ویتامین های مورد نیاز مردان

سلامت عمومی بدن تا حد زیادی به نوع تغذیه هر فرد بستگی دارد. هر نوع ماده غذایی، ترکیبات خاصی دارد که هر کدام وظیفه ای را در بدن بر عهده دارند. اگر چه درصد بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز، در بخش های مختلف بدن ساخته می شوند، اما مقدار قابل توجهی از این مواد نیز، تنها از طریق تغذیه جذب خواهد شد. ویتامین ها و املاح از جمله ترکیبات ضروری برای رشد و سلامت بدن هستند که هم زنان و هم مردان به آن نیاز دارند. اما بر اساس مشاهدات مجله سلامت ماه ، متاسفانه به دلایلی، مصرف آن در مردان گاهی مورد بی اعتنایی واقع شده و تاثیر ویتامین بر بدن را نادیده گرفته اند. لذا در ادامه قصد داریم ویتامین های مورد نیاز مردان و اهمیت مصرف آن ها را برای شما شرح دهیم.

معرفی ویتامین های مورد نیاز مردان

اصولا مردان بر خلاف زنان، کمتر نسبت به بروز بیماری ها و علائم اولیه آنها واکنش نشان داده و کمتر با روش های پیشگیری از بیماری های مختلف آشنایی دارند. اما از آن جایی که معمولا مردان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی در محل کار، درگیری بیشتری داشته و بیشتر تحت فشار قرار دارند، مصرف انواع مواد مغذی مثل ویتامین ها در آنان به اندازه زنان، قابل اهمیت خواهد بود. به طور کلی، ویتامین ها وظایف متعددی در بدن دارند، وظایفی مثل ارتقای عملکرد سلول ها، افزایش رشد بدنی، جذب دیگر مواد مغذی، پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سطح سلامت عمومی بدن. از جمله مهم ترین ویتامین های مورد نیاز مردان که باید هم از طریق تغذیه و هم در موارد ضروری، از طریق مکمل ها تامین شود را در ادامه توضیح خواهیم داد.

ویتامین D اولین ویتامین مورد نیاز آقایان

ویتامین D جز اولین ویتامین های مورد نیاز مردان است. این ترکیب که به ویتامین نور خورشید معروف شده، معمولا به دلیل تاثیری که بر افزایش تراکم و استحکام استخوان ها دارد، شناخته می شود. اما تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، پیشگیری از سرطان ، پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین کنترل افسردگی، از دیگر وظایف این ویتامین است که نقش مهمی در حفظ سلامت مردان دارد. علاه بر این، اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف مکمل های ویتامین D به افزایش هورمون تستوسترون در مردان نیز کمک می کند.

در صورتی که پوست تیره ای دارید و یا کمتر در معرض نور خورشید هستید، قطعا با کمبود ویتامین D مواجه هستید. علاوه بر نور خورشید، لبنیات، برخی از انواع ماهی ها مثل سالمون و ساردین نیز، حاوی مقادیری ویتامین D هستند.

ضرورت ویتامین B12 برای مردان

موارد ابتلا به کمبود ویتامین B12 بسیار محدود است، زیرا این ویتامین سال ها در بدن ذخیره می شود، اما با این حال یکی از ویتامین های مورد نیاز مردان است. از ویتامین B12 در تشکیل گلبول های قرمز خون ، DNA و سلول های عصبی استفاده می شود. در صورتی که بدن دچار کمبود ویتامین B12 شود، علائمی مثل ضعف ، یبوست ، کاهش وزن، کاهش اشتها ، تغییرات نورولوژیک، بی خوابی ، افسردگی ، گیجی و نداشتن تعادل در بدن بروز خواهد کرد.

مردانی که اغلب از رژیم های گیاه خواری پیروی می کنند، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین بی 12 قرار دارند. زیرا اغلب منابع تامین این ماده، حیوانی هستند، مثل جگر، ماهی، شیر و لبنیات. البته برای این دسته از افراد، مصرف مکمل ویتامین B12 پیشنهاد مناسبی است.

فواید ویتامین K برای مردان

ویتامین K ویتامین معروف به انعقاد خون است، اما هم زمان به حفظ تراکم استخوان و پیشگیری از بیماری های قلبی نیز کمک می کند. بر اساس آمار، بیماری های قلبی عروقی ، اولین عامل مرگ و میر در میان مردان است. پس هر نوع ویتامینی که از این بیماری پیشگیری کند، جزء ویتامین های مورد نیاز مردان دسته بندی می شود.

اصولا مردانی که به ندرت از سبزیجات استفاده می کنند و یا برای مدت طولانی، آنتی بیوتیک مصرف می کنند، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین K هستند. به علاوه وجود اختلالات گوارشی، التهاب روده و یا عفونت روده نیز، جذب ویتامین K را در مردان کاهش می دهد. بروکلی، سبزیجات با برگ سبز، تخم مرغ و لبنیات از منابع تامین ویتامین K هستند.

ویتامین های آنتی اکسیدانی مورد نیاز مردان

ویتامین های E, C, A جز ویتامین های مورد نیاز مردان است که به ویتامین های آنتی اکسیدانی معروف هستند. یعنی مصرف منابع آنتی اکسیدانی مثل میوه ها و سبزیجات متنوع، موجب تامین مستقیم نیاز بدن به این مواد خواهد شد. بر خلاف دیگر مواد مغذی، این ویتامین های محلول در چربی، در بدن ساخته نمی شوند و تنها منبع تامین آنها، مواد غذایی است.

مهم ترین نقش این دسته از ویتامین ها در بدن، مبارزه با فعالیت رادیکال های آزاد، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ، کند کردن فرآیند افزایش سن، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود بینایی و پیشگیری از بیماری های قلبی در مردان است.

با افزایش سن، نیاز مردان به این نوع ویتامین ها بیشتر خواهد شد، زیرا افزایش سن، فعالیت رادیکال های آزاد و عوامل مرتبط با تشکیل تومور سرطانی، بیشتر شده و سیستم ایمنی به تقویت جدی تر نیاز دارد. جاری شدن خون از بینی، شب کوری ، ضعف سیستم ایمنی و تورم لثه ها از علائم کمبود ویتامین های آنتی اکسیدانی در مردان است.

مردانی که در معرض خطر کمبود ویتامین ها قرار دارند

به گفته محققان، مردانی که بیشتر وعده های غذایی شان از مواد فرآوری شده و آماده تشکیل شده، مردانی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و مردانی عادت های غذایی مضر برای بدن دارند، قطعا دچار کمبود ویتامین های مورد نیاز مردان هستند. البته در کنار ویتامین ها، توجه به مواد معدنی مختلف نیز بسیار ضروری بوده و لازم است ضمن توجه به نوع مواد غذایی به میزان مصرف آن نیز توجه داشته باشیم، زیرا گاهی مصرف بیش از حد نیز مشکلات خاص خود را دارد.

عوامل افزایش دهنده کمبود ویتامین های مورد نیاز مردان

رژیم غذایی نامناسب بدون در نظر گرفتن سبزیجات و میوه ها، افزایش سن، داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به کمبود ویتامین ها، استفاده از رژیم های گیاهخواری ، ممانعت از مصرف برخی گروه های غذایی، چاقی و اضافه وزن، داشتن حساسیت غذایی، عدم سلامت سیستم گوارش و مصرف برخی داروها که اثر منابع ویتامین را خنثی می کند. کارشناسان بر این باورند که کمبود ویتامین در مردان ، به یک مشکل تقریبا جدی تبدیل شده و باید در برطرف کردن آن تلاش کرد. لذا کارشناسان مجله اینترنتی ماه بر این باورند که شناخت ویتامین های مورد نیاز مردان در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthvitaminsسلامتویتامین
Comments (0)
Add Comment