کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر

تا چندی پیش افراد تصور می کردند که یک زن باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد. اما اکنون متخصصین زن، مادران آینده را به توجه به رژیم غذایی و سبک زندگی خود توصیه می کنند. جهت به دنیا آوردن یک نوزاد سالم، حفظ تناسب اندام در بارداری و و از دست ندادن جذابیت خود بعد از زایمان لازم است هر چیزی که به کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر مربوط است را بدانید. اما از طرف دیگر کاهش وزن برای زنانی که از پیش از حاملگی وزن مناسبی داشته اند توصیه نمی شود. اگر فکر می کنید به کم کردن وزن خود در دوران بارداری نیاز دارید، کارشناسان مجله سلامت ماه توصیه می کنند علاوه بر خواندن این مقاله، حتما با پزشک مشورت نمایید تا مطمئن شوید کاهش وزن بر نوزاد شما تاثیر منفی نداشته باشد.

آیا کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر امکان پذیر است

خوشبختانه امروزه ثابت شده است که کاهش وزن در دوران بارداری بدون خطر بوده و نه تنها امکان پذیر است بلکه می تواند فوایدی نیز داشته باشد، به خصوص برای زنانی که اضافه وزن داشته یا از چاقی رنج می برند.

حتی قبل از تولد نیز آینده و سلامتی کودک به کارهایی که شما انجام می دهید، مربوط است. تغذیه و همراهی شما با کودکتان در طول چهل هفته بارداری به او فرصت رشد و تکامل می دهد. اضافه وزن در این دوران می تواند مشکلات فراوانی را برای شما به وجود آورد. اضافه کردن وزن در دوران بارداری فقط در حد خاصی مجاز است. اگر بیش از حد وزن اضافه کردید باید به فکر روش های کاهش وزن خود باشید. در مقابل کاهش وزن تنها برای مادرانی که به خاطر اضافه وزن سلامتی خود و نوزادشان در خطر است، مناسب می باشد. اگر در معرض ابتلا به این خطرات هستید اقدام به کاهش وزن کنید:

  • احتمال سقط جنین یا تولد نوزاد مرده
  • خونریزی شدید یا کم خونی در زمان وضع حمل
  • زایمان زودرس
  •  توانبخشی بعد از زایمان

راه های کاهش وزن بدون خطر در دوران بارداری

اضافه وزن در دوران بارداری گاهی شما را مجبور به کم کردن وزن می کند. حقیقت این است که به هر حال وزن شما در این دوران اضافه خواهد شد اما مهم است بدانید که این اضافه وزن تا چه حدی مجاز است و سلامتی شما را به خطر نمی اندازد.به منظور کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر به نکات زیر توجه کنید:

کاهش کالری مصرفی برای کم کردن وزن در بارداری

اولین قدم در راه کاهش وزن، کم کردن کالری ورودی به بدن است. خوردن غذا بیشتر از میزانی که می سوزانید، دلیل عمده اضافه وزن است. قبل از شروع به کاهش وزن میزان کالری روزانه خود را مشخص کرده و سپس با کمک یک مشاور تغذیه از میزان اضافی آن کم کنید. توجه داشته باشید که یک زن حامله نباید روزانه بیش از 1700 کالری مصرف کند.

کاهش وزن در بارداری با نوشیدن آب

نوشیدن آب کافی به منظور جلوگیری از خشکی بدن و کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی یک زن باردار باید روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب یا نوشیدنی های دیگر مصرف کند. برخی محققان نیز عقیده دارند برای فهمیدن میزان نیاز بدن به آب به رنگ ادرار توجه کنید. اگر رنگ ادرار زرد تیره باشد بدن به مایعات بیشتری نیاز دارد.

کاهش وزن در بارداری با مصرف کربوهیدرات

کربوهیدرات ها می توانند بهترین دوست شما در دوران بارداری باشند، به ویژه اگر با حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری دست و پنجه نرم می کنید. غذاهای نشاسته داری مانند نان سفید، برنج و پاستا باعث افزایش قند خون می شوند، اما غذاهایی مانند برنج قهوه ای و دیگر انواع دانه ها نه تنها مواد مغذی مورد نیاز شما و کودکتان را تامین می کنند، بلکه مانع از گرسنگی شما در طول روز و میل به خوردن غذاهای ناسالم می شوند. این مواد غذایی گزینه های مناسبی برای کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر هستند.

ورزش کردن به منظور کاهش وزن در بارداری

برخی افراد با این تصور که ورزش کردن در دوران بارداری برای کودک آن ها مضر است، از ورزش در این دوران بیم دارند. اما این تفکر کاملا اشتباه است. هر چند برخی ورزش ها مانند دراز نشست مضر است اما به طور کلی ورزش کردن فواید بسیاری دارد. ورزش علاوه بر کاهش وزن باعث کاهش خطراتی چون نقایص هنگام زایمان شده و حتی میزان زیادی از دردهای دوران حاملگی و زایمان را تسکین خواهد داد. ورزش کردن راهی مناسب برای کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر است. شنا، پیاده روی و یوگا از ورزش های پیشنهادی این دوران می باشد.

جلوگیری از پرخوری برای کاهش وزن در بارداری

کسی از شما انتظار ندارد که در دوران بارداری خوراکی هایی مانند سیب زمینی سرخ کرده یا بستنی نخورید. زیرا بالاخره میل به این غذاها به سراغ شما خواهد آمد. یک روش مناسب برای خوردن این غذاها می تواند ترکیب کردن یک غذای سالم به عنوان مثال غذای فیبر دار، با مقدار کمی از غذاهایی که میل به خوردن آن ها دارید، باشد. در این صورت میزان فیبری که با این غذاها مصرف می کنید باعث جلوگیری از مشکلاتی مانند یبوست در شما خواهد شد.

آیا مصرف مکمل برای کاهش وزن در بارداری مجاز است

تولید مکمل های لاغری هم چنان یک تجارت پر سود در جهان است. اما مصرف این مکمل ها برای زنان باردار جهت کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر توصیه نمی شود و اتفاق نظر بر این است که زنان باردار از راه های طبیعی و انجام تمرینات ورزشی وزن خود را کاهش دهند. اما آیا تمام مکمل های لاغری برای زنان باردار مضرند؟ وقتی نام مکمل لاغری به زبان می آید غالبا شما به یاد مکمل های کافئین داری می افتید که باعث تقویت ضربان قلب و فشار خون شده و نقش زیادی در کاهش وزن ایفا نمی کنند.

اما باید گفت که مکمل های خاصی نیز وجود دارند که زنان به طور روزانه از آنها استفاده می کنند. اگر شما مکمل هایی مانند چای سبز، فیبر و ویتامین B مصرف می کنید باید گفت که در کاهش وزن خود تنها نیستید. اگرچه این سه مکمل جزء مکمل های لاغری خطرناک قرار دارند، اما وقتی به صورت مکمل های مستقل مصرف شوند عملکرد آن ها به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود.

  • چای سبز یک آنتی اکسیدان قوی است که قادر است بدون تحریک کافئین به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.
  • فیبر برای سلامتی روده بزرگ و تنظیم فعالیت روده ها لازم است. داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر یک راه مهم برای حفظ سلامتی زنان باردار است.
  • ویتامین B مکملی است که غالبا پیش از زایمان از آن استفاده می شود. بنابراین مصرف آن در دوران حاملگی مشکلی ایجاد نمی کند.

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

سوالی که در مورد مصرف مکمل های لاغری برای کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر مطرح شد مستقیما با عناصر و ترکیبات موجود در این مکمل ها در ارتباط است. مکمل هایی وجود دارند که مصرف آن ها در دوران بارداری هیچ مشکلی ندارد و در مقابل، مصرف برخی مکمل ها نیز خطرناک است. بهترین کار، مشورت با متخصص زنان و زایمان قبل از مصرف این مکمل هاست. در ادامه به پیشنهاد مجله اینترنتی ماه مقاله میزان کالری مورد نیاز در دوران بارداری را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthبارداریحاملگیسلامت
Comments (1)
Add Comment
  • تهمینه

    واقعا کار سختیه باردار باشی بخای وزنم اضاف نکنی