کنترل دیابت با تمرینات ورزشی

یکی از مسائل مرتبط با بیماری دیابت که از نظر مجله سلامت ماه کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که می توان این بیماری را با کمک ورزش و داشتن فعالیت بدنی، به خوبی و به راحتی کنترل کرد. شاید عجیب به نظر برسد اما داشتن فعالیت بدنی، تاثیری مستقیم بر دیابت و سطح قند خون دارد و در کنار کمک به کاهش وزن، فرد را از نظر روحی نیز آماده مقابله با بیماری می کند. تا کنون بیشتر از این منظر به قضیه توجه می شد که ورزش تنها به دلیل تاثیری که بر کنترل وزن دارد می تواند در درمان بیماری ها از جمله دیابت ، موثر باشد. اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که کنترل دیابت با تمرینات ورزشی نیز امکان پذیر است و در تنظیم سطح قند خون تاثیر دارد.

فواید کنترل دیابت با تمرینات ورزشی

نتایج تحقیقات اخیر محققان در زمینه کنترل دیابت با تمرینات ورزشی نشان می دهد که ورزش از دو راه می تواند بر این مسئله تاثیر گذار باشد. اول اینکه فعالیت بدنی موجب می شود تا حساسیت سلول ها در برابر انسولین افزایش یافته و با ترشح بیشتر این هورمون، درصد زیدی از قند موجود در خون به مصرف سلول ها برسد. مورد بعد اینکه داشتن تحرک و فعالیت بدنی کمک می کند تا بدن بدون نیاز به ترشح انسولین، از قند به عنوان یک منبع سوخت و ساز استفاده کند. بدین ترتیب قند اضافی موجود در خون به راحتی از بین می رود.

یکی از مسائلی که امروزه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد به شدت افزایش داده، داشتن سبک زندگی غلط است. سبک زندگی غلط یعنی نداشتن فعالیت بدنی در کنار مصرف غذاهای نامناسب و رژیم های نادرست. کمی تغییر در سبک زندگی باعث می شود تا علاوه بر کاهش خطر، حتی افراد مبتلا نیز بتوانند بیماری خود را کنترل کنند. از آن جایی که چاقی و اضافه وزن یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت است، کنترل دیابت با تمرینات ورزشی کمک می کند تا با کمی کاهش توده بدنی، بتوان مقاومت سلول ها در برابر انسولین را از بین برد و قند اضافی موجود در خون را به مصرف ماهیچه ها و عضلات رساند. از طرفی داشتن فعالیت بدنی و ورزش در کنار کنترل دیابت، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی که از عوارض دیابت هستند، پیشگیری می کند.

نکات ضروری برای کنترل دیابت با ورزش

به گفته محققان، 30 دقیقه پیاده روی در روز ساده ترین راهی است که موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت شده و افراد دیابتی را در کنترل هر چه بهتر بیماری، یاری کند. اما باید قبل از شروع تمرینات ورزشی، یک سری نکات را مد نظر قرار داد:

  • حتما قبل و بعد از ورزش جهت کنترل دیابت با تمرینات ورزشی مقدار قند خون را با کمک دستگاه تست قند، اندازه گیری کنید.
  • قبل، بعد و در حین تمرین مصرف آب به مقدار زیاد را فراموش نکنید. در صورتی که در حین تمرین بدن دچار خشکی شود، علاوه بر افزایش قند خون ، خطر ابتلا به اختلالات قلبی نیز در این زمان افزایش می یابد.
  • قبل از تمرین، 5 تا 10 دقیقه بدن خود را گرم کرده و سپس به سراغ ورزش تخصصی بروید. پس از تمرین نیز 5 تا 10 دقیقه تمرینات کششی و هوازی انجام داده و سپس تمرین را به پایان برسانید.
  • حتما هنگام تمرین لباس و کفش مناسب داشته باشید و به محض بروز هر گونه مشکل، مربی را در جریان قرار دهید.

بهترین ورزش ها برای افراد مبتلا به دیابت

پیاده روی یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش های کنترل دیابت با تمرینات ورزشی است. تمام آن چیزی که برای انجام این ورزش لازم است، یک جفت کفش ورزشی است. محققان توصیه می کنند تا برای کنترل دیابت از طریق انجام فعالیت های ساده ای مثل پیاده روی، بهتر است 150 دقیقه در هفته اختصاص داده شود. این مدت زمان را می توان بین روزهای هفته تقسیم کرد و در فواصل زمانی منظم از فواید این ورزش برای درمان بیماری قند خون بهره برد.

کنترل دیابت با ورزش تای چی

تای چی مجموعه ای از فعالیت های بدنی است که معمولا در مدت تقریبا 30 دقیقه با حرکات آرام انجام می شود. این فعالیت ورزشی، قدمتی بسیار طولانی دارد. تحقیقات نشان داده که این فعالیت ورزشی، می تواند برای کنترل دیابت نوع دو بسیار موثر بوده و آسیب به اعصاب که از جمله شایع ترین عوارض بیماری دیابت است را درمان کند. کارشناسان توصیه می کنند که هم زمان با انجام فعالیت هایی همچون تای چی سطح قند خون و رژیم غذایی افراد قند خونی را نیز مورد توجه قرار دهند.

کنترل دیابت با یوگا

به گفته محققان ورزشی مثل یوگا به چند دلیل در کنترل دیابت با تمرینات ورزشی موثر خواهد بود. یوگا چربی موجود در بدن را از بین می برد، مقاومت سلول ها در برابر انسولین را کاهش می دهد و با تقویت سیستم عصبی، به فرد کمک می کند تا در برابر دیابت به ویژه دیابت نوع دو ، استقامت بیشتری داشته باشد. از طرفی یوگا با کاهش استرس و فشار روحی و با آرام سازی فرد، باعث می شود تا این عامل بالا برنده قند خنثی شود.

کنترل دیابت با شنا

معمولا افراد مبتلا به بیماری قند خون به دلیل آسیب جدی که به عروق و مفصلشان وارد می شود، در این زمینه آسیب پذیر تر خواهند بود. بنابراین انجام فعالیت هایی مثل پیاده روی برای آنها کمی مشکل است. بهترین گزینه برای کنترل دیابت با تمرینات ورزشی در این دسته از افراد، شنا کردن است که هم زمان با کاهش فشار بر عضلات و مفاصل، گردش خون در بدن را تسهیل کرده و از تجمع قند جلوگیری می کند.

کنترل دیابت با دوچرخه سواری

دوچرخه سواری فعالیتی است فرح بخش که معمولا طرفداران زیادی نیز دارد. این ورزش کمک می کند تا چربی و کالری اضافی در بدن از بین رفته، در نتیجه چاقی که یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت است، منتفی می شود. از طرفی به فعالیت بهتر قلب کمک کرده و استرس و فشار روحی را از بین می برد و با افزایش خون رسانی به پاها و عضلات تحتانی، مشکل درد مفاصل را در دیابتی ها برطرف می کند. اگر دوچرخه سواری در فضای آزاد برای شما مشکل است و یا به دلیل وضعیت خاصی که دارید قادر به خروج از منزل نیستید، می توانید از دوچرخه های ثابت برای کنترل دیابت با تمرینات ورزشی استفاده کنید که هم ایمن تر است و هم در هر شرایط آب و هوایی در منزل، می توان از فواید آن بهره مند شد.

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

در کنار تمامی تمرینات ورزشی که در مقاله مجله اینترنتی ماه به آن اشاره شد، رعایت یک سری نکات در کنترل دیابت با تمرینات ورزشی بسیار ضروری است. قبل و بعد از هر تمرین، حتما سطح قند خون را چک کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل در هنگام انجام تمرین ورزشی، آن را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید. رعایت نکات ایمنی در فعالیت های ورزشی مسئله ای است بسیار مهم که باید مورد توجه قرار گیرد. در کنار ورزش، از رژیم غذایی و کنترل مقدار کربوهیدرات های مصرفی نیز غافل نشده و هم زمان مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را نیز فراموش نکنید. علاوه بر این گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت نیز می توانند کمک کننده باشند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diabetesexercisetreatmentدرماندیابتورزش
Comments (1)
Add Comment
  • Sara

    سلام مرسی مطلب خوبی بود