مصرف ملاتونین در بارداری

ملاتونین هورمونی طبیعی است که تنظیم ساعت خواب و بیداری در بدن را بر عهده دارد. در واقع وجود ملاتونین در بدن باعث می شود که فرد در ساعات خاصی به خواب رفته و در ساعات مشخصی به فعالیت بپردازد. البته ملاتونین تنها در تنظیم خواب موثر نیست و موارد دیگری را نیز شامل می شود. اما نکته اینجاست که آیا وجود و ترشح  هورمون ملاتونین در دوران بارداری ، مادر و جنین را در معرض خطر قرار نمی دهد و آیا اصلا بدن مادر به مصرف ملاتونین در دوران بارداری نیاز دارد یا خیر. تحقیقات انجام شده در مورد عوارض مصرف ملاتونین در بارداری نشان می دهد که وجود ملاتونین در بدن مادر، علاوه بر اینکه ضرورت دارد، موجب بروز تاثیرات مثبتی بر فعالیت مغزی جنین نیز خواهد شد. در ادامه مقاله از مجله سلامت ماه ، در مورد هورمون ملاتونین و تاثیر آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

مصرف ملاتونین در بارداری و درباره آن

همان طور که گفتیم، ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند و به طور طبیعی در بدن ترشح می شود. گاهی اوقات به دلیل اختلال در خواب، فرد به مصرف مکمل های ملاتونین روی می آورد که قبل از چنین اقدامی باید در مورد آن با پزشک مشورت نماید. اما در مورد منع مصرف ملاتونین در بارداری ، باید گفت که این هورمون توسط تخمدان ها و جفت، به طور طبیعی در بدن تولید می شود.

در حقیقت این دو عضو، خود ترشح کننده مقادیری ملاتونین در بدن هستند و در جریان بارداری و زایمان، هورمون های دیگری نیز مورد استفاده قرار می دهند. در هفته 24 و 32، مقدار ترشح این هورمون به شکل چشمگیری افزایش می یابد.

مصرف ملاتونین در بارداری با همکاری اکسی توسین، وضعیت مادر را در جریان نگه داری جنین، کمک بسیاری می کند. مصرف مکمل های ملاتونین، مستقیما مادر و جنین را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا سریعا با خون همراه شده و از طریق بند ناف به جنین منتقل می شود.

برخی افراد بر این باورند که ملاتونین ماده ای است که به طور طبیعی در بدن تولید و مورد استفاده قرار می گیرد، پس مصرف مکمل های آن هیچ عارضه نمی تواند داشته باشد، اما باید گفت که تنها صرف وجود این ماده به طور طبیعی در بدن، نشان دهنده بی خطر بودن آن نیست. باید قبل از مصرف از پزشک در مورد عوارض جانب آن پرسید.

عوارض مصرف ملاتونین در بارداری

مصرف ملاتونین در دوران بارداری ، چندان توصیه شده نیست و در مورد بی خطر بودن آن، شبهاتی وجود دارد. حتی در غیر از دوران بارداری نیز، مصرف طولانی مدت مکمل های ملاتونین می تواند اثرات نامطلوبی به دنبال داشته باشد. به گفته محققان، مصرف زیاد ملاتونین در دوران بارداری هم موجب افزایش وزن مادر و جنین می شود و هم خطر سقط را به دنبال خواهد داشت. گیجی، تهوع، سردرد و تاری دید از جمله نشانه های مصرف بیش از حد ملاتونین است.

مزایای مصرف ملاتونین در بارداری

اگر چه هنوز به طور کامل در مورد مفید یا مضر بودن قطعی مصرف این هورمون در دوران بارداری، اطلاعات چندانی دردست نیست، اما برخی پزشکان بر این باورند که مصرف مکمل ملاتونین در بارداری می تواند تاثیراتی از جمله افزایش قدرت باروری، کاهش خطر زایمان زودرس، بهبود عملکرد جفت و بهبود وضعیت خواب در مادران داشته باشد.

عوارض مصرف ملاتونین

ملاتونین علاوه بر ترشح طبیعی، از طریق مصرف برخی مکمل ها نیز قابل تامین است. در واقع در مواردی که فرد دچار کاهش ترشح ملاتونین شده باشد، با استفاده از مکمل های این هورمون، می توان کمبود آن را در بدن جبران کرد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف این مکمل ها یک سری عوارض جانبی به دنبال دارد.

بهتر است که مضرات بی خوابی برای بدن را با هم مروری کنیم.

بی نظمی در ضربان قلب، گرفتگی عضلات، کابوس دیدن در طول خواب، خشونت و پرخاشگری، تغییر در وضعیت اشتها که در مواردی فرد را به پرخوری کشانده و گاهی موجب کاهش میل به غذا می شود، اسهال، گیجی، ضعف و احساس سرما یا گرمای شدید.

دقت داشته باشید که قبل از مصرف این مکمل ها باید با پزشک در مورد وضعیت هورمون ملاتونین در بدن مشورت کرده و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. در مواردی ممکن است کمبود خواب، علت دیگری داشته باشد.

راهنمای مصرف قرص ملاتونین

مکمل های ملاتونین معمولا به شکل قرص مصرف می شوند و دوز آنها معمولا 1 تا 3 میلی گرم است، یعنی حدود 20 برابر بیش از آن چه که در بدن تولید می شود. پس به دلیل تغییر چشمگیری که ایجاد می کند، حتما باید قبل از مصرف مورد تایید پزشک قرار گیرد. از آنجایی که این هورمون بر چرخه خواب و بیداری تاثیر گذار است، بهتر است در ساعت مشخص آن را مصرف کنید تا اختلالی در ساعت خواب ایجاد نشود.

راهکارهای خواب راحت در دوران بارداری

برای همه افراد ممکن است این وضعیت به وجود آید که در برخی روزها، دچار بی خوابی شده و با اختلالات خواب رو به رو شوند. این حالت در زنان باردار بسیار حادتر بوده و موجب ناآرامی روانی نیز می شود که تاثیرات منفی بر روی جنین خواهد داشت. بهتر است قبل از روی آوردن به مصرف داروهای شیمیایی، روش های طبیعی را برای بهبود وضعیت خواب و درمان بی خوابی مزمن انتخاب کنید.

روش هایی مثل عدم استفاده از دستگاه های الکترونیکی قبل از خواب، اولین و بهترین گزینه برای درمان بی خوابی دوران بارداری است. نور متساطع شده از وسایلی مثل تلویزیون، لپ تاپ و گوشی موبایل، مستقیما بر ترشح هورمون ها در بدن تاثیرگذار بوده و موجب بی نظمی در آنها می شود. پس بهتر است ساعات منتهی به پایان شب، کار با آنها را کنار بگذارید.

تنظیم نور و دمای اتاق

دما و نور اتاق باید در حد متعادل تنظیم شود. دمای 65 درجه فارنهایت، بهترین دما است و هر چه اتاق تاریک تر باشد، خواب راحت تری خواهید داشت.

داشتن ساعت خواب منظم

سعی کنید ساعت مشخصی برای خواب و بیدار شدن داشته باشید تا بدن بر اساس همین ساعت، تنظیم شده و دچار بی نظمی نشود.

مصرف ملاتونین در دوران بارداری ، مفید یا مضر؟

ملاتونین هورمونی است که توسط غدد پینه آل ترشح شده و وظیفه تنظیم چرخه خواب و بیداری را بر عهده دارد. ساعت طبیعی بدن و مقدار نوری که در طول روز دریافت می کنید، تعیین کننده میزان ملاتونینی است که از غدد پینه آل ترشح می شود. به طور کلی، سطح ملاتونین از ساعات اولیه عصر، افزایش یافته و در هنگام تاریکی هوا به اوج می رسد. هر چه به ساعت خواب نزدیک تر شوید، مقدار این هورمون زیاد شده و با روشن شدن هوا به تدریج کاهش می یابد و به این ترتیب این چرخه همچنان ادامه دارد. در واقع کاهش مقدار ملاتونین موجب می شود تا فرد، صبح از خواب بیدار شود.

پیشنهاد ما؛ مطالعه مقاله در مورد میزان خواب در سنین مختلف است.

در فصل پاییز و زمستان، به دلیل کوتاه بودن روز، چرخه افزایش و کاهش ترشح ملاتونین که به مقدار روشنایی روز نیز بستگی دارد، با اختلال مواجه می شود. در نتیجه، ضعف و بی حالی گریبانگیر فرد می شود و به عنوان عارضه فصل زمستان بسیاری از افراد را درگیر می کند.  با این حال، روشنایی طبیعی روز، تنها عامل تاثیر گذار بر ترشح ملاتونین نیست.

غذاهایی مثل گوجه فرنگی، شیر گاو، گردو، توت فرنگی، آلبالو، برنج و زیتون نیز از منابع غنی ملاتونین به شمار می آیند. بر اساس یافته کارشناس مجله اینترنتی ماه زمانی که در هر ساعت از روز، این غذاها را مصرف کنید، احساس خواب آلودگی خواهید داشت، حتی اگر در روشنایی روز قرار داشته باشید نیز مصرف ملاتونین در بارداری نمی تواند این غذاها را جبران کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthpregnancyبارداریسلامت
Comments (2)
Add Comment
  • مامانگل

    درمورد کهیر بارداری مطلب بزارید لطفا

  • عاطفه

    سلام خیلی خوب بود لطفا بازم اطلاعاتی رو درباره دوران بارداری و زایمان قراربدید روی سایت