علائم افسردگی پنهان

زندگی، سرشار از بالا و پایین هاست. روزی ممکن است احساس شادی و روز دیگر احساس غم کنید. اما باید گفت که برای افراد افسرده این روند عادی وجود ندارد. علائم شایع افسردگی در برخی افراد به حدی است که عدم وجود شادی در او بسیار بدیهی است. فرد افسرده احساس ناراحتی و بدبختی می کند بدون این که دلیل آن را بداند. گاهی نیز افراد، به افسردگی پنهان مبتلا هستند که علائم خاص خود را داراست. برای آشنایی با علائم افسردگی پنهان با کارشناسان مجله سلامت ماه همراه باشید.

معرفی علائم افسردگی پنهان

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی سعی می کنند، افسردگی خود را پنهان کنند. این افراد با زدن نقابی شاد به چهره، اغلب نمی خواهند مشکل خود را بپذیرند. اما مواردی وجود دارند که شناخت آن ها به شما کمک خواهند کرد که اگر فردی در اطراف شما به این مشکل مبتلاست، بتوانید او را شناسایی کنید. علایم افسردگی پنهان عبارتند از:

عادات غیر عادی در خواب و خوراک افراد افسرده

زمانی که عادات مربوط به خواب و غذا خوردن در فردی تغییر چشم گیری پیدا کند، غالبا می تواند نشانه ای از به وجود آمدن مشکلی در آن فرد باشد. خواب، پایه و اساس سلامت جسم و روان آدمی است. وقتی فردی بی دلیل نمی تواند بخوابد یا برعکس ساعاتی طولانی از روز را در خواب است، این تغییر را می توان از علائم افسردگی پنهان در او به حساب آورد.

برخی از افراد نیز برای از بین بردن احساسات خود به غذا یا الکل پناه می آورند. پرخوری به برخی افراد کمک می کند تا با انباشته کردن غذا درون خود جای کمتری برای ورود احساسات باقی بماند. نوشیدن الکل نیز ممکن است بتواند بر احساس غم و تنهایی که غالبا از نشانه های افسردگی پنهان هستند، سرپوش بگذارد. گاهی نیز ممکن است فرد به عکس عمل کرده و به سمت مقابل متمایل شود، یعنی علاقه خود به خوردن یا نوشیدن را از دست بدهد. در این حالت او به این نتیجه رسیده است که این کار هیچ نکته مثبت و احساس رضایتی برای او ندارد.

زدن نقاب شادی و بهانه گیری

همه ما کسانی را دیده ایم که سعی دارند، یک شادی و خوشبختی اجباری را با چهره خود نشان دهند. این نقاب شادی را شاید خود ما هم بارها و بارها به چهره زده باشیم. اما این نقاب پس از مدتی بودن در جوار فردی که آن را پوشیده، کمرنگ شده و از بین خواهد رفت. این مسئله یکی از علائم افسردگی پنهان و دلیل این است که چرا افراد مبتلا به این افسردگی نمی توانند بیشتر از یک زمان خاص یا کوتاه را در جمع یا در ارتباط با دیگران بمانند. آن ها همیشه بهانه ای سریع و آماده برای فرار از جمع مانند رفتن برای شام یا موارد دیگر را خواهند داشت. دیدن آن چیزی که در پشت این نقاب شادی وجود دارد، دشوار است.

ابراز احساسات شدید و غیر عادی از نشانه های افسردگی پنهان

یکی از علائم افسردگی پنهان می تواند، داشتن احساسات شدید تر نسبت به سایر افراد باشد. به عنوان مثال، ممکن است فردی که در گذشته نسبت به تماشای یک فیلم در تلویزیون واکنشی را از خود نشان نمی داده است، در هنگام ابتلا به این افسردگی و در صورت تماشای صحنه های تلخ و ناراحت کننده یک فیلم، به راحتی شروع به گریه کند یا فردی که قبلا عصبانی نمی شده است، حین رانندگی به دلیل سد شدن راهش در ترافیک، ناگهان به شدت عصبانی و خشمگین شود. هم چنین، ممکن است فردی که در گذشته به راحتی عواطفش را به زبان نمی آورده است، به طور ناگهانی به شما بگوید که چقدر دوستتان دارد. دلیل این مسئله، می تواند این باشد که فرد مبتلا به افسردگی پنهان سعی در پنهان کردن مشکل خود دارد. به همین دلیل، دیگر احساساتش را به سهولت بروز خواهد داد.

شکایت از خستگی مداوم ناشی از افسردگی

یکی از شایع ترین علائم افسردگی پنهان ، خستگی مداوم است. البته باید گفت که این مشکل، تمام افراد مبتلا به افسردگی پنهان را تحت تاثیر قرار نمی دهد، با این حال شیوع فراوانی دارد. مقابله با خستگی دائمی ناشی از افسردگی در افرادی که این نشانه را دارند بسیار سخت است. هم چنین اگر فردی در حال زندگی کردن با اختلال افسردگی تشخیص داده نشده است، دلیل خستگی اش می تواند، گمراه کننده باشد. آن ها ممکن است ساعات زیادی از شب را در خواب باشند و صبح که بیدار می شوند مانند کسی باشند که فقط کمی خوابیده است. بدتر این که ممکن است آن ها خود را سرزنش کنند که افرادی تنبل هستند و این تقصیرات شخصی آن هاست که باعث کمبود انرژی شان شده است.

این مسئله هم چنین یکی از علائم افسردگی پنهان است که پنهان کردن آن از دیگران برای افرادی که افسردگی در آن ها تشخیص داده شده است، دشوار می باشد. زیرا این مسئله غالبا بر حجم کاری و روابط شخصی آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

تحریک پذیری از علائم شایع افسردگی پنهان

رفتار فرد مبتلا به افسردگی ممکن است نوعی مالیخولیا ( سودا زدگی ) تعبیر شود، حتی اگر احساس واقعی فرد، این نباشد. تحریک پذیری یکی از علائم افسردگی پنهان است که بسیار شایع بوده و اغلب نادیده گرفته می شود. از آن جایی که افسردگی مشکلی نیست که بتوان آن را دید یا اندازه گیری کرد و باید آن را فهمید، پس مقابله با آن مشکل است. حفظ همه جوانب ضروری و مهم زندگی در فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، به تلاش مداوم در کنار درک و شکیبایی نیاز دارد.

رد کردن علایق گذشته از علائم افسردگی پنهان

مگر در موارد قابل توضیح، رد کردن فعالیت هایی که فرد در گذشته برای مدت طولانی و با علاقه آن ها را انجام می داده است، می تواند از علائم افسردگی پنهان به شمار آید. افسردگی علاوه بر این که فرد را از نظر روحی تخلیه می کند، می تواند بر فعالیت های جسمی فرد نیز تاثیر بگذارد و این دلیل دشوار بودن کارهایی است که فرد افسرده در گذشته آن ها را با علاقه انجام می داده است. فعالیت های دوست داشتنی گذشته در فرد مبتلا به افسردگی پنهان ، به طور کلی، جذابیت خود را از دست می دهد. زیرا افسردگی، حس لذت بردن و علاقه را در فرد از بین می برد. اگر فردی این علامت را داشته باشد و نتواند دلیل دیگری برای این حس پیدا کند، باید گفت که او به افسردگی پنهان مبتلاست.

احساس تدریجی نیاز به دیگران

فرد مبتلا به افسردگی ، نخواهد توانست مانند افرادی که از نظر روانی سالم هستند، کارهای درست را انجام دهد. به تدریج، مواردی به وجود خواهند آمد که فرد دیگر قادر به انجام آن ها مانند قبل، تا حدودی شبیه به قبل یا به هیچ وجه نخواهد بود. آزار دادن یا خجالت زده کردن فرد، در این موارد نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه به او صدمه بیشتری را وارد خواهد کرد.

اگر فرد، افسردگی خود را پنهان نگه داشته باشد، برخورد با او به خاطر تحریک پذیری دشوار تر خواهد بود، زیرا او نمی تواند مانند فردی که از نظر روانی سالم است، رفتار کند. این می تواند دلیلی باشد که همیشه افرادی که چه در محیط کار و چه در روابط شخصی، با آن ها برخورد دارید را به خوبی بشناسید. زیرا شما نمی دانید که فردی که با شما روبروست آیا واقعا خسته و ضعیف است یا از یک مشکل سلامتی رنج می برد و به کمک نیاز دارد.

افسردگی پنهان مبحثی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده و شناخت علائم افسردگی پنهان کمک می کند تا بهتر بتوان از اختلالات ناشی از آن پیشگیری نمود. در دیگر بخش های مجله اینترنتی ماه در مورد افسردگی و راه های درمان افسردگی بیشتر صحبت کرده ایم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
depressionافسردگی
Comments (0)
Add Comment