مضرات تند غذا خوردن

غذا خوردن یکی از عاداتی است که ما هر روزه در حال تکرار آن هستیم و برای بسیاری از افراد، ممکن است این عادت چندان مورد توجه و اهمیت نباشد. اما باید بدانید رعایت نکردن یک سری نکات هنگام غذا خوردن، از مسائلی است که علی رغم اعتقاد برخی افراد، مشکلات متعددی را برای سلامت بدن ایجاد خواهد کرد. مضرات تند غذا خوردن یکی از مواردی است که درصد بسیاری از مردم به آن عادت دارند و از آن متضرر می شوندو جالب است که اصلا در مورد پیامد های زیان بار آن نیز، اطلاعاتی ندارند.

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که اولین و مشخص ترین مضرات تند غذا خوردن ، چاقی و اضافه وزن است که به نظر می رسد این روزها زیاد مورد توجه افراد قرار گرفته و تلاش می کنند تا به هر طریقی از آن جلوگیری نمایند. در مجله سلامت ماه ، اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع خواهید خواند.

آسیب ها و مضرات تند غذا خوردن

آیا تاکنون به این مسئله توجه کرده اید که معمولا طول مدت غذا خوردن شما چه قدر است، یا در واقع چه قدر طول می کشد تا یک وعده غذایی را به طور کامل میل نمایید؟

بر اساس تحقیقاتی که محققان انجام داده اند، به طور متوسط، 20 دقیقه طول خواهد کشید تا مغز به معده فرمان سیری دهد و فرد از ادامه غذا خوردن دست بکشد. افرادی که با سرعت زیاد غذا می خورند، قبل از ارسال پیغام مغز در این زمینه، بدون اینکه اطلاعی در این زمینه داشته باشند کالری زیادی را وارد بدن خود می کنند. در مقابل، زمانی که شما مدت زیادی را برای غذا خوردن صرف می کنید، در مدت زمان مشخص، یعنی همان 20 دقیقه، هم زمان با دریافت کالری مورد نیاز، مغز فرمان می دهد که معده پر شده و دیگر نیازی به صرف غذا نیست.

البته مطمئنا توصیه در زمینه رعایت سرعت مناسب در خوردن غذا، فقط مختص به مسئله دریافت کالری نیست، بلکه مضرات تند غذا خوردن ، می تواند عوارض دیگری نیز به دنبال داشته باشد.

حمله قلبی از جمله مضرات تند غذا خوردن

از جمله مهمترین اختلالاتی که ممکن است در نتیجه مضرات تند غذا خوردن در فرد ایجاد شود، برزو حملات قلبی است! زمانی که با سرعت زیاد غذا می خورید، ممکن است حجم زیادی از غذا درون معده به صورت هضم نشده باقی بماند. در این حالت فرد احساس سنگینی کرده و در مواقعی که این حالت شدت یابد، ممکن است حتی با سکته قلبی نیز اشتباه گرفته شود. با افزایش دفعات سنگینی معده، به تدریج مشکلاتی مثل رفلاکس یا اختلال در ادرار و دفع ایجاد می شود که برای درمان آنها باید با پزشک مشورت نمود.

معده فقط می تواند مقدار مشخصی از غذا را در یک مدت زمانی مشخص، هضم کند. زمانی که در این زمان، حجم غذای وارد شده زیاد باشد، توانایی معده دچار اختلال شده و مشکلاتی از جمله سنگینی معده ایجاد می شود و فرد احساس می کند جسمی به اندازه یک سنگ در معده دارد.

تند غذا بخورید، چاق می شوید!

همان گونه که اشاره کردیم، سرعت بالا در غذا خوردن، موجب افزایش وزن می شود. معمولا حدود 20 دقیقه طول می کشد تا معده به مغز پیغام تکمیل ظرفیت بفرستد. در واقع پس از 20 دقیقه، مغز به فرد دستور می دهد که معده پر شده و دیگر نیازی به خوردن غذای بیشتر نیست. افرادی که با سرعت بالا غذا می خورند، پیش از صدور فرمان مغز، مقدار زیادی کالری وارد بدن کرده اند. در واقع مبنای آنها در سیر شدن، افزایش حجم معده است، نه دستور مغز. به همین دلیل یکی دیگر از مضرات تند غذا خوردن این است که کالری بیش از نیاز بدن، وارد شده و فرد دچار اضافه وزن و چاقی می شود.

عدم ارتباط میان گرسنگی و سیگنال های مربوط به سیری

سرعت بالا در غذا خوردن باعث می شود تا فرد به تدریج نسبت به سیگنال های بدن در مورد گرسنگی و سیری، هیچ واکنشی نشان دهد. در واقع زمانی که تند غذا خوردن به یک عادت تبدیل می شود، فرد از روی احساسات، غذا می خورد نه بر اساس نیاز بدن. اما در صورتی که با حوصله و در زمان مشخص با سرعت متعادل غذا بخورید، بدن سیگنال های گرسنگی یا سیری را به موقع ارسال می کند. یعنی هر موقع نیاز به دریافت کالری بود، فرد احساس گرسنگی می کند و هرگاه مواد مغذی مورد نیاز برای بدن تامین شد، مغز دستوری سیری را صادر می کند، این نیز از دیگر موارد مضرات تند غذا خوردن بود.

کالری زیاد، رضایت کم

به گفته محققان، زمانی که فرد با سرعت بالا غذا می خورد، در واقع هیچ لذتی از غذا خوردن نبرده و فقط کالری اضافی وارد بدن کرده است. سرعت بالا در غذا خوردن، فرصت چشیدن طعم غذا را از فرد گرفته و هیچ حس رضایتمندی از غذا خوردن در فرد ایجاد نخواهد کرد.

مدت زمان مناسب برای غذا خوردن

مدت زمان غذا خوردن مستقیما با مقدار حجم غذا و وعده غذایی، مرتبط است. اگر منظور، زمان مناسب برای خوردن تنقلات است، باید طوری با فاصله زمانی تا وعده غذایی بعد تنظیم شود که اشتها را کور نکند. البته زمان 29 دقیقه ای برای صرف غذا، بهترین زمان است. زیرا در این مدت، معده و مغز فرصت کافی برای تبادل پیام های عصبی را خواهند داشت. در برخی مواقع که به دلیل مشغله کاری یا هر مورد دیگری، امکان غذا خوردن در زمان مناسب وجود ندارد، تند غذا خوردن مسئله ای نیست، اما باید توجه داشت که به عادت تبدیل نشود.

علاوه بر مضرات تند غذا خوردن ، عادات غذایی دیگری نیز هستند که بسیار آسیب زا بوده و سلامت فرد را به خطر می اندازد. برای پیشگیری از این عادات، ابتدا باید آنها را شناخت و نسبت به مضرات آن آگاهی پیدا کرد. از جمله این عادت ها :

  • خوردن تنقلات هنگام تماشای تلویزیون
  • داشتن استرس زیاد به دلیل مسائل مختلف که مستقیما بر اشتها تاثیر گذار است.
  • نداشتن برنامه مشخص برای زمان ناهار و شام
  • خوردن مکرر غذا در بیرون از منزل، منظور آن دسته از افرادی است که بیشتر وعده های غذایی خود را خارج از منزل صرف می کنند.

عادت های غذایی مضر برای بدن

تند تند غذای خوردن از جمله شایع ترین عادت های غذایی مضر برای بدن است که اغلب در سنین پایین مشاهده می شود. دقت کنید زمانی که با سرعت زیاد غذا می خورید، مغز در ارسال پیغام به معده برای توقف خوردن، دچار اختلال خواهد شد و بدن مقدار کالری بیشتری دریافت کرده و دچار اضافه وزن می شوید.

این موارد نیز می تواند همانند تند غذا خوردن، بر وزن و سیستم گوارش تاثیر گذار باشد اما با چند راهکار ساده می توان عادات و مضرات تند غذا خوردن را کنار گذاشت. برای مثال تعداد دفعات مراجعه به فست و فود و رستوران را به تدریج کاهش داده، تا زمانی که به طور کلی به غذای خانگی عادت کنید و دیگر تمایلی برای صرف غذا در خارج از منزل نداشته باشید. تا حد امکان از تنقلات سالم و خانگی استفاده کنید.

جدول زمانی ترتیب دهید که در آن زمان خوردن غذا، مشخص شده باشد. یعنی قانونی در خانه وجود داشته باشد که بر طبق آن همه اعضا در یک ساعت مشخص، برای صرف ناهار یا شام در منزل حضور داشته باشند و بالاخره اینکه تا حد ممکن، در صورت داشتن استرس، اشتها را کنترل کنید. امیدواریم از خواندن این مطلب در مورد مضرات تند غذا خوردن از مجله اینترنتی ماه استفاده برده باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالات رژیم غذایی ما را دنبال کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diethealthرژیمرژیم غذاییسلامت
Comments (2)
Add Comment
  • الاس

    غذاخوردن، تندتند خیلی حال میده

  • zahra

    مطالب جالب و آموزنده بودند ..