نارگیل چقدر کلسترول دارد

نارگیل یکی از انواع میوه های استوایی است که بجز بافت، از روغن آن نیز به عنوان یک روغن طبیعی، استفاده می شود. پیش از این اغلب کارشناسان بر این باور بودند که روغن های طبیعی مثل روغن نارگیل، از منابع سالم چربی است و بدون هیچ دغدغه ای می توان آن را مصرف کرد. اما پس از بررسی ها در زمینه میزان کلسترول روغن نارگیل ، نظرات متفاوتی ارائه گردید. برخی محققان معتقدند که روغن نارگیل اگر چه یک روغن طبیعی و بدون افزودنی است، اما می تواند منجر به افزایش کلسترول خون شود. اما برخی، استفاده از آن را بی خطر دانسته و به عنوان منبع طبیعی چربی مورد نیاز بدن ، از آن بهره مند می برند. در مجله سلامت ماه ، به بررسی خصوصیات تغذیه ای روغن نارگیل می پردازیم. اینکه نارگیل چقدر کلسترول دارد و آیا واقعا مصرف این روغن مفید بوده خیر.

میزان کلسترول روغن نارگیل و فواید آن

نارگیل همان گونه که اشاره شد، میوه ای استوایی است که برای تهیه روغن، از قسمت سفید رنگش استفاده می شود. روغن نارگیل دارای 13،5 گرم چربی، ویتامین E و پلی فنول است. به علاوه مقادیری انواع چربی دیگر نیز داراست که هیچ کدام از آنها از نوع چربی های مضر و کلسترول نیستند. در حقیقت میزان کلسترول روغن نارگیل ، از نوع چربی های رسوب شونده در عروق نیستند. محققان، مصرف روغن نارگیل را به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می کنند زیرا این چربی، تماما سوخته شده و در بدن ذخیره نمی شود.

البته نباید فراموش کرد که همه انواع چربی ها، دارای مقادیر زیادی کالری هستند که حتما در رژیم های غذایی باید مد نظر قرار گیرد. در تحقیقی که در سال 2015 توسط جمعی از کارشناسان تغذیه انجام شد، موش هایی که در رژیم غذایی روزانه خود از روغن نارگیل استفاده می کردند، در مقایسه با دیگر موش ها و مصرف دیگر روغن ها، وزن کمتری دریافت می کنند. هنوز نتیجه این تحقیقات بر روی انسان ها به اثبات نرسیده و مشخص نیست که آیا مصرف روغن نارگیل به عنوان جایگزینی برای روغن های صنعتی، می تواند وزن را در فرد کنترل نماید یا خیر. نارگیل علاوه بر چربی، حاوی ترکیباتی است که بیماری فشار خون را کنترل کرده و خاصیت ضد باکتریایی دارد. چربی حاصل از مصرف نارگیل، به راحتی در بدن سوخته و به انرژی تبدیل می شود.

بهتر است بدانیم نارگیل چقدر کلسترول دارد

اکثر کسانی که برای کنترل میزان چربی خود، به مصرف تری گلیسیرید کمتر روی می آورند، مطمئنا با این سوال رو به رو می شوند که آیا یک روغن طبیعی مثل روغن نارگیل ، موجب افزایش کلسترول می شود یا خیر. به گفته محققان در رابطه با میزان کلسترول روغن نارگیل ، نوعی چربی به نام MCT در نارگیل وجود دارد که بدن سریعا آن را جذب کرده و به دلیل خواص زیادی که دارد، در کمترین زمان ممکن به سوخت، برای فعالیت سلول ها تبدیل می شود. میزان کمی از این چربی در بدن ذخیره شده و بقیه برای کارکرد بهتر سوخت و ساز بدن و استفاده سیستم ایمنی ، مصرف می شود.

این نوع چربی، ترشح برخی از هورمون ها، مثل هورمون مربوط به اشتها را تحت کنترل در می آورد. وجود این نوع چربی در سیستم گردش خون بدن ، ترشح هورمون اشتها را کاهش داده و فرد را برای مدت طولانی تری، سیر و البته راضی نگه می دارد. همین امر به کاهش کلسترول و از بین بردن وزن اضافی ، کمک شایانی خواهد کرد.

ماهیت کلسترول موجود در نارگیل

MCT نه تنها خود سریعا جذب و سوخته می شود، بلکه جز کلسترول های مثبت تلقی شده و دیگر چربی های موجود در خون را جمع کرده و به سمت کبد هدایت می کند تا سریعا از بدن خارج شوند. چندی است که استفاده از روغن نارگیل بدون توجه به اینکه نارگیل چقدر کلسترول دارد ، در میان مردم بسیار محبوب شده و به تدریج جای روغن های فرآوری شده را می گیرد. زیرا مردم دقیقا به خواص و مزایای آن آشنایی پیدا کرده اند و اثرات مثبت همان میزان کلسترول روغن نارگیل را ملاحظه نموده اند.

همانطور که می دانید، هر چه میزان تجمع چربی های مضر در بدن افزایش یابد، سطح چربی های مفید نیز به همان میزان کاهش خواهد یافت. اگر چه میزان کلسترول روغن نارگیل جزو چربی های اشباع است، اما به نظر می رسد به دلیل تاثیر مثبتی که روغن نارگیل در سوخت چربی های کلسترول دارد، نمی توان از آن به عنوان یک ماده مضر یاد کرد. چرا که چربی های اشباع سریعا در عروق رسوب کرده و موجب ایجاد پلاک می شوند، اما ترکیبات اشباع روغن نارگیل ، این ویژگی را ندارد و تاثیری بر گرفتگی رگ ها و بروز بیماری عروق کرونری نخواهد داشت، حتی خود عاملی برای از بین بردن پلاک ها در دیواره عروق است.

روش های کاهش کلسترول

اولین قدم در روش های کاهش کلسترول آگاهی از میزان وجود چربی است. با یک آزمایش خون ساده می توان این میزان را مورد ارزیابی قرار داد. آزمایش خون مرتبط با چربی، شامل 3 عدد است. عدد اول، سطح کلی چربی در بدن است که حد استاندارد آن باید کمتر از 200 میلی گرم باشد. عدد دوم، میزان کلسترول بد است که حد نرمال آن 100 میلی گرم است و عدد سوم، سطح کلسترول مثبت است.

روغن نارگیل و میزان کلسترول موجود در آن علاوه بر تاثیری که بر از بین بردن چربی های مضر بدن دارد، سطح ترشح انسولین را کاهش داده و برای افرادی دیابتی نیز مفید خواهد بود. اگر چه پزشکان توصیه می کنند که برای پیشگیری از ابتلا به کلسترول بالا و گرفتگی عروق، چربی های اشباع را کنار بگذارید، اما باید توجه داشته باشید که برخی از انواع چربی های اشباع مثل روغن نارگیل ، جزو موارد مضر دسته بندی نمی شود.

خواص تغذیه ای نارگیل

نارگیل یکی از غنی ترین منابع پتاسیم، منیزیم و کلر است. البته در کنار این مواد معدنی، مقادیری شکر، سدیم و پروتئین نیز دارد که از این میوه یک خوراکی کامل می سازد و به راحتی می توان تمامی نیازهای تغذیه ای در یک روز را با آن تامین نمود. نارگیل به دلیل داشتن پتاسیم، از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. اما نارگیل چقدر کلسترول دارد ؟ یک نارگیل کوچک، حاوی 1405 واحد کالری است؛ پس مطمئنا مصرف آن، کالری زیادی را وارد بدن می کند. همانند دیگر میوه ها، نارگیل نیز میزان زیادی فیبر دارد که به هضم بهتر غذا و درمان بیماری های قلبی و راه های پیشگیری از آن کمک می کند. نارگیل یکی از میوه های مناسب برای افراد دچار کم خونی است، زیرا حاوی آهن و زینک فراوان است.

به گفته کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه در پاسخ به اینکه روغن نارگیل چقدر کلسترول دارد و چه کاربردهایی را ارائه می دهد،‌ می توان گفت که مردم اقیانوس آرام از تمامی قسمت های این درخت استفاده کرده و آن را به عنوان یک غذای اصلی مصرف می کنند. فسفر، ویتامین B، کربوهیدرات ها ، کلسیم، پروتئین و آنتی اکسیدان ها از جمله دیگر مواد معدنی این میوه استوایی است. از پودر تکه های نارگیل در تهیه انواع شیرینی ها و کیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. میزان کلسترول روغن نارگیل را اگر بخواهیم با دیگر محصولات مقایسه کنیم، ترجیح این است که به جای روغن های صنعتی، رژیم غذایی را بر پایه این روغن قرار دهیم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
cholesterolfruithealthسلامتکلسترولمیوه
Comments (0)
Add Comment