مزایای نور خورشید برای سلامت بدن

تنها گیاهان برای زنده ماندن نیاز به جذب نور خورشید ندارند. بلکه انسان ها و حیوانات نیز به همان میزان وابسته به وجود خورشید هستند. نور خورشید علاوه بر ویتامین D ، ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری را برای بدن فراهم آورده و می تواند در درمان برخی بیماری ها، کمک کننده باشد. اما همان گونه که بارها از طریق منابع بسیاری اشاره شده، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه های خورشید به عنوان مثال برای برنزه کردن پوست ، موجب بروز آسیب های پوستی شده و حتی در مواردی، منجر به سرطان پوست خواهد شد. جهت آشنایی با مزایای نور خورشید برای سلامت بدن و اینکه به جز ویتامین D چه فواید دیگری دارد مقاله مجله سلامت ماه مطالعه نمایید.

اثرات و مزایای نور خورشید برای سلامت بدن

تا کنون در مورد اینکه نور خورشید مضرات بسیاری برای پوست دارد، مطالب بسیاری شنیده ایم. اما آیا به این مطلب دقت کرده اید که مزایای نور خورشید برای سلامت بدن چیست؟ ترشح هورمون ها در بدن تا حد زیادی بستگی به نور و تاریکی دارد. نور خورشید موجب ترشح هورمونی به نام سروتونین در مغز می شود که به طور مستقیم بر ایجاد حس شادی و نشاط در فرد کمک می کند. تاریکی و شب نیز، غدد مربوط به ترشح هورمونی به نام ملاتونین را تحریک می کند که موجب ایجاد حس آرامش در فرد شده و خواب راحت را فراهم می آورد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، یعنی داشتن نشاط بیشتر و کمبود سروتونین نیز می تواند خطر ابتلا به افسردگی را در فرد افزایش دهد. البته این مورد تنها مزایای نور خورشید برای سلامت بدن محسوب نمی شود، بلکه موارد دیگری را نیز شامل می شود.

تاثیر نور خورشید بر سلامت روحی

همان طور که اشاره شد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب تحریک ترشح هورمونی به نام سروتونین در مغز می شود که مستقیما با ایجاد حس شادی و نشاط در ارتباط است. کمبود این ماده در مغز، به ویژه در فصل پاییز و زمستان به دلیل کوتاه بودن روز و کاهش دریافت نور خورشید، موجب شده تا تقریبا اغلب افراد در این موقع از سال، دچار نوعی افسردگی و بی حالی شوند. یکی از روش هایی که پزشکان برای درمان افسردگی های خفیف در نظر می گیرند، نور درمانی است که با کمک خورشید انجام می شود. پس با صراحت می توان گفت که یکی از مزایای نور خورشید برای سلامت بدن ، بهبود وضعیت روحی در افراد است.

کاهش فشار خون با قرار گرفتن در برابر نور خورشید

بر اساس تحقیقات انجام شده پزشکان به این نتیجه رسیدند که نوعی ماده شیمیایی به نام نیتریک اکسید که وجود آن موجب تنظیم فشار خون می شود، با قرار گرفتن در برابر نور خورشید در بدن ترشح می شود. این یافته، از مواردی بود که برای کارشناسان اهمیت ویژه ای داشت، زیرا تا آن زمان گمان می کردند که نور خورشید تنها مزیتی که دارد، تولید ویتامین D در بدن است. به گفته محققان نور خورشید نه تنها موجب سلامتی در فرد می شود، بلکه طول عمر را نیز افزایش می دهد. زیرا با کاهش سطح فشار خون امکان بروز انواع آسیب های قلبی عروقی کاهش یافته، در نتیجه یکی از آمار مرگ و میر تقریبا کم تاثیر خواهد شد.

استحکام استخوان ها

تابش نور خورشید بر بدن موجب ایجاد تغییراتی خواهد شد، به این صورت که برخی از چربی های موجود در بدن در اثر تابش به ویتامین D تبدیل می شوند. ویتامین D از جمله ترکیبات ضروری برای استحکام و تراکم استخوان هاست. ویتامین D3 که از انواع مختلف ویتامین D است، موجب تراکم بیشتر استخوان ها خواهد شد. قرار گرفتن در برابر تابش نور خورشید آن هم در ساعات مناسب، باعث افزایش تراکم استخوان ها شده و خطر ابتلا به برخی بیماری های مفاصل و استخوان در فرد را کاهش می دهد.

همچنین ثابت شده که کودکانی که در ماه های اول زندگی بیشتر در برابر نور خورشید باشند، نسبت به دیگران قد بلندتری خواهند داشت. در واقع تابش نور خورشید با حفظ نکات اصولی، می تواند در تراکم استخوان ها و رشد کودکان بسیار موثر باشد.

بهبود عملکرد مغز از مزایای نور خورشید

ویتامین D علاوه بر تراکم استخوان ها و کمک به حفظ سلامت آنها، تاثیر مستقیمی بر عملکرد مغز نیز دارد. بر اساس تحقیقات، هر چه میزان ویتامین D و کلسیم موجود در خون بیشتر باشد، فعالیت های مغزی با قوت و دقت بیشتری انجام خواهد گرفت. به علاوه وجود ویتامین D باعث تولید و رشد سلول های یادگیری مغز شده و توانایی حافظه را افزایش می دهد.

افزایش کیفیت خواب

نور خورشید، موجب ترشح ماده ای به نام ملاتونین در مغز می شود. ملاتونین در طول روز مغز را هوشیار نگه داشته و این پیغام را در بر دارد که در روشنایی روز، باید به فعالیت ادامه داد. با تاریک شدن هوا، کاهش ترشح ملاتونین نشان دهنده این مطلب است که به تدریج زمان استراحت فرا رسیده و فرد باید به خواب رود. هر چه مقدار ترشح ملاتونین در طول روز کمتر باشد، خواب شبانه با اختلالات بیشتری همراه خواهد بود

نور خورشید و کاهش نشانه های هشدار دهنده آلزایمر

به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات 9 صبح تا 6 بعد از ظهر، بسیاری از علائم آلزایمر را در بیماران کاهش می دهد. برای مثال در مقایسه بیماران آلزایمری مشخص شد آن دسته از افرادی که فعالیت های روزانه شان، بیشتر در خارج از منزل بوده و در معرض نور خورشید قرار داشته اند، کمتر دچار افسردگی، فراموشی و اختلال در خواب شبانه شده اند.

نور خورشید موثر در درمان آسیب های پوستی

تحقیقات نشان می دهد یکی مزایای نور خورشید برای سلامت بدن درمان بسیاری از بیماری های پوستی مثل آکنه ، اگزما ، پیسی و مواردی از این دست به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی است. به گفته محققان، بیماران مبتلا به پیسی ، پس از یک آزمایش 4 هفته ای و با کمک نورتراپی ، تا 84 درصد در علائم بیماری بهبود یافته اند. البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که به دلیل تاثیری که نور خورشید بر پوست داشته و ممکن است در طولانی مدت موجب بروز سرطان پوست شود، باید بهره مندی از مزایای نور خورشید جهت درمان آسیب های پوستی، زیر نظر پزشک انجام شده و روش درمانی را پزشک انتخاب نماید.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از مزایای نور خورشید

کمبود ویتامین D در بدن، خطر ابتلا به سرطان روده و سینه را در افراد افزایش می دهد. طی یک تحقیق جامع، محققان آمریکایی متوجه شدند که درصد ابتلا به سرطان روده در دو شهر نیویورک و مکزیکوسیتی کاملا با هم متفاوت است. بعدها و پس از مشخص شدن تاثیر ویتامین D بر بروز سرطان ها، مشخص شد که میزان تابش نور خورشید در این دو شهر با هم متفاوت بوده، بنابراین درصد دریافت ویتامین D در افراد موجب شده تا آمار ابتلا به سرطان کمی متفاوت باشد.

نور خورشید باعث تقویت سیستم ایمنی می شود

نور خورشید موجب افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن خواهد شد. گلبول های سفید که از جمله اجزای اساسی سیستم ایمنی هستند و در مبارزه با بیماری ها و عوامل بیماری زا بسیار موثر اند، در نور خورشید رشد بیشتری داشته و قدرت نابود کنندگی در آن ها افزایش می یابد. به عبارتی یکی از مزایای نور خورشید برای سلامت بدن تقویت گلبول های سفید خون است. کارشناسان مجله اینترنتی ماه می گویند در کنار تمامی فواید نور خورشید باید توجه داشت که فقط 20 تا 30 دقیقه پیاده روی در نور خورشید، آن هم در ساعات مناسب، می تواند در حفظ سلامت فردی موثر باشد و بیش از این مقدار، موجب آسیب جدی به پوست خواهد شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthvitaminsسلامتویتامین
Comments (0)
Add Comment