پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان

ریزش مو یکی از نشانه های افزایش سن است که همانند دیگر علائم، به طور ناگهانی و یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. در واقع ریزش مو، فرایندی چند مرحله ای و تقریبا کند است که در هر سنی امکان وقوع آن وجود خواهد داشت. اغلب افراد از کم پشت شدن موها و کچلی بسیار هراس دارند و همواره به دنبال یافتن راه کارهایی هستند که بتوان از آن پیشگیری کرد. کارشناسان مجله سلامت ماه در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با روش های پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان بیان کرده اند که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

علائم و روش های پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان

یکی از بهترین راه کارها برای پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان ، شناخت هر چه بهتر علائم کچلی و اقدامات لازم در این زمینه است. این عارضه هر چه سریع تر تشخیص داده شود و اقدامات لازم هر چه سریع تر انجام شود، امکان پیشگیری از آن، بیشتر خواهد بود. متاسفانه باید گفت که تشخیص ریزش مو در همه موارد کار آسانی نیست. بسیاری از علائمی که اغلب در تبلیغات تلویزیونی یا اینترنتی در مورد ریزش مو انجام می شود، صحیح و قابل اعتماد نیست و به ریزش طبیعی و عادی روزانه بازمی گردد. 3 نشانه قابل اعتماد وجود دارد که با کمک آنها می توان ریزش مو را راحت تر تشخیص داد.

تغییر اساسی در خط رویش موها

اولین و مشخص ترین نشانه، تغییر در خط رویش مو است که به راحتی در آینه قابل مشاهده است. در حقیقت، در آغاز، ریزش مو از جلوی سر و در قسمت شقیقه ها اتفاق افتاده و یک علامت V شکل در جلوی موها ایجاد می کند. اگر دو عکس خود را در فواصل زمانی چند ماهه به صورت دقیق نگاه کنید، متوجه خواهید شد که خط رویش چه تغییر مشخصی داشته است. البته باید توجه داشت که هر دو عکس در یک وضعیت مشخص گرفته شده باشد. یعنی هر دو دارای یک مقدار نور باشد. زیرا برخی عوامل مثل نور یا محیط پس زمینه می تواند بر جزئیات عکس تاثیر گذار باشد.

کم پشت شدن موها

در همه موارد ریزش مو از سمت جلوی سر و خط رویش آغاز نمی شود. گاها فرد دچار کم پشتی موها شده و تشخیص این مورد نیز از طریق مقایسه عکس های جدید و قدیمی امکان پذیر است. کم پشتی موها بیشتر در ناحیه کناری سر یا وسط سر اتفاق می افتد.

ریزش موی شدید پس از دوش گرفتن

ریزش مو پس از حمام یا شانه زدم موها، امری کاملا طبیعی است. به طور متوسط در هر روز، 100 تار مو می ریزد که این مقدار جای هیچ گونه نگرانی باقی نخواهد گذاشت. اما در مواردی، پس از شانه کردن مو متوجه می شوید که موهای جدا شده از سر، بسیار بیش از حد طبیعی است و به شکل قابل توجهی موهای شما ریزش کرده است. همیشه نیز نمی توان گفت جدا شدن زیاد موها، نشان از ریزش شدید و حاد است، زیرا در مواقعی خاص فرد به طور موقتی دچار ریزش شده و سپس به حالت اولیه باز می گردد. پس از شناخت علائم ریزش مو به معرفی بهترین روش های پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان می پردازیم.

عدم استفاده از مدل هایی که موجب کنده شدن مو می شود

در برخی موارد بعضی از مدل های مو، موجب کشیده شدن تار مو از خطر رویش می شوند. این میزان فشار، به تدریج به ریشه مو آسیب زده و موجب ریزش مو می شود. برای پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان بهتر است در مواقعی که ضرورتی برای انجام این کار وجود دارد، از گیره های پلاستیکی یا کشسانی استفاده کنید تا فشار کمتری به مو وارد شود.

سشوار و اتو سلامت مو را به خطر می اندازد

به طور کلی، حرارت برای سلامت ساقه مو مضر است. بهتر است به هیچ وجه مو را با آب بسیار گرم نشویید و یا برای حالت دادن به آن از وسایلی مثل سشوار یا اتو استفاده نکنید. در مواردی نیز که ناگزیر به استفاده از ابزارهایی مثل اتو هستید، آن را برای لحظات طولانی مستقیما بر روی ساقه مو قرار ندهید و هر ثانیه آن را حرکت دهید. از طرفی حرات دستگاه باید به اندازه ای باشد که دست شما در اثر برخورد با آن نسوزاند. در حقیقت اگر با برخورد دست با اتو دست شما سوخت، یعنی حرارت بالاست و قطعا وجود این حرارت برای ساقه مو، مضر است. تا حد ممکن اجازه دهید تا موها به روش طبیعی و با جریان هوای محیط، خشک شوند و در صورت استفاده از وسایلی مثل سشوار، حتما از اسپری های محافظت کننده مو استفاده نمایید.

رنگ کردن عامل ریزش مو در زنان

همان گونه که حرارت می تواند مو را شکننده و آسیب پذیر کند، مواد شیمیایی نیز در آسیب رساندن به ساقه مو بی تاثیر نیست. رنگ کردن بیش از حد موها یا روشن کردن ناگهانی رنگ آن، موجب آسیب های جدی به ساقه مو می شود. برای پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان تا حد ممکن، موها را در حالت طبیعی قرار داده و از رنگ کردن آن پرهیز کنید. در صورتی که نیاز به انجام این کار داشتید، از مواد مرغوب استفاده کرده و رنگ مو را بیش از حد عادی تغییر دهید. استفاده از بی رنگ کننده ها به طور کلی ممنوع است.

تاثیر ویتامین ها بر پیشگیری و کنترل ریزش مو

تاثیر ویتامین بر بدن را جدی بگیرید. برای تقویت موها باید از تمامی گروه های ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کرد. زینک، آهن و ویتامین بی 12 از جمله مواد ضروری برای رشد موهاست. ماهی، گوشت قرمز و انواع مغزها باید به طور روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود.

جلوگیری از ریزش مو با ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر یکی از راه هایی است گردش خون را در این ناحیه افزایش داده و به رشد مجدد موها کمک می کند. هنگام استفاده از شامپو، با سر انگشتان پوست سر را ماساژ داده و این کار را تا چند دقیقه ادامه دهید. شانه زدن موها نیز یکی دیگر از راه هایی است که به گردش خون در پوست سر کمک کرده تا ریشه موها قوی تر شود.

نوشیدن آب موثر در پیشگیری از ریزش مو

نوشیدن آب، مقدار مایعات بدن را تنظیم کرده و موجب تسریع گردش خون در قسمت های مختلف، از جمله پوست سر می شود. با افزایش میزان گردش خون، ریشه موها نیز تقویت خواهد شد و از ریزش آن جلوگیری می شود.

ماسک هایی برای پیشگیری از ریزش مو

  • پزشکان توصیه می کنند که بهتر است در هر روز 15 دقیقه از وقت خود را به تقویت و رعایت بهداشت موها اختصاص داد. استفاده از ماسک هایی که معرفی می کنیم، روش های خوبی برای تقویت ریشه موها و پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان است
  • ماسک تخم مرغ و ماست.: یک عدد تخم مرغ، دو قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری روغن خردل، یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم مخلوط کرده و 30 دقیقه بر روی موها قرار دهید.
  • ماسک تخم مرغ و آب سیب زمینی: آب سه عدد سیب زمینی، یک عدد تخم مرغ، یک قاشق عسل را به مدت 15 دقیقه بر روی موها قرار دهید.
  • ماسک شیر و جو: یک قاشق غذا خوری آرد جو به همراه روغن بادام و شیر را مخلوط کرده و 2 دقیقه بر روی موها قرار دهید. موارد فوق روش هایی بودند که در پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان موثر می باشند. یکی دیگر از عواملی که باعث ریزش مو می شود، افسردگی است که مجله اینترنتی ماه ریزش مو در اثر افسردگی را در وب سایت خود قرار داده است.
[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
hairhairlosshealthریزش موسلامتمو
Comments (0)
Add Comment