مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن

آن چه که ما روزانه در خلال رژیم غذایی مصرف می کنیم، به طور مستقیم می تواند بر عملکرد مغز تاثیر گذار باشد. در واقع ویتامین ها، مواد معدنی و حتی مواد مضری که در غالب غذاهای کم ارزش می خوریم، می تواند به تقویت و تضعیف مغز، کمک کند. مواد مغذی موجود در غذا وارد خون شده و خون نیز به وسیله عروق، در مغز به گردش در می آید. اگر خون حاوی مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن باشد، تولید سلول ها یا نورون های عصبی و انتقال دهنده ها، با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت و از این طریق، فعالیت های مغز با دقت بیشتری انجام خواهد گرفت. با مجله سلامت ماه همراه باشید.

بهترین مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن

در میان انواع مواد غذایی و معروف ترین رژیم های غذایی موجود برای تقویت حافظه، وجود یک سری عناصر در همه مشترک بوده و نقش اساسی دارد. اولین نکته ای که در همه این رژیم ها باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اساسا باید برای تقویت ذهن، از موادی استفاده کرد که بتواند با عفونت و سموم موجود در مغز مبارزه کند. استرس و فشار روحی، نوعی عفونت و سم در مغز است که موجب برهم خوردن تعادل روانی در فرد می شود. بنابراین با کاهش ترشح هورمون های ناشی از فعالیت بخش های مرتبط با استرس، می توان تا حد زیادی توانایی های ذهنی را تقویت و از تضعیف حافظه جلوگیری کرد.

نکته دوم اینکه مغز برای فعالیت بهتر، نیاز به آنتی اکسیدان دارد. هر ماده حاوی آنتی اکسیدان، به مانند معجزه ای برای تقویت حافظه عمل می کند. وظیفه اصلی آنتی اکسیدان ها در بدن، مبارزه با رادیکال های آزاد است که مانع از رسیدن اکسیژن تازه به سلول های مغزی شده و تولید نورون های عصبی را با اختلال رو به رو می کنند. از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن که می تواند با در بر داشتن این دو نکته، سلامت ذهنی را تضمین کند، شامل موارد زیر هستند.

میوه های تقویت کننده حافظه

آووکادو: یکی از پرطرفدارترین و البته مفیدترین مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن موجود در این کره خاکی، آووکادو است. اگر چه برخی معتقدند که مصرف این میوه به دلیل داشتن چربی زیاد چندان مناسب نیست، اما باید بدانید که چربی موجود در آن از نوع چربی های غیر اشباع بوده و نه تنها کلسترول را بالا نمی برد، بلکه در درمان بسیاری از بیماری ها نیز موثر است. به دلیل داشتن ذخایر ویتامین K و اسید فولیت در انعقاد خون، تقویت حافظه و افزایش توانایی ذهنی بسیار موثر است. به علاوه دارای مقادیری ویتامین C که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها و سموم موجود در مغز، کمک می کند.

توت فرنگی: مطمئنا در همه مقالات مربوط به مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن ، با توت فرنگی و خواص آن برخورد خواهید داشت. این میوه بسیار خوشمزه و البته محبوب، ترکیبات بسیار مفیدی دارد که مهم تر از همه، از بروز بیماری های ذهنی مرتبط با پیری مثل آلزایمر ، جلوگیری می کند. انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان بالا، از ترکیبات اصلی این میوه به شمار می آید. تحقیقات نشان داده، توت فرنگی حتی اختلالات ایجاد شده در دوران پیری را که غالبا به صورت فراموشی مشاهده شده، برطرف می کند. به عبارتی توت فرنگی از غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی می باشد.

تقویت حافظه و ذهن با چغندر

اغلب طرفداران سبزیجات، مصرف چغندر را در دستور کار خود قرار داده و علاقه خاصی به آن دارند، هر چند که ممکن است چندان مفید به نظر نرسد. باید گفت که ارزش غذایی این گیاه از بسیاری از سبزیجاتی که مصرف می کنیم، بیشتر است، در حالی که اطلاعات چندانی در مورد آن نداریم. چغندر از مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن است که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می باشد و به تقویت سیستم گردش خون در مغز کمک بسیاری کرده و موجب تولید سلول های مغزی جدید می شود. از طرفی به دلیل داشتن کالری و کربوهیدرات، منبع خوبی برای تامین انرژی در فعالیت های سنگین محسوب می شود. به علاوه، سموم موجود در خون را به راحتی دفع کرده و خون تازه و سالم را به عروق مغز می رساند.

فواید ماهی در تقویت ذهن و حافظه

زمانی که بحث از مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن می شود، ماهی ها جز اولین مواردی هستند که ذهن را درگیر می کنند. منظور از ماهی در مسئله تقویت حافظه، در واقع ماهی های چربی هستند که دارای امگا 3 بوده و اسیدهای چرب مفید داشته باشند. از آن جایی که تقریبا 60 درصد از حجم مغز را چربی تشکیل داده، بنابراین مغز برای ادامه فعالیت به چربی های مفید مثل امگا 3 نیاز دارد. از طرفی، تشکیل و تولید سلول های مغزی جدید، نیاز به چربی دارد. به گفته محققان، کسانی که در هفته، دست کم 1 بار ماهی مصرف می کنند، از نظر تولید سلول خاکستری مغز غنی تر هستند. سلول های خاکستری نیز مستقیما بر عملکرد حافظه و پیشگیری از آلزایمر در فرد مفید است.

مغزها حاوی ترکیبات مفید برای تقویت حافظه

به گفته محققان، مغزها با افزایش سلامت قلب باعث تضمین سلامت مغز و تقویت عملکرد آن می شوند. مصرف مغزها علاوه بر افزایش قدرت حافظه، از بروز بیماری های مرتبط با انتقال دهنده های عصبی نیز جلوگیری می کند. به علاوه طی تحقیقات متعدد مشخص شد که زنانی که در دوران جوانی مرتبا مغزهای سالم مصرف می کنند، در سنین پیری ذهنی هوشیار تر داشته و خطر ابتلا به آلزایمر را از خود دور می کنند. ویتامین E، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب غیر اشباع، از ترکیبات عالی و مفید در مغزها هستند.

تاثیر ویتامین D بر عملکرد حافظه و ذهن

ویتامین دی یکی از مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن است. کمبود ویتامین D در بدن علاوه بر مشکلاتی که برای سیستم اسکلتی ایجاد می کند، می تواند مغز را دچار آسیب های جدی کرده و علاوه بر افزایش خطر ابتلا به افسردگی، عملکرد ذهنی را در فرد کاهش دهد. لبنیات، برخی سبزیجات و نور خورشید، از منابع عمده و در دسترس دریافت ویتامین D هستند. به علاوه، یک سری مکمل ها نیز می تواند کمبود بدن در این زمینه را جبران کند.

نوشیدنی های تقویت کننده حافظه

نوشیدنی های قندی و الکل، به دلیل ایجاد خشکی در مغز، از جمله مواردی هستند که پزشکان توصیه اکید بر حذف آنها دارند. در عوض نوشیدن آب، بین 8 تا 10 لیوان در روز بسیار تاکید شده است. آب علاوه بر حفظ میزان رطوبت بدن، به تولید سلول های مغزی کمک کرده و تا حد زیادی بیماری های روانی را که در اثر خشکی مغز به وجود می آیند، برطرف می کند.

چای سبز یکی از اعجاب انگیز ترین نوشیدنی هایی است که هنوز هم با وجود مطالعات فراوان، هر روزه خواص جدیدی در آن کشف می شود. علاوه بر تقویت حافظه، آنتی اکسیدان موجود در چای سبز، به تقویت عملکرد مغز، ایجاد هوشیاری، آرامش و پیشگیری از فراموشی کمک می کند. ترکیبات موجود در چای سبز، به تولید هر چه بیشتر انتقال دهنده های عصبی و ایجاد حس سرخوشی در فرد منجر می شود.

شکلات تلخ تقویت کننده حافظه

بر اساس تحقیقات مجله اینترنتی ماه شکلات تلخ نیز یکی دیگر از مواد غذایی تقویت کننده حافظه و ذهن است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است. شکلات تلخ در صورتی که درصد کاکائو بیشتری داشته باشد، حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که با تقویت گردش خون، به بهبود فعالیت های مغزی کمک می کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
dietmemoryحافظهرژیمرژیم غذایی
Comments (4)
Add Comment
  • Faeze

    مثل همیشه عالی بود مطلبتون

  • Jaber

    مطلب کامل و خوبی بود. ممنون

  • Hasti

    قرص و دارو نداره برا تقویت حافظه؟

    • سردبیر

      سلام وقت بخیر
      بله قطعا داروهایی در این زمینه وجود دارند اما تاکید مقاله مصرف مواد غذایی و تقویت حافظه به صورت طبیعی می باشد نه به وسیله داروهای شیمیایی . برای استفاده از قرص و دارو می بایست با پزشک خود مشورت نمایید.