رژیم های لاغری غلط

پیش از این بارها طی مقاله های مرتبط با تناسب اندام در مجله سلامت ماه ، عنوان کردیم که از نظر علمی، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب، اصولی ترین نکاتی است که در فرآیند کاهش وزن باید به آن دقت داشت. در واقع این دو اصل و اتکا به آن ها سالم ترین روشی است که می تواند بدون داشتن عارضه جانبی، فرد را به وزن دلخواه برساند. اما متاسفانه توجه زیاد به تناسب اندام و گسترش نیاز به کاهش وزن، باعث شده تا راهکارهایی متعدد از جمله رژیم های لاغری غلط ارائه شود که غیر اصولی است و به نوعی سوء استفاده از افراد محسوب می شود و قطعا فرد را درگیر عوارض رژیم های غذایی غلط می کند.

اگرچه داشتن رژیم غذایی از ضروریات کاهش وزن است، اما این که برنامه غذایی استاندارد بوده و به نیازهای تغذیه ای فرد و سلامت وی اهمیت دهد، مسئله ای بسیار مهم است. در ادامه چند مورد از رژیم های لاغری غلط را که قواعد غیر اصولی دارند به شما معرفی خواهیم کرد.

لیست رژیم های لاغری غلط و مضر برای بدن

فرآیند کاهش وزن، با کم کردن میزان کالری دریافتی آغاز شده و قطعا با ورزش و فعالیت بدنی همراه خواهد بود. کاهش میزان کالری دریافتی، مقیاس مشخصی دارد که باید بر اساس آن عمل کرد. در واقع باید ابتدا میزان کالری مصرفی روزانه را محاسبه کرده، سپس بر اساس میزان وزن اضافی، قد و درصد توده بدنی، می توان محاسبه کرد که چه میزان کالری روزانه باید مصرف گردد. اما گاهی اوقات برخی رژیم های غیر اصولی خلاف این روند را داشته و سعی دارند تا با روشی غیر از این روش ها، فرد را به وزن دلخواه برسانند.

ورزش معمولا در این رژیم های غذایی حذف شده و تلاش می شود تا با حذف یک سری مواد غذایی، وعده های غذایی و یا اضافه کردن برخی ترکیبات، روند کاهش وزن را به جلو برند. در ادامه چندین مثال از رژیم های لاغری غلط را معرفی می کنیم که رعایت کردن آن ها چندان اصولی و درست نیست.

رژیم روزه داری یا Fasting diet

اصول اولیه تمام رژیم های غذایی این است: مصرف کالری کمتر و کاهش وزن بیشتر. اگرچه اغلب این رژیم ها در کوتاه مدت ممکن است جوابگوی نیازهای فرد باشند، اما قطعا در دراز مدت عوارض بسیاری برای فرد در پی خواهند داشت. این که برای مدت طولانی، بدن دچار کمبود مواد مغذی شود، فشار بر روی بخش های مختلف را افزایش داده و سرعت سوخت و ساز را کاهش می دهد. از طرفی، حجم ماهیچه ها و عضلات کاهش پیدا کرده و فرد در معرض خطر ابتلا به انواع آسیب های قلبی و کم خونی قرار خواهد گرفت.

زمانی که فرد پس از چندین ساعت گرسنگی، اقدام به صرف غذا می کند، کنترل میزان غذای مصرفی، از دست خارج شده و ترشح هورمون های سیری به تعویق می افتد. پس قطعا بیش از مقدار محاسبه شده، کالری دریافت و وارد بدن خواهد شد. رژیم روزه داری، یک از رژیم های لاغری غلط است که تقریبا تمامی نکات منفی یک رژیم نادرست را دارا می باشد البته دقت کنید که این رژیم با روزه گرفتن ماه مبارک تفاوت دارد و دچار اشتباه نشوید.

رژیم غلط آبمیوه و سم زدایی بدن

رژیم آبمیوه یکی از نمونه های رژیم های لاغری غلط است و این نوع رژیم نیز همانند رژیم های سخت روزه داری، با دریافت کالری بسیار کم همراه است، به گونه ای که تعادل سوخت و ساز بدن را برهم زده، ماهیچه ها را تضعیف کرده و علی رغم رساندن فرد به وزن دلخواه، علائمی مثل گیجی، تهوع و خشکی بدن را به همراه خواهد داشت.

در رژیم غذایی آبمیوه و سم زدایی بدن، تمرکز بر مصرف انواع آبمیوه ها و نوشیدنی هاست، زیرا کارشناسان و طراحان آن بر این باورند که مصرف مایعات زیاد، بدن را سم زدایی کرده و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند. اگرچه در بسیاری از موارد، استفاده از آبمیوه ها تاثیر بسزایی در حفظ سلامت عمومی بدن دارند، مثل درمان سرفه با آب آناناس ، اما قطعا مصرف آنها به تنهایی، همه نیازهای تغذیه ای را برطرف نخواهد کرد و می توان به عنوان یک روش غلط برای لاغری از آن یاد کرد.

رژیم اتکینز از رژیم های لاغری غلط

چنانچه قبلا نیز اشاره شده، رژیم آتکینز برای لاغری و کاهش وزن ، یکی از آن دسته رژیم های غذایی معروفی است که البته از نظر متخصصان چندان تایید شده نمی باشد، زیرا معمولا عوارض خطرناکی در پی داشته و سلامت فرد را به خطر می اندازد. این نوع از رژیم های لاغری غلط ، مصرف کربوهیدرات ها را به حداقل ممکن رسانده، اما از نظر مصرف پروتئین و چربی، مانعی ندارد، زیرا طراحان آن بر این عقیده هستند که کربوهیدرات های تجمع یافته در بدن، اصلی ترین عامل چاقی و اضافه وزن هستند و با تغییر سوخت و ساز بدن از قند به چربی، به لاغر شدن فرد کمک می کنند. رژیم آتکینز برای لاغری در مدت زمان بسیار کمی، اثر بخش خواهد بود و فرد را به وزن دلخواه می رساند اما عوارض ناشی از آن، در دراز مدت خود را نشان خواهد داد.

رژیم Tapeworm یا کرم نواری

این رژیم عجیب و در عین حال، خطرناک، یکی از نمونه موارد رژیم های لاغری غلط است که در اوایل قرن بیستم، رواج بسیاری یافت و درصد قابل توجهی از افراد دچار اضافه وزن، به استفاده از آن روی آوردند. این رژیم که به رژیم کرم نواری نیز معروف است به این شکل طراحی شده که کرمی از طریق مواد غذایی وارد بدن می شود، در واقع شما کرمی را می خورید و فعالیت این کرم در بدن و سیستم گوارش، اشتها را کاهش داده و کمک می کند تا در زمان مشخصی، وزن زیادی را از دست دهید.

بعد از این که فرد به وزن دلخواه رسید با استفاده از روش های دارویی، کرم نابود شده و آثار فعالیت آن از بین خواهد رفت و البته اخیرا این رژیم لاغری خطرناک بسیار منع شده و حتی در برخی کشورها، فروش داروهای شیمیایی جهت کشتن کرم ها در بدن، ممنوع شده است.

رژیم کودک از رژیم های لاغری غلط 

رژیم غذایی کودک برای اولین بار، توسط تریسی اندرسون هنرمند مشهور، طراحی شد و استفاده از آن در میان دیگر هنرمندان، رواج قابل توجهی داشت، به گونه ای که شمار زیادی از افراد مشهور با استفاده از این برنامه غذایی، توانستند به وزن ایده آل برسند و کم کم به یکی از معروف ترین رژیم های غذایی تبدیل شده بود.

در این نمونه که یکی از رژیم های لاغری غلط است، افراد در طول روز تنها باید از غذای کودک، مثل شیر خشک یا سرلاک تغذیه کنند و در صورت تمایل، وعده شام را نیز به وعده های غذایی خود اضافه نمایند. به عقیده تریسی، غذای کودک در عین داشتن مواد مغذی، کالری کمی داشته و سوخت و ساز بدن را سرعت می بخشد. البته این رژیم، بعدها مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا فرد را با کمبود مواد مغذی، ویتامین ها و املاح رو به رو می ساخت.

رژیم Sleeping beauty یا زیبای خفته

یکی از جالب ترین انواع رژیم های لاغری غلط که مدت ها در میان برخی افراد بسیار رواج داشت، رژیم خواب بود. رژیم خواب بر اصل کاهش دریافت و قطع دریافت کالری بنا شده بود، به این معنی که به جای برنامه ریزی جهت کاهش میزان کالری و مصرف مواد غذایی مفید، فرد مجبور بود تا در اوقات صرف غذا، بخوابد تا از این طریق، مجبور به خوردن غذای اضافی نباشد.

با رژیم لاغری زیبای خفته هرچه اضافه وزن بیشتر بود، ساعات خواب طولانی تر می شد. در دراز مدت، این رژیم فرد را دچار ضعف، خشکی شدید بدن و کاهش سوخت و ساز بدن می کرد.

رژیم پنبه از رژیم های لاغری غلط

دیگر مثال باورنکردنی از رژیم های لاغری غلط که البته تاثیر به سزایی بر سلامت عمومی بدن دارد، رژیم پنبه است! در این رژیم غذایی از فرد خواسته می شود تا به جای مصرف هرگونه ماده غذایی چرب و پرکالری، یک تکه پنبه بخورد تا ضمن جلوگیری از ورود کالری اضافی، حجم معده پر شده و سریع تر فرد به احساس سیری برسد.

این رژیم غذایی خطرناک و عجیب، تا مدت ها، طرفداران بسیاری داشت، اما به تدریج که علائم اختلال در فرآیند سیستم گوارش بروز پیدا کرد، مشخص شد که نه تنها کمکی به کاهش وزن نخواهد کرد، بلکه با مختل کردن فعالیت روده ها حتی امکان خوردن غذاهای دیگر نیز فراهم نمی باشد!

در نهایت لازم به ذکر است که با توجه به نیاز اساسی جامعه به تغییر عادات غذایی و تلاش در جهت داشتن بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن ، برنامه های متعددی طراحی شده که هر کدام از آنها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما گاهی اوقات افراد سودجو از این مسئله سواستفاده کرده و با توصیه هایی نه چندان علمی، در پی رساندن فرد به وزن ایده آل هستند.

به بیان دیگر رژیم های لاغری غلط ، رژیم هایی هستند که بر اساس اصول اولیه نبوده و به نیازهای تغذیه ای بدن، توجه نداشته باشد. متاسفانه به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، برخی از پرطرفدارترین رژیم های غذایی نیز، جز این دست از موارد نادرست، دسته بندی می شوند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diethealthرژیمرژیم غذاییسلامت
Comments (0)
Add Comment