کمک های اولیه هنگام سکته قلبی

علائم و دلایل سکته قلبی در زنان و مردان کمی متفاوت است و به طور کلی ممکن است همه افراد نشانه های یکسانی را از خود بروز ندهند. همینطور بیماری های قلبی در کودکان می تواند به شکل های مختلف ظاهر شود. اما در هر صورت آن چه که اهمیت دارد این است که بدانیم در لحظه بروز سکته قلبی چه باید کرد. مطمئنا تا رسیدن اورژانس و تیم پزشکی فاصله زمانی وجود دارد که بتوان اقداماتی را جهت کاهش درد و آرام کردن بیمار انجام داد. کمک های اولیه هنگام سکته قلبی و درمان های خانگی که در این مواقع می توان انجام داد از جمله مواردی است که در ادامه در بخش پزشکی مجله ماه ارائه خوهد شد.

آشنایی با کمک های اولیه هنگام سکته قلبی

قبل از توضیح کمک های اولیه لازم است تا کمی در مورد سکته قلبی و علائم آن بدانید. سکته قلبی زمانی رخ می دهد که عروق منتهی به قلب در اثر ایجاد پلاک در دیواره ها دچار گرفتگی شده و مانع از رسیدن خون به قلب می شوند. قلب عضوی است که وظیفه خونرسانی به اندام های بدن را دارد. در صورتی که خون از طریق عروق به قلب نرسد سلول های قلبی از بین رفته و در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود.

این حالت را اصطلاحا سکته می نامند. سکته قلبی از جمله دلایل مرگ و میر در دنیاست که سالانه میلیون ها نفر در اثر بروز این حالت جان خود را از دست می دهند. به گفته پزشکان اگر اطرافیان بیمار با موارد اورژانسی آشنایی داشته باشند، در بسیاری موارد می توان فرد را از مرگ حتمی نجات داد. البته به شرطی که کمک های اولیه هنگام سکته قلبی ، صحیح فرا گرفته و اجرا شود.

علائم سکته قلبی کدامند

دقیقا باید به دنبال چه علامتی باشیم؟ علائم سکته قلبی همان طور که گفته شد، متفاوت است و در برخی افراد ممکن است هرگز این علائم بروز نکند و بیماری خود را با نشانه ای جدید تر بروز دهد. اما به طور کلی یک سری موارد جزء موارد اورژانسی محسوب شده و باید با مشاهده آنها احتمال وجود سکته را در نظر بگیریم، حتی اگر حقیقتا چنین نباشد.

  • در مردان: آسیب های قلبی در مردان اغلب به صورت درد در قفسه سینه خود را نشان می دهد. درد از پشت جناق سینه آغاز و گاهی تا بازوی سمت چپ و شانه فرد نیز، ادامه می یابد. فشار ناشی از این درد، گاه شدت یافته و گاه متوقف می شود. در واقع درد حالتی رفت و برگشتی دارد.
  • در زنان: علائم اشاره شده در مردان، ممکن است در زنان نیز روی دهد، با این تفاوت که درد غالب در زنان، درد قفسه سینه نیست، بلکه بیشتر در کمر، فک و بازو ها درد احساس می شود. تنگی نفس و مشکلات گوارشی نیز از نشانه های سکتی قلبی در زنان است.

البته در همه مواقع، این علائم نشان دهنده سکته قلبی نیست؛ اما بنا بر احتیاط بهتر است کمک های اولیه هنگام سکته قلبی انجام شود.

کمک های اورژانسی در برخورد با فرد دچار سکته قلبی

هر چه آمادگی فرد برای مقابله با موقعیت خاصی بیشتر باشد، رویارویی با آن آسان تر است. بهتر است ضمن آشنایی با علائم سکته قلبی لیستی از داروهایی را که مصرف می کنید به همراه شرح حال ژنتیکی خود را تهیه و همیشه به همراه داشته باشید و یا اطرافیان را در جریان قرار دهید. مصرف بعضی از داروها باعث می شود تا هنگام مواجه با شرایطی مثل سکته قلبی، راهکار های ویژه ای اتخاذ شود. اگر پزشک چنین اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد، بهتر می تواند روند درمانی را دنبال کند.

اقداماتی که باید در لحظه انجام داد

به محض مشاهده علائم باید با مرکز اورژانس تماس گرفت و تا آمدن پزشک می توان این اقدامات را انجام داد:

  • فرد در محل را تنها نگذارید. ممکن است در چند لحظه وضعیت وی شدت یافته و نیاز به تماس دوباره با پزشک اورژانس داشته باشید.
  • اگر فرد سابقه ابتلا به بیماری های قلبی دارد، از دارو های تجویز شده به وی خورانده و دقت کنید تا آبی که به همراه قرص می خورد در اثر تنگی نفس موجب خفگی در فرد نشود. اگر بیمار برای اولین بار دچار حمله قلبی شده، در صورت در دسترس بودن، یک قرص نیتروگلیسیرید به وی داده و پس از 15 دقیقه دوباره قرص بعدی را می دهید. اگر درد قفسه سینه ناشی از آنژین باشد فرد با مصرف این قرص آرام تر خواهد شد؛ اما اگر این درد ناشی از سکته باشد تغییری در وضعیت وی ایجاد نخواهد شد.
  • فرد را به حالت نیمه نشسته قرار دهید تا به راحتی نفس بکشد. لباس های تنگ او را بیرون آورده و یقه لباس را شل کنید.

انجام احیای قلبی ریوی

در صورت آشنایی با کمک های اولیه برای فرد CPR یا احیای قلبی ریوی انجام دهید. احیای قلبی ریوی در واقع مجموعه ای از اقداماتی است که در این شرایط و در صورتی که تنفس فرد قطع شده باشد کمک کننده است. CPR انجام هم زمان تنفس مصنوعی و شوک به قلب است که حتما باید توسط فرد آشنا به کمک های اولیه هنگام سکته قلبی انجام شود؛ زیرا هرگونه اشتباه در محل قرار دادن دست باعث شکستگی دنده و آسیب به عضلات قلب خواهد شد.

توصیه ای که اغلب پزشکان ارائه می دهند این است که در صورت مواجه با فردی با علائم سکته قلبی بهترین راه حل، تماس با مرکز اورژانس است و غیر منطقی ترین راه این است که خودتان فرد را به بیمارستان برسانید. زیرا اگر بیمار را با مسئولیت خود به مراکز درمانی ببرید باید منتظر طی کردن مراحل قانونی باشید در حالی که بیمار در حال تحمل درد است. اما اگر بیمار توسط مرکز اورژانس منتقل شود، سریعا تحت درمان قرار گرفته و وقتی تلف نخواهد شد.

زمان، عامل حیاتی در کمک به فرد دچار حمله قلبی

هنگام مواجه با فردی که علائم حمله قلبی دارد نباید زمان را از دست داد؛ زیرا هر یک دقیقه ممکن است فرد را به مرگ یا آسیب های قلبی دیگر نزدیک تر کند. اگر فردی با این نشانه ها سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند پزشکان کمک های اولیه هنگام سکته قلبی را اعمال کرده و با تزریق دارو هایی خاص از ایجاد لخته در خون جلوگیری کرده و سریعا مسیر بسته شده عروق را باز خواهند کرد تا از بروز سکته پیشگیری شود. اما با گذشت زمان، انجام این کار مشکل خواهد بود و گاهی آن قدر فاصله ایجاد مانع در عروق تا رسیدن به مرکز درمانی زیاد می شود که خون محبوس شده در رگ تبدیل به لخته شده و خود را به قلب می رساند که این شرایط بسیار دردآور خواهد بود.

 اگر عروق پیش از رسیدن به مرکز درمانی مسدود شوند، پزشکان با کمک یه قطعه فنر که در عرض رگ قرار داده می شود مسیر حرکت خون را مجددا باز کرده و تا هنگامی که فنر در جای خود ثابت باشد امکان گرفتگی مجدد وجود نخواهد داشت. در پایان برای افزایش اطلاعات در زمینه بیماری های قلبی، کمک های اولیه هنگام سکته قلبی و دارو های قلبی می توانید مجله اینترنتی ماه را مورد مطالعه قرار دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
heartheart diseasessicknessبیماری قلبیقلب
Comments (0)
Add Comment