلی عالیه البته من بهتون پیشنهاد میکنم حتما تازشو بگیرید و در فریزر نگهداری کنید