عوارض سکته قلبی و تاثیر آن بر قلب

سکته قلبی چیست ؟ سکته قلبی که در برخی موارد آن را با عنوان حمله قلبی می شناسیم، یک وضعیت اورژانسی است که در آن خون رسانی به قلب به دلایلی متوقف شده و قلب در پمپاژ خون، دچار اختلال می شود. در اغلب موارد دلیل ایجاد این اختلال، لخته خون یا تجمع پلاک بر دیواره عروق است. عوارض سکته قلبی و تاثیر آن بر قلب بسیار خطرناک است. کارشناسان مجله سلامت ماه می گویند مصرف بیش از حد روغن های ناسالم و نداشتن تحرک کافی برای سوزاندن این چربی ها، به تدریج موجب رسوب چربی در رگ ها شده و پس از مدتی در اثر تجمع این چربی ها دیواره عروق با لایه ای از چربی با عنوان پلاک، پوشانده می شود. با ضخیم تر شدن این لایه مسیر عبور خون مسدود شده و راهی برای رسیدن اکسیژن به قلب وجود نخواهد داشت.

در این وضعیت قلب دچار کمبود اکسیژن شده و سکته قلبی رخ می دهد. سکته قلبی علاوه بر مشکلاتی که هنگام وقوع برای فرد ایجاد می کند، عوارضی نیز در پی خواهد داشت که در ادامه به بررسی عوارض بعد از بروز سکته قلبی و نحوه درمان آنها خواهیم پرداخت.

عوارض سکته قلبی و تاثیر آن بر قلب و بدن

همان طور که اشاره شد، سکته قلبی در اثر اختلال در خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب ایجاد می شود. فرد هنگام مواجهه با سکته قلبی دچار درد در قفسه سینه، تنگی نفس، احساس ضعف و بی قراری می شود. سکته های قلبی عمدتا با دو روش درمان پذیر هستند، یا روش های درمان دارویی و یا انجام عمل جراحی. در صورتی که گرفتگی عروق زیاد نباشد و حجم زیادی از فضای آن اشغال نشده باشد، با کمک داروهای قلبی ضد انعقاد خون، می توان این مشکل را برطرف کرد. اما اگر گرفتگی به شکل کامل باشد، عمل جراحی ضرورت می یابد. جراحی ها در این زمین متفاوت است. در مواردی با گذاشتن فنر در مسیر عروق یا با کمک بالن، گرفتگی برطرف می شود و در مواردی نیز، رگ به کلی تعویض می گردد.

اما به طور کلی سکته های قلبی پس از بهبودی، مشکلات دیگری برای فرد ایجاد می کند. در واقع دارای عوارضی است که شدت آنها متفاوت است. در برخی افراد عوارض سکته قلبی و تاثیر آن بر قلب خفیف بوده و زیاد درگیر کننده نیست و در دیگران، حتی منجر به ایجاد اختلال در زندگی روزمره نیز خواهد شد. از جمله عوارض بعد از بروز سکته قلبی عبارتند از:

آریتمی یا بی نظمی در ضربان قلب پس از سکته قلبی

ضربان قلب ممکن است پس از سکته قلبی، حالت عادی خود را از دست داده و به آریتمی تبدیل شود. آریتمی 3 حالت است، افزایش غیر عادی ضربان یا تاکیکاردیا، کاهش تعداد ضربان ها یا برادیکاردیا و ضربان نامنظم یا اتریال فیبریلیشن.

پس از اینکه ماهیچه ها و عضلات قلب در اثر سکته قلبی دچار آسیب شد، ارسال سیگنال ها با مشکل مواجه شده و بی نظمی در ضربان قلب ایجاد میشود. تغییر تعداد ضربان قلب ممکن است با علائمی مثل لرزش در قفسه سینه، درد قفسه سینه، گیجی یا احساس سبکی سر و تنگی نفس همراه باشد. در برخی موارد آریتمی می تواند خطرناک ظاهر شده و موجب مرگ فرد شود. زمانی که عروق به طور کامل بسته شود سیگنال های الکتریکی قابلیت حرکت از یک سوی قلب به سوی دیگر را ندارند، در نتیجه خونرسانی و انتقال اکسیژن به طور کامل انجام نمی شود. گاهی نیز افزایش ضربان قلب نسبت به گذشته، منجر به گرفتگی عضلات قلبی شده و علائمی مثل حالت سکته قلبی دارد.

اگر آریتمی در زمان مناسب تشخیص و درمان نشود، می تواند ظرف 24 یا 48 ساعت پس از سکته، فرد را از پا در آورده و سیستم قلب را از کار بیاندازد. البته در حال حاضر امکانات پزشکی پیشرفته ای در دسترس است که درصد مرگ را در این مورد، تا حد زیادی کاهش داده است. در واقع دستگاه های الکتریکی پس از بروز سکته به فرد متصل می شود که سریعا تغییر ضربان را گزارش داده و اقدامات لازم برای پیشگیری از آن انجام خواهد شد.

در مواردی که در اثر عوارض سکته قلبی و تاثیر آن بر قلب ، بی نظمی در ضربان قلب تقریبا به صورت دائمی در فرد وجود خواهد داشت، دستگاه کوچکی به نام پیس میکر در قلب قرار میگیرد که موجب تنظیم ضربان قلب می شود.

ایجاد نارسایی قلبی در اثر سکته قلبی

نارسایی قلبی از عوارض سکته قلبی و تاثیر آن بر قلب است. در این حالت قلب توانایی لازم برای پمپاژ خون به اندام های بدن را ندارد. اگر عضلات و ماهیچه های قلب پس از سکته قلبی، به طور جدی آسیب دیده باشد، نارسایی قلبی اتفاق خواهد افتاد و معمولا نیز، قسمت سمت چپ قلب را درگیر می کند. از جمله علائم نارسایی قلبی تنگی نفس، ضعف و ورم دست و پا به دلیل کمبود خون یا کند شدن گردش خون در این ناحیه می باشد. نارسایی قلبی را می توان با مصرف یک سری داروهای خاص یا در مواردی با انجام عمل جراحی، درمان کرد.

شوک قلبی و علائم آن

شوک قلبی یکی از عوارض بعد از بروز سکته قلبی و در واقع حالتی همانند نارسایی قلبی است، اما کمی شدیدتر. در حقیقت زمانی که قلب، به دلیل آسیب های ناشی از سکته قلبی توانایی پمپاژ خون به درستی نداشته باشد، شوک قلبی اتفاق می افتد. از نشانه های ایجاد شوک قلبی، گیجی و عدم درک محیط، دست و پای سرد، کاهش شدید ادرار، افزایش ضربان قلب و تنفس، اختلال در تنفس و رنگ پریدگی است. برای درمان این اختلالات، روش های درمانی مختلفی وجود دارد. استفاده از برخی داروهای تقویت کننده عضلات قلب، اولین گزینه است. اگر مصرف دارو جوابگو نبود، اقدام به عمل جراحی خواهد شد. در این عمل، وسیله ای همانند یک پمپ الکترونیکی در قلب قرار داده می شود که کار خون رسانی به اندام های بدن را تسهیل می کند.

پارگی قلب از عوارض و تاثیرات سکته قلبی

گاهی اوقات شدت سکته قلبی در حدی است که قلب به شکل فیزیکی آسیب می بیند. در واقع بخشی از قلب دچار پارگی شده و شکافی در آن ایجاد می شود. این آسیب، معمولا 4 تا 5 روز پس از سکته خود را نشان خواهد داد. علائم این پارگی شامل اختلال در تنفس، نامنظمی ضربان قلب، گیجی و سردی دست و پا در اثر کمبود خون رسانی به اندام ها می باشد. معمولا پارگی قلب، درمانی جز جراحی ندارد. البته در 50 درصد موارد، فرد پس از آسیب فیزیکی به قلب، از بین می رود.

پیشگیری از عوارض سکته های قلبی

اگر پس از بروز سکته قلبی مراقبت های لازم انجام نشود، عوارض پس از آن بسیار خطرناک و تهدید کننده خواهد بود. داشتن رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت های ورزشی درست و مناسب، کنترل وزن و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، از جمله راهکارهایی است که موجب کاهش عوارض سکته قلبی و تاثیر آن بر قلب می شود. بهتر است پس از بروز هرگونه آسیب قلبی، تحت نظر پزشک قرار گرفته و حتما به توصیه های ارائه شد توسط وی، عمل کنید. هر چه مراقبت در این زمینه بیشتر باشد، حفظ سلامت قلبی بهتر میسر می شود. برای جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری های قلبی مجله اینترنتی ماه پیشنهاد می کند تا سبک زندگی خود را تغییر داده و سالم زندگی کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthheartبیماری قلبیسلامتقلب
Comments (1)
Add Comment
  • هاجر

    سکته قلبی رو واقعا باید جدی گرفت سن مبتلا به سکته خیلی پایین اومده