کاهش فشار خون با چای سبز

به دلیل شیوع بیماری های قلبی در چند دهه اخیر، تقریبا همه افراد با این مسئله آشنایی کامل دارند که فشار خون یکی از علل اصلی ابتلا به آسیب های قلبی است. علاوه بر این، بیماری فشاری خون نیز، از آسیب های جدی است که بر دیگر فاکتورهای سلامتی نیز تاثیر گذار است. راه کارهای پزشکی و سنتی بسیاری برای کاهش میزان فشار خون در مبتلایان به این بیماری وجود دارد که اغلب آنها بسیار کارساز بوده و به بهبود وضعیت فرد کمک می کند. مصرف چای سبز، یکی از این روش هاست. در واقع کارشناسان پزشکی بر این باورند که در کنار مصرف داروهای تجویز شده، نوشیدن انواع چای های سنتی از جمله چای سبز، می تواند به کنترل بهتر فشار کمک کرد. کارشناسان مجله سلامت ماه قصد دارند در این مقاله به بررسی کاهش فشار خون با چای سبز بپردازند.

آیا کاهش فشار خون با چای سبز امکان پذیر است

چای سبز در اصل از گیاهی به نام Camellia sinensis تهیه می شود. انواع مختلفی از چای ها از برگ و ساقه های این گیاه، تولید می شود که چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ یا چای چینی از معروف ترین آنهاست.

پس از بررسی های فراوان و انجام آزمایشات در رابطه با کاهش فشار خون با چای سبز بر روی مبتلایان به فشار خون، مشخص شد که مصرف چای سبز در کاهش سطح فشار خون در این افراد نیز تاثیر گذار است. در یکی از این آزمایشات، مشخص شد که 12 هفته مصرف منظم چای سبز، 2 میلی گرم از فشار سیستولیک و دیاستولیک را کاهش داده است. 2 میلی گرم کاهش فشار خون، یعنی 5 درصد پیشگیری از بروز سکته های قلبی. البته هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که مقدار مناسب مصرف چای سبز چه قدر است، اما پزشکان توصیه می کنند که نوشیدن 3 فنجان چای در روز، مقدار استانداردی است که می تواند علاوه بر کاهش فشار خون، به عملکرد بهتر سیستم عصبی نیز کمک کند.

نتایج تحقیقاتی دیگری در زمینه بررسی خواص این چای نشان می دهد که علاوه بر کاهش فشار خون با چای سبز ، از ایجاد چاقی مفرط و بیماری دیابت نیز جلوگیری می کند. از آن جایی که این دسته از بیماری ها با میزان فشار خون در ارتباط است، می توان گفت که چای سبز هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر فشار خون تاثیر گذار است.

تاثیر چای سبز بر فشار خون

قسمت های مفید گیاه چای سبز برگ، جوانه و ساقه آن است. برگ های چای سبز در دمای بالا خشک شده و هیچ گونه افزودنی به آن اضافه نمی شود. در واقع فرآیند تهیه آن شامل هیچ گونه فراوری یا مصنوعی سازی نیست و تمامی خواص آن حفظ خواهد شد. در رابطه با کاهش فشار خون با چای سبز باید گفت آنتی اکسیدان موجود در چای سبز موجب بهبود وضعیت گردش خون می شود. بدین معنا که خون به خوبی در اندام ها به حرکت درآمده و با رسیدن اکسیژن کافی به قلب، پمپاژ خون در حالت طبیعی قرار می گیرد و در نتیجه فشار اضافی بر دیواره عروق ایجاد نشده و سطح فشار خون تغییری نخواهد داشت.

ویژگی ها و خواص درمانی چای سبز

در بررسی خواص چای سبز، بر این نکته تاکید شده که این نوشیدنی، قدرت تفکر و تمرکز را بالا می برد. به علاوه از این چای سنتی برای درمان افسردگی، بیماری های عفونی، اختلالات معده، سردرد، پوکی استخوان و البته کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. برخی افراد نیز به جای نوشیدن چای، نمونه کیسه ای آن را برای درمان آفتاب سوختگی پوست بر روی پوست قرار می دهند.

اگر چه به گفته پزشکان آب بهترین نوشیدنی است، اما نوشیدن برخی مایعات مثل برخی از انواع چای های سنتی نیز به اندازه آب، فواید تغذیه ای زیادی دارد. در برخی موارد مایعات دیگر غیر از آب، علاوه بر حفظ رطوبت در بدن، به درمان بسیاری از بیماری ها نیز کمک می کند. چای سبز، یکی از این نوشیدنی های پر خاصیت است. این نوع چای، حاوی ماده ای به نام پلی فنول است که 30 درصد از حجم برگ چای را شامل می شود.

عوارض مصرف زیاد چای سبز

به طور کلی مصرف چای سبز به صورت متعادل و معمولی هیچ ضرر خاصی ندارد. علاوه بر این شست و شوی دهان با عصاره چای سبز یا قرار دادن کیسه حاوی چای بر روی پوست، مشکل خاصی را در پی نخواهد داشت. البته مواردی نیز مشاهده شده که برخی افراد در اثر نوشیدن چای سبز دچار مشکلات گوارشی یا اختلال در عملکرد کلیه شده اند که آمار آنها بسیار محدود است. در صورتی می توان نوشیدن چای سبز را خطرناک و مضر تلقی کرد که دوز مصرف آن بالا بوده و یا جهت شست و شوی دهان، به مدت زیاد در فضای دهان باقی بماند. دلیل عمده این مسئله نیز وجود کافئین در چای سبز است. مصرف بیش از حد چای سبز علائمی مثل سردرد، مشکلات خواب، تهوع، خشم، افزایش ضربان قلب، گیجی و ایجاد صدای اضافی در گوش دارد.

نکاتی در مورد مصرف چای سبز

  • مصرف چای سبز برای کودکان در صورتی مفید خواهد بود که به مقدار مناسب آن مد نظر قرار گرفته شود. مصرف بیش از دو بار در هر روز موجب بروز مشکلات گوارشی در کودک می شود.
  • به دلیل داشتن کافئین بالا، زنان باردار و شیرده مجاز به نوشیدن فقط دو فنجان چای سبز در هفته هستند، زیرا کافئین زیاد موجب زایمان زودرس می شود.
  • چای سبز مشکلات ناشی از کم خونی را در فرد تشدید می کند.
  • افراد مبتلا به آسیب های روحی مجاز به مصرف چای سبز نیستند.
  • اگر دچار اختلالات خونی و یا خونریزی های مداوم هستید، مصرف چای سبز را کاهش داده یا موقتا قطع کنید.
  • به طور کلی کافئین در هر شرایطی ضربان قلب را افزایش می دهد، زیرا ترشح آدرنالین در خون را بیشتر کرده و موجب بالا رفتن هیجان در فرد می شود.
  • اگر مبتلا به بیماری قند خون هستید، پس از هر بار مصرف چای سبز قند خون خود را کنترل نمایید و در صورت مشاهده هر گونه تاثیر، با پزشک مشورت نمایید.
  • به این دلیل که کافئین اساسا میزان خروج کلسیم از طریق ادرار را افزایش می دهد، توصیه شده یا دفعات مصرف چای سبز در افراد مبتلا به پوکی استخوان کمتر شود و یا همزمان، میزان مصرف کلسیم بیشتر گردد.

نتیجه گیری مجله ماه

اگرچه کاهش فشار خون با چای سبز اثبات شده، اما شرایط در هر فرد متفاوت است. در برخی افراد مبتلا به فشار خون ممکن است چای سبز حتی موجب وخیم تر شدن وضعیت شود. کارشناسان بخش سلامت مجله اینترنتی ماه توصیه می کنند در ابتدا با مقدار کم، مصرف چای سبز را آغاز کرده و پس از هر بار مصرف فشار خون را کنترل کرد. جهت آشنایی با روش های کنترل فشار خون مجله ماه را دنبال کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
blood pressurehealthسلامتفشار خون
Comments (0)
Add Comment