مزایای درمانی حمام نمک

از هزاران سال پیش انسان ها به فواید حمام نمک پی برده و همواره از آن به عنوان یک راه درمانی مناسب و کم هزینه جهت بهبودی در انواع امراض، بهره برده اند. اولین بار فردی به نام هیپوکلریت در سال 460 قبل از میلاد، تفاوت حمام با آب شیرین و شور را کشف کرد و متوجه شد که آب شور در درمان زخم های ایجاد شده بر روی دستان ماهیگیران، تاثیر بیشتری دارد. بعدها و در قرن 16 میلادی، یکی از پزشکان یونانی به صراحت عنوان کرد که آب دریا به دلیل داشتن مقادیر زیادی نمک، بیش از هر روش طبیعی دیگر، می تواند در درمان انواع بیماری ها موثر باشد. مطالعات مجله سلامت نشان می دهد مزایای درمانی حمام نمک در زمان حال، بسیار بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و پزشکان تاثیر مثبت آن را مورد تایید قرار داده اند.

در مورد خواص این حمام و روش های مختلف استعمال آن، اطلاعات بیشتری را در این مقاله اختیار شما قرار خواهیم داد.

فواید و مزایای درمانی حمام نمک

حمام نمک، همان گونه که اشاره شد یکی از انواع روش های درمانی تقریبا سنتی است که از هزاران سال پیش، مورد توجه مردم در سراسر دنیا قرار گرفته است. در این روش از محلول منیزیم سولفات یا همان آب دریا استفاده می شود و با مخلوط آن با آب گرم، محلولی پدید می آید که دوش گرفتن با آن، خواص بی نظیری دارد. از جمله مهم ترین مزایای درمانی حمام نمک عبارتند از

کاهش استرس و فشار روحی با حمام نمک

به طور کلی دوش آب گرم، یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش استرس و فشار روحی است. در واقع قرار گرفتن در زیر آب گرم، تمامی نگرانی ها و مشکلات ذهنی را دست کم برای دقایقی از بین برده و فرد را به آرامشی عمیق فرو می برد. محققان نیز تاکید دارند که دوش گرفتن، راه کاری مناسب جهت از بین بردن فشار روحی است. این تاثیرگذاری زمانی دو چندان خواهد شد که آب با مواد معدنی دیگری مثل نمک هیمالیایی، مخلوط شده باشد. این روش درمانی را محققان با عنوان بالنئوتراپی می شناسند.

به گفته دکتر میشائیل ایروان، یکی از محققان تیم تحقیقی مرکز روانشناسی، تنها 30 دقیقه استراحت در آب شور، می تواند منجر به بازگرداندن انرژی از دست رفته در طول روز شود. از نظر وی، هر چند دقیقه قرار گرفتن در این آب، هورمون های مرتبط با استرس را تنظیم کرده، استرس و فشار عصبی را کاهش داده، قوه تمرکز فرد را تقویت کرده و بدن را از لحاظ فیزیکی نیز به آرامش می رساند.

جذب مواد معدنی از طریق حمام نمک

ترکیب نمک هیمالیایی با آب، یکی از راه های انتقال مواد معدنی و املاح به بدن است. طی فرآیندی به نام جذب پوستی، بسیاری از ترکیبات معدنی موجود در این محلول، از طریق پوست وارد بدن شده و حتی در مواردی، میزان جذب از این طریق بسیار موثرتر از مصرف مکمل هاست. از جمله این ترکیبات معدنی، زینک، آهن، پتاسیم، منیزیم، فسفات، منگنز، سلنیوم، سدیم و مس است که مجموع آنها در نمک هیمالیایی باعث شده ترکیب آن با آب، یکی از بهترین نوع محلول ها برای بهره مندی از مزایای درمانی حمام نمک باشد.

حمام نمک سموم را از بدن دفع می کند

ما در طول روز در معرض انواع آلودگی ها و سموم قرار داریم. از سموم موجود در هوا و غذا گرفته تا آب و محیط زیست. جالب است بدانید که هر انسان در طول روز چیزی در حدود 700000 تا 2.1 میلیون سم، وارد بدنش می شود. در مواردی، تجمع این سموم در بدن خود عاملی برای ایجاد انواع سرطان هاست. تحقیقات متعدد ثابت کرده که دوش آب شور با نمک هیمالیایی، باعث می شود تا مقدار زیادی از سموم موجود در بدن، از طریق پوست، دفع شود.

خواب راحت: اگر شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که دچار اختلالات خواب بوده و این مشکل بر تمامی جنبه های زندگی شخصی شما تاثیر گذار بوده است، از مزایای درمانی حمام نمک غافل نشوید. محلول آب گرم و نمک هیمالیایی کمک می کند تا کاهش دمای طبیعی در هنگام خواب، تاثیری بر کیفیت خواب نداشته و با دفع سموم و ایجاد حس آرامش در فرد، به داشتن خوابی راحت و بی دغدغه، کمک می کند.

حمام نمک تسکین دهنده درد

افرادی که مبتلا به آرتروز یا گرفتگی مفاصل بوده یا به هر دلیل در عضلات و استخوانها با مشکل رو به رو هستند، می توانند با کمک مزایای درمانی حمام نمک تا حد زیادی درد و ورم ناشی از آن را از بین برده و تسکین یابند. حدود 30 سال پیش، یک محقق ثابت کرد که دوش آب شور، کمک می کند تا علاوه بر کاهش درد، امکان حرکت دادن مفاصل فراهم شده و فرد از حالت خشکی و درد ناشی از فعالیت مفاصل، فارغ شود. در صورتی که مقداری روغن رزماری یا مکمل ویتامین E نیز به محلول آب و نمک اضافه شود، کارکرد آن بسیار موثرتر خواهد بود. بر خلاف روش های درمان دارویی، این روش هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و با خیال راحت می توان از آن استفاده کرد.

خواص ضد باکتریایی نمک حمام در پاکسازی پوست

به طور کلی نمک دارای خواص ضد باکتریایی است که ترکیب آن با آب گرم باعث می شود که ضمن حفظ رطوبت پوست، انواع مشکلات پوستی مثل اگزما یا حساسیت های شدید از بین برود. به علاه دارای خواص شگفت انگیزی است که حتی می توان با کمک آنها، خشکی پوست و تغییر حالت آن در اثر انجام فعالیت های سنگین و خشن را درمان کرد.

حمام نمک موثر در تقویت سیستم گردش خون

اگر دست و پای شما دائما خواب رفته و دچار کرختی و بی حسی می شود، شما دچار اختلال در سیستم گردش خون هستید. قرار گرفتن در یک وان آب گرم و ترکیب آن با نمک هیمالیایی، کمک می کند تا عروق شما منقبض شده، در نتیجه فضای بیشتری برای حرکت خون وجود داشته باشد. در این حالت با تقویت سیستم گردش خون، جریان خون با سهولت بیشتری انجام خواهد شد و مشکل بی حسی دست و پا یا سردی انگشتان از بین می رود.

روش های صحیح استفاده از حمام نمک

بسته به اینکه به چه منظور و برای درمان چه مشکلی، قصد استفاده از حمام نمک دارید، روش استعمال آن متفاوت است. اگر قصد دارید برای دفع سموم بدن از حمام نمک استفاده کنید، می بایست 2 فنجان نمک فرنگی یا سولفات دومنیزی را در آب وان مخلوط کرده و به مدت 12 تا 20 دقیقه در آن استراحت کنید. برای تسکین درد مفاصل نیز، اضافه کردن 2 فنجان نمک فرنگی در آب گرم وان و 12 دقیقه استراحت در آن کفایت می کند.

برای بهره مندی از مزایای درمانی حمام نمک جهت برطرف کردن مشکلات پوستی، می بایست آب وان را طوری تنظیم کرد که کل بدن به مدت 20 دقیقه در زیر آب قرار گرفته باشد. اگر پوست شما خشک است، بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب تر کمی روغن زیتون نیز به آب اضافه کنید و هر هفته 2 تا 3 مرتبه با آن آب، دوش بگیرید. روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و یا ویتامین E جز موادی هستند که می توان به همراه محلول آب و نمک استفاده کرد. مجله اینترنتی سلامت ماه پیشنهاد می کند تا با خواص نمک دریا برای سلامتی نیز آشنا شوید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthsaltسلامتنمک
Comments (1)
Add Comment
  • Karim

    با سلام خسته نباشید بابت مطالب مفیدی که ارائه می دهید، آیا حمام نمک ضرر هم داره؟ یا برای بیماری خاصی ضرر دارد ؟