فواید طالبی

یکی از دلایلی که موجب شده فصل تابستان یکی از فصول مورد علاقه افراد باشد، تنوع میوه در آن ایام است. یکی از این میوه های محبوب فصل گرم، طالبی است. میوه ای نسبتاٌ شیرین و آبدار. در کنار طعم خوبی که این میوه ی تابستانی دارد، فواید طالبی برای سلامت ویتامین ها و مواد معدنی مثل A و ویتامین B6 و فولیک اسید آن است.

فواید طالبی برای سلامت بدن

اسم علمی این میوه Cucumis melovar ، زادگاه آن ایران است و این میوه از خانواده کدو ها است که از دیگر انواع آن می توان به کدو مسما، کدو تنبل، خیار و غیره اشاره کرد. رنگ این میوه زرد روشن و در بعضی موارد متمایل به نارنجی است. طالبی ظاهری گرد و گاهی اوقات کشیده دارد، بافتی نرم و آبکی و بویی خاص که به ویژه در نوع رسیده آن به خوبی مشهود است.

قسمت گودی وسط این میوه حاوی تخمه های سفید کوچکی است. طالبی در اصل میوه ای تابستانی است و بیشتر در فواصل ماه های اردبیهشت تا شهریور عرضه می شود. این میوه سرشار از مواد مغزی مورد نیاز بدن است که سلامت پوست و موی شما را تضمین می کند. از فواید آن طبق تحقیقات مجله ماه؛ بهترین ویتامین ها برای رشد مو، بر طرف کننده ی مشکلات ادراری، ویتامین های ردیف B12 و سرشار از فیبر است.

انواع طالبی

انواع مختلف این میوه در مناطق متعددی در جهان رشد می کند. اما کلا دو نوع از آن در میان مردم محبوبیت بیشتری دارد.

  1. نوع آمریکای شمالی یا Reticulatus. این گونه از طالبی بیشتر در بین مردمان ایالات متحده محبوب است و پوست آن شکل خاصی شبیه به لانه ی زنبور دارد. رنگ این مدل از طالبی متمایل به سبز است و میزانی شیرینی آن بیشتر از انواع دیگر است.
  2. نوع اروپایی یا Cantalupensis، نام این گونه طالبی بر گرفته از نام روستایی در ایتالیاست که برای اولین بار در آن جا کشت شد. رنگ آن بیشتر متمایل به سبز است و قدری با نمونه ی آمریکایی آن متفاوت است .

خواص طالبی

طالبی نه تنها طعم لذت بخشی دارد، بلکه سرشار از موادی است که بدن به آن نیاز دارد از فوابد این میوه:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • سلامت قلب و عروق
  • پیشگیری از سرطان
  • کاهش استرس
  • سلامت بینایی
  • پیشگیری از دیابت
  • مفید برای دستگاه تنفس
  • درمان بی خوابی
  • درمان مشکلات مربوط به قاعدگی
  • مفید در کاهش وزن
  • مفید برای زنان باردار
  • درمان آرتروز و کمک به هضم غذا

اما این میوه تابستانی خواص زیادی نیز برای سلامت و مراقبت از پوست دارد. از جمله: جوان سازی و حفظ رطوبت پوست، بازسازی پوست، جلوگیری از پیری پوست، درمان اگزما و دیگر مشکلات پوستی.

فواید طالبی برای مو

 جلوگیری از ریزش مو و کمک به ترمیم موهای آسیب دیده از خواص این میوه ی تابستانی است.  این میوه ی شیرین و پر طرفدار، علاوه بر طعم گوارا، فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. گنجاندن این میوه در میان وعده های غذایی، سیستم ایمنی را در برابر بیماری ها تقویت می کند. به دلیل وجود ویتامین های C و A، طالبی تقویت کننده ی گلبول های سفید خون است. علاوه بر این، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان، در برابر رادیکال های آزاد واکنش نشان می دهد. رادیکال های آزاد، به بافت های پوستی آسیب رسانده و موجب پیری زود رس می شوند.

این روزها، بیماری های قلبی و عروقی، به یکی از شایع ترین بیماری ها در میان افراد تبدیل شده است. طالبی سرشار از پتاسیم است که فشار خون را کنترل کرده و مانع بروز سکته های قلبی می شود. همان طور که گفته شد، وجود رادیکال های ازاد در بدن، کارآیی سیستم ایمنی را کاهش داده و موجب رشد سلول های سرطانی می شود. امام ویتامین C و بتاکاروتن موجود در طالبی با رشد و پیش روی این رادیکال مبارزه کرده و آن ها را ازبین میبرد.

پتاسیم موجود در طالبی، ضربان قلب را تنظیم کرده و موجب رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز می شود. در نتیجه، احساس آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. پس در نوبت بعدی که دچار استرس و فشارکاری هستید به جای مصرف قرص های آرامش بخش که در اغلب موارد اعتیاد آور هستند، یک لیوان آب طالبی میل کرده و آرامش را دوباره به خود هدیه دهید.

خاصیت طالبی برای چشم

بتاکاروتن، یکی از مواردی است که در تقویت بینایی بسیار موثر است، این ماده ی مقوی در بدن به ویتامینA  تبدیل شده و مانع تنبلی چشم می شود . طالبی سرشار از بتاکاروتن است و در تقویت قوه ی بینایی تاثیر بسزایی دارد. طالبی میوه ای بسیار مفید برای افراد سیگاری است. در افرادی که در اثر مصرف سیگار، به مشکلات ریوی مبتلا شده اند، مصرف طالبی مانع از دفع ویتامین A شده و تا حدود زیادی می تواند آسیب های وارد شده به ریه ها را درمان کند.

طالبی میوه ملین و ضد یبوست است و در حفظ سلامت دستگاه گوارش، بسیار مفید عمل می کند. از طرف دیگر، با کاهش فشار در سلول های عصبی، در درمان بی خوابی های مضمن موثر است.  ویتامین C موجود در این میوه، قاعدگی را در زنان منظم کرده و درد و مشکلات ناشی از آن را کاهش می دهد.

کاهش وزن با طالبی

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و همه ی راه های ممکن را امتحان کرده و به نتیجه ی مطلوبی دست نیافته اید، بهتر است طالبی را نیز فراموش نکنید. فیبرهای موجود در طالبی، برای مدت طولانی معده را پر نگه داشته و احساس گرسنگی را از شما دور می کند. طالبی جزء آن دست میوه های تابستانی است که از همه ی قسمت های آن میتوان استفاده مفید کرد. هسته های سفید موجود در میانه ی آن، برای دفع انواع کرم های روده، درمان سرفه، تب و سوء هاضمه بسیار مفید است. هم چنین از جوشانده ی پوست طالبی می توان برای درمان دندان درد نیز استفاده کرد.

ویتامین های موجود در طالبی

میوه های آبدار یا آبکی، در حفظ رطوبت و شادابی پوست نقش بسزایی دارند. طالبی به دلیل داشتن ویتامین های E و K در درمان برخی بیماری ها مثل اگزمای پوستی و حفظ سلامت آن بسیار موثر است. از دیگر شگفتی های ویتامینC  و A موجود در طالبی، می توان به بازسازی بافت های آسیب دیده ی پوست اشاره کرد.  نوع خاصی از ویتامین B که ماده ی اصلی موجود در مرکبات است، در طالبی نیز یافت می شود. این ماده موجب بهبود موهای شکننده و حساس و جلوگیری از ریزش مو می شود.

با همه ی این توصیفات و برشمردن خواص بی نظیر طالبی در مجله اینترنتی ماه، باید توجه داشت که این میوه جزء میوه های فصلی حساسیت زا است. اگر بدن شما نسبت به این میوه ی پر طرفدار حساسیت خاصی دارد پس باید از خوردن این شگفت انگیز چشم پوشی کنید. زیرا قطعا موجب آزار شما خواهد شد. با ما در مجله ماه همراه باشید تا از آخرین مطالب و خبرهای بروز و علمی آگاه شوید، تیم ما در جهت مطلع کردن جامعه می کوشد.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”4″]
fruitpropertiseخواصمیوه
Comments (2)
Add Comment
  • Pegah

    سلام آیا طالبی باعث بروز آلرژی می شود یا روی آلرژی تاثیر میذاره؟

  • سارا

    من که هر وقت طالبی میخورم گلوم درد میگیره