میوه های مناسب برای کاهش وزن

چاقی یک بیماری و معظل شناخته می شود که در افراد مختلف، زن و مرد، بچه ها و بزرگسالان و حتی در اقوام مختلف دلایل متفاوتی وجود دارد. امروزه بیشتر کشور های جهان با این معظل دست و پنچه نرم می کنند ولی ایالات متحده در مقایسه با دیگر کشور ها افراد چاق بیشتری را دارد. از علل اصلی چاقی می توان به ورزش نکردن، پر خوری، بی خوابی مزمن، خوردن بیش از حد غذا های چرب و پر کالری، کم خوابی در سنین بالا مصرف برخی دارو ها، بیماری هایی از جمله دیابت، لوتوس و تروئید پر کار، افسردگی و خشم و آلزایمر اشاره کرد. مجله ماه در بخش سلامت، مقاله ای مرتبط با راه های مبارزه با چاقی تهیه کرده است که در آن میوه های مناسب برای کاهش وزن و مبارزه با چاقی معرفی شده است.

معرفی میوه های مناسب برای کاهش وزن

در کل خوردن غذا هایی سرشار از فیبر و کم کالری با میزان پایین چربی می تواند در کاهش وزن و جلوگیری از چاقی به ما کمک کند. در این میان میوه و سبزیجات جزء سالم ترین خوراکی های کم کالری و سرشار از فیبر است که می توان از آن ها در رژیم غذای از جمله رژیم کربوهیدرات استفاده ی بسیاری کرد. فیبر ماده ی بسیار عالی است که در هضم غذا و پاک سازی دستگاه گوارش نقش بسزایی را ایفا می کند و از ابتلا به یبوست و هم چنین پیری زودرس جلوگیری می نماید.

در میان مرکبات می توان گریپ فورت که حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین C را به عنوان میوه های مناسب برای کاهش وزن نام برد. توت فرنگی و تمشک یکی دیگر از میوه های کم کالری و سرشار از فیبر است که با افزایش متابولیسم باعث کاهش وزن می شود. امروزه بسیاری از پزشکان برای کاهش وزن به خوردن سیب به دلیل مقدار زیاد پلی فنول که در کاهش چربی و قند خون نیز موثر است، توصیه می کنند.

هنداونه، میوه آبدار و کم کالری

هندوانه یک میوه آبدار و کم کالری است که با خوردن آن حجم معده پر می شود و احساس گرسنگی نمی کنید. این میوه خوشمزه آب مورد نیاز بافت های بدن را تامین می کند و باعث رقیق شدن خون می شود. می توان علاوه بر خوردن این میوه به صورت معمول آب آن را گرفت.

بلوبری مناسب برای کاهش وزن

گرچه همه توت و تمشک ها جزء میوه های مفید در کاهش وزن هستند اما بلوبری یکی از بهترین نوع این خانواده است که میزان کم کالری و مقدار فراوان مواد مغزی آن در افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن کمک زیادی می کند. این میوه لذیذ به دلیل مقدار بالای فیبر موجب هضم بهتر غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوراش می شود. بلوبری را می توان هم تنها خورد و هم بصورت مربا در کنار یک صبحانه مصرف کرد.

گلابی موثر در کاهش گرسنگی

گلابی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین میوه های مناسب برای کاهش وزن، که به دلیل مقدار بالای فیبر در کاهش وزن موثر است . طبق مطالعات به عمل آمده مصرف این میوه باعث کاهش گرسنگی و احساس سیری می شود. مصرف این میوه هم چنین میزان کلسترول خون را کنترل کرده و از ابتلا به بیماری های خونی، قلبی و عروقی جلوگیری می کند. این میوه را می توان هم به صورت خام و هم به صورت دسر های خوشمزه مصرف نمود.

موز و سیب مناسب برای کاهش وزن

خوردن یک موز کوچک و یا متوسط می تواند پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین کند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. این میوه یکی از میوه های انرژی زا است و گزینه بسیار خوبی برای تامین انرژی و آرامش بعد از تمرین های ورزشی است. انتخاب این میوه به عنوان یک وعده غذایی به دلیل تامین انرژی مورد نیاز می تواند تا حد زیادی باعث کاهش وزن شود. مصرف موز هم چنین از گرفتگی عضلات و فشار خون بالا جلوگیری می کند.

انواع مختلف سیب را می توان به عنوان یک میان وعده مصرف کنید. سیب به دلیل میزان کم چربی و سدیم و میزان بالای فیبر و مواد مغذی به عنوان میوه های مناسب برای کاهش وزن در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه به دلیل میزان بالای فیبر و مواد مغذی تا حد زیادی از گرسنگی های کاذب شما جلوگیری می کند و با بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن باعث چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن می شود. این میوه ی غنی از ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ها و قند خون جلوگیری می کند.

کاهش وزن با خوردن گریب فروت

این میوه پرطرفدار از خانواده مرکبات و میوه های مناسب برای کاهش وزن است. مصرف نصف این میوه قبل از هر وعده ی غذایی می تواند تشرح انسولین و هورمون های جذب چربی را کاهش دهد و در نتیجه باعث کاهش میزان قابل توجهی از وزن بدن شود. گریب فورت نیز همانند دیگر مرکبات مقدار زیادی آب، ویتایمن C، پروتیئن، اسید فولیک و پتاسیم دارد که می تواند آب و مواد معدنی مورد نیاز بافت های مختلف بدن را تامین کند. این میوه دارای میزان بالای آنزیم چربی سوز است که سوخت و ساز بدن را بالا برده و موجب چربی سوزی و کاهش وزن می شود. این میوه را می توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته همراه با دیگر سبزیجات به عنوان یک وعده غذایی سالم مصرف کرد.

تاثیر گیلاس در کاهش وزن

طبق مطالعات به عمل آمده بر روی موش های چاق مشخص شد که خوردن گیلاس موجب کاهش وزن چشم گیری در آن ها شده است. این میوه لذیذ و خوش رنگ دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که تا 9% باعث کاهش چربی های شکمی می شود. هم چنین این مطالعات بیان می کند که مصرف گیلاس تا حد زیادی باعث تغییر سلول های چربی می شود که نقش بسزایی در کم کردن وزن دارد.

تاثیر انار در کاهش وزن

مطالعات به عمل آمده بر روی انار نشان داده است که میزان بالای آنتی اکسیدان این میوه باعث افزایش جریان خون و در نتیجه کاهش کلسترول می شود. هم چنین میزان بالای آنتی اکسیدان و پلی فنول باعث افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی و در نتیجه کاهش قابل توجهی وزن بدن می شود. اگر شما اشتها زیادی دارید و معمولا احساس گرنگی می کنید می توانید با مصرف انار اشتهای خود را تا حد زیادی کنترل کنید.

طبق مطالعات انجام شده در مرکز تگزاس، خوردن میوه هایی از قیبل هلو و بلوط و آلو تا حد زیادی باعث کاهش ابتلا به سندروم متابولیک که باعث افزایش خطر تجمع چربی های شکمی است، می شود.  از طرفی برخی از این موارد جزو مواد غذایی موثر در سلامت پوست به حساب می آید. مصرف این میوه ها هم چنین تا حد زیادی مانع از ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت، چربی خون و شل شدن ماهیچه ها می گردد. همان طور که در مقاله بالا توسط مجله اینترنتی ماه در مورد میوه های مناسب برای کاهش وزن توضیح داده شد، با مصرف این میوه ها به میزان مناسب و نه در حد زیاد می توانید تا حدودی وزن خود را کاهش دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
dietfruitpropertiseخواصرژیمرژیم غذاییمیوه
Comments (1)
Add Comment
  • شبنم

    ینی اگر همه مدل غذا بخوریم درکنارش ااین میوه ها رومصرف کنیم وزن اضاف نمیکنیم؟