رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات

اگر شکل هرم غذایی را به خاطر داشته باشید، حتما می دانید که بخش اعظمی از این هرم را، قسمت مربوط به میوه ها و سبزیجات تشکیل می دهد. این یعنی درصد بسیاری از غذاهایی که ما روزانه مصرف می کنیم، باید ترکیبی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی در غالب سبزیجات و میوه های متنوع باشد. اما متاسفانه هستند افرادی که رژیم غذایی بدون سبزیجات را ترجیح می دهند و برای رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات این دسته را از رژیم غذایی خود حذف کرده و علاقه ای به خوردن آن ندارند.

آیا برنامه ریزی برای یک رژیم غذایی بدون وجود سبزیجات امکان پذیر است؟ آیا می توان جایگزین مناسبی برای سبزیجات در رژیم غذایی پیدا کرد؟ هیچ شکی نیست که این دسته از مواد غذایی، خواص بی نظیری دارند و بخش بزرگی از نیازهای اساسی بدن به انواع ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده می کنند. این ها سوالاتی است که کارشناسان ما در مجله سلامت ماه ، به آن پرداخته اند

رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات درست یا نادرست ؟

سبزیجات دسته ای از مواد غذایی هستند که نقش به سزایی در تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن دارند. این مواد مغذی وظیفه حفظ سلامت عمومی بدن و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ، مقابله با بیماری، کمک به فرآیند هضم و مواردی دیگر را بر عهده  دارند. البته نمی توان گفت که فقط سبزیجات تامین کننده این نیاز بدن هستند، اما به هر حال هر دسته از مواد غذایی، دربردارنده یک سری ترکیباتی هستند که حذف آنها مطمئنا مشکلاتی را در بدن به وجود می آورد.

فیبر از ترکیباتی است که اغلب آن را با سبزیجات می شناسیم. فیبر کمک می کند تا هضم غذا راحت تر انجام گرفته و روده ها و به طور کلی سیستم گوارشی، عملکرد بهتری داشته باشد. بنابراین در صورتی که رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات را انتخاب کنید، فرد دچار مشکلات متعددی در زمینه هضم غذا و سیستم گوارشی خواهد شد.

معمولا اغلب سبزیجات، مقدار چربی و کربوهیدرات بسیار کمی دارند، پس از این نظر، عدم استفاده از آنها در رژیم های غذایی روزانه چندان آسیبی به بدن وارد نمی کند، به خصوص اگر رژیم غذایی شما از نوع کم چرب و کم کربوهیدرات باشد. اما به هر حال، برخی از انواع سبزیجات، نوعی کربوهیدرات ویژه دارند که وجود آنها در رژیم غذایی برای بدن ضروری است.

رژیم غذایی سالم بدون سبزیجات

اغلب مردم چنین تصور می کنند که رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات ، امکان پذیر نیست و فقط رژیمی سالم است در آن فرد مقدار زیادی سبزی و میوه مصرف می کنند و مصرف چربی و قند را به حداقل برسانند. اما بر خلاف تصور عموم، باید گفت که بدون وجود سبزیجات نیز می توان یک رژیم غذایی سالم داشت. البته به شرطی که به مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها توجه خاص داشته باش ید.

حتما مقاله مجله ماه را در مورد معروف ترین رژیم های غذایی مطالعه کنید.

اما با این حال، پزشکان اکیدا توصیه می کنند که مصرف سبزیجات را از رژیم غذایی حذف نکنید، زیرا ویتامین ها و مواد مغذی که از طریق سبزیجات وارد بدن می شود، بسیار ضروری بوده و بدن برای تامین آنها بدون سبزیجات، دچار مشکل خواهد شد. بهتر است سبزیجات را به روش های مختلف و با دستور غذایی متعدد امتحان کنید تا به هر حال راهی برای ایجاد علاقه به آن پیدا شود.

برنامه رژیم غذای بدون سبزیجات

در صورتی که هیچ گونه علاقه ای به مصرف سبزیجات ندارید و رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات را ترجیح می دهید، می توانید با جایگزین کردن یک سری گروه های غذایی دیگر، کمبود ترکیبات ناشی از عدم مصرف سبزیجات را جبران کنید. برای این کار می توان از چند راه کار زیر کمک گرفت:

قدم اول: مصرف میوه ها را چند برابر کنید. میوه ها سرشار از انواع ویتامین ها و ترکیبات موجود در سبزیجات هستند و فیبر لازم برای بهبود عملکرد سیستم گوارش را نیز تامین می کنند. البته باید توجه داشت اگر میوه ها را جایگزین سبزیجات در رژیم تان می کنید، حتما مقدار مصرف آن را افزایش دهید. در حالت عادی، متوسط مصرف میوه ها، 3 تا 5 وعده در روز است، اما در صورت جایگزین شدن سبزیجات، باید به 9 وعده در روز افزایش یابد.

قدم دوم رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات : مصرف غلات را افزایش دهید. اگرچه غلات نمی توانند جایگزین کاملی برای سبزیجات باشند، اما تا حدودی نیاز بدن به 35 گرم فیبر روزانه را برطرف می کنند. البته باید توجه داشت که این گروه غذایی، خود دارای خواص بی نظیری است که حتما باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

قدم سوم: مصرف چربی های سالم. سبزیجات اگرچه مقدار چربی قابل توجهی ندارند، اما باید توجه داشت که عدم مصرف سبزیجات نباید منجر به افزایش مقدار چربی های ناسالم شود. بهتر است برای تامین چربی مورد نیاز بدن، از منابع طبیعی مثل آووکادو، دانه های روغنی گیاهی و زیتون و نارگیل استفاده کرد.

قدم چهارم برای رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات مصرف لبنیات کم چرب است . در صورتی که از سبزیجات استفاده نمی کنید، جهت تامین کلسیم و پتاسیم مورد نیاز خود، می توانید از لبنیات استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که لبنیات را از نوع کم چرب انتخاب کنید.

رژیم سبزیجات را به شما پیشنهاد میکنیم تا مطالعه کنید.

روش علاقه مند شدن به مصرف سبزیجات

یکی از روش هایی که می تواند در ایجاد علاقه برای مصرف سبزیجات کمک کننده باشد، تغییر روش های سرو غذاست. با کمی تغییر در فرآیند آماده سازی، به راحتی می توان با ایجاد تنوع، این علاقه را به ویژه در کودکان ایجاد کرد. این بار اگر قصد دارید تا ظرفی بزرگ از سالاد سبزیجات تهیه کنید، میتوان به جای هویج و کلم خام، آنها را کمی آبپز کرده تا از نظر رنگ و ظاهر تغییر داشته باشند. یا به جای فلفل دلمه ای سبز، از رنگ های دیگری مثل زرد و قرمز استفاده کنید.

اضافه کردن چاشنی ها و انواع سس ها به سبزیجات نیز روش مناسبی به نظر می رسد. اگر سالاد را با سس همیشگی، نمی پسندید، کمی ترکیبات سس را تغییر داده و آن را با توجه به ذائقه خود، تهیه کنید. اضافه کردن سکه، آبلیمو، پودر پاپریکا، پودر چیلی و انواع مختلف ادویه های به ویژه تند، می تواند در ایجاد علاقه به مصرف سبزیجات موثر باشد.

روش رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات

تغییر زمان مصرف نیز بی تاثیر نیست. گاهی اوقات می توان از سبزیجات به عنوان میان وعده استفاده کرد و یا در وعده های اصلی، جای آن را تغییر داد. اما به هر حال هر روشی که بتواند ذائقه فرد را تغییر دهد، ارزش امتحان کردن دارد. زیرا سبزیجات جزو گروه های غذایی است که امکان حذف آن از رژیم وجود ندارد، اگرچه می توان یک رژیم غذایی متناسب کامل بدون سبزیجات برنامه ریزی کرد، اما باز هم یک سری از ترکیبات، مختص این گروه است و امکان جایگزینی آن وجود ندارد.

بنابراین رژیم گرفتن بدون مصرف سبزیجات را به صورت کلی نمی توان جایگزین سایر روش های موجود کرد و بایستی اگر به دنبال راهی برای لاغری و کنترل وزن هستید، سایر بهترین رژیم های غذایی 2018 را در مجله اینترنتی ماه مطالعه کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diethealthرژیمرژیم غذاییسلامت
Comments (1)
Add Comment
  • زهرا

    ممنونم از مجله ماه و مطالب زیباش خیلی استفاده کردم