عسل و خواص آن برای لاغری

برخی از انواع مواد غذایی، به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارند در میان همه گروه ها، به عنوان یک خوراکی منحصر به فرد شناخته میشوند که مصرف آن در واقع بیشتر به عنوان یک دارو توصیه شده است. عسل یکی از این مواد است که هم در طب سنتی و هم پزشکی نوین ، در مورد خواص آن بسیار سخن گفته شده است. در گذشته از عسل و خواص آن برای درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها استفاده می شد و همگان از خاصیت درمانی عسل ، مطلع بودند. در حال حاضر طبق بررسی بعمل آمده مجله سلامت ماه ، یکی از کاربردهای این ماده مغذی در طب سنتی و نوین که امروزه به آن توجه زیادی نیز شده، عسل و خواص آن برای لاغری است. عسل را اگر با ترکیباتی دیگر مثل دارچین و آب لیمو مخلوط کنید، به یک چربی سوز بسیار موثر تبدیل خواهد شد.

عسل و خواص آن برای لاغری و کاهش وزن

اگر قصد دارید تا با کمک رژیم های غذایی مناسب و البته فعالیت های ورزشی به تناسب اندام رسیده و وزن خود را کاهش دهید، باید بدانید که عسل ، یک چربی سوز بسیار قوی است که میتواند در این راه به شما کمک کند. شاید در وهله نخست چنین سوالی برای مخاطبان ایجاد شود که آیا قند موجود در عسل، خود عاملی برای دریافت کالری و کربوهیدرات فراوان در بدن نیست؟ اما باید بگوییم تفاوت عمده عسل با قندهای معمولی که در مواد غذایی به کار می رود در این است که عسل در کنار قند، سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی دیگری نیز هست، در حالی که قندهای فرآوری شده، به جز کالری، هیچ ماده دیگری ندارند. در واقع مصرف این نوع قندها، هیچ خاصیت غذایی برای فرد نخواهد داشت و همین امر سبب نمایان شدن ارزش عسل و خواص آن برای لاغری می شود.

مکانیزم بدن برای سوزاندن کربوهیدرات ها به این صورت است که برای استفاده از کالری این مواد، از ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آنها استفاده می شود. برای مثال جهت سوزاندن کالری موجود در عسل، از انواع ویتامین ها و املاح آن کمک گرفته می شود. در حالی که قندهای فرآوری شده به دلیل نداشتن ویتامین، راهی برای سوزاندن آنها نیست و در نتیجه در بدن ذخیره می شوند.

خواص عسل در طب سنتی و نوین برای لاغری

آب، فیبر، قند، آهن، سدیم، پتاسیم، فسفر، زینک و کلسیم از جمله ترکیبات مفید عسل و خواص بی نظیر آن برای لاغری است. به علاوه مقادیری سلنیوم، ویتامین ب6 ، پروتئین و فولیت نیز در عسل وجود دارد. در افرادی که اضافه وزن داشته و مبتلا به چاقی هستند، عسل نه تنها تاثیری در افزایش وزن آنها نخواهد داشت، بلکه به تقویت قلب و عروق نیز کمک می کند و در روش های کاهش وزن نیز به کار برده می شود.

لاغری با عسل و آب گرم

همان طور که در مورد ارزش عسل و خواص آن برای لاغری اشاره شد، عسل خاصیت چربی سوزی نیز دارد. یعنی علاوه بر اینکه موجب تجمع چربی نمی شود، به سوزاندن چربی نیز کمک می کند. عسل با کمک انواع ویتامین ها و مواد معدنی که دارد، قند موجود را سوزانده و آن را به انرژی مصرفی ماهیچه ها و عضلات تبدیل می کند. همین امر باعث شده تا با مصرف عسل، فرد دقیقا متوجه تاثیر مثبت آن بر لاغری، باشد. به علاوه، عسل حاوی مقادیری کلسترول مثبت است که هم زمان با کمک به کار قلب، موجب از بین رفتن چربی های مضر و حفظ سلامت دستگاه قلبی عروقی می گردد. با ترکیب 1 قاشق عسل در یک فنجان آب گرم و نوشیدن آن صبح قبل از صبحانه، می توان از همه این فواید عسل و خواص آن برای لاغری ، بهره مند شد.

تناسب اندام و لاغری با عسل و آبلیمو

یکی دیگر از راه های بهره مندی از ارزش غذایی عسل و خواص آن برای لاغری و تناسب اندام، مخلوط آب گرم، عسل و آبلیموی تازه است، به خصوص اگر این ترکیب صبح و قبل از آغاز روز مصرف شود. عسل حاوی 26 آمینو اسید است که به همراه دیگر انواع ویتامین ها و مواد معدنی، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و زمینه را برای کاهش وزن فراهم می کند. در صورتی که متابولیسم بدن تنظیم شود و سرعت بگیرد، چربی ها به خوبی سوزانده شده و سیستم هضم، با دقت بیشتری کار خود را ادامه خواهد داد. در نتیجه انرژی مورد نیاز بدن به راحتی تامین شده و سلامت کلی بدن حفظ خواهد شد.

لیمو، سرشار از ویتامین سی است که هم آنتی اکسیدان فراوان دارد و هم به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از طرفی، سرعت سوخت و ساز را نیز افزایش می دهد. ترکیب عسل و آب لیمو که هر دو نقش مهمی در فرایند متابولیکی بدن دارند و باعث شده تا این محلول در میان ورزشکاران و طرفداران رژیم های غذایی لاغری ، بسیار محبوب شود.

کی با عسل و دارچین لاغر شده

دارچین از جمله گیاهانی است که قند موجود در خون را تنظیم کرده و به دلیل داشتن ترکیباتی خاص، از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند. ترکیب آب گرم عسل و یک قاشق دارچین به کاهش وزن و تنظیم سوخت و ساز در بدن کمک می کند و لاغری را موجب می شود.

استفاده از عسل و خواص آن برای لاغری را به راحتی می توان جایگزین قندهای فرآوری شده رژیم های غذایی کرد. در واقع میتوان از عسل برای شیرین کردن انواع شیرینی ها و خوراکی های شیرین استفاده کرد. زیرا همان گونه که اشاره کردیم، عسل علاوه بر داشتن مقادیری کالری، ویتامین ها و مواد معدنی متعددی دارد که مانع از تجمع آن در بدن و افزایش وزن می شود. خوردن یک قاشق عسل بعد از غذا، کمک می کند تا سیستم گوارش بهتر فعالیت خود را انجام داده و بتواند از تمامی مواد مغذی موجود در غذا استفاده کند.

خاصیت های درمانی عسل

عسل دارویی بی نظیر برای درمان گلو درد و سرفه است و دارای ترکیبات منحصر به فردی است که اختلال ایجاد شده در گلو و مسیر تنفسی را برطرف کرده و می تواند دارویی موثر در درمان سرفه باشد. عسل دارای ترکیباتی است که در اغلب داروهای ضد سرفه مورد استفاده قرار میگیرد. برخی افراد به دلیل داشتن برخی اختلالات تنفسی، قادر به مصرف این داروها نیستند در نتیجه می توانند از خاصیت اثبات شده عسل در طب سنتی و نوین استفاده کنند. در این حالت، عسل ماده ای بسیار موثر و منفی برای از بین بردن اختلالات موجود است. البته باید توجه داشته باشید که مصرف عسل برای کودکان زیر 2 سال، ممنوع است.

پانسمان زخم با عسل

عسل یکی از ترکیباتی است که در قدیم از آن به عنوان یک ماده ضد باکتریایی یاد می شده و در واقع به عنوان نوعی پنی سیلین عمل می کند. این خاصیت درمانی عسل و ضد باکتریایی کمک می کند تا به راحتی عفونت ها و باکتری های پوستی را درمان کرده و به بهبود بهتر زخم و آسیب دیدگی های پوستی کمک می کند.

درمان خانگی آلرژی با عسل

حساسیت یا آلرژی های فصلی، معمولا در مواردی به دلیل گسترش گرده گل ها به ویژه در فصل تابستان و بهار به وجود می آید. ورود این گرده ها به بدن، سیستم ایمنی را حساس کرده و موجب واکنش های خاص می شود. در صورتی که روزانه یک قاشق چایخوری عسل مصرف کنید، بدن ترکیبات این گرده ها را شناسایی کرده و سیستم ایمنی با آن آشنا خواهد شد. در نتیجه به کمک خاصیت درمانی عسل ، علائم آلرژی تا حدودی کاهش می یابد.

از دیگر موارد کاربرد خواص عسل در طب سنتی و نوین می توان گفت که اگر خارش پوست در اثر وجود باکتری یا عفونت خاصی باشد، عسل با خاصیت ضد باکتریایی خود می تواند این مشکل را به خوبی برطرف کند. بدین منظور کافی است یک قاشق عسل را در آب گرم مخلوط کرده و آن را در محل خارش قرار دهید؛ این خاصیت درمانی عسل به راحتی شما را از شر خارش پوستی خلاص خواهد کرد. مطالبی که در این مقاله مطالعه فرمودید، حاصل بررسی و تحقیق کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه بود، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد عسل و خواص آن برای لاغری می توانید سایر مطالب مرتبط را مطالعه کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diettreatmentدرمانرژیمرژیم غذایی
Comments (1)
Add Comment
  • مهشید

    سلام این درسته ولی در صورتیکه عسل تقلبی نباشه و امروزه تشخیص عسل اصل از تقلبی خیلی سخته